SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Čínsky autonómny elektromobil chce konkurovať Tesle (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Na zaklade mojej skusenosti s Teslou

vidim perfektnu buducnost a dnesok individualneho,cisteho,nekomplikovaneho transportu ,konecne na urovni 21 storocia.Je to daleko eficientnejsi a prijemnejsi transport,nehovoriac o moznosi bezdrotoveho nabijania.Uz vidim zabudovane elektomagneticke kable pozdlz dialnic a ciest,ktore budu priebezne dodavat potrebnu energiu.A vybusne motory boli uzasnou erou motorizmu,nastastie neznicili uplne nase zivotne prostredie.A teraz je cas slusneho odchodu do historie.
 

 

Hmm, bezdrotovy prenos velkeho mnozstva energie na ceste kde denne prejde 10000 ludi?
Ked teraz ma vela ludi problem s mobilmi, wifinami a btskami?
Aj keby to bolo uskutocnitelne, tak si nemylsim ze to dokaze prejst cez ten odpor.
Inak suhalsim ze elektromotor je buducnost, akurat ten zdroj energie stale nie je uspokojivo vyrieseny.
 

 

Hmm, ano.. Teraz je tak hrozne "inn" mať "problém" s kadečím - hlavne ak sa do toho mäkkový P.R.D rozumiem (veď lebo písali na internete). Takisto aj veľa detí má často "problém" napr. s takou špenátovou omáčkou - a pokús sa im to vysvetliť, že veď to je zdravé :-D

Alebo z opačnej strany:
Ak sa bude bezdrôtové nabíjanie aut v relatívne blízkej budúcnosti realizovať (čo je takmer isté), bude to na rovnaký spôsob ako dnešné indukčné varné dosky. No a koľko ľudí má "problém" s indukčnou varnou platničkou? Iste sa aj taký nájdu (lebo alobal predsa patrí na hlavu), no určite ich bude výrazne menej ako "anti-WiFistov" - konšpiračné weby sa tejto "idei" zatiaľ moc nechytili..

Ako sa už vraví - cesta do pekla je dláždená dobrými úmyslami. A preto dnes zažívane doslova "renesanciu" elektrární na fosilné palivá (napr. v Nemecku), kde hlavným programom volieb bol populizmus postavený na kadejakých eko-nezmysloch (hrozba tsunami vo vnútrozemí - ako čerešnička).

No a výsledok je priam rozprávkový - pozatvárali si všetky "Atómky" (s takmer nulovými emisiami), a nahradili ich fosílnymi (z veľkej časti uholnými), aby sa teraz v článkoch o elektro-autách mohli "experti" nadrapovať, že "veď ten elektromobil je vlastne rovnako ne-ekologický ako tie nafťáky, lebo tá el. energia sa i tak prevažne získava z fosílií" .. velebnosti, já jdu blejt

A ako bonus môžeme teraz všetci dýchať urán priamo z ovzdušia (súčasť emisií pri spalovaní uhlia). A to zcela zadarmo! No nie je to skvelé? Doslova rozprávkový eko-happy ending! :-)
 

jadrove elektrarne zatvorili

koli fukusime, katasrofe v japonskej fukusime. nic ine v tom netreba vidiet.
 

 

Presne tak. A frau Merkel si na tom vtedy postavila predvolebnú kampaň.

Teraz nám prosím ešte vysvetli, ako si predstavuješ takú vlnu tsunami v Nemeckom vnútrozemí. Stačí len cca, obrazne - aby som vedel, z ktorej strany a do akej výšky postaviť ten "anti-tsunami" múr :-D

Ďakujem :-)
 

asi sa to vyriesilo

ale neexistuje 100 % bezpecnost
http://stan021.blog.pravda.sk/...
 

 

na úrovni 19. storočia. :) Konečne, možno, po pár 10 ročiach budú elektromobily opäť rozšírenejšie ako tie spaľovacie.
 

No

omyl ludi tesiacich sa na plosne presadenie elektromobilov je v tom, ze elektromobily mozu nahradit auta so spalovacim motorom pri zachovani sucasneho systemu. To nie je mozne bez investicii vo vyske bilionov Eur, ktore v kratkom case nema sancu nik zafinancovat. Mnoztvo elektrarni by sa muselo zniekolkonasobit a cela prepravna sustava by sa musela prebudovat.
Viac citaj tu, kde som sa trochu tomu tiez venoval:
http://auto.sme.sk/diskusie/re...

Ked sa maju presadit elektromobily plosne, existuje zrejme len jedine riesenie. Autonomne auta, ktore si nebudes kupovat, ale privolavat ako taxik na prepravu z bodu A do bodu B. Ma to vela pozitiv. Tvoje auto väcsinu casu stoji v garazi, pred robotou, pred obchodakom atd.Ak auto nebudes vlastnit, ale ta pride vyzdvihnut a odvezie tam kam chces, tak rovnake mnozstvo ludi prevezie mozno polovica aut. Jednoducho nebude nutne vyrobit take mnozstvo aut. Ak dnes kazdy ma aj tri auta, potom nebude mat ziadne. Ked autonomny elektromobil uz nebude mat energiu, tak pojde sa nabit na nejake centralne miesta mimo miest.

A to nehovorim o vplyve na vyrobcov sucasnych automobilov a Slovensko zavisle od automotive.
Tiez sa tesim na elektromobilitu, ale bude ina ako si predstavujeme. Apple a Google nemaju zaujem na sucasnom systeme. Zarobia len ked sa zmeni a maju silu to spolu dosiahnut. A to uz neviem ci sa je na co tesit. To uz bude big brother na n-tu. Uz budu o kazdom vediet uplne vsetko. Necudoval by som sa, keby ti tam merali teplotu, pulz atd. Aj ked to sa uz snazia cez Smart watch. Ked budu mat informacie ako reagujes pri vnimani nejakych situacii, naozaj budu moct citat tvoje myslienky a ovplyvnovat tvoje spravanie. Ale to je uz ina tema, no tam to smeruje u autonomnych aut a elektromobilov. Buducnost bude ina ako sucasnost. O to sa uz tieto obrie firmy postaraju. Neviem ci sa je na co tesit.
Palivove clanky stale povazujem za najlepsiu alternativu dnesnym autam, kde by sa nemusel velmi menit system a aj tak by si mal svoj elektromobil. Lenze to ustupuje do uzadia. Uvidime, ci sa ludia nechaju na tento novy system nahovorit.
 

No

Ja sa uz tiez tesim na elektromobily s dojazdom aspon 700km. Myslim, ze to sa da dosiahnut v priebehu mozno desatrocia. Lenze najhlavnejsi problem elektromobilov nie je uz davno dojazd.
Najväcsi problem je vyroba a preprava a nabijanie.
1. To bezdrotove nabijanie z vozovky je fajn napad, ale ak si zratas, ze by to malo byt zabudovane do vsetkych co i len dialnic, tak mame pred sebou naklady za stovky miliard €. Ked si vezmes, ze v zapadnej Europe su uz vo väcsine dialnice betonove, ktore maju zivotnost okolo 30-rokov, kedy sa povrch nemeni, tak prebudovat to bude velmi nakladne. Plosne nasadenie na vsetkych cestach je v nasledujucich 20-tich rokoch iluzia.
2. Na svete je cez 3mld. aut. Ak by sa vsetky pretransformovali na elektromobily, tak tolko elektriny nemame a nedokazeme jej tolko vyrobit. Zial ani ucinnost elektromotorov sa neda vylepsit. Cena elektriny by pravdeodobne explodovala, lebo tolko elektriny nedokazeme vyrobit.
3.Nabijnie cez 150A rychlonabijacku trva na 80% cez 30minut. Ak by sa dnes vsetky auta zmenili na elektromobily, tak na nabijacich staniciach by sa vytvarali desiatky km dlhe rady. Cerpacia stanica dokaze za pol hodinu obsluzit ~15 auta za 30minut a nabijacka jedno. Takze aby si nabil za rovnaky cas rovkane mnozstvo aut ako dnes cerpacky, tak bude tam musiet byt 15x tolko nabijacych stojanov a 15x tolko miesta. Prakticky by to museli byt parkovacie domy.
4. Transport energie-toto je asi najväcsi problem elektroaut. Aj ak by sme nastavali 100 atomovych blokov, musela by sa prebudovat cela elektricka sustava. Zo zastrcky doma to auto nabijes za 8hodin. Aby si mohol uplatnit rychlonabijacku, potrebujes 150A pripojku, ktoru ti musia novym kablom doviezt do domu. V Nemecku to stoji cez 8000€. Ak by na jednej ulici vsetci chceli mat taku pripojku, tak by asi kazda ulica potrebovala trafostanicu. My sme mali v zime velke problemy s elektrinou, ked sa na ulici zapli elektricke pece v asi piatich domoch naraz, u nas na konci vetvy kleslo napätie pod 150V a menej a odchadzali nam elektrospotrebice. Jednoducho dnes nasa siet nie je usposobena na transport takeho obrovskeho mnozstva elektrickej energie.
Toto planuju tieto firmy obist dvomi sposobmi:
1. Lokana vyroba elektriny a skladovanie v dome. Musk prisiel s kompletnym konceptom so solarnymi clankami na streche a Power Walls v garazi, ktore sa cez den nabijaju zo solarnej energie a cez noc ti nabijaju auto. Ma to ale jeden hacik. Nie kazdy ma dom a garaz, kde to moze nainstalovat. V panelaku si nahraty.
2. Ked sa maju presadit elektromobily plosne, existuje zrejme len jedine riesenie. Autonomne auta, ktore si nebudes kupovat, ale privolavat ako taxik na prepravu z bodu A do bodu B. Ma to vela pozitiv. Tvoje auto väcsinu casu stoji v garazi, pred robotou, pred obchodakom atd.Ak auto nebudes vlastnit, ale ta pride vyzdvihnut a odvezie tam kam chces, tak rovnake mnozstvo ludi prevezie mozno polovica aut. Jednoducho nebude nutne vyrobit take mnozstvo aut. Ak dnes kazdy ma aj tri auta, potom nebude mat ziadne. Ked autonomny elektromobil uz nebude mat energiu, tak pojde sa nabit na nejake centralne miesta mimo miest.

Cele to ma ale jeden hacik.Vela ludi rado soferuje a jazdi autom a moze byt problem s akceptaciou takehoto systemu.Aj dnes existuju taxiky a aj tak radsej chodime vlastnym autom,lebo je to lacnejsie.Obavam sa, ze taketo vozenie nebude ovela lacnejsie ako dnesne taxiky.
Casy sa menia.Na zapade je uz vela ludi,ktori ani nevlastnia auto.Hlavne mladi nepovazuju auto za potrebne.Viac ich zaujima Smartphone a cestovat v Smartaute Apple alebo Google moze byt lakave.
 

slovaKIA

pride mi rovnakou mierou zaujimave ako zabavne, ze ktokolvek pride s cimkolvek novym v akejkolvek oblasti, na SR je tendencia pesimistickeho pohladu na vec..myslim, ze sa nemozno cudovat, ze sa v tejto krajine nic co by stalo za rec nikdy nevyvinulo/nevyvija - az na vynimku, dve, software-u. Je to podla mna okrem inych faktorov (maly trh, zly skolsky sys., nedostatok prostriedkov alokovanych do vyskumu) sposobene najmä tymto pristupom. Ak sa porovname napr. so susednym Českom, pekne tato dlhodoba neschopnost vynikne..ktovie, preco je to u nas to mentalne nastavenia voci inovaciam take ake je...
nechce sa mi rozoberat po bodoch co si napisal, ale v par veciach sa jednoducho mylis(palivove clanky ako technologia nedavaju zmysel z hladiska efektivity(kolkokrat preminas jednu formu energie na inu??) a zatial ani s konstrukcneho - vyrabat/skladovat/prepravovat vodik) a par je rovno nezmyselnych (Ak by sa dnes vsetky auta zmenili na elektromobily, tak bla bla bla pointa je ze taka zmena nie je mozna za noc a pokial bude trvat prechodna faza 15 a viac rokov tak bude mozne a nutne elektricke prenosne sustavy modifikovat, aj naklady sa rozlozia do casu).
Nakoniec, za tymito firmami stoja trocha ine tymi odbornikov, nez su miestny prispievatelia a pride mi to dooost prihluple az arogantne argumentovat PROTI takymito jednoduchymi sposobmi ake tu mnohi predvadzaju
 

no

Pointa nie je v tom ze som pesimista. Ja si velmi rad kupim elektromobil, ale firmy ako Apple a Google ani nemaju zaujem na udrzani sucasneho systemu co aj otvorene deklaruju. Aj Musk sam deklaroval, ze o par rokov auto nebude mat volant iba ak za priplatok. Tieto firmy vedia, ze so sucasnym systemom a infrastrukturou sa nemaju sancu elektromobily masovo presadit.
Je zaujimave ze kritizujes jednotlive body, ktore som dost detailne popisal ako rizika a hlavne problemy elektromobilov, ale ani ku jednemu si nic konkretne nenapisal. To o niecom nasvedcuje. Problem ze sa u nas nic nevivyja nie je v tom, ze niekto dokaze zhodnotit rizika a problemy, ale naopak. Ak si tie rizika uvedomujes, tak mozes vopred riesit dopady a prisposobit podnikatelsky plan. Tie giganty to urobili, lebo vedia, ze tie biliony USD nik nebude ochotny platit a cele by to neskutocne predrazilo a konieckoncov spravilo elektromobily nezaujimavymi. V SR prave pre tuto neschopnost nic zivotaschopne neprezilo.
 

no

akm si cital co som napisal, tak si urcite dosiel aj po pasaz : nechce sa mi rozoberat po bodoch co si napisal, ale..takze to svedci o tom, ze sa mi nechce :-) nie som grafoman ani nepisem prispevky v nedelu rano o stvrt na tri ;-)
Nepriamo som sa k viacerim bodom vyjadril..ale aby ti nebolo malo, tak velmi strucne : 1)bezdrotove nabijania na cestach je len koncept, o ktorom nikto vazne neuvazuje, nevidim dovod sa k takemu niecomu vyjadrovat, takych napadov vyprodukujem za dnesne doobedie desat(takyc kde bude chybat konstrukcne riesenie, ekonomicky zmysel atd atd)
2)nezmysleny sposob rozmyslania, kedze tam nie je zapocitany vobec faktor casu(akoze ako dlho by trvalo nahradit 3 mld aut, kolko desatroci?)a ak by si sa nad tym aj trocha zamyslel, tak by si zistil ze v priebehu niekolkych desiatok rokov tolko energie budeme schopni premenit na elektricku, nevidim dovod preco nie(nehovoriac o tom, ze su obdobia dna, kedy je jej na trhu prebytok, coz u nas mozno na urovni koncovych zakaznikov(malych)nefunguje, ale v USA, v jednotlivych statoch su medzi dennou a nocnou sadzbou velmi vyrazne rozdiely a idea je prave ta, ze by sa elektromobily nabijali primarne hlavne v tomto case, kedy mame elektrickej. energ. prebytok
3)4)nabijanie akeho typu baterie? baterie s akou kapacitou? ak moze byt 150 A nabijacka, moze byta aj vykonejsia atd.(vid Porsche koncept, ktore sa nabija/ma nybijat rychlejsie). S tou prepravou si napisal vylozene nezmysel, prenos elektrickej energie je spomedzi vsetkych prenosov energii uz zo svojej podstaty najefektivnejsi(ziadne produktovody a toboz nie cisternvoy rozvoz uhlovodikov ani teoreticky nikdy nemoze dosiahnut dany level efektivity. Moznych odpovedi je niekolko od vybudovania supergridu az po opacny pristup a naozaj masove rozsiernie stand alone systemov()kombinacia fotovolataicke panely+battery pack je uz bezna a coraz viac sa bude rozsirovat a aj nad inteligentnymi supergridmi sa uz realne a seriozne uvazuje, uz to nie su len myslienkove konstrukty..kolko co stoji teraz nie je podstatne, ekonomics of scale funguje aj v tomto odvetvi, Musk to s jeho Gigawat megafactory evidentne pochopil ;-)
K druhemu prispevku..asi to bude skorym rannym casom, no nedava zmysel, teda aspon ja som ho nepochopil - o akom systeme rozpravas(spominas ho viac krat), Apple? Google? nieco som asi premeskal, ale nie je mizname ze by sa jednalo o vyrobcov aut, resp. zeby vobec nejaky podobny produkt niekedy vyrobili(na komercnej baze). Infrastruktura sa postupne meni/buduje, ujo google ti pomoze najst mapu aj vyvin rozsirenia rychlonabijacej siete pre elektromobily a to sme na uuuplnom zaciatku(predstav si to ako prve benzinove pumpy - aj tam bol cas, kedy ich bolo komercne dostupnych verejnosti len par desiatok, stoviek..)
"Problem ze sa u nas nic nevivyja nie je v tom, ze niekto dokaze zhodnotit rizika a problemy, ale naopak"...nerozumiem tejto vete ani nicomu co po nej nasleduje..ako priklad som dal susedny stat(nech neargumentujem vyspelymi krajiny kde sa permieselna revolucia zacala a tak maju prirodzene naskok) - Praga, Škoda(nie len automobilka, ale energeticka cast koncernu vyrabajuca plynove turbiny, technicke riesenia pre jadrove reaktory), Tatra(druha najstarsia nepretrzite fungujuca automobilka nasvete, konstrukter ktory odtial odisiel pracovat pre Porsche prakticky vymyslel vzadu ulozeny plochy vodou chladeny sestvalec, na ktoreho zakladoch funguju Porsche motory DODNES), Avia, Jawa-Simpson-Liaz - nech im je zem lahka, neprezili transformacne obdobie, Letecke zavody Vodochody(L-29,39,159)aj s vlastnymi leteckymi motormi..
 

 

ta ty sa tomu tak rozumies ako hus pivu .... kolko CO2 sa dostane do ovzdusia pri vyrobe elektromobilov? ako sa vyraba elektricka energia? nepis uz ohladne zivotneho prostredia.
zatial najcistejsia energia je jadrova, aj ked, ked sa nieco stane, tak smola ... ale zatial nic cistejsie nie je.
 
Hodnoť

Elon Musk dosiahol svoje

Vznika mu konkurencia. Nic viac si nemohol zelat.
 

 

ešte napríklad zdvojnásobiť dotácie......možno by potom bol aj v zisku.....
http://style.hnonline.sk/auto-...
"Majitelia týchto áut (Tesla) v Nórsku môžu zadarmo parkovať, zadarmo dobíjať batérie na verejných miestach, bezplatne využívať diaľnice alebo jazdiť v pruhoch pre verejnú dopravu a taxíky. K tomu všetkému im vláda samozrejme dá štedrú dotáciu na kúpu elektromobilu." Daj mi 10 000€ na auto a zaplavím Daciami svet.
 

V Nem..

V Nemecku, sa mi zda, od roku 2017 elektromobily su dotovane ciastkou 5000 pre FO a 3000 pre pravnicku osobu.
 

 

pri cene elektromobilu od 35.000,- € vyššie je aj tých 5.000 výsmech.
 

neni celkom .

U nas v Sali napr. Mestska policia vyradila 3 cca benzinaky /7 rocne/ a kupila miesto nich 2 elektromobily strednej triedy.Usetrili jedno auto ,ktore bolo vlastne zalozne .Usetrili administrativu ,vedenie PHM a knihy jazd.Usetrili benzin lebo parkuju pri Tesco a ta tam ma rychlonabijacku a tusim rok nechce nic za elektrinu/reklama/. Nikto nemusi kontrolovat ci niekto neudrbal benzin a nejake dielce. Usetril sa cas a peniaze. Myslim ,ze uz pri tychto cenach je niekde elektromobil velmi setrny na cas a peniaze.
 

 

A ked sa jedno auto pokazi, budu policajti kazdu chvilu hodinu nemobilni kym budu cakat na dobitie baterie. Ale hlavne ze "usetrili" zalozne auto.
 

maju pri stanici

policajnej hned rychlonabijacku cca 20 min a dobiju to cez obednu prestavku alebo pri striedani smien.Toto nie je vobec problem.Elektromobil ma o cca 90 percent nizsiu poruchovost ako benzinak ,ktory by museli aj tak kupit a vacsinou ide o defekty co mame priamo v meste opravovne. Som tomu nechel verit ale ze to spocitali ,ze leasing elektomobilov 2 vychadzal aj s ich mesacnymi nakladmi skoro rovnako ako 3 benzinaky mesacne. Pricom benzinaky by sa o rok museli kupit nove. Hlavnym asi ale bol fakt ,ze teraz je nulova administrativa okolo PHM a nikto nikoho nebuzeruje ci neslohol benzin ,co zamestnavalo sefa policie ,ktory je teraz primator.Ekologia je tiez dolezita ale tu je len taka ceresnicka na torte.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto