SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Zrodil ich komunizmus a stali sa ikonami ciest (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

< 1 2

Hodnoť

Hmm

Hehe, mal som Trabiho ale aj zigulaka ;)

Zigulak bolo asi najlepsie auto, co sa dalo za komancov kupit. Specialne model 1500, alebo 1600 ....

Doslova lietadlo v tej dobe ;)

Skoda ze tu zabidli dat Simcu...krasne auto na tu dobu...
 
Hodnoť

Neviem, kto robil tento výber

ale plným právom sem patrí akurát Tatra 603, prípadne ešte Škoda 110R a Volga 21.
Ale považovať za ikonu Oltcit, ktorý bol už aj vo svojej dobe veľmi zle hodnotený a zaradiť ho do tohoto zoznamu je nielen trúfalé, ale aj nezodpovedné a dehonestuje celý výber..
 

oltcit bol

tou negatívnou ikonou. Mal som dva - starší "čistý Francúz" a novší "rumun" a môžem potvrdiť to, čo píšu v článku o kvalite. "Starec" vytiahol 160 km/h, išiel ticho atd., kdežto "rumun" sa zadrel pri 140 km/h. Konkrétne pri tomto kuse bola náročná aj identifikácia náhradných dielcov. Raz mi mechanik ukázal tri rozdelovače zo slovami - toto je francúzky, toto rumunský a toto váš. Rozdiel videl aj laik. Dnes sa o takých zážitkoch, ako prosenie na kolenách aby auto ráno naštartovalo mladým ani nesníva :-D. Vydať sa s ním na cesty bol adrenalín jak sviňa, človek nikdy netušil, či dorazí do cieľa. :-D
To o kvalite mi potvrdil aj kolega, ktorý mal Dáciu z r. 1972 a po 15 rokoch sa rozhodol kúpiť si novú. O rok ju predal (tú novú) a jazdil ďalej na starej.
 

 

Švagor mal Oltcita od roku 1988, predal ho v roku 2008. Dovtedy žiadna závada, len bežné prevádzkové údrždy a jedno vyklepanie blatníka, kedy do neho z vedľajšej cesty vbehol niekto nepozorný. Nevedel si vynachváliť, stále na to auto spomína, aj na cesty naprieč Európou po otvorení hraníc.
Myslím, že tie pocity z kvality sú silne individuálne a kvalita tých áut bola nepredvídateľná.
 

to

musel mat svagor nejaky zazrak. Ja sa stotoznujem s prispevkom nad tebou. Mal som Olcit a od tej doby som nikdy uz nevlastnil horsie auto. Jedine, co na svoju dobu bolo krajsie, to bol interier auta. Ja som mal rumunsku verziu a sudnou cestou som po 1 1/2 rocnej prevadzke auto vratil Mototechne. Ked som prvy krat prisiel s reklamaciou, ze chcem auto vratit, tak som riaditela dostal do kolien a nebolo vacsieho trula na svete, co si vymyslel taky nezmysel. Pisal sa rok 1989. O prevrate este nik nechyroval. Sud trval rok. Nakoniec som vyhral nad statnym monopolom. Bez znamosti a uplacania. Ked som sa bol previezt so sudnym znalcom a dosiahli sme 100 km/h, auto sa roztriaslo. Poprosil ma, aby som uz tak rychlo nesiel, ze mi veri. Neskor to este skumali v dielni. Na zaver som este isiel na STK, kde mi zobrali technicky od noveho auta. Pravny zastupca Mototechny po vyneseni rozsudku mi prisiel podat ruku a povedal, ze by nikdy neveril, ze to mozem vyhrat. Dalo sa aj take v tej cudnej dobe, ked reklamacia topanok mala tak maximalne uspech na vymenu opatkov. Mototechna vyplatila plnu sumu za auto, zaplatili sudne trovy a na vrch 4% za nemoznost plnohodnotneho uzivania auta.
 
Hodnoť

V článku ide o prehľad vozidiel

dostupných na čs. trhu. Prakticky všetky (alebo väčšina z nich) mala rodný list zo západných automobiliek. Šesťstotrojka je pravý československý automobil s českými, tatrováckymi koreňmi. Tieto korene siahajú ešte do I.ČSR, kedy vznikol koncept vzduchom chladeného motora, uloženého vzadu, v modernej aerodynamickej karosérii. Po vojne sa podarilo v projekte pokračovať, čoho výsledkom bol typ Tatra T-87 a T-600 Tatraplán. Na T-87-ke robili vynikajúcu reklamu Československu aj cestovatelia Hanzelka a Zikmund na svojej ceste okolo sveta. Úspešný model tatrovky nevznikol vďaka víťazstvu komunizmu u nás, ale napriek nemu a to vďaka úsiliu pôvodného konštruktérskeho týmu. Pretože po víťastve pracujúceho ľudu, zanikli iné, tiež úspešné modely osobných automobilov automobiliek Praga, Aero ako aj úspešná karosáreň Sodomka.
 
Hodnoť

Felícia 1960

V žiadnom výbere ikonických áut čs. socialistickej éry by nemalo chýbať najmä toto senzačné auto.

https://s3.amazonaws.com/stati...
 
Hodnoť

 

ono najsmesnejsie je na tom, že ten ikoický výber je vlastne všetko dostupné v tej dobe na trhu......:-)))
 
Hodnoť

 

No chýba tam Felícia, Octávia, Fiat 125p, Zastava, a aj keď sa k nám nedovážal, v Rusko opajcnutý NSU-Zaporožec.
 

...

Škoda 1000MB, Škoda 105/120, ...
 

Yes!!!!!

Záporožec. Videl som ho vždy len v NDR a vždy ma rozosmial ten pragmatický dizajn ovojživelného vozidla. Viac ma v NDR upútala taká stromódna aerodynamická IFA, tú som u nás tiež nevidel. A samozrejme ma dostávali do kolien Trabíky opravované izolepou (prisahám) - asi tradičná dederónska metóda.
 

 

a ešte radenie naopak - 1 dolava dolu... :-)
 
Hodnoť

Marek Šperka

nauč sa konečne písať číslovky a neprodukuj už také zvratky ako:
...60-te a 70-te roky... čo sa píše normálne ako 60. a 70. roky,
...3-stupňová prevodovka... napíš hádam radšej ako trojstupňová,
...2,4-litrový motor, 640-tisíc kusov, 4-stupňovú prevodovku, 40-percentný podiel, 1,6-litrový benzínový štvorvalec, 1,1-litrový motor, 130-tisíc exemplárov, 1,2-litrový štvorvalec, 156-tisíc kusov....... Ty kokso, nevieš tvoriť číslovky bez toho idiotského spojovníka? Choď vážne robiť niečo iné ako "novinárštinu".
 
Hodnoť

 

Preco tam nie je tisicka embecka?
 
Hodnoť

Kde sú poradovníky, bony a Tuzex?

V (bezcennom) článku mi chýbajú:
- ceny popisovaných áut v porovnaní s platmi rôznych spoločenských skupín v Československu 1948 -1989,
- popis existencie a fungovania tzv. poradovníkov na kúpu áut počas komunistického režimu,
- kupovanie áut za bony v Tuzexe,
- a kde je popis napr. R8 a R16, Fiat 600 a Fiat 850 a iných áut, ktoré sa dali po rôznych trampotách a podvodoch kúpiť na československom tzv. trhu?

A prečo je článok bezcenný?
Pretože ani slovom nespomína pre mladú generáciu neuveriteľné podmienky, za ktorých sa tieto autá v komunistickom Československu predávali, prevádzkovali a medzi motoristami predávali.

Ivan Mačura
 
Hodnoť

Oltcit

Oltcit bol síce rumunským variantoom Citroenu, ale nie Citroenu Visa, ale Citroenu AXEL. Visa bola vždy čisto 5 dverová.
 

< 1 2

Najčítanejšie na SME Auto