SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ford sa inšpiroval zvukotesnými slúchadlami, hluk v interiéri potláča zvukovými vlnami (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Zaujimalo by ma

Zaujimalo by ma, ako maju vyriesene zvuky z vonkajsieho prostredia, ked napr.niekto na vas trubi, alebo prichadzajuci vlak dava vystrazny signal, tak to v kabine nikto nebude pocut ?!
Obracac fazy je iba otrok, ktory iba kopiruje vsetok zvuk a obrati ho naruby a tento opacny signal pusti do reprakov...
 

 

a sireny a hukacky a tak...
 

 

to vies, kazdy zvuk (ci chceny abo nechceny) ma svoju frekvenciu (abo vlnovu dlzku, podla toho na co sa pozeras :) ako aj hladinu (amplitudu). cize je na inzinieroch ako soft ktory ma nastarosti active noise canceling nastavia. zaroven ide aj o rychlost post-processingu signalu z mikrofonu, co moze limitovat vysoke frekvencie (no v aute su problem hlavne nizke frekvencie). ako je to u Fordu, spytaj sa uja co je na videu :))

a dalsia vec je, ze obsadenim vozidla sa menia akusticke podmienky, cize chlapci sa museli echt zapotit aby miesto destruktivnej nezrobili konstruktivnu interferenciu a nezosilnili hluk :))), kedze v priestore sa hlukove vlny aj odrazaju a vybudzuju sa urcite mody kmitania akust.media..
bola by sranda si to skusit co to za zazrak :))
 

 

je fajn ze ta ta otazka napadla, no ver ze ked niekto nieco vyvija, tak takato otazka mu napadne ako prva a potom dalsich 300 otazok, a pri vyvoji sa nasledne na tychto 300 otazok odpoveda a hladaju sa riesenia a ide sa do maximalnej hlbky problemu, takze sa neboj, urcite je to nejako vyriesene ;)
 

To Robot

Staci vediet citat s porozumenim, potom chvilku uvazovat a az potom pisat.

"Obracac fazy je iba otrok, ktory iba kopiruje vsetok zvuk a obrati ho naruby a tento opacny signal pusti do reprakov..."
Pointa je v tom, ze sa nepouziva iba obycajny obracac fazy, ale pocitacom analyzovany snimany zvuk s naslednym upravenim NIEKTORYCH zvukov do opacnej fazy.
Teda vobec nie VSETOK zvuk, ako sa mylne domnievas. A teda nie je vobec problem s pocutelnostou zvukov "ked napr.niekto na vas trubi, alebo prichadzajuci vlak dava vystrazny signal".

Koniec-koncov, naco sa budem rozpisovat, vsak je to cele jasne napisane v texte:

"Na základe získaných informácií audio systém vytvára protichodné zvukové vlny, ktoré vyrovnajú šum pozadia, ale zároveň podľa Fordu nemajú žiadny negatívny vplyv pri počúvaní hudby alebo vedení konverzácie."

Zdoraznujem:
Na základe získaných informácií
zvukové vlny, ktoré vyrovnajú šum pozadia
zároveň nemajú žiadny negatívny vplyv pri počúvaní hudby alebo vedení konverzácie - teda ani na trubenie, ci vystrazne zvukove signaly.

Hadam na vysvetlenie staci.
 

 

Pravdepodobne nahrali čisté zvuky prostredia vo vnútri kabíny bez prítomnosti osôb, je to v bezdozvukovej komore, takže vonkajšie zvuky vôbec nenahrávali, tie teda ani nebudú eliminovať, čiže no problém, vonkajšie zvuky bude v pohode počuť. Predpokladám, že potom len na základe snímok z mikrofónov budú synchronizovať a púšťať opačnú polaritu tých predtým nahraných vzoriek. Nemalo by to byť až také zložité a ak sa vyhnú výškam, kde už je vlna dostatočne malá, aby vznikali viaceré zóny so súčtom vĺn, tak sú celkom v kľude...
 

 

a kde ta ty vidis na videu bezdozvukovku? sak aj ujo na videu vravi ze ide o polo-bezdozvukovku (semi-anechoic)..neviem si velmo predstavit dat auto do anechoicky (zavesit ho na lana, kedze konusy su aj zospodu? :)))

a nepredpokladam ze 'nahravali zvuky'. pokial viem tak ani ziadne ANC (active noise canceling) zariadenie nefunguje (bolo by dost neprakticke). princip pozri sem: https://techexplainer.wordpres...
je to proste klasicky open/pripadne feedback loop control (mikrofon nasnima, signal sa spracuje, reprak vyprodukuje protivlnu, mic overi ci OK :)). cize je ti jedno ci je sum z vonkajsieho abo vnutorneho prostredia. proste vsetko co sa zachyti mikrofonom ide do pocitaca (dajakej tej ECU? :)) a spracuje sa. vie sa kde ludska rec je lokalizovana (dajme tomu od 300Hz do 3kHz), plus vies co ide z reprakov za hudba. to chces ponechat. co sa tyka hluku motora a vozovky, to vtesnas pod 300Hz, cize na zaciatok ti staci kontrolovat s low-pass filtrom na 300Hz (to co je nad odfiltrujes :))). ak si trufas, mozes ist aj vyssie a pohrat sa v limitami hladin aby si zachoval rec - vsetko sa da krasne nasimulovat v BEM ci FEM programoch (Boundary element method / Finite element method...)

a treba si uvedomit ze auto nie je krabica, cize to musi byt presne namodelovane kedze mikrofony su umiestnene inde nez repraky a zaroven hlava ludi nie je v mieste mikrofonu (preto si aj mozes vsimnut na videu ze spravne pouzivaju head&torso na overenie - tam su v 'usiach' mikrofony ;)))..a ako spominam hore aj kazda osoba meni akusticke podmienky (dodatocna impedancia)...tam sa to ECUcko (pocitac) dobre zapoti :))
a stojatemu vlneniu sa nevyhnes...aj nizke frekvencie ti ich vybudia (na dlzku/napriec..300Hz to mas cca 1.1m a na stojate ti staci 1/4 vlnovej dlzky..)..no tie sa eliminuju jednoduchsie - maju presne urcene kmitne a uzly :))) ...proste ziaden zazrak, iba trochy fyziky a matiky :)))
 
Hodnoť

Dakujem neprosim

Ja si obcas spustim okno aby som lepsie pocul ten "neziaduci" hluk V6 motora pri vysokych otackach. Tento vynalez asi nebude nic pre mna...
 

 

Tiež krutim hlavou nad pojmom "neziaduci zvuk motora". Zaujímalo by ma čo by na tento vynález povedali V starom dobrom Top Geare.
 


Najčítanejšie na SME Auto