SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Na vodičský preukaz sa už hlásia 17-roční (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

nedomyslene zmeny ...

Ako pozeram, tak pozeram, ale stale vidim v tom prijati moznosti soferovania u 17r proste kopec chyb. Bolo to fakt tak nutne sit horucou ihlou pani poslanci ?! :(

1. Ak mladistvy vodic spacha nehodu, aka bude sankcia a vina? Koho postihnu a podla akeho pravidla?
2. Ak mladistvy vodic moze soferovat len v sprievode osoby zaznacenej na DU, tak aky zmysel vlastne malo pridanie tejto moznosti?! (okrem statistickeho vykazania aspon nejakej prac. cinnosti)
3. Ak bude spolujazdec opity, ale 17r vodic bude triezvy a len nahodne ich chyti kontrola, podla akeho prava bude v zmysle zmien potrestany vodic, alebo spolujazdec? (Ved ked niekto nesoferuje, nemozno ho obvinit. A ked ma opilec dohliadat na triezveho sofera, kde je pisane, ze musi mat pohotove reakcie?! Ved zasahovat do riadenia inou osobou je zakazane !!!)

Inymi slovami zhrnute a podciarknute - ak si 17r suhaj, alebo dievcina bude chciet zasoferovat, tak si musi nehat zajst chute a uspokojit sa, ze to bude moct robit iba s vybranym 1 spolujazdcom (otec, mama, dedo, brat) a do 18r moze zabudnut na ohurovanie frajerky, alebo potesenie babicky/sestry/brata/suseda svojou sikovnostou v soferovani (teda ako dalsim spolujazdcom/spolujazdcov na zadnych sedadlach, kedze v zmlyse opravnenia VP B by ich mohol mat podla typu vozidla az 8)...

Na kompletne prestudovanie novely to bude chciet asi velmi vela odvahy a kludu, lebo ked su tam taketo perly, bude sa na co tesit.
 

Neviem, co ti tam nie je jasne!

Tym, ze 'spolujazdec' bude postaveny do ulohy dozorovat mladeho vodica, stava sa automaticky ucastnikom cestnej premavky. Platia na neho rovnake pravidla ako na vodica.
Ak zapricini mladistvy dopravnu nehodu, riesi to predsa zakon. Postihnu vodica.
Tato zmena o tom, ze moze este iba 17 rocny mladistvy vodic viest auto s osobou na to kvalifikovanou dava velku moznost ziskavat mladistvym vodicsku prax - bez toho, aby museli za taketo lekcie platit autoskolu. Takto to pracuje v Canade uz desiatky rokov, dokonca moze vies motorove vozidlo uz i 16 rocny. Podmienka je urobit pisane testy z predpisov cestnej premavky.
Novela nie je robena na to, aby mohli "ohurovat" jedny druhych, je robena na to, aby mladi ziskavali vodicsku prax a ZODPOVEDNOST viest motorove vozidlo. Vacsinou totiz budu tymi zodpovednymi spolujazdcami rodicia a tam by mala byt aj zaruka toho, ze budu ucit vlastne deti hlavne tej zodpovednosti. Teda az na vynimky / mozeme ich denne na cestach stretavat.../.
Moc o tom nespekuluj a ak mas take dieta, snaz sa to zaviest do praxe. Zodpovedne.
 

Odvolávať sa na to,

že to platí vo vyspelých krajinách je demagogia. V týchto krajinách je oveľa viac mladých ľudí, ktorí sú zodpovednejší ako Slováci v tom veku! Dokazujú to u nás bohužial nehody mladých ľudí temer každý deň. Títo "akční hrdinovia" si myslia, že to, čo videli v akčnom filme dá sa realizovať v realite. Preto nezvládnutie rýchlosti, preto nezvládnutie vjazdu do zákruty, preto riadenie vozidla v ožratom stave.
Preto je nezmysel, aby na Slovensku mohli jazdiť 17.- roční!
A u nás je také množstvo dopravných policajtov, ktorí nebudú robiť nič inšie ako kontrolovať, či nejaký 17.ročný mladík má vedľa seba dozorujúvcu osobu...
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

modráčikov si nechaj pre IV. cenovú,

Ani červeňáčik Maliňák nebol žiadne neviniatko - napríklad oranžové jedine správne lekárničky či iné "vymoženosti" zákona 8/2009 o cestnej premávke alebo vyhláška 9/2009 ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke - sú z jeho červenej lobbistami podporovanej dielne. Stačí prečítať ten horor pred spaním a pri niektorých paragrafoch dupkom vstávajú vlasy každému normálne zmýšľajúcemu človeku.
 

