SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Proterra zvýšila dojazd elektrických autobusov na 400 km (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

a potom prisli nato, ze uz sto rokov existuju trolejbusy. Tato lobby "ekologickych" elektrosamochodov je uzasna, velmi tazke baterie s obmedzenou vydrzou a slabou zivotnostou, s ich neekologickou vyrobou, sa presadzuju do enviro-friendly dopravnych prostriedkov.
nakoniec este budeme radi v niektorych mestach za stare dobre trolejbusy.
 
Hodnoť

presne tak

trolejbusy su ovela ekologickejsie a podla mna aj spalovacie plynove - co s obrovskymi bateriami po skonceni zivotnosti ? a ich vyroba tiez narocna
 
Hodnoť

Neskutocny bullshiting

„Kým dieselové autobusy znečisťujú naše prostredie a náklady na ich prevádzku a údržbu rastú, Proterra sa sústreďuje na vývoj elektrickej technológie a neustále znižovanie nákladov,“ povedal výkonný riaditeľ spoločnosti Proterra, Ryan Popple.
.
Ako keby sa vyrobca dieslovych vozidiel nesustredoval na znizovanie nakladov. Neviem odkial ten truhlik zobral, ze sa naklady na prevadzku dieslu zvysuju. A vsimli ste si? Vyhlasenie posobi silnym dojmom, ale vobec sa v nom netvrdi, ze elektorbusy znecistuju zivotne prostredie menej alebo maju mensie naklady na prevadzku.
 
Hodnoť

Vyskum...

... a vyvoj je velmi potrebny, ale tvarit sa ze vyroba, ale aj recyklacia baterii je ekologicky nenarocna je pekny o..b ... a samozrejme tie baterie sa nabijaju nasou laskou k prirode :-), ci pripadne ta elektricka energia ide predsa zo zastrcky :-) Chcem by som vediet, aku obrovsku spotrebu el. energie by sme mali, keby zrazu vsetky existujuce auta boli na baterie a kolko elektrarni by sme zrazu potrebovali... cize, vyskum, vyvoj ano (ci uz fosilno-palivovych motorov, baterii a co ja viem coho este), ale prezentovat to ako hotovu vec... hmmm...
 

 

Ale do prcic, ved nikto netvrdi, ze sa to nabija laskou k prirode. Nabija sa to elektrinou, ktoru musime nejak vyrobit, lenze ropa nam tiez nepada z neba. A zatial co elektrinu si moze vyrobit kazdy stat sam, ropu si sam nevyrobi. Znizenie zavislosti od par (casto podivnych) statov sediacich na rope je jedna z najmudrejsich veci, ktore mozme urobit.

Dalej, ucinost elektromotora je cez 90%, ucinost ropaka je okolo 40% a nema velky potencial rast. Mazda slubuje 60% v roku 2020, Kvetnanskeho zazracny motor mal mat 55% - proste mokre sny, ale 35-40% je tvrda realita. Pokial sa nestane nejaky zazrak, tak auto buducnosti bude urcite pohanat elektromotor. Je len otazkou, v akej forme si bude vozit elektrinu so sebou - tu su este stale v hre viacere riesenia.

Dalej, elektrovozidlo tiez zatazuje prostredie, nikto nehovori, ze nie - ale nerobi nam to pod nosom. Chapete rozdiel? Je asi taky, ako kadit si uprostred obyvacky (co v prenesenom vyzname presne robia ropacke motory) alebo chodit klast niekam na wecko (co umoznuju elektroauta). Vypusteny smrad je plus-minus ten isty ale kvalita zivota je neporovnatelna.

A vobec, nemusite sa bat, ze by vas teraz elektroauta zacali vytlacat z ciest. Rozmyslat nad tym, co by sa stalo, keby vsetky auta boli ZRAZU elektricke je totalna blbost. To este dobre dlho nebude (ak vobec niekedy), takze kludne prelestite svoju dizlovu oktavku, este sa na nej navozite az-az. Nikto nechce nahradit vsetky auta, ale cim viac sa ich nahradi, tym sa nam bude (vsetkym) lepsie dychat.
 

:-)))

Tak to nevyslo... nejazdim autom z koncernu VW a moje auto nema benzinovy motor... vlastne vazne uvazujem o tom, ze auto predam, pretoze mame v rodine dve a ja na tom mojom jazdim coraz menej (zijem v malom az stredne velkom velkomeste a vsetko si obeham alebo sa vozim MHDckou) a asi si nechame len manzelkino auto (tiez benzin)... ale asi zacnem lestit ebenovu palicku liscim chvostom, aby sme mali dost tej elektrickej energie :-)
 

 

To s tou oktavkou to bolo samozrejme obrazne, pouzil som ju len ako zastupcu vacsinoveho motoristickeho vybavenia nasich koncin. Kazdy nech si tam dosadi (spalovaci) motor a znacku aku chce, vyznam sa nezmeni ani o chlp. Ja sam jazdim benzin, co ma dlhodobu spotrebu takmer 9 litrov (a menit nemienim :-) ), takze ziadny ekoterorista nie som :-) Ale chapem snahu zmenit smerovanie auto-priemyslu a fandim novym technologiam. Myslim, ze Tesla definitivne potvrdila, ze elektricke auto moze byt cesta. Mozno nie pre vsetkych (rozhodne nie v kratkodobom, ani strednodobom horizonte), ale rozhodne to schodna cesta je.

Akurat ma trochu stve, ze sa tieto diskusie vedu v duchu nahanania carodejnic. Clanok je o primestskom elektro-autobuse s dojazdom cez 400km, co by si po spravnosti malo zasluzit potlesk, ale diskusia je zase o hypotetickom baterkovom armagedone, o straseni, ze nebudeme mat dost elektriny az sa raz rano zobudime a vsetky auta budu elektricke, atd. Ako keby to malo nastat uz buduci mesiac a kazdy vyrobeny elektro-autobus to posuval o 5 minut skor...
 

 

Ucinnost spalovacieho otora je okolo 40%. Ucinnost elektromotora je okolo 90%. Super. Zabudol si na jeden malicky a nepodstatny detail. Elektricku energiu pre elektromotor musis nejakym zariadenim vyrobit. Ziadne nema ucinnost 100%. Moderne tepelne elektrarne maju ucinnost okolo 70%. Dalej by sa patrilo pripocitat straty vedenim elektrickeho prudu, priemerne cca 15%. Teraz si to spocitajme. 0,1GJ energie z paliva je 27,77kW za zmeni pri vyrobe elekrickej energie na 19,44kW elekrickeho vykonu. to sa prenosom znizi na 16,52kW privedeneho na elektromotor s ucinnostou 90% a ten doda 14,86kW Vykonu. Straty v akumulutaroch nepoznam, takze ichnebudeme brat do uvahy, ale isto tiez nie su nulove. Spalovaci motor pri enenrgii paliva 0,1GJ tj 27,77kW doda vykon 11,1kW energie. Vyslednu rozdiel teda je 11,1kW proti 14,86kW v prospech elektromotora. Teraz tie cisla ale uz nie su tak strasne rozdielne, ako kde sa uda len sucha ucinnost dvoch typov motorov
 
Hodnoť

 

Straty v prenosovej sustave SR za rok 2014 tvorili 0.996% prenesenej elektriny (vid vyrocna sprava SEPS). Mam tomu rozumiet tak, ze vsetky tvoje cisla treba delit 15, aby boli spravne? Tazba (a spracovanie!) ropy tiez nieco stoji a tieto naklady sa tiez nezohladnuju v ucinnosti spalovacieho motora... alebo navrhujes pouzit dvojaky meter? Tak ci onak, elektrina je efektivnejsia a nehra rolu, ci je to o polovicu alebo len o tretinu... Plus ta obrovska vyhoda toho, ze emisie nevznikaju nasim deckam priamo pred nosom.
 

 

Tie straty su statisticke, nie skutocne. Skus trosku vzorcov a vypoctov a uvidis sam. Rozumiet tomu mozes tak, ako je to napisane, alebo ako chces. Mne je to jedno, nemam zaujem sa hadat, len poukazujem na fakty.
Naklady na tazbu nezapocitavam ani do paliva pre elektrarne, takze samozrejme nie su zapocitane ani pre spalovaci motor. Dvojity meter by si teda velmi rad pouzil ty.
 

 

Statisticke straty??? Priznam sa bez mucenia, ze neviem o com tocis. To su akoze straty vzniknute nejakym zaokruhlovanim, alebo priemerovanim alebo ignorovanim statisticky bezvyznamnych faktorov? Ci co to je?

Ako teda ty chapes tieto dve jednoduche vety: "V roku 2014 bolo cez prenosovú sústavu prenesených celkom 29 603,711 GWh elektriny. Straty v prenosovej sústave za rok 2014 dosiahli hodnotu 294,783 GWh."?

Podla mojho skromneho usudku to ma znamenat, ze na vstupe do prenosovej sustavy bolo 29603.711+294.783GWh a na vystupe len 29603.711GWh. Este som teoreticky schopny pripustit, ze na vstupe bolo 29603.711GWh a na vystupe 29603.711-294.783GWh, ale v tom pripade nie je formulacia uplne presna (ide o vyznamovy rozdiel madzi "prenasanym" a "prenesenym" mnozstvom). Tak ci onak, furt to vychadza pod jedno percento. Co je na tych konkretnych cislach statistickeho?

Argument s palivom pre elektrarne beriem, v tom mas pravdu. Akurat, ze to na veci nic podstatne nemeni - ucinnost elektrickej sustavy je bez debaty vacsia ako ropnej. Podla tvojho vlastneho vypoctu o celu tretinu, podla mojho (s udajmi od SEPS) o vyse polovicu. Tak ci tak je to bod pre elektrinu.
 


Najčítanejšie na SME Auto