SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kto má prednosť, keď vedľajšie cesty nie sú oproti sebe (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

"Vodiči, ktorý napriek tomu odbočujú vľavo, riskujú nielen pokutu do 100 eur, ale aj haváriu. V čase, keď majú na semafore zelenú, majú zelenú aj vozidlá idúce v opačnom smere jazdy."

Odhladnuc od autorov, ktorYYYYYY v "najvacsom magzine o autach na Slovensku" nemaju korektorku, Novotneho by som teda nechcel stretnut na riadenej krizovatke.

Ak NEsvieti sipka dolava ako hlavny signal alebo ako signal na opustenie krizovatky v naprotivnom rohu, tak pri odbocovani vlavo VZDY mozu mat protiiduce vozidla zelenu a vodic je povinny im VZDY dat prednost (takisto keby sice svietila sipka, ale ta "bocna", spolu s cervenou/zltou a cervenou/zltou, vtedy to neznamena prednost, ale moznost ist po dani prednosti vozidlam vo volnom smere - ale to byva pouzite pre smer doprava).

Takze ak si to tam niekto strihne dolava (co je porusenie pravidiel premavky, semafor mu prikazuje ist rovno), tak ak podla Novotneho tym "riskuje havariu" prave kvoli zelenej protiiducich vozidiel, tak potom ju riskuje pri odbocovani dolava na kazdom semafore, kde nema sipku dolava.
 

 

Píšeš dlho a zbytočne.

Vodiči nesmú odbočovať, ale ísť rovno, nakoľko im to prikazuje vodorovné a zvislé značenie (radenie v pruhoch cez križovatku). Nie kvôli semaforom. Takto to Novotný aj povedal. Semafory sú tam len na vysvetlenie logiky a ďalšie zdôvodnenie, aby si si nhodou nemyslel, že je to zbytočné buzerovanie. Podobná situácia je aj na Račianskom mýte.
 

Vodorovne znacenie

Vodorovne znacenie nieco prikazuje? C 25 - Radenie jazdných pruhov pred križovatkou patri medzi prikazove znacky, ale podla mna vodorovne pruhy ti explicitne nezakazuju odbocenie. Mylim sa?
 

C 25 - Radenie jazdných pruhov pred križ

mýliš sa.

Radenie jazdných pruhov ti PRIKAZUJE ako máš prejsť cez križovatku a môžeš prejsť len v naznačenom smere, pričom v križovatke nemôžeš meniť jazdné pruhy. to znamená, že ak aj máš napríklad tri jazdné pruhy, dva rovno a jeden vpravo, a ty si v strednom a zbadáš sa neskoro, tak máš smolu, musíš prejsť v priamom smere a otočiť sa niekde inde.

Stačí si spomenúť, akým spôsobom sa realizovalo radenie v jazdných pruhoch ešte nedávno, áno - bolo to pomocou značky prikázaný smer jazdy, ktorý bol na konštrukcii nad jazdnými pruhmi.

A ešte niečo: uvedené dopravné značenie je ekvivalentné:
• C25 - radenie jazdných pruhov
• 2xC4a - prikázaný smer jazdy
• B23b spolu s B24 - zákaz odbočenia a zákaz otáčania

Podobne ekvivalentným je značenie v klasickej križovatke, ktorej jedna vetva je ústím jednosmernej cesty buď zákazom odbočenia alebo prikázaným smerom jazdy.

Pozrime sa, ako sa oficiálne vysvetľuje táto značka:
C 25 - Radenie jazdných pruhov pred križovatkou - Príkazové značky
C 25 - Radenie jazdných pruhov pred križovatkouZnačka označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou možno vyznačiť, kde platí povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky. V prípade potreby možno značku doplniť príslušným symbolom značky zo skupiny zákazových alebo príkazových značiek.
 

Dakujem za vysvetlenie

Praveze tiez som vychadzal z toho oficialneho vysvetlenia, ktore si uviedol a mne z toho vyplyvalo, ze prikaz na smer jazdy ti "prikazuje" ta C25 a vodorovne dopravne znacenie ju len doplna. Na krizovatkach, kde C25 (C4a, B23b,B24) chybaju a je tam len vodorovne dopravne znacenie (takych krizovatiek je vela), tak podla mna sa mozes odbocit/otocit sa (ak sa nejedna o svetelnu krizovatku).
Otazka c2: Ked mam neriadenu krizovatku s C25, pricom C25 mi umozni odbocit vlavo, mozem sa tam aj otacat? Z tvojho predchadzajuceho vysvetlenia mi vyplyva, ze nemozem.
 

PRAVIDLA CESTNEJ PREMAVKY | §22

omyl. vodorovne dopravne znacenie je rovnocenne zvislému, čo sa právnej účinnosti týka. Teda že ho musíš rešpektovať rovnako ako zvislé, semafory, či príkazy policajta. hierarchia je daná len pre prípad kolízie týchto dopravných značení. Nie všetky semaformi osadené križovatky sú svetelne riadené nonstop - keď semafor funguje, riadiš sa ním a určenie prednosti v jazde "ignoruješ". Ale keď je semafor vypnutý, ideš podľa značiek. podobne môžeš mať zmenu dopravného značenia na ceste, pričom vodoorovné prirodzene ide ťažšie dolu a vtedy je určujúce zvislé (ako sa stalo nedávno na Bajkalskej pri Prístavnom moste). alebo dočasné značenie kvoli práci na ceste napr. A naopak, vodorovné značenie je rovnako prikazujúce alebo zakazujúce ako zvislé a nie je len infomratívne (napr. žltá čiara pri krajnici, celá a prerušovaná stredová čiara a dvojitá čiara, vyhradené miesto pre BUS zastávku, či priechod pre chodcov).

z tohto jednoznačne vyplýva, že nemôžeš odbáčať vľavo ani vpravo, pokiaľ to vodorovné značenie neumožňuje. riadenie križovatky svetlami nemení význam vodorovného značenia. teda ako máš iba plný semafor, nehovorí nič o smeroch prejazdu a musíš aplikovať aj všeobecné pravdilá prednosti (dať prednosť protiidúcim atď). a rovnako nemôžeš odbočiť, pokiaľ ti to neumožňuje vodorovné alebo zvislé značenie.

otáčanie je zase iná kategória. otáčanie v križovatke máš §22. Primerane sa vzťahuje aj §19. §22 ods. 4 písm. b jasne stanovuje podmienky pre otáčanie v križovatke:
(Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie.

takže ak máš neriadenú križovatku, tak sa môžeš otáčať. ak máš riadenú križovatku a dovoľuje ti to značka, môžeš sa tiež otáčať pri signále "voľno" alebo "voľno vľavo". v neriadenej križovatke označenej značkou C25 ti otáčanie neumožňuje dopravné značenie a preto sa otáčať nesmieš.
 

OBJASNENIE.

Veľmi dobré objasnenie, s ktorým sa plne stotožňujem je uvedené aj nižšie:
http://auto.sme.sk/diskusie/dp...
 

 

"im to prikazuje vodorovné a zvislé značenie (radenie v pruhoch cez križovatku). Nie kvôli semaforom."

Vodorovne a zvisle ano, ale prikazuju to tiez semafory, ak je na semafore sipka (a podla streetview je tam sipka rovno), musis dodrzat dany smer. To s tym znacenim povedal Novotny spravne.

Ale to o tom riskovani havarie *z dovodu zelenej protiiducich aut* je nezmysel, pretoze akonahle odbocujes dolava (bez ohladu na to, ci si mohol, alebo si mal ist inam a si to porusil), davas prednost protiiducim vozidlam, aj na semaforoch, s vynimkou ked mas sipku v svojom smere. Cize aj keby tam bolo povolene odbocit a bola tam plna zelena, tak protiiduce vozidla by mali zelenu uplne rovnako, tiez by si riskoval havariu?
 

PREJAZD CEZ KRIŽOVATKU

• Stotožňujem sa s týmto vysvetlenim: http://auto.sme.sk/diskusie/dp...

teda v jednoduchosti: vodorovne a zvisle značenie ti hovoria kade máš ísť, semafor ti hovorí kedy tade môžeš ísť.

• ale veď túto situáciu rieši veľmi jednoznačne §§19 a 20, v prípade križovatky s plným zeleným svetlom platí najmä §19 ods. 4..
Smerový signál so zeleným svetlom (zelená šípka alebo zelené šípky rôznych smerov) znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde len v smere, ktorým uvedená šípka alebo šípky ukazujú; ak zelená šípka smeruje vľavo alebo vpravo, neplatí pre odbočovanie § 19 ods. 4 zákona,
 
Hodnoť

 

Nuž, ako vodič zeleného auta sa zvyknem riadiť pudom sebazáchovy, červený je už "in" a tých pár sekúnd mi za rizikové dokazovanie mojej pravdy nestojí. Pri množstve vyšinutých "nadľudí" na cestách my normálni by sme si to nemali zbytočne komplikovať. Hlavne ak nevieš, či ten "červený" nie je tiež nadľud. Ale to by mali riešiť tí zelení "poznaj a vypaľuj".
 

asi tak,

riesime su rozne nedostatocne vyznacene krizovatky - rebusy. Namiesto toho, aby sa na taketo krizovatky poukazovalo a ziadala sa naprava, tak sa bavime kto je vacsi pako.
 

 

no potom sa mozu stretnut aj 2 vodici ako su ty, ale priznam sa ze aj ja a potom jeden pozera na druheho a nevie kto ma vlastne prednost. Clanok si v tejto situacii vsak odporuje. Lebo najprv sa pise, ze sa podla situacie na obrazku jedna o jednu krizovatku, ale nizsie pisu, ze by sa v takejto situacii mala nachadzat aj znacka osvetlujuca tvar krizovatky, inak sa jedna o 2 navazne krizovatky.

Ja by som v situacii podla obrazku postupoval tak, ze vodic vlavo prisiel na hlavnu cestu skor a tym padom ma prednost. Je to zbytocne komplikovane a vznikaju nejasnosti.
 
Hodnoť

dvojita ciara

davno uz neplati dvojita ciara, musia byt fyzicke zabrany... najlepsie ocelove........
 

 

Povedal by som, ze v tomto pripade je najucinnejsou zabranou rozbehnuta elektricka (ak teda pises k tomu druhemu pripadu) ...
 
Hodnoť

Len tak - mimochodom...

To, akým smerom sa v križovatke a za ňou môžem uberať mi určí dopravné značenie – vodorovné (Smerové šípky v jazdných pruhoch – V 9a, alebo zvislé - „Radenie jazdných pruhov pred križovatkou“ – C 25, prípadne C 1 – C 4c „Prikázaný smer jazdy“ – nad príslušným jazdným pruhom. Pritom je jasné, že ak by vodorovné značenie bolo v rozpore so zvislým, tak zvislé má prednosť. Uvedené zvislé dopravné značenie má v tomto kontexte dokonca väčší význam i ako dopravné zariadenie – svetelné signály S1, S2, S3, ktoré vo svojom význame len zakazujú (S 1a, S 2a, S 3a), prípadne povoľujú (S 1c, S 2c, S 3c) vjazd a prejazd križovatkou v smere, ktorý v príslušnom jazdnom pruhu určí spomínané zvislé dopravné značenie. Takže – ešte raz, to či v danej križovatke môžem odbočiť (a v ktorom jazdnom pruhu) alebo musím ísť priamo (a v ktorom jazdnom pruhu) mi určí zvislé dopravné značenie, a príslušný svetelný signál – ten mi len povolí alebo zakáže v tomto smere jazdy vojsť do križovatky (prípadne za ňou i pokračovať v jazde)!
 
Hodnoť

na Slovensku

je to hlavne o to dať pokutu za čokoľvek, aj nesprávne označenú medzeru medzi zubami.
Bezpečnosť, plynulosť , to je úplne vedľajšie a dobré na maskovanie.
 
Hodnoť

Jedna, alebo dve križovatky?

Ku správnemu posúdeniu predostretej situácie je skutočne najdôležitejšie, či ide o jednu, alebo dve križovatky – tesne vedľa alebo za sebou (podľa smeru príjazdu). K tomu však treba buď dodatkovú tabuľku pod DZ P1 „Daj prednosť v jazde!“, ako i pod DZ P 8 „Hlavná cesta“, alebo, ak tie dodatkové tabuľky tam nie sú, tak presná znalosť pojmov „Križovatka“ a „Hranica križovatky“. Podľa nákresu od Jara však ten pojem „Hranica križovatky“ sa dá ťažko identifikovať. Chýba tam to zakrivenie vozovky. Jednoducho - chýba tam tá reálnosť danej situácie. Vždy je však najdôležitejšie to – po akej ceste do danej križovatky vchádzam. Takže, ak by to bola jedna križovatka, tak medzi zeleným a červeným vozidlom platí pravidlo o odbočovaní vľavo – a ak by to mali byť dve, tesne vedľa seba, situované križovatky – tak potom vodič zeleného vozidla je povinný zvážiť, či v danej situácii (rýchlosť jazdy, poloha na vozovke červeného vozidla) mu nevyplýva povinnosť – dať prednosť v jazde tomuto vodičovi, ktorý, do tej „jeho“ križovatky (z jeho pohľadu) vchádza po ceste označenej ako hlavná.
 
Hodnoť

 

Zelený, pokiaľ je to jedna križovatka, no ako povedali páni vyššie, prednosť by som si veľmi nevynucoval.

Každopádne, zaujímalo by ma, keby zelený odbočoval vľavo. Kto má prednosť? takáto sitácia je na križovatke ul. Mlynská dolina a Pri Habánskom mlyne.
 
Hodnoť

Hmmm

V prvom pripade tu riesime blbost.Pri takychto posunutych krizovatky, sa mi este nestalo, ze by neexistovala dodatkova tabulka, ak nie je tak ma prednost vozidlo na hlavnej ceste, aj keby ho tam zlozili mimozemstania dva metre pred Vami, ale to musi byt posun vyjazdov ciest aspon nejakych 20 metrov, aby tam dodatkova tabulka nebola.A najlepsie je riesit problem na nespravnom nakrese. Danu krizovatku moze chapat za dve snad iba totalny blbec a ten nech plati za havariu. Obidve vozidla maju moznost ist aj de facto rovno, tak ake dve krizovatky? V druhom pripade, nech vrati vodicak ten pan, co sa na to pyta. My Slovaci mame vzacnu vlastnost pri soferovani, ze kym tam nie je mur, tak preco neist. Vodorovne znacenie je pre nas len na spestrenie nudneho asfaltu. Minule sa tu riesil problem radenia z R1 pred Trnavou na Bratislavu a tiez ma tu 90 percent ludi presviedcalo, ze vodorovne znacenie je len informativne a vsetci vratane Novotneho tu zacali pindat na policajtov, co tam vyberali pokutu pre kamikadze vodicov, ktorym sa nechce zaradovat podla znacenia. A este k tym murom pre pobavenie - zaparkoval som v BA na Dlhych dieloch, kde je mega tazke parkovat, na konci parkoviska, z neho sprava, zlava a spredu chodnik. Uprostred predneho chodnika namalovana tyc. Zaparkoval som autom vodorovne na chodnik pred tyc, tak, aby som nechal vsade 1,5 metra a rano si najdem na skle odkaz, ze blokujem vyjazd na dolne parkovisko (parkovisko, na ktore je prijazd z vedlajsej ulice). Zial tyc pre miestnych nic neznamena a prejazd polkou auta cez travnik a druhou po chodniku je asi uplne OK, presne tak, ako ignoracia vodorovnych znaciek.
 

http://*****/maps/AXqqb

Práveže ich je dosť aj bez dodatkovej tabuľky:
http://*****/maps/AXqqb
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto