SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kde sa končí jedna križovatka a začína druhá? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Aká dopravná nehoda

sa môže stať, kde by sa posudzovalo zavinenie podľa značiek? V križovatke z hlavnej nemôže prejsť do pravého pruhu vedľajšej- má tam plnú čiaru, môže to urobiť až za križovatkou a to je ako bolo popísané radenie v jazdných pruhoch. Jediná teoretická možnosť mi napadá, že obaja budú jazdiť ako prasce a prejdú do susedného pruhu tak, že sa zrazia presne na plnej čiare medzi pruhmi v križovatke alebo tesne za ňou.
Je to ináč bežné SK riešenie, ešte zaujímavejší variant je ten, kedy značka Daj prednosť v jazde je osadená, ale značka hlavná cesta nie...
 

 

Hlavný význam tých značiek je ten, že vodorovné značenie nie vždy musí byť viditeľné. Napríklad keď nasneží. Dopravné riešenie križovatiek preto nemôže spoliehať iba na vodorovné značenie.

Inými slovami, označenie križovatiek dopravnými značkami je základ, vodorovné značenie (čiary) je len doplnok, vďaka ktorému je táto križovatka po väčšinu roka v podstate bezkolízna.
 

 

Podľa mňa, to čo píšeš je blbosť. Križovatka práveže začína tam, kde sa končí tá plná čiara. Dovtedy sa cesty nekrižovali, preto to dovtedy žiadna križovatka nebola. A keby chceli ísť obaja do toho istého pruhu, tak má prednosť ten, ktorý prichádza po hlavnej. Čiže vodič drahého Mercedesu bol na hlavnej a vodič prichádzajúci po vedľajšej má povinnosť ho do toho pruhu pustiť.
 

 

Ináč tie výroky z článku mi tiež prídu veľmi zaujímavé: "Značky majú zmysel v prípade, že sa na úseku stane dopravná nehoda a bude potrebné určiť zavinenie." Tak to je teda iná vtákovina. Značky majú zmysel len vtedy, keď sa stane dopravná nehoda? A dovtedy akože zmysel nemajú? Akože nemám sa nimi riadiť, ale keď sa stane dopravná nehoda, tak sa bude podľa nich posudzovať? Dávno som taký nezmysel nečítal. Autor článku - nie si náhodou prezlečený legendárny Tomáš Novotný?
 

Jozef

to chces povedat, ze ten usek cesty po nasledujucu krizovatku na Starohajsku je krzovatka? Tiez som zazil podobnu situaciu, ked manik priletel v lavom pruhu, dobehol ma kusok pred tou krizovatkou na starohajsku a este chcel stihnut predo mnou odbocit prave na tu starohajsku. Inak podobna situacia je aj na zjazde z mosta apolo na pristavnu
 

 

ja zasnem aki hlupaci dostavaju vodicak ... ako si presiel na teste ked nie si schopny pochopit pisany text ???
 
Hodnoť

Cele zle...

Znacka "Daj prednost v jazde", uklada vodicovi povinnost dat prednost v jazde pri VJAZDE do krizovatky. Toto je dolezite - pri VJAZDE. Preto aj zakon definuje hranicu krizovatky ako ciaru (nakreslenu, ci pomyselnu) na vstupe do krizovatky a nevyjadruje sa nijak o konci krizovatky. Po spravnosti by ste mali tu ciaru prekrocit az po tom ako sa uistite, ze tym neobmedzite ziadneho vodica prichadzajuceho po hlavnej ceste. Cize, ak ste si spravne splnili svoju povinnost vyplyvajucu zo znacky "Daj prednost v jazde", tak po prekroceni hranice krizovatky by nemalo k ziadnej koliznej situacii vobec dojst.

Za krizovatku sa povazuje aj miesto, kde sa cesty spajaju - a to uz sme pri pripade citatela Jozefa z clanku. Pre Jozefa bolo vstupom do krizovatky miesto, kde sa pruh z Rusoviec a pruh z mostu spojili do jednej (hoci dvojprudovej) cesty. Znacka "Daj prednost v jazde" ukladala Jozefovi povinnost prejst tym miestom tak, aby neobmedzil auta iduce po hlavnej ceste, ktore mohli v tom mieste chciet napriklad zmenit pruh. Na to, aby mohol splnit svoju povinnost, mal Jozef vyuzit "ochranne pasmo", ktore mu poskytovala plna ciara, ktora odialila miesto spojenia pruhov a posunula ho do useku s dobrym prehladom o situacii.

Samozrejme, zalezi od detailov konkretnej situacie. Ak vodic Mercedesu siel prilis rychlo, mohol by Jozef argumentovat tym, ze mu prilis rychla jazda Mercedesu znemozila spravne reagovat. Ale ak miestom spojenia pruhov prechadzali "plece pri pleci" a ak dokonca Mercedes signalizoval zamer zmenit pruh blikajucou smerovkou, tak pri pripadnej kolizii by bol Jozef jednoznacnym vinnikom.

Tie kecy o "ocakavanom" spravani vodicov Mercedesov nejdem ani komnetovat. Nikdy som neveril, ze po Novotnom moze prist nieco este horsie, ale zjavne som zabudol na stare zname: "nikdy nebolo tak zle, aby nemohlo byt este horsie"...
 

 

O akom "ochrannom pásme" hovoríš? Zákon jasne definuje hranicu križovatky a plná čiara medzi pruhmi ju nikam neposúva. Za križovatku sa určite nepovažuje miesto, kde sa medzi jazdnými pruhmi zmení čiara z plnej na prerušovanú. Takže vodič drahého mercedesu síce mal prednosť v križovatke, ale nie pri prechádzaní do iného jazdného pruhu. V križovatke vodič mercedesu nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy, takže prednosť aj dostal. Ale pri prechádzaní do iného jazdného pruhu už žiadnu prednosť nemal. Jozef by teda nebol jednoznačným vinníkom - pravdepodobne by to bolo presne naopak.

Zo samotného opisu je dosť ťažko povedať, ktorý vodič spôsobil kolíznu situáciu. Kľudne to mohlo byť tak, že vodič lacného šuntu bránil svojím štýlom jazdy tomu, aby sa vodič drahého mercedesu mohol bezpečne preradiť. Dokonca sa mi zdá táto možnosť pravdepodobnejšia, keďže (z pohľadu vodiča lacného šuntu) išlo o *drahý* mercedes, ktorý po 100 metroch pokojnej *súbežnej* jazdy zrazu začal trúbiť a agresívne sa preraďovať. Celé to vyznieva tak, že vodič lacného šuntu robil všetko v súlade so zákonom tak, aby ostatným znepríjemnil život. Čo je žiaľ u niektorých ľudí životná filozofia.
 

 

"§2 j) križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú"
A co je asi tak spojenim ciest? Miesto, kde sa da v zmysle zakona prejst z jednej na druhu. Jednoznacne je to moment, kedy (v podobnych pripadoch ako je spominany v clanku) sa skonci plna ciara. Keby to tak nebolo, tak by znacka "Daj prednost v jazde" nedavala ziadny zmysel. A takych znaciek, umiestnenych v presne rovankych situaciach su statisice po celej Europe, to nie je len "slovenska anomalia".

A ano, oddelenie plnou ciarou sa pouziva prave na to, aby poskytlo vodicovi, od ktoreho sa vyzaduje danie prednosti v jazde, cas a priestor na rozhodnutie. Spojenie pruhov bez useku s plnou ciarou sa pouziva len na velmi prehladnych miestach. Plna ciara neposuva hranicu krizovatky (ta plati tak, ako je definovana v zakone), ale posuva samotnu krizovatku v zmysle ako ju chape zakon. Keby tam bola napriklad plna ciara durch, cely cas, tak by o ziadnu krizovatku neslo (lenze podla tvojho vykladu by to bola krizovatka tiez a napriklad by rusila rychlostne obmedzenia). A take miesta existuju - napriklad pri dotykoch dialnicnych privadzacov, na ktorych je casto znizena MPR a, cuduj sa svete, znacky znizenej MPR sa po takych miestach neopakuju. No preco asi? Zeby preto, ze bez prerusovanej ciary sa tie pruhy z pohladu zakona nespajaju? No bingo...

Interpretacia tak, ako som ju napisal, je plne v sulade so zakonom a navyse je absolutne logicka. Vysvetluje zmysel pouzitia znaciek "Daj prednost v jazde" pri pripajani pruhov a ukazuje nezmyselnost otazok typu "pokial mam dvat prednost po pripojeni na dialnicu D1 z BA? az po Trnavu?" (ano, aj take otazky tu kedysi padli, lebo toto je vecna tema, a jednoznacne poukazuju na nepochopenie principu davania prednosti v jazde).

Nemusis mi verit, mne je to v podstate jedno. Kazdy, kto vie kriticky mysliet, nech si spravi nazor sam.
 

 

to myslis vazne ? ci si iba pod vplyvom alkoholu ?
nemam slov, taku znosku blbosti som uz davno necital, normalne sa bojim odteraz vyjst na cestu, ci nestretnem nejakeho podobneho kretena co si §§§ vysvetluje rovnako ako ty ...
 

 

Áno, myslí vážne a má pravdu. Tam kde sa končí plná čiara a začína prerušovaná, je ešte križovatka. A keď dvaja vodiči v križovatke chcú ísť do toho istého pruhu, tak prednosť má jednoznačne ten, ktorý prichádza po hlavnej. Vodič prichádzajúci po vedľajšej mu v tom bránil, čiže porušoval zákon. Mal mu to bez ohrozenia umožniť.
 

 

vrat vodicak, trepes nezmysly
 

 

Chapem Tvoje invektivy. Moj nazor je ale taky, ze vodicak by mal vratit ten, co si mysli, ze napriek tomu ze pride do krizovatky po vedlajsej, nemusi nikomu davat prednost.
 

 

Jozef nedajte sa odradiť, podľa mňa máte pravdu vy.
Práve kvôli takým čo si tie predpisy vysvetľujú po svojom ak cidlo, zas boli snahy pri novelizácii zákona č.8/2009 z definície pojmu "daj prednosť v jazde" znovu vypustiť slovíčko "náhle", lebo mnohí chytráci sa práve týmto slovíčkom častokrát oháňajú pri "ich" (ne)dávaní prednosti v jazde.
 

 

tu nikto netvrdi ze tam je znacka na paradu ...
ale tu je zasadny rozdiel v chapani kde je koniec krizovatky ... podla hlupeho jozefa J krizovatka trva aj 3km za spojenim ciest

dalej, dat prednost znamena ze ju mam dat autu v pruhu do ktoreho chcem vojst ! ak po pripojeni pokracujem vo svojom pravom pruhu, a auto v lavom pokracuje v lavom, nemam ako mu dat prednost, lebo do jeho pruhu vobec nejdem !
cize v tomto pripade ak by som chcel vojst do laveho pruhu cesty v ktorom je znacka hlavna cesta ...
po spojeni ciest, co nastava pracky okamzite, uz lavy pruh ziadnu prednost nema a plati tam pravidlo o prechadzani z pruhu do pruhu ...

ta znacka je tam kvoli tomu ze v pripade ze by vodorovne dopravne znacenie nebolo viditelne alebo v pripade nejakej kalamity (sneh a pod.) kedy by doslo k znizeniu poctu pruhov (kolaje), aby bolo jasne ktora cesta je hlavna a kto ma dat prednost ...

vratte obaja vodicaky, lebo tu trepete hluposti, sedlakov ako vy je na cestach plno ...
 

A tento poznáš?

K značke č. P 1:
Značka Daj prednosť v jazde! (č. P 1) ukladá vodičovi povinnosť dať prednosť v jazde; OZNAČUJE VEDĽAJŠIU CESTU PRED KRIŽOVATKOU S HLAVNOU CESTOU. Značka sa používa najmä v kombinácii s príslušnou dodatkovou tabuľkou s tvarom križovatky Tvar križovatky č. P 13 až P 15.

Vidíš tam niekde tento tvoj výrok:"dalej, dat prednost znamena ze ju mam dat autu v pruhu do ktoreho chcem vojst !"?
Jediné čo si správne napísal a s čím sa dá s tebou súhlasiť je toto:"ak po pripojeni pokracujem vo svojom pravom pruhu, a auto v lavom pokracuje v lavom, nemam ako mu dat prednost, lebo do jeho pruhu vobec nejdem !"

Aj tento je dobrý, čítaj:
Značky upravujúce prednosť a dodatkové tabuľky s tvarom križovatky skupiny P ustanovujú a spresňujú účastníkom cestnej premávky prednosť v jazde v križovatke alebo na mieste, v ktorom treba prikázať, zopakovať alebo zdôrazniť povinnosť dať prednosť v jazde.

Já ti teda neviem, prečo do tých križovatiek pchajú "zbytočné značky" keď aj tak tam podľa teba platí len pravidlo o jazde v jazdných pruhoch. To máme tak blbých dopravných inžinierov? To nevedia šetriť a radšej tam nedať nič, alebo nestačí tam teda len značka P4?
PS
Teba niekto uráža a nadáva ti do sedlákov a kreténov? No ale aj to o niečom svedčí - teda aká úcta k iným diskutujúcom ľuďom, tak také správanie aj v iných životných situáciách, teda aj za volantom.
Ja tiež: "normalne sa bojim odteraz vyjst na cestu, ci nestretnem nejakeho podobneho ........... co si §§§ vysvetluje rovnako ako ty ... "

Ak mieniš ďalej urážať a odoberať vodičáky slušným ľuďom, budem rád ak na mňa nebudeš reagovať.
Dobrú noc.
 

 

Podľa teba tam pravidlo o zmene jazdných pruhov zrazu neplatí? Akože tam je stále v križovatke? Kde tá križovatka potom podľa teba vôbec končí? Tiež si myslíš, že tá križovatka začína na mieste, kde sa plná čiara mení na prerušovanú? Veď to nedáva ani trochu zmysel a ani to nezodpovedá definícii podľa zákona.
 

 

Znova zopakujem - vodič ktorý prichádza do križovatky z vedľajšej cesty je povinný dať prednosť vodičovi ktorý prichádza do križovatky po hlavnej ceste. Každý vodič hádam vie, že vedľajšia cesta je cesta ktorá je označená dopravnou značkou Daj prednosť v jazde! alebo značkou STOJ, daj prednosť v jazde!. Tak načo tam tá značka teda je, ak ju nemienime rešpektovať?
Prečo ma má zaujímať v tejto súvislosti kde križovatka končí? Veď prednosť v jazde cez križovatku sa dáva podľa toho po akej ceste vodič do križovatky vchádza.

Nejdem sa tu rozpisovať, lebo prispievateľ "nacomije" to o 10,45 krásne a naozaj polopatisticky vysvetlil vo svojom príspevku.
Len tak na okraj, dnes sme mali skúšky v autoškole a opýtal som sa na tento problém priamo skúšobných komisárov (inak bývalých nehodovkárov). Máme totiž takto usporiadanú križovatku aj tu v Martine pri odbočovaní z cesty č. 18 smerom na Martin - Košúty (cez Sever). Ich odpoveď bola totožná s tým, ako to napísal "nacomije" vo svojom príspevku.

Polemike o tom kde dať prednosť a kde to už je jazda v jazdných pruhoch by pomohla jednoduchá vec - nastriekať na cestu priečnu čiaru(prípadne ju doplniť symbolom Daj prednosť v jazde) ktorá by jasne vyznačila hranicu križovatky a snáď by potom bol koniec polemikám nás vodičov kto má dať komu prednosť a kde tú prednosť má dať.

A či pre mňa neplatí pravidlo o zmene jazdných pruhov? Platí všade tam kde platiť má a dokonca aj do takejto križovatky aj keď idem z hlavnej cesty idem s tým vedomím,že radšej pustím toho nevedomého z vedľajšej cesty. Ja s tým počítam, že sa nájdu takí, ktorí mi prednosť nedajú. Vždy je to pre mňa lepšie ako pokrčené plechy alebo moje zmrzačenie.
 

 

nacomije trepe bludy rovnako ako ty, pekne to vysvetlil "little bobby tables"
a ty pokial si instruktor autoskoly, tak to vela vysvetluje ... minimalne preco je tolko kretenov na cestach ...
 

 

Vidím, že teba nejaký biedny učil, vydaril si sa :-)
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Auto