 

trošku sa zamyslite, podľa starých predpisov si chalan v 18 rokoch urobil vodičák a bez dozoru a skúseností bol vypustený na cesty. Po novom bude mať ten istý 18 ročný chalan už ročné skúsenosti so šoférovania a vzhľadom na to že pod dozorom v drvivej väčšine otca, tak má oveľa väčšiu šancu získať aj správne návyky (argumentovať tým že otec môže byť pirát a naučí to aj svojho syna sú scestné)
 

V

ktorom zákone je písané, že spolujazdec je účastníkom cestnej premávky. Ty to máš trochu pomýlené. anonym má pravdu.
 

?

:-) V ltorom zakone ??? Ak sa nemylim, tak je to napisane prave v tejto novele ... "Polícia však oponuje, že spolujazdec musí mať preukaz minimálne desať rokov a bude musieť dodržiavať aj všetky povinnosti a zákazy, ktoré platia pre vodiča." ... z toho aj negramotnemu je jasne, ze spolujazdec je tym padom ucastnikom cestnej premavky... Mimochodom, vies mi oznaciyt nejaku osobu na ceste, ktora NIE JE ucastnikom cestnej premavky ??? Je nim kazdy, aj male decko prechadzajuce cez cestu.
 

 

Mal by som aj ja jednu otázku .. napr. 17 ročny vodič môže soférovať zo skúseným vodičom (kt. má 10 ročnu prax) , tak že neni zapisaný v evidencii .. len na žiadosti o zaevidovanie osoby sediacej bla bla bla .. ? alebo čo zato môže mať keď, je len na tej žiadosti napisaná tá sosoba ... Diky dopredu :)
 
Hodnoť

čo znamená bod 9?

"Cyklisti budú mať pri odbočovaní jednoznačnú prednosť"?
To pre nich už neplatia značky ako daj prednosť v jazde???
Ďakujem za vysvetlenie.
 

 

Alebo, ze elektricka uz nebude musiet dat prednost chodcovi na prechode. Super.
 

prechod pre chodcov

Alebo čo ti nie je jasné? Vidíš na prechode chodca, ktorý chce prejsť cez prechod tak zastaneš. Vo svete bežná vec. U nás na takéto niečo potrebujeme zákon. Včera som išiel cez RK, dvojprúdová cesta, na chodníku stojí starší pán s paličkou. Zastal som, pretože urobil by som to aj bez nových pravidiel. Auto za mnou s EČ BL-......... začalo blikať a trúbiť a šofér si takmer hlavu od krku odrútil, pretože nechápal prečo stojím. Vo vedľajšom pruhu prešli ešte dve autá, kým vedľa mňa zastalo auto s talianskym EČ. Všetci raz budeme mať šesťdesiat/sedemdesiat a budeme potrebovať prejsť na druhú stranu cesty. Ktovie ako bude potom krútiť hlavou vodič z auta BL-......, keď bude on stáť na chodníku. Ak by som bol ale vodič električky, tak mi povedz ako by som mal pred tým prechodom zastaviť tých "pár" ton železa navyše.
 

 

Az na to, ze ako vodic elektricky nejdes tu trasu prvy krat a teda vies, ze sa blizis k prechodu pre chodcov, nevidim teda problem so zastatim chodcom. Hovorime o prechode pre chodcov nie o prebiehani cez cestu. A elektricka by nemala byt vynimkou. Ak je treba nech tam daju pre nu svetla, ze je povinna zastavit, ked maju chodci zelenu a pod.
Tu v kanade ma chodec absolutnu prednost na prechode pre chodcov. Tento je znaceny na kazdej ceste uz v prestihu aby si stihol zastavit ak bude nutne. Zrazit chodca na prechode pre chodcov sa rovna rovno base. A za nedanie prednosti chodcovi na prechode su neskutocne pokuty.
 

re: elektricka/prechod. ZABRZDNA draha!

Ak chceme aby MHD bola alternativou k IAD, tak nemozeme umelo spomalovat elektricky, ktore predstavuju v mestach na Slovensku (teda presnejsie v Bratislave & Kosiciach) NOSNY system (pretoze na Slovensku, na rozdiel od Kanady neexistuje mesto, kde by bolo EKONOMICKE postavit a prevadzkovat metro). Elektricka ma (najma za vlhka) uplne ine brzdne drahy, pretoze koeficient trenia KOV-KOV je niekde uple inde ako koeficient trenia pneumatika/asfalt. Pieskovanie a elektromagneticke kolajove brzdy sice zkracuju vyslednu drahu na cca polovicu (ale pouzitie nudzovej brzsdy ma zvycajne za nasledok poskodenie okolkov, ktore musia ist nasledne na prebrusenie alebo uplnu vymenu), ale i tak sa brzdne drahy jednoducho NEDAJU POROVNAT a su pri vyssich rychlostiach i RADOVO dlhsie (porovnaj napriklad tabulky: http://tram.webzdarma.cz/vozid... a http://www.ibesip.cz/Rychlost/... ).

Dane riesenie prijate sucasnou novelou ma LOGIKU, vychadza z FYZIKALNYCH ZAKONOV (ktore sa zatial este nedauju zmenit v parlamentre :-) jeho alternativou je bud:
1. ODDELENIE kolajoveho pasu zabradliami a prechody iba na vybranych miestach. pripadne nadchody ako na zeleznici (ak by mali byt bezbarierove, tak naklady pojdu do milionov Eu a priestorovo bude casto nerealizovatelne)
2. alebo znizenie prevadzkovych rychlosti na 15km/h co spolahlivo "vyzenie" cestujucich z elektriciek do aut :-( so vsetkymi negativnymi dosledkami pre zivot v meste s takouto dopravou).

P.S.
Sorry, kolko ze tych elektriciek/miest s elektrickami mate v tej Kanade?
Ze v celej krajine cca 2x tolko ako v (napriklad) na Slovensku a cca 10x menej ako v (podobne ako SLovensko) "prtavej" Ceskej republike? (hovorime o systemoch, ktore FUNGUJU ako sucast MHD, nie nejake "heritage"turisticke atrakcie, prevadzkovane pocas letnej sezony, ako atrakcia pre turistov)
(tym chcem iba povedat, ze co moze fungovat v Kanade, nemusi fungovat v husto zaludnenych mestach Europy, s uplne inymi priestorovymi pomermi).
 

 

Ty si to vobec cital alebo reptas len tak z principu? Ak ma chodec zelenu tak platia dlhodobo zauzivane pravidla, ma prednost. Tu sa rozprava o neriadenych prechodoch kde chodci maju tendenciu vliezt 10-20m pred elektricku. Neviem kedy si bol naposledy na SK, aj ked za 15 rokov sa nic nezmenilo, ale takych prechodov tu je az moc. Ked bude elektricka brzdit na vacsine z ich tak tazko prehra suboj s inymi formami dopravy.

Inac je velmi zaujimave sledovat diskutujucich k tejto teme. Ked jedno auto zbrzdi vozidlo HD tak je zle a ohen na streche (1-5 v aute vs 10+). Ked jeden chodec zbrzdi vozidlo HD tak chudak chodec (1 vs 10+).
 

neviem ci tento zakon pomoze

pretoze na cestach chyba okrem ohladuplnosti hlavne respekt.To je moja skusenost,ako cloveka,co sa viac ako dekadu zivil jazdenim hlavne po severoamerickych cestach.Tam tiez napr nemaju osobne auta respekt pre hmotnostou a velkostou kamiona a tak isto chodci nemaju respekt pred osobnym autom.Neraz sa stalo,ze zastavim na prechode na 4 prudovke a auto vo vedlajsom pruhu preleti.ale casto sa stava.ze chodec vidi,ze sa blizi auto a aj tak vlezie do cesty.A to nemyslim,ze auto je daleko.Osobne sa snazim stale pustat ludi na prechode,ale obcas vam naozaj niekto vlezie do cesty a musite skocit na bezdy,ked si poviete to je blbec kam cumi.
Preto neostava len apellovat na druhych budte ohladuplni a majte respekt,pretoze nie vzdy sa musi podarit to vozidlo zastavit a bohuzial,slabsi vecsinou na to doplati.
 

 

To niekde chodi tolko elektriciek, ze chodec nemoze 10 sekund pockat, aby presiel a nemusela kvoli nemu 10 tonova elektricka brzdit?
 

 

Bolo to Bl bavorak alebo firemna octavia? Ked uz si tak potrpis na to, aby si napisal SPZ.
 

 

Napísal som to, čo som si z toho EČ zapamätal. Nebol to ani bavorák a ani octavia. Prepáč že nemám pre teba úplne presnú informáciu. Skúsim nabudúce šoféra požiadať aj o telefónne číslo, číslo účtu v banke a presnú adresu. Potrebuješ ešte ďalšie informácie?
 

...

uz som si vsimol nalepky na elektrickach na nom znazornena postava s kocikom na prechode a elektricka ktora uz nemusi ani spomalit rovno to dieta moze zabit. Dopravny expert ale hovori ze elektricka ma ovela dlhsiu brzdnu drahu... otázne je kto im prikazuje ist tak rychlo?
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Auto