SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Na poľadovici nepanikárte, vytvorte si priestor (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

 

Som šofér pomerne krátko preto sa opýtam:
1, mám predokolku a dostanem nedotáčavý šmyk na snehu, ľade, vode a pod. Predok mi uteká von zo zákruty, čo s tým? Na snehu sa mi osvečilo pritiahnuť ručnú brzdu, aby sa auto zrovnalo do smeru kam chcem ísť, pridať trochu plyn (uvoľniť spojku) a nechať sa kolesami vytiahnuť. Správne?
2, Pri pretáčavom šmyku ma riešenie teraz nenapadá vôbec :( tam by som asi brzdil a modlil sa nech urobím hodiny ešte na ceste...

Má niekto dve základné pravidlá ako vyrovnať predokolku pri 1, nedotáčavom a 2, pretáčavom šmyku?
 

 

1. pri nedotacavom pomaha vacsinou len dufat, ze sa auto chyti, moze pomoct kratke dupnutie na brzdu, cim prenesies viac vahy na predne kolesa.. Pridat a nechat sa vytiahnut je blbost, to pomoze pomoct v urcitej specifickej situacii, ale urcite by som to nerobil ked prepalim najazdovu rychlost do zakruty.
2. pri pretacavom musis dat kontru a snazit sa zrovnat auto
 

 

Zaklad je stlacit spojku. Tym sa kolesa odlahcia a zacnu prisposobovat ceste a nie otackam z prevodovky. Hlavne sa treba dostat zo smyku aby bolo auto cim skor ovladatelne. Brzda je podla mna hlupost, potrebujes naopak vyrovnat rychlost otacania kolies a vozovky. Aspon tak ma to ucili na skole smyku, na vode to funguje zazracne.
 

A co ked ma automat?

Ako vytlaci spojku tam? :)
 

 

žeby sundáš nohu z plynu? :-)

Niektoré múdrejšie automaty po rýchlom ubratí plynu a súčasného zásahu ESP odpoja motor od prevodovky (či hodia neutrál, alebo odpoja spojku, HDM menič to už neviem)
 

To je otazne :)

Nie som si tym uplne isty. Mozem sa vsak samozrejme mylit.
Ale je zase fakt, ze vzdy som do driftu siel zamerne a nohu z plynu som nedaval :)))
 

 

Ja mam dvojspojku TCT a ta akonahle zasiahne Abs pri brzdeni rychlo podradi na co najnizsi stupen aby brzdila motorom...

Co robi v smyku ked zasiahne ESP neviem, zda sa mi ze nic, ale mozem niekde na parkovisku vyskusat nasimulovat poriadny smyk, ak boh da a napadne tuto zimu aj nejaky sneh...
 

 

Ja uz jazdim len automaty, preto som na to trosku pozabudol :)

Neviem, kde si bol na skole smyku ale co si ja pamatam, tak na slovakiaringu spominali to kratucke pribrzdenie. Lenze na to tiez treba mat cas a priestor. V prvom rade si to ale treba vsetko vyskusat a naucit sa.
Dat spravnu kontru pri pretacavom smyku je vecou cviku. Prvych par krat to skonci bud hodinami, alebo moc velkou kontrou a naslednym rozhupanim auta - a to zvladnut uz chce daleko vacsi cvik, ale da sa to.
 

presne ako hovoris

pri nedotacavom by som to riesil zosliapnutim spojky
pri pretacavom (vlani vo februari som mal na male) som to riesil kontrou, ale neodhadol som ju presne a auto som rozhupal, cize seriou kontra protikontra som to cca po 3-4 zasahoch do smeru jazdy zrovnal, mal som stastie ze nic neslo oproti ale ustal som to bez skrabanca, chvalabohu, (dovolim si vsak tvrdit ze menej skuseny vodic by uz oral v priekope)
 

 

prvu kotru treba davat co najskor, a nasledne vyrovnavat volant v okamihu, ked sa zadok auta "zastavi", ak zacnes vyrovnavat (zacinat opacnu kontru) milisekundu neskor, alebo v okamihu ako ti uz hadze zadok auta do druhej strany, tak to pravdepodobne nestihas dorovnat (alebo stihas iba v malej rychlosti auta) a nasleduje zase dalsia nutna kontra. Na toto som prisiel z vlastnej skusenosti pri vela vela pokusoch :)
 

presne ako vravis

ale ten smyk bola moja chyba + opotrebovane pneumatiky, siel som prilis rychlo v zakrutach tesne pred mostom cez Vah pred Kolarovom od NZ, cca 80-90 km/hod a bol tam zladovateny sneh - odvtedy to nerobim, pretoze ziadny zamestnavatel nestoji za ohrozenie vlastnej bezpecnosti a kazdy den ma len obmedzeny casovy fond, aj ked sa pokrajate viac nestihnete..
 

 

Pridať a ťahať sa zo zákruty na snehu alebo ľade by som si nedovolil, kolesá spotrebujú všetku priľnavosť pretáčaním kolesa a ty pôjdeš rovno. Mám to pár krát odskúšané a na snehu to vždy šlo rovno. Platí to čo píše mesiáš.
 

 

Zalezi od povrchu. Vyskusaj! Niekedy pomoze pridat plyn. Pri silnejsom preklzovani sa namraza pod kolesami vplyvom zvyseneho trenia lahsie topi. Niekedy sa koleso sa lahsie "chyti". U hrubsej vrstvy ladu to nepomoze, ale napriklad na snehu niekedy ano (opat, vyssimi otackami "odhrabavas" viac snehu spod pneumatiky).

Niekedy pomoze tiez natocit kolesa dovnutra este viac (naspat do smeru) a pribrzdit. Ak mas auto so stabilizacnym systemom, viac sa budu pribrzdovat kolesa na vnutornej strane, kam mas otoceny volant. Aj malicky rozdiel staci na to aby sa auto tocilo dovnutra zakruty. Ale uplne najlepsie je bezpecne si to vyskusat a nacvicit.
 

 

Pri nedotacavom smyku predokolky treba vytlacit spojku (hovori sa jej aj zlaty pedal, ktorim nic nezhorsis, skor ti pomoze) trochen narovnat kolesa a pockat kym sa chytia. Az potom mozes znova tocit volantom, alebo brzdit. Dupnutie na brzdu ako pise mesiah ti moc nepomoze, pretoze kolesa uz nemaju potrebny grip ( ak by mali tak nie si v smyku).

Pri pretacavom samozrejme kontra ( vysliapnutou spojkou znova nic nepokazis), ale pozor na zadok auta, po kontre ma tendenciu vybocit na opacnu stranu a s este vacsou intenzitou, takze druha kontra musi byt skor ako sa auto zrovnava (efekt kyvadla).
 

 

mozem taku hlupu otazku? co je to ta kontra ?
 

 

je to hovorovo. Pod "dať kontru" sa chápe točiť volantom na opačnú stranu ako do ktorej ide auto. Predstav si že ideš do pravotočivej zákruty a v strede zákruty sa auto začne pretáčať (šmýka sa zadná časť auta) dáš kontru = volant si mal natočený doprava (však pravotočivá zákruta) a aby si udržal auto na ceste točíš volantom doľava a tým vyrovnávaš šmyk. Keď to preženieš, chytíš šmyk na opačnú stranu. Zvyšok hore.
 

 

vdaka, pochopil som :)
 

 

Uz ti odpovedali :)

Ale ja ti tiez poradim, chod ovela pomalsie ako bezne, chod plynulo, s velkym odstupom ako keby si ani nemal brzdy... Vsetko rob s dostatocnym predstihom, brzdi motorom a neskor jemne brzdami, pridavaj pomaly, vsetko rob jemnucko a citom.

Hm, ako tak na to pozeram, je to ako sex s pannou :)))
 

 

ďakujem všetkým za odpovede a teším sa na ďalšie.

Naštastie som šmyk takto dostal iba raz (za dve zimy), išiel som pomaličky takou "bočnou uličkou", odbáčal som vľavo a predok mi asi v polovici zátačky začal utekať von do odparkovaných áut. Pritiahol som ručnú, zadok uletel smerom von zo zátačky a tým vyrovnal predok, vtedy som (asi) pustil spojku alebo pridal plyn a ako to bolo zrovnané kam som chcel pôvodne ísť tam to aj išlo. Bez toho aby som ručnou "ustrelil" zadok by som odparkované autá trafil.

Toto bola asi tá špecifická situácia, ako vraví messiash, kedy to zabralo. Ja odvtedy vchádzam za zlých podmienok do zátačok (samozrejme pomaly) s rukou na ručnej brzde. Môžem predpokladať, že mi takto pomôže aj nabudúce, alebo za iných podmienok naopak uškodí?
 

 

ešte pozor na ESP, treba sa naučiť s tým systémom spolupracovať a nie bojovať. ESP "rozmýšľa" veľmi jednoducho: kam smeruje volant tam asi vodič chce aby išlo auto a ESP spraví všetko preto, aby to auto tam nasmeroval. Tým chcem povedať pozor na prudké zmeny smeru, netrhať volant vpravo/vľavo, lebo tým auto trochen zmetieme.

Najlepšie je vyskúšať si konkrétne auto na zasneženom / zľadovatelom letisku, nechať tam začiatkom zimy pol nádrže a zvyšok zimy jazdiť s vedomím čo si môžem a čo nemôžem dovoliť.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Auto