SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Burlak 6x6: ruský obojživelný off-road má pokoriť Severný pól (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

vykon

len 145 koni? nechcete to opravit?
 

 

Pri tomto type auta nie je dôležitý výkon, ale krútiaci moment, pozri si parametre kamiónov. Majú bežne okolo 300-400 koní a pritom ťahajú veľký náves.
 

 

Len doplnim, ak sa bavime o kamionoch teda tahac navesov.
Najslabsie tahace mali 360 koni ( dnes uz je to 400 koni)
Priememrny vykon priemerny vykon sa pohyboval v rozmedzi 420-480 koni
Silnejsie okolo 500-620 koni. Najsilnejsie tahace maju okolo 750 koni.

Jasne dolezity je krutiaci moment, ktory je priemerne okolo 2000 Nm a top verzie okolo 3500 Nm.
 

krutivy moment

= Vykon / otacky

Takze je to priamo zavisle na sprevodovani
 

 

na to si ako prišiel? :D
Veď to si napísal úplnú blbinu.
 

 

Cojaviem. Mozno takto:
vykon = moment * otacky
takze:
moment = vykon / otacky
Takkze podla mna to sedi.
 

 

a hovoris o krutiacom momente motora, alebo na kolesach?

zeby sme si ujasnili fakty kym tu zacnes vsetkych znamkovat a robit zo seba chytraka bo chukko tu miesa hrusky s jablkami sa mi zda
 

plati to vsade

jediny rozdiel medzi tym kde to uvadzas su prave tie prevody (a teda aj otacky).
 

 

vzorec ako taky plati to nepopieram

lenze hovorit o vykone motora na vystupnom hriadeli a nasledne do toho prevodmi zapliest predpokladam moment na kolese nieje uplne koser kedze prispevok na ktory reagujes hovori o vykone a krutiaku na motore
 

dobre

beriem spat prevody ked sa bavime len o motore.
Celkom by ma zaujimalo ako v nakladnych motoroch dosahuju tak odlisny priebeh krivky (zacina na 1000 a pada uz pri 1300ot) oproti osobnym autam (zacina na 2000 a pada az pri 4000)
 

 

pomer vrtanie vs zdvih piesta, pouzitie kompresora, turba ktore plni uz od nizkych otacok a urcite je toho viac

celkom dobre si to zhodnotil v inom svojom prispevku

vykon ma vplyv na dosiahnutelnu maximalku

krutiaci moment a najma jeho dostupnost v co najsirsom pasme otacok na dynamiku a pohodlie jazdy

Ako vo svojom prvom prispevku si nenapisal blbost len si do toho nemal pliest prevodovku ak si chcel odpovedat na lubenko
 

ale nesuhlasim

s tvrdenim ze neni dolezity vykon. teoreticky nie je - ale prakticky sa konstrukcie motorov az tak nelisia aby dokazal ten vykon odviest pri radovo nizsich otackach ako bezne motory.
 

 

? tak toto som uplne nepochopil c tym chces povedat

vykon ma vplyv na dosiahnutelnu maximalnu rychlost

krutiaci moment na dynamiku jazdy

Takze samozrejme, ze vykon ako taky je dolezity. Ak mas dost vykonu tak vies vhodnym prevodom dosiahnut aj potrebny moment pri motore ktory nim samotny neoplyva no znamena to vysoke otacky motora vs pomale otacky na vystupe prevodovky
 

zeby

zakladna fyzika? :)
 

 

ja som studoval spalovacie motory a robim v automobilovom priemysle a tiez nechapem tie vyroky ze nieje dolezity vykon ale moment... imho je dolezity iba vykon a moment je mi uplne u ***** kede si to sprevodujem ako chcem...alebo vie mi niekto vysvetlit naco je ten udaj momentu dolezity??? lebo ja som to doteraz nepochopil a ani na skole mi to nikto nebol schopny vysvetlit ... ine su veci ako momentova charakteristika a podobne ale samotny maximalny moment???
 

pointa je inde

tiez som si to uvedomil az teraz. tocivy moment vyjadruje priebeh vykonovej krivky motora.
Pozri si napr. zo nakladaku http://www.scania.sk/about-sca...
a z osobaku https://www.aad.sk/sections.ph...

Tam kde je vykonova krivka motora najstrmsia - tam je najvyssi krutiaci moment.

Podla mna nejde o maximalny moment - ale hlanve o jeho rozlozenie na grafe. Cim sirsia je oblast kde je konstantny (vtedy je aj maximalny) - tym v sirsom rozsahu otacok auto "taha".

Prave udaj o maximalnom vykone je menej uzitocny, lebo to je len jeden bol na grafe.
Specialne v pripade scanie - ak je vykonova krivka plocha (ale pomaly rastie) - tak s pridavanim otacok sice vykon stupa, ale tocivy moment vyrazne klesa - cize auto ma vykon, ale nema "tah".
 

 

zaujimava debata. Zdravy sedliacky rozum vs. fyzika :)
Samozrejme ze vykon je alfa aj omega. Nezabudaj ze vzorec P=2.pi.n.M plati stale. Takze aj ked motor ma podla grafu nizsi moment, tak su to vyssie otacky co sposobia tento maximalny vykon.
Potom je to uz iba o sprevodovani, a maximalny vykon ti aj nakoniec vyvodi maximalnu obvodovu silu na kolesach.
Slovo "tah" by som potom skor chapal ako schopnost mat pomerne vysoku obvodovu silu na kolesach uz od nizsich otacok.
 

ja ale tiez o fyzike

hovorim.
Problem v rozdieloch chapania je ten, ze P = m.a.v - teda na udrzanie konstantneho zrychlenia musi vykon stupat (s rychlostou).
Takze pri zlome vykonovej krivky sice vykon stupa - auto zrychluje, ale zrychluje vyrazne pomalsie ako pred zlomom - a zrychlenie je priamo umerne tocivemu momentu.
Tah je to co citis - t.j. zrychlenie - co je piamo umerne tocivemu momentu a nepriamo umerne hmotnosti.
 

 

tocivy moment a otacky si teoreticky pomenis ako chces v prevodovke, vykon bude vzdy ten isty. Ak by si zobral 2 rovnake motory a jeden budes drzat v nizzsich otackach na maximalnom krutiacom momente, a druhy motor na vyssich otackach na maximalnom vykone a tomuto druhemu motoru pridas taky prevod(s ucinnostou 100%) aby hriadel na vystupe tohoto prevodu mal rovnake otacky ako prvy motor, tak tom hriadele nameras pri rovnakych otackach vzdy vyssi krutiaci moment ako na vystupe z prveho motora.
Auto zrychluje vyrazne pomalsie koli odporu vzduchu, kde vo vzorci na odpor vzduchu je rychlost ako v^2, takze sila odporu potom rastie exponencialne s druhou mocninou rychlosti. Vykonova krivka motora sa zial nezhoduje s krivkou posobiacich odporov. (Hlavny odpor pri vyssich rychostiach je odpor vzduchu). Kedze zo zakona zotrvacnosti plati ze F=m.a => a=F/m, hmotnost sa ti nemeni a nizsia sila co pohana auto vpred sa ti prejavi na nizsom zrychleni.
 

 

Ja len dodam, a pozor na to, ze tie krivky (kW aj Nm) su namerane MAXIMA, cize "pedal to the metal". Takze ten kamion/auto sice bude stracat tah, ale len maximalny tah, realne sa nic diat nebude. Cize kedze tie motory nikdy dlhodobo nejdu na max, a dajme tomu potrebuje dotycny kamion mozno 1/3-1/2 z max, tak tah stracat nebude. Tah na kolese sa upravuje sprevodovanim a aktualnym vykonom motora.
Plus maximum vykonu nie je len 1 bod na grafe, a ak sa vezme nejaka 10% variacia, tak dostaneme rozsah 2000-3000 otacok (na benzine napriklad)
0vecka ma pravdu, aj vsetci co sa do fyziky vyznaju: najdolezitejsi udaj na motore je vykon (a kvoli pruznosti aj priebeh vykonu). Od vykonu, hmotnosti a rychlosti vozidla sa odvyja akceleracia.
Nm by sa vobec neuseli v grafoch udavat. Udaj max. momentu sa pouzije maximalne tak na nadimenzovanie spojky a prevodovych tyciek.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Auto