SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ako rýchlo dokážete vypnúť smerovky? Môže vás to zachrániť pred nehodou (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Smerovky

No takto. Vodic z vedlajsej je povinny dat prednost vsetkym vozidlam na hlavnej ceste.
Vodic na hlavnej ceste, ktory ma zapnutu smerovku doprava, ju moze mat zapnutu z viacerych zakonnych dovodov aj ked neodboci na predmetnu vedlajsiu cestu.
1. Daval znamenie o zmene smeru jazdy predtym a este sa mu nestihlo automaticky vypnut. Tu je viacero situacii, vyjazd z kruhaca je jednou, obiehanie prekazky ci pomalsieho auta druhou a podobne.
2. Chce odbocit na krizovatke alebo na miesto mimo cesty tesne alebo blizko za predmetnou vedlajsou cestou (chce vojst do dvora za tou vedlajsou cestou, chce zastavit pri krajnici alebo na chodniku za tou vedlajsou cestou a pod.)
3. Na komplikovanejsej krizovatke dava znamenie o zmene smeru jazdy vpravo, pricom to znamena, ze pojde tou akoby strednou cestou z troch moznosti. Neviem ako toto presne opisat, no predstavte si, ze sa hlavna rozdeluje v tvare Y (obe horne nozicky su de facto jednosmerky) a na jednej hornej nozicke je este nejaka vedlajsia cesta. Ak davam na hlavnej znamenie doprava, nemusi to znamena, ze idem na tu vedlajsiu. Ale pri deleni cesty musim davat znamenie, ze ktorym smerom pojdem - a to prave preto, aby ten na tej spominanej vedlajsej vedel, ze mi ma dat prednost. Snad pochopitelne opisana situacia.
.
Moznosti je viacero a preto je chybou vodica na vedlajsej ceste spoliehat sa, ze prave to auto, ktore prichadza a ma smerovku doprava, je to, ktore odboci do tej jeho vedlajsej ulice.
.
Ak to zosumarizujem, vina je na vodicovi z vedlajsej. Vobec by som neriesil delenie viny.
.
A ak tu rozoberame, ze co je spravodlive. Ako spravodlive by bolo prisudit vinu vodicovi na hlavnej, ktory isiel po hlavnej, urobil vsetko podla predpisov (ma automaticke vypinanie blinkra, co ma kazde auto, takze ostatni vodici vedia, ze sa blinker vypina automaticky) a iny vodic z vedlajsej mu vbehne do cesty (nedanie prednosti v jazde) a dojde k nehode?
.
Uvedomme si vsetci, ze zapnuta smerovka nemusi znamenat, ze auto aj naozaj odboci. Uz sa mi niekolkokrat stalo, ze som dal smerovku, lebo som chcel odbocit alebo sa preradit medzi pruhmi a potom som si to rozmyslel, tak som ju vypol. Oznamil som svoj umysel, no ten umysel sa nasledne o sekundu zmenil. Postupoval som teda podla zakona. A ak by mi niekto vbehol a nedal teda prednost a bola by nehoda, neuznal by som ziadnu vinu na svojej strane.
 

 

§ 3, zák. 8/2009 Z.z.: (2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
a) správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam,

§ 30, zák. 8/2009 Z.z.: (4) Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.

Smerovky sa do vozidiel inštalujú práve pre to, aby iní účastníci cestnej premávky mali informácie o úmysloch vodiča vozidla. Sú dôležitou súčasťou komunikačného systému premávky. Ak by sme zobrali do úvahy, že sa na ne netreba spoliehať, tak to rovno môžme povedať, že zabudnime na plynulosť premávky. Aj ten, kto má/nemá (podľa situácie) použiť smerovky, má zodpovednosť a nemôže sa jej zbaviť len tým, že "automatika" neskoro vypla smerovky.

Ak by sme tvrdili, že porušenie predpisov týkajúcich sa použitia smeroviek nemá žiadnu "hodnotu" vo vzťahu k prípadným problémom a nie sú nikdy príčinou problémov, potom je to to isté, ako keď niektorí tvrdia, že je nepodstatné, či mal chodec právo vojsť na cestu, keď ho zrazilo auto - "vodič je vinný, lebo zrazil slabší článok premávky, aj keby tomu nevedel nijako zabrániť" - by sme mohli bez obáv tvrdiť. Ale je to správne a v súlade so zákonom a spravodlivosťou?

Myslím si, že nie je dobré zostávať v tradícii zbavovania sa zodpovednosti za vytvorený problém, aj keby to malo byť len nechtiac. Okrem toho, zmena úmyslu nezbavuje vodiča povinnosti správať sa ohľaduplne - nie je nič ohľaduplné, ak svojím konaním privediem iného do omylu len preto, že sebecky zmením názor tesne pred križovatkou alebo zabudnem na povinnosť vypnúť smerovky po ukončení manévru a budem sa spoliehať na automatiku, že to spraví za mňa.
 

 

To je vsetko v poriadku. No stale ostava otvorena otazka minimalne prikladov 2 alebo 3, kedy vodic da smerovku podla predpisov, no z pohladu niektorych ucastnikov premavky moze ta smerovka znamenat aj nieco ine. Detto pri predbiehani ineho auta sa dava smerovka najprv dolava, potom doprava. A ta doprava ale neznamena, ze vodic na najblizsej krizovatke odboci, hoci si to tak moze niekto na tej vedlajsej vysvetlit. Ak je to blizko krizovatky, moze dojst k nehode. Hoci vodic iduci po hlavnej nikdy nemal umysel odbocit a daval smerovku z uplne ineho dovodu (obiehanie)
Okrem toho, ak sa takto pozerame na smerovky, ako pises, tak je mozno lepsie ich nepouzivat.
Tak ci onak, ja si radsej pockam, kym mozem prejst bez toho, aby som niekoho a najma seba ohrozil alebo obmedzil. Tych par sekund, kym je jasne, ci to auto so smerovkou naozaj odboci, mna nezabije. A plynulost premavky mi nestoji za to, aby som mal ja rozbite auto a problemy na krku. Nakoniec, taka nehoda sposobi ovela horsiu situaciu v doprave.
 

 

Preto ak predbieham / obchádzam pred križovatkou a nemám v úmysle na nej odbočiť, tak pravú smerovku už nezapínam. Nie je to síce v súlade so zákonom, ale aspoň nepomýlim toho, kto mi z vedľajšej má dať prednosť. Že sa po predbehnutí / obídení vrátim do svojho pruhu, to je snáď jasné.
 

 

Nuž v tom prípade, podľa takejto zvrátenej argumentácie, stačí vždy vodičovi, ktorý nedal prednosť autu prechádzajúcemu po hlavnej tvrdiť, že auto na hlavnej malo zapnutú smerovku a z viny máme zrazu len spoluvinu. Nie nie.
Zapnutá smerovka neznamená, že auto aj odbočí. Skúsený vodič to vie a ak vidí zapnutú smerovku, tak si počká do momentu kedy to auto aj skutočne odbočovať začne.
Kedysi dávno pradávno na to aj vyhláška upozorňovala. Tuším od vyhlášky 99 alebo 100 to bolo vypustené.
Nie raz som videl auto, ktoré šlo rovno a celé kilometre malo zapnutú smerovku.
 

 

jj a ked uz nebude svietit, stale moze tvrdit, ze ju po nehode isiel vypnut....
 

A čo tak prednosť sprava?

Ide človek po diaľnici a zrazu mu cez výjazd do protismeru vletí auto. Nastane zrážka. Kto bude na vine? Zrejme ten, čo išiel po diaľnici, nakoľko nedal prednosť tomu, čo išiel sprava. Síce do protismeru, ale to si len zrejme nestihol uvedomiť. Rovnako ako tamtomu automat nestihol vypnúť smerovku.
 

 

Okrem ineho je blbost co tvrdis kvoli tomu, ze vyjazdy a vjazdy su na dialnici riesene pripajacim/odbocovacim pruhom, musis tam dat prednost autam v priebeznych pruhoch.
 

No dobre, tak po ceste pre

motorové vozidlá.
 

A keď ideš z diaľnice dole

a v protismere ti ide auto (už v odpájacom), tak si mu tiež nedal prednosť :-)))
 

 

tvoja situacia je trochu odtrhnuta od reality, nie? ale plati, co napisal Kua. a pri preradovani sa medzi pruhmi musis taktiez davat prednost tomu, kto uz v pruhu je a nie sprava (to len ked chcu ist dvaja do toho isteho pruhu a jeden zlava a druhy sprava).
 
Hodnoť

 

Hmm, ze by pisatela oklamal trojblik? Pri frekvencii smerovky 1 Hz a rozmeroch vacsiny kruhovych lofasov na Slovensku mi to tak pripada.
 
Hodnoť

Co takto pouzit kalkulacku p. Novotny?

Ako ratam tak ratam, stale mi nevychadza aby sa 30km/h = 20m/s. 40m vodic pri rychlosti 30km/h prejde za necelych 5 sekund... Tiez to nie je nejaka dlha doba, ale ked uz idem cosi take napisat, tak aspon taky jednoduchy vypocet si spravim!
 

 

ten ich vypocet je naozaj trochu divny. najlepsi sprinteri prejdu 100 metrov za priblizne 10 sekund (cize pri zhruba rovnomernej rychlosti 40 metrov za priblizne 4 sekundy), co je rychlost zhruba 36 km/s. podla clanku automobil ak ide pomalsou rychlostou tak danu vzdialenost prejde za kratsi cas.
 

Ten ich vypocet nie je divny !

Ten ich výpočet je sprostosť hodná prepadnutiu na základnej škole.
Taký človek nám tu ide radiť a dovolia mu písať do novín ?!?!?

"Okrem toho, už pri rýchlosti 30 kilometrov za hodinu prejde vozidlo 40 metrov za necelé dve sekundy."
Že sa nehanbíte...
 

nik mu nemusí dovoliť

on si tu píše, lebo to je jeho, on vlastní tento portál, najlepšie je sem nechodiť, a nebude mať návštevnosť
 

 

Tiez som hned prerataval ze 30km/h je 8,33 m/s a nejak im to nevyslo :)
40m/2s prejde auto ak ide 72 km/h.
Dost rozdiel :)
 
Hodnoť

....

radšej byť opatrnejší ako zaviniť nehodu..., súhlasím s autorom....
 

 

Tým sa riadim, ale občas to prináša problémy. Nedávno som prechádzal kruhovým objazdom v jednom meste na Záhorí. Z cesty oproti šlo auto, ktoré nedávalo smerovku doprava, tak som očakával, že sa chystá mi skrížiť dráhu a nevošiel som do objazdu. Lenže ono obočilo a auto za mnou začalo hneď trúbiť, že čo ja hlupák z východoslovenskou značkou zmätkujem.
 
Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto