SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Studený štart: Ako by mala prebiehať ranná príprava auta v zime? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

"...dve-tri minúty na voľnobeh rozhodne pomôžu..."

Ak sa snazim co najskor zlikvidovat motor, tak potom ano, beh studeneho motora v zime na volnobeh tomu naozaj pomoze!
 

 

Urcite je lepsie ho hned zatazit. Hlavne hydrostely a turbo sa z toho budu tesit.
 

 

Hovoril som niekde nieco o zatazovani? Akosi to tam neviem najst. Spominal som len volnobeh, a vyssie otacky este neznamena ze budem motor viac zatazovat.

Pre nechapavych dve indicie:
1. olejove cerpadlo je pohanane (vacsinou) priamo od klukoveho hriadela, t.j.:
mensie otacky motora => mensi vykon olejoveho cerpadla

2. viskozita motoroveho oleja suvisi s jeho teplotou:
nizsia teplota => vyssia viskozita ("hustejsi" olej) => horsie mazanie pri rovnakom vykone cerpadla
 

 

To je sice pravda, ale vobec to neznamena, ze mensi prietok nie vykon cerpadla je nedostatocny. Cerpalo je navrhnute tak, aby spravne premazavalo motor pri danych otackach. Ked motor vytocis priskoro, budes mat nedostatocne mazanie turba a vaciek, cim u mnohych motorov dojde k nespravnemu vymedzeniu vole ventilov.
 

 

"...Cerpalo je navrhnute tak, aby spravne premazavalo motor pri danych otackach..."

Ano, cerpadlo zvladne dostatocne mazat motor aj na volnobehu, ale len pri SPRAVNEJ VISKOZITE oleja! Nie je dimenzovane na taky vykon, aby dokazalo natlacit do mazacich kanalov aj olej konzistencie podobnej ako med. Ked natocim motor a necham ho bezat na volnobeh, pomerne dlhu dobu ide motor vlastne "nasucho".

Druha vec je, ze olej stuhnuty mrazom nema optimalne vlastnosti. Ani mazacie priestory nie su na taky olej dimenzovane. Napr. medzera medzi klznym loziskom a klukovkou by musela byt vacsia, aby sa tam husty olej vobec mohol dostat (ale keby bola vacsia, tak spravne zohriaty olej by zas odtial vytiekol). Takisto mazacie kanaly napr. v ojniciach (ak tam su) su prilis male na viskozitu studeneho oleja (ale nemozu byt vacsie, lebo by boli prilis velke pre normalne zohriaty olej).

A tretia vec: slaba cirkulacia oleja v obehu sposobi ze motorovy olej sa dlhsie zohrieva. On sa totiz dokaze zohriat prakticky len pri spalovacom priestore (hlava, mazacie kanaly vo valci, ostrek piesta zospodu, atd), urcite nie vo vani pod klukou (ak je "mokra"). V hlave motora bude uz olej zohriaty, ale koli zlej cirkulacii sa len tazko dostava do zasobnika.
 

 

teoreticky mas pravdu avsak prakticky motoru NIJAKO NESKODI, ked po nastartovani ide 2-3 min na volnobeh ...
ved prave preto studeny motor ma volnobezne otacky cca 1100, kym zohriaty 600-700 ... asi kvoli niecomu su tie pri studenom motore vyssie ... prave kvoli tomu co pises ...
 

 

Moje auto ma volnobezne otacky vzdy 700-800rpm, a je jedno ci je vonku +20 alebo -20. Otacky sa dvihnu len ked zapnem dake spotrebice (vacsi odpor alternatora, pripadne v lete do toho klima, atd).

Inak robim vo firme ktora motory vyvija. Osobne sa na tom nepodielam, tak som sa radsej spytal kolegov. Vsetci mi povedali, ze v zime mam nastartovat, a ist (samozrejme, nezatazovat motor nijako extremne, ziadne dupanie na plyn, ziadne vytacanie). Nemam po nastartovani nechat motor bezat na volnobeh (co je tu mimochodom na pokutu) prave preto, aby sa motor cim skor premazal a olej zohrial. A spolu s nim aj prevodovka...
 

 

co ma teplota vonkajsieho vzduchu spolocne s otackami ???
ja som pisal o rozdielnych volnobeznych otackach tepleho a studeneho MOTORA
btw: pri volnobehu sa motor nemaze a olej nezohrieva ? moje nervy, tolko nezmyslov a mytov, kazdy kto ma vodicak je tu odbornik
 
Hodnoť

ze 2-3 minuty na volnobeh

2-3 minuty nechat motor bezat takmer uplne na sucho, lebo mazanie pri 1100 otackach prvych par sekund a potom pri cca 850 je uplne dokonale...

Ocistit auto, sadnut, nastartovat, nastavit hudbu, ofuk predneho skla, zapnut rozmrazovanie zadneho a ist. V otackach medzi 1500-2000 (diesel). Neradit podla ukazatela preradenia, nechavat motor bezat tesne pod 2000 otackami (idealne zahrievanie oleja a mazanie). Ked je sklo suche, idealne vypnut topenie uplne aby sa motor zohrial co najrychlejsie.

Takto to robim ja. 205 000 km, 1.6 TDI, motor pradie ako novy z autosalonu.
 

 

Mazanie funguje bez problemov aj pri nizsich otackach ako je volnobeh.
Cez diagnostiku nie je problem overit aj tlak, a tak isto je dostatocny.

Aku urban legend tam mas dalej?

Motoru nemozes spravit nic horsie ako hned vyrazit. Pretoze olej je husty, nebude dobre mazat turbo. Aj ked ho budes tocit do 2 tis. (co sa nie vzdy da, lebo nahodou budes potrebovat vyrazit z vedlajsej a cela tvoja teoria pada ako domcek z kariet), tak turbo bude pracovat.

Vyrazit hned po nastartovani si vymysleli ekoteroristi, lebo emisie. Ziadny konstrukter ti to neodporuci ani nahodou.
 

 

ja som konstrukter a moja rada je:
nekupuj si auto ked nemas na to aby si ho o par rokov vymenil... akoze uz sa vidim ako budem rozmyslat ci to dat na 2000alebo 3000 otacok.. auto by malo zivot ulahcit a nevytvorit dalsie starosti...
 

Nie je dôvod,

aby aj lacnejšie auto nevydržalo aspoň 8 rokov. Či 2000 alebo 3000rpm - nad tým nerozmýšľam, to dávam automaticky. Auto mi život uľahčuje, a iste mi starosti nevytvára, ak sa k nemu správam šetrne, zvlášť, ak som, podobne ako ty, technicky zameraný.
 

 

jj niekedy mam pri niektorych pocit ze auto je ich otrokar alebo ich decko... imho nema zmysel si kupovat auto ak sa na nom budem bat normalne jazdit...
 

Ocistit auto,

sadnut, nastartovat, nastavit hudbu, ofuk predneho skla, zapnut rozmrazovanie zadneho a ist. Akurát, že nemôžeš ísť, lebo stále máš zarosené sklá. Keby si zmenil poradie, tak kým by si očistil auto, mal by si pdrosené. Ešte odporúčam predné sklo od námrazy čistiť ako posledné, pretože za ten šas sa medzi sklom a ľadom už stihne vytvoriť mikrovrstvička vody, a ľad teda sa uvoľnuje celkom bez protestov.
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 
Hodnoť

 

ja oblejem predné a bočné sklá vlažnou vodou, pustím stierače a nemusím sa ebať so škrabkou jak pipka z mesta :) podotýkam, že žijem na dedine a sem tam tu zatrúbi aj - 25..a funguje to :) ale inak tento článok mi príde ako z nejakého časopisu pre ženy..:)
 
Hodnoť

Myslím, že najrozumnejší je kompromis

t.j. voľnobeh kratšie asi jednu minútu a potom šetrná jazda. Veď vyššie obrátky voľnobehu na studený motor nastavené výrobcom zjavne slúžia na premazanie motora a voľnobeh, ktorý sa automaticky zníži asi po minúte (možno dve podľa zimy) a to je čas na pomalú jazdu.
 
Hodnoť

Ja to neriešim,

parkujem v garáži, kde je cca 10 stupňov ;-)
 
Hodnoť

 

Mne sa nechce oškrabovať, idem radšej električkou.
 
Hodnoť

 

To co za legenda, ze olej v zime je hustejsi, nebodaj ako med? Olej je normalne riedky, ziadny med, vazelina, dzem a neviem co este. Pozerali ste si uz v minusovych teplotach olej na mierke? Vonka -10 a olej mi z nej kvapka ako v lete. Tak ako hustejsi olej? Motor je stavany aby mazal za kazdych klimatickych podmienok v nasej oblasti, aj dalej. Ja mam napr pri 0 stupnov C cca 1400 otacok volnobeh. Pri -5 stupnov C cca celkom vysokych 1800 otacok. Japonsky turbobenzin. Naozaj je to malo otacok na mazanie na volnobehu v zime? Kym oskrabem vsetky okna na parkovisku, cca 6-7 minut voda ma 50 stupnov, dalsi kilometer v kolone a voda je na 75-80 stupnoch. Nutno dodat, ze pocas tohto vidno ako ide dole rucicka benzinu :D.

Takyto postup som pouzival stale a vsetko ok. Fiat 1.2 16V isiel do sveta s 200 tisic km, 1.8T v A4 s 284 tisic km a teraz so sucasnym atakujem 198 tisic km. Kompresne tlaky velmi dobre, turbo tlaci kolko ma, ked mu prifuknem na boost controllery aj viac :D, emisie velmi dobre, spotreba oleja je v pohode, 1 - 1.5 litra na 10 tisic km. Takze u seba zatial ziadne vedlajsie ucinky statia na volnobehu po nastartovani v zime. Za dizle hovorit neviem, nemal som ich.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto