SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Prečítajte si, ako cetánové číslo ovplyvňuje chod naftového motora (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

reklama? :O
 

 

Jasné že reklama... akurát taký detail, že vlastnosť nafty nie je filtrovanosť, ale filtrovaTEĽnosť.
 

BIONAFTU

NIKDY NETANKOVAT!!! Jedine do stareho traktora alebo V3S. Cetanove cislo Slovnaftu najdete na ich stranke.
 
Hodnoť

 

Nema niekto skusenost s bionaftou? Dostal som radu natankovat nadrz cistej bionafty a vyjazdit, vraj to precisti palivovu sustavu. Jazdi niekto na cistu BN?
 

 

Nuz to by zaujimalo aj mna, vzhladom k tomu, ze bionaftu si clovek vie vyrabat aj doma, su na to uz dnes technologie na domace vyuzitie, akurat treba niekde zohnat prepaleny olej alebo podobne.
Moj otec vsak kedysi tankoval bionaftu na urcitych pumpach, az mu odislo cerpadlo ...
 

 

Nejazdí nik, kto má rozum. Inak prečítaj si návod na obsluhu auta, ak to nie je Tatra alebo Zetor, bude tam napísané, že nie je povolené jazdiť na bionaftu
 

skusil som raz v hladkom diesli

ale neodporucam. Rozhodne nie do common railu a dalsich vysokotlakych systemov. Urcite by som sa bal. Co viem tak vyrobcovia co bionaftu povoluju jednym dychom dodavaju ze je potrebne menit castejsie filtrea a cistit palivovu sustavu.
Btw, do 3 mesiacov zvykne zrosolovatiet. Cize ak uz sa odhodlas tak to vyjazdi rychlo :)
 

 

Skusal som najst nieco viac a je to tak 50 na 50. Dlhodobo by som na to s CR nejazdil, ale jedna nadrz by nemala uskodit. Ale zostanem radsej pri overenom petroleji.
 

bionafta

do moderneho motora nepatri, common rail by si mozno odpalil, cerpadlo tryska by sa tiez nepotesila a navyse v nadrzi mas napisane u novsich aut ze netankovat bionaftu. Raz kolovali fotky ako typek tankoval do Mazdy 6 bionaftu a odpalil motor po 30K km... takze neradno vymyslat s bionaftou...
 
Hodnoť

si to opravte pán novinár

"zlatá strená cesta"
 
Hodnoť

Akosi nerozumiem

"v prvom rade si palivo musíme prispôsobiť požiadavkám svojho auta" - z jedneho stojanu cerpa stara Octavia, nove BMW, ... ako si to univerzalne palivo maju soferi prisposobit?

"Nafta s vysokym cetanovym cislo velmi rychlo zhori ... dojde k zaneseniu usadeninami ... nasledok je tvorba sadzi ... plán do budúcnosti je jasný: v záujme znižovania emisií sa ráta s ďalším zvyšovaním cetánového čísla."

Mal som tri benzinove auta a v manuali bolo napisane kolko oktanove palivo tankovat. Teraz mam diesel a o cetanoch sa tam nepise nic. Ale vraj riadiaca jednotka vyhodnocuje kadeco a vie prisposobit aj vstrekovanie...?
 

To preto lebo ten autor

toho článku o tom nemá ani ánung. Zmysel cetánového čísla je stanoviť štandart pre palivo - naftu za akých okolností sa má zapáliť. Pretože dizlové motory aj tak pracujú s vysokými tlakmi a nafta sa zapaluje bezprostredne po vstreku ,u motorov s priamim vstrekovaním, kedy to vstreknutie vlastne vytvorí zmes nafty a vzduchu , u komôrkových motorov je to trochu iné, niesú náchylné na samozápaly. U benzínového motoru sa zmes pripravuje mimo motor - karburátorové motory alebo sa vstrekuje benzín do vzduchu - motory so vstrekovačmi alebo preplňované motory teda zmes sa pripravuje v motore ale zapaluje sa sviečkou, teda musí "počkať" na iniciáciu od sviečky. To zaručuje oktánové číslo u benzínu ako odolnosť voči klepaniu motora, rovnako aj cetánové číslo zaručuje odolnosť voči klepaniu motora teda odolnosť pred samozápalmy. Oktánové či cetánové číslo s výkonom súvisia iba nepriamo, hlavne u benzínových motorov sa vďaka oktánovému číslu dá zvýšiť kompresný pomer či plnenie (preplňovanie), eliminovať tvz. škodlivý priestor. Tvorba sadzí súvisí s nedokonalým spalovaním , tj so špatným vytvorením zmesi - špatné premiešanie, veľa paliva málo vzduchu či opačne - bohatá chudobná zmes a nie s cetánovým či oktánovým číslom, zanášanie usadeninamy zase závisí od rôznych nečistôt a cudzorodých látok v palive.
 
Hodnoť

do skody 120

by som naftu nedaval :)
 

svokra raz dala

natankovala par litrov nafty do starej 120, v nadrzi vsak este bolo dost benzinu tak sa to zmiesalo, Dymilo to jak z udiarne, skakalo to jak kamzik ale islo to. Potom dotankovala plnu benzinu aby pomer zmiesania bol co najpriaznivejsi a normalne to vsetko vyjazdila.
A raz nacuvala taznym do pluhu a takto ho zapla za 120tku, par metrov ho aj potiahla... Drobne sabotaze s.r.o.
 
Hodnoť

...

proste treba tankovat na OMV, to chcel autor povedat? sak to mohol rovno, nemusel chodit ako macka okolo horucej kase... :-)
 

 

Preco OMV? lebo obrazok, kde nic nevidno?
Naftu s vyssim cet. cislom ma aj Shell, Slovnaft, vela neznackovych predajcov, dokonca aj Metro ponuka naftu Unipetrol so zvysenim cet. cislom.
 

...

pozri, kto je autor clanku:
"Autor je z agentúry Kubus, ktorá zastupuje spoločnosť OMV"
:-)
 
Hodnoť

 

Nemáte niekto skúsenosti ako je to so spomenutým cetánom na slovenských čerpačkách?
 

 

podla poslednych informacii tankujeme na Slovensku len tu najkvalitnejsiu naftu, preto si aj riadne priplatime, nie ako ti ubohi Rakusaci, ktori maju lacnu a nekvalitnu naftu. Preto by aj mna zaujimalo, ked teda aj na Slovensku dostat nekvalitnu naftu, preco aspon ta nie je lacna ako ta v Rakusku. Btw, spotrebna dan pri nafte je na SVK o 0,005 eura na liter vyssia a liter nafty je o 0,1-0,2 eura drahsi oproti Rakusku... Ja tankujem len tu nekvalitnu lacnu rakusku a veru ani mi nemrzne ako kamosovi slovenska premium nafta z OMV pri -20°C, a ani motor si nestazuje. A rocne dam 35000 km.
 

 

Rakusaci mali vcera napriec republikou naftu za 1.09 az 1.179 mimo dialnic, tak netrep debiloviny.
Wolfstahl 1.139, to iste JET, Agip v Hainburgu. Den predtym boli o 4ceny nizsie, takze 1.049 bola na AP diskont a ostatni mali zhruba 1.089 a viac. Nase pumpy 1.129-1.159; metro dokonca 1.06-1.09.

Slovenska premium nafta OMV nemrzne pri -20, takze zase trepes len same h@vna, jedna stara povedala. Tu naftu mam otestovanu, no mozno ten tvoj kamos natankoval dakde na druzstve, a aby nevyzeral ako tupy zgrlos, to zvalil na OMV.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto