SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Autá už dokážu jazdiť bez zásahu človeka. Rinspeed upravil ich komfort (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Pekne, ale ci aj realne?
1, velmi vela ludi nechce sediet proti smeru jazdy.
2, by ma zaujimalo ako tocili tymi kreslami, aspon z obrazkou to jasne nebolo.

Co sa samotneho systemu tyka, tak to ma obrovsku buducnost, skor je otazka ako bude k tomu legislativa postavena, a co s nou spravi prva fatalna havria takehtot auta.
Ale na dialnicu si neviem predstavit nieco lepsie.
 

buducnost...

Novy S-class W222 volant nedovoli prejst do vedlajsieho prudu, teda akokeby robil odpor vodicovi = prvy krok, adaptivny tempomat je vyrieseny, GPS existuje, mapove podklady tiez.
Jedine co podla mna ku tomu chyba a nie je to az taky skok:
1. jeden prud len pre auta zaradene za sebou (aby sa nestalo ze sa medzi ne niekto "pichne mysickou" a adaptivak sa zblazni prudkym zabrzdenim)
2. riadne udrziavana farba pruhov (rozpoznanie) + elektronicke RFID hracky kazdych 50m ktore su dvojitou funkciou kontroly udrzania v pruhu (kompatibilne so snimacmi vsetkych automobiek).
3. aplikovatelne iba na dialnice (nutna podmienka)
 

 

k tvojim bodom 1-3 mozem opat neviem kolky krat zopakovat:
http://auto.sme.sk/c/5731684/a...
http://www.youtube.com/watch?v...
http://www.sartre-project.eu/e...
zial od 2012teho je ticho...EU mala prijat smernice umoznujuce zavedenie systemu, ale akosi zatial sa obmedzovaci nerozhybali :/
 

W8 tablet?!

tak do takeho auta by som prisámbohu nesadol..
(no flame)
 

 

ak narazas na tuto fotku
http://www.sme.sk/cdata/573168...
tak ja ta vidim WinXP :P

a len tak na okraj, co by's ta chcel?
iCrap, ktory je tak deravy ze CIA, NSA, FBA, hocakyAcronymNaTriPismena ta bude spehovat (vid http://tech.sme.sk/c/7112985/a... )
alebo radsej Android? (cert ako diabol, vsak ano: http://tech.sme.sk/c/6858486/a... )

vezmi to z praktickeho hladiska, XPcko bolo z Winov asi najstabilnejsie a inzinieri usetrili na skriptovani vlastneho OSka :DDD
[ no flame at all, just explaining :) ]
 

 

narazam na galeriu k clanku..
(takze zvysok Tvojej reakcie je bezpredmetny)
 

 

takz tvoj prispevok z 23.2 je taktiez bezpredmetny kedze je umiestneny na zlom mieste :P
[ being confused ]
 

je v diskusii = je na spravnom mieste

"poriadok je pre blbych, inteligent zvlada chaos"
howgh, dohovoril som.
 

 

ja si viem predstavit na dialnicu nieco lepsie, seba, lebo ma soferovanie bavi, skor mi tak ubehne cesta, ako sedenim a cumenim von oknom/na display. dufam, ze sa nedozijem toho, ze ma legislativa/predajcovia donutia kupit si auto, ktore nebudem moct ani soferovat.
 

 

Mozno teba bavi soferovanie. Ale vacsinu ludi nie. Okrem toho je to neefektivne vyuzity cas. Predstav si ze chces ist na vikend niekam dalej. Miesto toho, ze by si cestoval cez den a vecer akurat prisiel do hotela sa vyspat, mozes vystartovat tak ze budes po ceste spat a do ciela prides rano a mas cely den na pozeranie pamiatok. Preto je to auto aj riesene tak, ze ked uz vodic nemusi riadit, nech tam nesedi ako dilino ale moze ci uz spat, relaxovat(citat, pozerat film, pozerat TV ci pocuvat hudbu) alebo pracovat ( v pripade ze ide na sluzobnu cestu). Vposdstate ako bolo povedane, pocit z leteckej prvej triedy na kolesach. Okrem toho manualne riadit mozes tiez. V buducnosti by to aj vyriesilo plynuost dopravy, podla mna by bolo menej zapch.
 

 

podla mna velmi vela ludi to soferovanie bavi, je dost odvazne napisat , ze vacsinu nebavi.
samozrejme uznavam, ze je to zaujimavy napad, ale naozaj jedine na dialnici a v specialnom pruhu, neviem si predstavit take auto na normalnej ceste, hlavne ked tam budu ine auta, kde su vodici, ktori obcas jazdia vseliako :D
 

 

Jasne ze soferovanie bavi, ale nehovor mi ze uplne vzdy, hlavne na dialnici a pri dlhych trasach, a presne tam to zacne.
Co sa bezpecnosti tyka, tu mam problem aj ja, dat uplnu kontrolu nad riadenim pocitacu a dufat ze ked si zdriemnem sa nezobudim je desive. Na druhej strane verim ze tie systemy budu spolahlivejsie ako ked soferujem sam, ale ten pocit nemat kontrolu je aj tak zly.
Ak aj sa iba raz rocne stane nehoda kvoli SW, aj tak bude dotycny nadavat na SW, a plno ludom sa kvoli tomu jednemu pripadu nebude chciet dat kontrolu nad autom SW.
Na com sa ale mozme zhodnut asi vsetci je ze uz dlho to trvat nebude a tento system bude realitou. A tiez si myslim ze system bude uz top kym ho legislativa eu schvali.
 

 

A nemajú ani pásy.
 
Hodnoť

Kto chce cestovat ale nechce jazdit,

nech ide verejnou dopravou. "Autonomne auta" su pre mna obycajny nezmysel, aj ked nepochybujem o tom ze jedneho dna mozno budu mat uspech.
 

Presne tak

automatizované systémy v doprave máme. Sú to autobusy, vlaky, lietadlá, lode a taxíky. Aký to bude mať dopad v budúcnosti? taký ako kalkulačky(decká už nevedia počítať, klávesnice, decká už nevedia písať normálnym písmom).Pokrok netreba brzdiť, ale chce to uvedomelú hranicu únosnosti. Okrem toho, že pomaly strácame vlastnú integritu a súkromie, stratíme aj ten zbytok zručností, ktoré sme si ako ľudstvo v dlhom časovom horizonte vybudovali a osvojili.
 

 

insividualna doprava je sice v sulade so zapadnym liberalizmom a iluziou o slobode, ale jej nezmyselne pretlacanie na ukor hromadnej dopravy je slepa cesta vyvoja, co vidime vsade okolo v podobe prepchatych, hlucnych, spinavych miest (nanopolutanty) a rozbitych a ciest. Bude trvat dlho, kym sa spolocnost dokaze preorientovat od tohto slepeho a hlupeho vyvoja. Nepochopim, preco dialkova nakladna doprava musi zavadzat na cestach, ved kazde mesto ma zeleznicnu stanicu. Takisto autonomne auta su nezmysel, lebo ak je ich ucelom jazda po spolocnej trase s inymi autami, male dopravne prostriedky maju nizku efektivitu. Ti ludia by sa rovnako spolocne mohli prepravovat vlakom. Lepsie by bolo pokracovat v koncepcii silnejsej zeleznicnej dopravy a postupne menit stanice na miesto prestupu medzi dialkovou a lokalnou prepravou. Male vozidla na dopravu po miestach zaujmu na prenajom su urcite lepsi koncept ako auta s autopilotom. Ak chce niekto jazdit individualne, nech to robi, ale ak sa chce nechat vozit automaticky, uz len z ekologickeho principu by mal pouzivat hromadnu dopravu v kombinacii s autom na prenajom v cieli. V luxusnom vozni je urcite viac pohodlia ako v ovela mensom aute. Bezpecnost a rychlost je tiez neporovnatelna. Lenze ked sa ludia potrebuju ukazovat s technickymi vystrelkami a krmit svoje nenaplnene pocity, skonci to automatickymi vozidlami. Tuzba po takejto nezmyselnej destruktivnej slobode nebude nikdy naplnitelna a stale sa taki ludia budu pachtit po dalsich ego nezmysloch.
 

 

suhlas
 

 

Pekna utopia, ale to je asi tak vsetko. Hlavne v dobe cisteho individualizmu.
1, cestna dialkova nakladna preprava, zalezi o akych vzdialenostiach sa bavime, ale nakoniec skoncime na tom ze preprava po zeleznici strasne predlzuje celkovu dobu prepravy, a tiez je drahsia(OK toto je relativne, zalezi od tovaru). Napr LKW Walter ma super vec, navesy ktore sa daju lahko cele nalozit na vlak, ale ked som chcel vyuzit ich sluzby zistil so ze su o tretinu drahsie a preprava je dvakrat dlhsia. Takze vyber je jasny. Dajme tomu zeby bola cena nizsia, tak aj tak vyberiem normalny kamion lebo ten cas bol extremne dolezity, co je pre vacsinu tovaru na cestach.
2, vlakmi obcas chodim, lebo to povazujem za super pohodlnu jazdu, ale na to musim mat cas, lebo ked si zratam cestu na stanicu, standardne meskanie vlaku, a dlzku cesty tak som zase na minimlane dvojnasobnom case, a ked idem autom tak sa nemusim prisposobovat cestovnemu poriadku ale idem vtedy ked chcem, a to ani nehovorim o tom ze vlaky su este ako tak fajn ked mas priamy spoj do ciela, inak si len x krat ponadavas lebo na prestupe ta bus nepocka.
Predstava ze sadnem do auta, vyjdem z mesta zapnem automat a pospim si, pripadne si precitam noviny alebo vybavim maily je dost lakava aj ked zaroven dost desiva(zobudim sa v marnici:)).
A ako som napisal na zaciatku, vacsina ludi ktora na to ma peniaze bude vzdy preferov individualnu prepravu pred hromadnou, nemusis pocuvat studentov ktori sa vo velkom bavia vedla teba, netlacis sa v malych lokalkach, nemeskas a ine drobnosti ktore ludom vadia na hromadnom cestovani.
 

 

utopia je to jedine z dovodu, ze sucasne zapadne ekonomiky udrziavaju spolocnost pred socialnym vybuchom hlavne pomocou umelo zivenej produkcie a spotreby osobnych automobilov. Keby sa staty preorientovali na hromadnu dopravu, trh by nebol taky nafuknuty a vela ludi by stratilo pracu v umelo vytvaranych pracovnych miestach. Je to asi utopia mysliet si, ze zapad vie vytvorit udrzatelne fyzicke ekonomiky bez takych potemkinovskych projektov ako je nadvyroba a nadspotreba osobnych aut. Je to ekonomika na steriodoch, ktore zakryvaju nedostatok zmyslu pre realitu a nakoniec sa nepekne vypomstia, ako nakoniec vela veci, co zapad robi, ale to je politicka zalezitost.
Ak by sa racionalnejsia koncepcia hromadnej dopravy zacala uplatnovat (ak by sme nemali anarchicky klepto-liberalizmus, ale napr. ordoliberalizmus), nebol by problem s cenami. Na stanicu by si nemusel ist autobusom, ale v lokalnom prostredi by si mohol mat k dispozicii mestske auta na prenajom. Vlaky by nemuseli byt dobytcaky, ale mohli by poskytovat napriklad aj ovela vacsi komfort ako business class jet, popri inych typoch vybavy az po tie dobytcaky pre najmenej pozadujucich cestujucich. Ked sa nejake odvetvie zacne realizovat, zacne sa aj rozvijat do sirokej skaly roznych foriem a sluzieb. Staci na to len smerovanie rieseni takymm kurzom a vyvoj prinesie riesenie ostatnych detailov, ktore vzniknu ako dopyt. Systemovy problem je vsak neperspektivnost a nekompatibilita sucasnej formy individualnej dopravy a urbanizacie. Su to kontradiktorne fenomeny, ale hlavne ze zapad si udrzuje zdanlivu schopnost ziskavat do svojho vplyvu take staty plne frustrovanych ludi ako cela vychodna Europa, alebo teraz Ukrajina na iluziu pokroku a prosperity. Na Ukrajine nepouziju iny recept ako u nas. Prebehne tam reprivatizacia majetkov pre zapadnych investorov, anarchicka liberalizacia trhov na zapadnu potrebu a nasekaju tam vyrobne haly na auta. Nic ine ako bezhlavu spotrebu a vyrobu nepoznaju a nevedia. To je ich kreativny pokrokovy strop.
Neobhajujem komunistov a ich rigorozne ekonomicke skanzeny. To bol podobny extrem. Akurat som chcel poukazat, ze dnes cool-tech-modernosti su minimalne rovnaki apostoli nezmyselnej hospodarskej bezhlavosti ako ich komunisticki "rivali". Doba pokrocila a hlupost tiez.
 

 

Ked sa to tak vezme tak existuje jedno mesto ktore splna tvoje naroky, a zaroven je symbolom toho megakonzumu ktory kritizujes. New York.
Proste to co ty chcs je zmenit rozmyslanie u ludi, a to je takmer bez sance, iba ak by si bol diktator. Inak kazdy bude chciet vlastne auto, uz len preto ze sa vacsina ludi extremene zo sojho auta tesi a robi im radost, a toto proste nikdy nezmizne.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto