SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Test: Je v luxusnom sedane lepší diesel alebo hybrid? Zistíte to až na diaľnici (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 7 8 ... > >>

Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

 

Teoria pekna, ale prax je ina. Aj podla mna tempomat ma vyssiu spotrebu, pretoze sa tvrdohlavo drzi jednej rychlosti a clovek vie lepsie odhadnut, kym povolit tlak na pedal a auto pustit a ked zase potlacit. Ide vsak iba o velmi uspornu jazdu. Tak to mam odsledovane ja.
Dovod, preco si ludia myslia, ze budu mat s tempomatom lepsiu spotrebu je, ze malo soferov vie jazdit plynulo ustalenou rychlostou, dokonca som sa stretol aj s extrami ako moj kolega, ktory neustale pridava a ubera hlavne pri jazde v obci.

Inak auta pekne, keby som vyberal z tejto kategorie, tak by u mna asi rozhodol vysledok testovacej jazdy.
 

 

Suhlasim. Tempomat nevie, ze za 100m zacne kopec. Ide stale 130 a potom, az ak zacne stracat rychlost, tak naplno otvori klapku, aby rychlo dorovnal rychlost, kdezto clovek uz vidi kopec a zacne plynulo pridavat uz pred nim. A opacne dole prudkym kopcom zbytocne drzi nastaveny limit, ked staci iba vyradit a ide to samo ;-)
 

dole kopcom

je to este uspornejsie ked k vyradeniu rychlosti pridas vypnutie motora. ide to samo a motor sa netrapi pohonom kdejakych posilovacov a alternatorov.
 

 

Vypnutie motora ? To ti kto poradil alebo naucil ? Co na to brzdy na tvojom aute ? Ked chces nulovu spotrebu staci dole kopcom zaradit co najvyssi prevodovy stupen a ist zotrvacnostou. Je to setrnejsie k brzdam a hlavne je to bezpecnejsie . By som si pozrel krizove brzdenie s vypnutym motorom.
 

presne

vypnut motor je dost velka hlupost. Dufam, ze nevytahuje aj klucik. To uz potom ani nazataca:-)
 

teraz

si mi pripomenul jednu z dediny. bortakovi nestartoval podomacky vyrobeny traktor, tak sa rozhodol ze svojim novym citronenom C3 a roztiahne. lanom. na traktor posadil suseda ktory s tym vehiklom v zivote nejazdil, sam si sadol do citronena a zacali roztahovat.
vysledok bol pomerne laskavy k obom. citronen skoncil s pokrcenymi piatymi dverami a susedia si par mesiacov nevedeli prist na meno.
 

 

Asi mal na mysli HSD, kde vypnutie motora pocas jazdy je absolutne bezna vec avsak u inych znaciek nieco nevidane...
 

nuz ja som mal

ten system vypinania motora pocas jazdy este na embecke - rok vyroby 1969 ked boli zle nastavene volnobezne otacky. Stacilo dat nohu z plynu dole, vyradit rychlost a uz motor zhasol... Ani riadiacu jednotku to nemalo:-)

Ale mal som tam neskor prietokovy merac spotreby paliva od sudruhov z NDR - ten ukazoval okamzitu spotrebu a bola to veru dobra vec. Na 32 litrovu nadrz sa dalo urobit vyse 600 kilometrov. Za to sa dnes nemusi hambit ani Skyactiv Mazda
 

 

pocitam, ze to bola ironia na: ked staci iba vyradit a ide to samo ;-) samozrejme autor asi myslel dat nohu dole z plynu... teda dufam, aspon ja to tak robim a spotreba je 0,00.
 

tempomat to nevie, a vodic je tam naco?

ja som asi az extremny uzivatel tempomatov, pozivam ho aj v meste kludne na 200-300m :)
je to prudko navykove..
ale k tvojmu prispevku - automat to sice nevie,, ale ved preto tam sedim, a pred vrcholom kopca jemne tuknem na brzdu, vrchol kopca doplachtim a dolu kopcom sa veziem na volnobehu, kym zas neni rychlost mensia ako nastavena, a zas to potiahne tempomat .. .
tempomat pri rozumnom pouzivani urcite spotrebu nekazi, skor optimalizuje
 

 

V rozumnych rukach je to dobry nastroj. 3 roky som lutoval, ze ho tam nemam, nakoniec som sa nechal zlomit a dal som si ho namontovat. Prvych par tyzdnov velke nadsenie, pouzival som ho vsade a pridaval a uberal som si s +/-. Teraz po par mesiacoch uz ho zapnem iba pre to, aby som zistil, ci este funguje, ale nejazdim dlhe trasy po dialnici napriec Europou.
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

Tak tempomat je schopny

"zosliapnut" plyn aj na podlahu, ak pride nejaky kopcek a poryv vetra. Podla mna najlepsia kombinacia je tempomat + prava noha - po rovine nech si to riadi tempomat a pred kopcom si to trosku posledujem ja.
 

presne

na rovine je tempomat vyhoda, v kopcovitom terene rozhodne nie. Tempomat sa snazi stale udrziavat konstatnu rychlost a teda pri kazdej zmene sklonu cesty, ci smeru vetra ide tvrdo po plyne, aby si tu rychlost udrzal. Ked stlacis resume, zvycajne ide pedal na podlahu, aby tempomat dosiahol pozadovanu rychlost co najskor.

Tempomat nikdy nenahradi cit v pravej nohe. Nemusis mat za kazdu cenu na kopci aj kratkeho stupania tu istu rychlost. Dokazes vyuzivat viac kineticku energiu auta zrychlenim pred stupanim. Pri jazde dole z kopca zasa automaticky uberas plyn, ked citis, ze rychlost sa zvysuje. Clovek ani moc nemusi sledovat rychlomer. Je to vsetko akosi podvedome
 

 

nerobil mercedes nejaku taku funkciu, ze podla aktualnej pozicie a map sa prisposobovala jazda?
 

ano, Mercedes

ma PPC system v tahacoch Actros. Tam sa cez GPS sleduje aj profil terenu a prave sa vyuziva to, ze auto pred stupanim zrychli, aby sa vyuzila lepsie kineticka energia.

http://www.mercedes-benz.com.c...
 

Len taky detail...

...ze tempomat obvykle nedokaze vyradit rychlost pri jazde dole kopcom. S tempomatom teda "vlecies" so sebou aj motor, musis ho drzat v otackach, musis prekonavat jeho odpory (trenie, kompresia, atd) ktore rastu s druhou mocninou otacok.

Ked idem bez tempomatu, tak dole kopcom vyradim, a nevadi mi ze (napriklad) najprv stupne rychlost zo 130 na 140, a potom zacne zase klesat ked kopec konci. Ked klesne pod 120, tak zas zaradim a idem. Tempomat by tvrdohlavo drzal rychlost. Bud pribrzdoval motorom, alebo pridaval plyn. Tempomat je fajn po rovine. Tam by rozhodne nemal zvysovat spotrebu. Ale akonahle prides do kopcoviteho terenu, tempomat spotrebu obvykle zvysi.
 

re:

ked vyradis rychlost dole kopcom nulovu spotrebu nedosiahnes -> dosiahnes ju na zaradenom vysokom stupni
 

 

Jazda na neutráli dole kopcom má vyššiu spotrebu ako jazda so zaradenou rýchlosťou (nulová spotreba).
 

1 2 3 4 5 6 7 8 ... > >>

Najčítanejšie na SME Auto