SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ako zistiť prednosť bez dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

ved je to dost jasne

ako vodic A ked idelm dolava, davm prednost pripadnym oprotiiducim, ked idem doprava, mam prednost - ci sa mylim?
 

Suhlasim

Sofera nema co zaujimat, ci dodatkovu tabulu niekto ukradol alebo nieco podobne. Ked tam raz nie je hlavna cesta ide rovno. Znacenie musi byt jednoznacne. A pokial by dodatkovu tabulu niekto ukradol, alebo by hlavna cesta naozaj odbocovala a doslo by k nehode, treba skodu vymahat od spravcu komunikacie, ktory je za jednoznacne, spravne a nechybajuce znacenie zodpovedny.
 

ROVNO

Môžeš mi prosím ťa povedať, ktorý paragraf hovorí o tom, že ak na križovatke nie je dodatková tabuľa, tak hlavná cesta ide rovno?
 

Ano mas pravdu

Priamo to nevyplyva zo ziadneho paragrafu. Plati totiz, ze pokial som na hlavnej ceste, a jej smer nie je vyznaceny, riadim sa paragrafom 19 o odbocovani. Keby bol smer hlavnej cesty vyznaceny rovno, tak plati presne to iste, co vyplyva s paragrafu 19, takze ho vyznacovat nie je potrebne. V ostatnych pripadoch ho ale potrebne vyznacit je. Takze vylucovacou metodou plati, ze ak smer oznaceny nie je hlavna cesta musi ist rovno, pretoze nemoze ist dolava ani doprava ani nikam inam.
 

 

Správne :-)
 

 

Presne... Je úplne jedno, že je to jednosmerka. Keď je hlavná cesta rovno a ja mám trebárs prikázaný smer vľavo, tak dávam prednosť. Ak v pravo, tak mám ja. :-) Nič to na tom nemení. Ochvíľu tu snáď budeme riešiť, či značka daj prednosť vjazde je vlastne daj prednosť v jazde
 
Hodnoť

Odporúčanie

pre vodičov Jána a Petra je nasledovné: Zastavte sa obidvaja dnes dopoludnia na DI a odovzdajte vodičský preukaz z dôvodu neznalosti elementárnych pravidiel.
 
Hodnoť

?

Tak dnes naložím Novotnému aj ja. Keď tu vykladal pravidlá a ľudia s ním nesúhlasili, bol som ticho. Veď to poznáme, čo právnik to dva názory a u obyčajných ľudí to môže platiť dvojnásobne.
Ale teraz ide Tomáš sám proti sebe a dokonca tvrdil opak len nedávno.
http://auto.sme.sk/c/6802544/v...
Vtedy priamo v nadpise "Vodič sa nemá riadiť značkami určenými iným vodičom" a pod ním pokračovanie "Ak budete uvažovať o tom, aké značenie majú iní vodiči, môže vám to skomplikovať prejazd cez križovatku. ... Vodiči by nemali myslieť na to, akú dopravnú značku má pred sebou iný vodič ..."
A dnes "Keďže ale vodič vozidla A nevidí, kadiaľ hlavná cesta pokračuje, treba sa poobzerať okolo seba, či neuvidíte na ostatných vetvách križovatky typické siluety dopravných značiek upravujúcich prednosť."

Rozdiel presne 3 týždňov a aká zmena názorov. Tak mám sa obzerať po iných značkách alebo nemám?
 

 

vitaj v klube :D

pred par tyzdnami diletant novotny tvrdil, ze autokamery su zakazane, lebo ochrana osobnosti a sukromia. a na druhy den nevahal zverejnit dalsie jeho katastroficke video z ciest :D
 
Hodnoť

T - križovatka

Keď už sa bavíme o značkách "hlavná cesta", tak v križovatke tvaru T, kde hlavná je v priamom smere má byť umiestnená značka "hlavná cesta" aj na tej strane križovatky, kde sa pripája vedľajšia z ľavej strany? Podľa najnovšieho to policajti požadujú od správcov komunikácií. Nie je to zbytočné až zvrhlé? Len v takej BA si to vyžiada cca 5 - 10- tisíc nových značiek. Najzaujímavejšie na tom je, že značky "hlavná cesta" nie sú umiestnené ani tam, kde by mali byť, napr kde sa na hlavnú cestu pripájajú sprava rôzne výjazdy z parkoviska, slepých uličiek a pod. Minule som si to spočítal na 500m úseku na Vyšehradskej a Lietavskej v Petržalke a narátal som cca 7 chýbajúcich značiek. Ešte že vodiči na to kašlú a po hlavnej ceste idú ako po hlavnej, ináč by aj autobusy MHD dávali každých 50m prednosť vozidlám vychádzajúcim z parkoviska.
 

 

a potom to tak vyzera ako vyzera, ze hlavna je ta ktora je rovno, aj ked nie je ziadne znacenie... na halovej som uz videl dost koliznych situacii, kedy vodici iduci rovno nedali prednost vodicovi iducemu im z prava, lebo tam neboli ziadne znacky... ale to co popisujes je v ba klasika, hlavna je ta po ktorej idem ja, inak by bol na ceste semafor...
 
Hodnoť

 

Znovu článok na dve veci...

Chyby:
1. "Nie všetky križovatky, kde je prednosť v jazde upravená dopravnými značkami, má aj dodatkové tabuľky s tvarom križovatky." Po odstránení vloženej vety dostaneme: Nie všetky križovatky má aj dodatkové tabuľky s tvarom križovatky.

2. "V ideálnom prípade by pod značkou Hlavná cesta bola aj dodatkovú tabuľku..."

3. "Dopravné značenie na opačnom konci križovatky však šoférovi vozidla A neuľahčuje situáciu. Keďže pravidlá sú v tejto oblasti nejednoznačné, treba použiť prax a" - prax a čo? neúplná veta

Teraz k vecnej stránke:
1. "Podľa praxe vtedy hlavná pokračuje rovno." - Žiadna taká prax nie je, teda je, ale hovorí sa jej zákon, všetko podstatné pre tú akože prax vyplýva zo zákona, protiidúcim sa pri odbočovaní vľavo dáva prednosť, doprava odbočujem bezkolízne (nemám sa s kým zraziť), prednosť vozidiel sprava (vyplývajúcu zo zákona) mi ruší značka Hlavná cesta. Zároveň sa pri osadení značky Hlavná cesta predpokladá, že všetky potenciálne kolízne smery budú tiež označené značkami Hlavná cesta alebo Daj prednosť v jazde (alebo Stoj, daj prednosť v jazde). Prednosť v križovatke teda upravia značky. TERAZ prichádza prax, a tá býva často taká, že hlavnú označia, ale cestu pripájajúcu sa sprava (kolízny smer) neoznačia, alebo niekto značky ukradne. Potom dochádza ku kolíziám, kvôli niekomu, kto si nesplnil povinnosti a buď neodstránil značku Hlavná cesta, alebo z kolízneho smeru neosadil značku Daj prednosť v jazde, alebo kvôli niekomu, kto pre pár centov ukradne značku.

2. "Vodič vozidla B má jednoduchú úlohu. Ide rovno a dodatková tabuľka pod značkou Hlavná cesta mu ukazuje, že je na hlavnej a má prednosť." - úlohou tej dodatkovej tabuľky nie je ani tak naznačiť, že vodič má prednosť, tá dodatková tabuľka nijako neovplyvňuje prednosť, ktorá je daná samotnou značkou, skôr upozorňuje na skutočný tvar križovatky a na to, že v priamom smere je "esíčko".

3. "Dopravné značenie na opačnom konci križovatky však šoférovi vozidla A neuľahčuje situáciu. Keďže pravidlá sú v tejto oblasti nejednoznačné, treba použiť prax a" - vodič A má situáciu úplne zrejmú, rovno pokračovať nesmie, smerom doľava dáva prednosť protiidúcim a smer doprava je bezkolízny.

4. "Ak by pred vjazdom do križovatky nebola dopravná značka Hlavná cesta, vodič vozidla A by vychádzal z obytnej zóny. Podľa zákona by bol povinný dať prednosť všetkým ostatným vozidlám vchádzajúcim do križovatky z iných smerov." - nie, nebol by povinný v súvislosti so značkou Koniec obytnej zóny. Tá značka by musela byť umiestnená bezprostredne pred križovatkou, čo nie je (pozor, hovorím o značke Koniec obytnej zóny, nie o značke Hlavná cesta, tá sa vzťahuje k najbližšej križovatke, takže jej včasnejšie umiestnenie je v poriadku). Vodič vychádza z obytnej zóny, ale inak zo značky nič nevyplýva. Mimochodom, značka Koniec obytnej zóny bola medzičasom odstránená (ako môžete vidieť na záberoch z apríla 2012, ktoré sú aktuálne v GMapách), čím sa problém vyriešil.

Takže pohoda, klídek a tabáček, žiadne "pozriem - vidím" netreba, aspoň nie v tomto konkrétnom prípade.

Radšej si treba v noci pred spaním článok ešte raz prečítať a poopravovať chyby.
 

poznamocka

zabudol si na moznost, ze by hlavna bola smerom dolava a vtedy pri odbocovani dolava tiez nedavam prednost nikomu
 

 

Na nič som nezabudol, hlavná cesta s vyznačením prednosti v jazde sa označuje značkou Hlavná cesta a dodatkovou tabuľkou s tvarom križovatky a vyznačením prednosti v jazde. Ja som rozoberal situáciu z predmetného miesta, kde dodatková tabuľka nie je.
 
Hodnoť

Kua Tomas!!!!

Nepis tu bludy!!! ako mozes napisat:
Keďže ale vodič vozidla A nevidí, kadiaľ hlavná cesta pokračuje, treba sa poobzerať okolo seba, či neuvidíte na ostatných vetvách križovatky typické siluety dopravných značiek upravujúcich prednosť. To by vám malo napovedať, kadiaľ pokračuje hlavná cesta. Metóda "pozriem - vidím" sa ale nedá použiť všade.

Ti sije????
Situacia je uplne jasna pre kazdeho! Vodic A ak ide dolava, dava prednost iba oprotiiducim autam, ak doprava, ma prednost.
Ako sorry, ale tieto rady tu pisat, to je des, sa necudujem ze slovenski vodici jazdia ako jazdia ked im to naslovovzaty odbornik radi taketo somariny!!!
Ako sorry, ale za takto odvedenu robotu by som nedostal vyplatu! SME Ta aj plati ci to robis na baze dobrovolnosti a pises si vlastnu stranku, blog?????
 

Uplne jasne pre každého

Ako sorry, ale vodič vozidla "A" má pred sebou dopravnú značku IP 28b. Skús pozrieť na príslušný paragraf, čo máš urobiť ak vychádzaš z obytnej zóny.
 

Myslíte §21 ods.1,

Teda tento: "Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste"?

Keby tam bola len značka IP28b, tak v tom prípade by platil citovaný odstavec paragrafu 21, čiže by platila tzv. všeobecná úprava cestnej premávky.

Lenže vodič vozidla A má tam aj značku P8 "Hlavná cesta" upravujúcu prednosť v jazde, čiže v danej križovatke je dopravnou značkou vykonaná úprava cestnej premávky a takáto úprava má predsa prednosť pred všeobecnou úpravou cestnej premávky.

Však to jasne hovorí § 60 ods. 2 Zákona č.8/2009:
"(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky".

Či sa mýlim?
 

P8 a IP28b

Áno, zákon jasne hovorí čo je čomu nadradené - policajt, semafor, dopravná značka, všeobecná úprava cestnej premávky. Mám tomu rozumieť tak, že dopravná značka IP28b nie je dopravná značka? Ja za všobecnú úpravu cestnej premávky považujem napr. to, že na križovatke má prednosť vozidlo prichádzajúce zprava. Ak tam bude akákoľvek dopravná značka, táto bude mať prednosť pred touto všeobecnou úpravou.
 

Značky začiatku a konca obce

sú tiež značky a napriek tomu sa ustanovenie o max. povolenej rýchlosti v obci považuje za všeobecnú úpravu a ak je značkou určená iná max. rýchlosť, táto má prednosť pred max. rýchlosťou (podľa Vašej logiky) určenou značkou začiatku obce.

Analogicky sa podľa mňa dá považovať ustanovenie o dávaní prednosti pri vychádzaní z obytnej zóny za všeobecnú úpravu, ktorá môže byť zmenená práve značkou "hlavná cesta".
 

 

Áno, len na doplnenie, prečo je to tak:

Dopravné značky Začiatok obce a Koniec obce označujú začiatok (koniec) úseku, na ktorý sa vzťahujú iné pravidlá, na ktoré význam značky odkazuje (všeobecná úprava). Samotné značky teda napríklad neurčujú maximálnu povolenú rýchlosť (na rozdiel od značky Maximálna povolená rýchlosť), tú určujú až všeobecné pravidlá, ktoré v úseku medzi značkami platia.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto