SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Nikola One: Prvý elektrický ťahač alebo len dobrý hoax? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 

 

veru....
ach jo, konecne budeme ekologicki, tahace budu na elektrinu, nevadi, ze energiu bude vyrabat nejaky hovadsky diesel agregat....
No a ta bugyna, ktoru prezentuju 3d modelom z nejakeho freewaroveho 3D software na urovni modelov z roku 1998 vyzera tiez velmi doveryhodne....
Uz to predavaju, ale prototyp ani jeden, velmi doveryhodne :))
Len premyslam kam sa podel zdravy rozum? Napajat baterky plne olova a kyseliny smrdlavym diesel agregatom, toto je ta svetla a cista buducnost???
:)
 
Hodnoť

Vlastne sa cudujem

preco uz davno nie su ak nie elektricke, tak aspon hybridne nakladaky. Aspon tie zasobovacie v mestach, mozno smetiarske auta a pod. Keby im len pri rozjazdoch z pokoja pomohol elektromotor, snad by sa usetrilo trochu smradu pod nasimi oknami a mozno aj trochu hluku.
 

 

Preto, lebo elektrický prenos výkonu sa oplatí až od 700 kW vyššie. Hybridné autobusy alebo trolejbusy s nezávislým pohonom pomocou spaľovacieho motora sú zbytočne drahé, investícia sa počas celej životnosti vozidla nevráti.
 

 

"elektrický prenos výkonu sa oplatí až od 700 kW vyššie"

http://www.bladonjets.com/

Podla mna to nie je tak, a nie je na to ani fyzikalny dovod. Pri 700 kW nedochadza k ziadnemu zlomovemu efektu, premena energie z jednej naduhu ma rovnake principy, zariadenia su plne skalovatelne a zachovavaju si rovnaku ucinnost. Pri tomto type, teda plynova turbina - generator je tepelna ucinnost 40%, co je o tretinu lepsie, nez dokazu akekolvek motory s vnutornym spalovanim. To je strankavyroby energie, a tam ma plynova turbina jasne navrch nad motormi. Vyhody su aj oproti motorom minimalne opotrebovanie, extremne dlha zivotnst, pri masovej vyrobe aj nizsia nakupna cena, lebo zariadenia je omnoho jednoduchsie, kedze bezi iba na konstantnych otackach.

Po stranke uskladnenia energie je to ovela menej narocne ako plne elektricke vozidla, lebo baterie funguju iba ako buffer energie pre momenty najvacsej zataze a nemusia byt vbec velke, aby uchovavali celu zasobu pre prevadzku. Primarna zasoba energie je stale v uhlovodikoch.

Tento koncept podla mna spaja dobre vlastnosti vsetkych technologii a ak by sa presadil masovo, bude aj lacnejsi, lebo je jednoduchsi (iba male baterie, jednoducha a trvanliva turbina). Priemysel vsak na tuto technologiu nebude vediet prejst, lebo by musel vyhodit stare vyrobne linky, co su naklady na restrukturalizaciu technologie vyroby, procesov, zaskolenia, logistiky, ... a preco by nieco menili, ked mozu zarabat dalej po starom?
 

 

re "Priemysel vsak na tuto technologiu nebude vediet prejst, lebo by musel vyhodit stare vyrobne linky, co su naklady na restrukturalizaciu technologie vyroby, procesov, zaskolenia, logistiky, ... a preco by nieco menili, ked mozu zarabat dalej po starom?"

priemysel to uz davno riesi... tu je zopar prikladov Class 8 hybrid tahacov, co su tie najvacsie...
http://articles.sae.org/11853/
http://www.nrel.gov/docs/fy12o...
http://www.trucktrend.com/news...

Z hladiska technologie ma nicola one trochu iny pristup, ale v podstate aj nicola one aj tie ostatne su priklady hybridizacie flotil tahacov....
 

 

Diesel elektricke hybridy su fajn, ale ak som tomu spravne porozumel, nic zasadne neprinasaju, lebo ucinnost vyroby energie je dana ucinnostou dieseloveho motora, ktora je stale rovnaka, a uspora sa deje iba cez rekuperaciu.
Skutocna zmena by prisla az s hybridmi s plynovou turbinou, ktora ma vyssiu ucinnost a je ovela jednoduchsia, spolahlivejsia, lacnejsia, a hmotnostne uplne inde.

Problem je, ze firmy, ktore sa podielaju na produkcii dieselovych motorov by boli mimo obliga. Preorientovat ich na vyrobu turbin je asi nemozne, lebo s tym nemaju ziadne skusenosti, know how, ani produkcne podmienky od vybavenia, cez logistiku az po kvalifikovanych zamestnancov. Vyrabat plynove turbiny a dieselove motory je uplne ine pole posobnosti so vsetkymi komplikovanymi suvislostami. Preto som pisal, ze priemysel je prilis zamerany na svoju tradicnu produkciu a zmenit to by znamenalo v sektore doslova zemetrasenie aj so vsetkymi nasledkami. Dlho rozbehnuty vlak by bolo treba zastavit a nasadnut na celkom iny vlak. Firmy vyrabajuce diesele sa budu branit, lebo prisposobit sa bude pre nich takmer nemozne. Ale mozno by nieco neskor dokazali pomocou novych technologickych postupov ako je 3D tlac a pod., to ale musi dozriet do trhovo pouzitelnej a masovej urovne, a to je beh na dost dlhu trat... Jedina firma, ktora to zatial dokazala uviest do komercnej urovne je Bladon Jets, a to boli vizionari, ktorym vlatsny vyvoj aj tak trval desiatky rokov.
 

 

re "Diesel elektricke hybridy su fajn, ale ak som tomu spravne porozumel, nic zasadne neprinasaju, lebo ucinnost vyroby energie je dana ucinnostou dieseloveho motora, ktora je stale rovnaka, a uspora sa deje iba cez rekuperaciu."

prvy krok he hybridizacia. potom sa da rekurepovat. hybridizovany kamion dokaze
- zrychlovat s elektromotorom
- vypnut diesel motor alebo turbinu, ked je to vhodne (krizovatka, vlakove rampy a pod)
- pripojit sa elektricky na noc a tak nechat bezat chaldenie/kurenie/telku/internet v kabine (pripojka v takych firmach ako Idle Air je/bude jednoduchsia).

re "Problem je, ze firmy, ktore sa podielaju na produkcii dieselovych motorov by boli mimo obliga. Preorientovat ich na vyrobu turbin je asi nemozne, lebo s tym nemaju ziadne skusenosti, know how, ani produkcne podmienky od vybavenia, cez logistiku az po kvalifikovanych zamestnancov. Vyrabat plynove turbiny a dieselove motory je uplne ine pole posobnosti so vsetkymi komplikovanymi suvislostami."

ale to nie je len o tom, co chu vyrobcia diesel motorov do truckov.

Ked taka CocaCola alebo Pepsi Cola alebo J.B. Hunt alebo Fedex alebo UPS alebo ktokolvek z velkych firiem, co maju tisicky tahacov, pridu za vyrobcom tahacov, tak sa casom niekto najde, kto im doda ten tahac s uspornejsou a ekologickejsou motorickou sustavou. nemusi tam byt Cummins alebo Paccar diesel .... staci zacat tlacit na naklady. pretu uz teraz je velke mnozstvo malych hybridnych nakladakov na dodavku v ramci mesta.

za par rokov tu budu lokomotivy, ktore budu bezat na 80:20 zmes lng:nafta, cize naklady na prepravu 1 tony zelezniciam klesnu. ak nebude chciet byt dialkova nakladna doprava vytlacena z casti trhu, tak bude musiet znizit naklady -> hybridizacia velkych tahacov bude pre nich nevyhnutna.
 

 

Ak sa neoplati hybridny autobus, lebo investicia sa nevrati, tak nie je najmensia sanca aby sa to oplatilo pri osobnych autach. Lebo autobus MHD je viac vytazeny a vdaka zastavkam ma ovela viac rozjazdov a brzdeni,na konecnych zastavkach by sa mohli baterie dobijat a dopravny podnik ma ovela lepsie podmienky na vystavbu napajacich stanic a udrzbu ako ja doma v garazi.
Inak povedane, pokial nebudu v mestach jazdit hybridne autobusy, tak je to pre mna jasny signal ze hybridna technologia nepokrocila dostatocne na to aby mohla mat v osobnych autach realny zmysel.
Realny zmysel je realny ekologicky alebo ekonomicky prinos, nie to ze sa mozem kamaratom pochvalit ze som kupil hybridne auto).
 

Hybridy doteraz su bez plynovej turbiny

Plynova turbina ako zdroj el energie pri strasne malom odpadnom teple je omnoho ucinnejsia ako vnutorne spalovacie motory. Bezi konstantnymi otackami so konstantnou zatazou len generatora. electromotor s frekvencnym menicom pre regulaciu krutiaceho momentu na kolesa je takmer bezstratovy.Aj jazda dole kopcom alebo brzdenie dokaze podstatne dobyt baterie (podobne ako Lokomotiva co dokaze tlacit do siete obravsky vykom prave pri madnetickom brzdeni, kedy el. motor je tiez generatorom s velkym magnetickym odporom co idukuje obrovske dobyjacie prudy.
Myslim ze to ma buducnost len vtedy ak vyrobcovie pristupia na prebudovanie vyrobnych technologii
 

To co mi na tomto tahaci

v prvom rade nesedi je vykon. 2000 kW ma uz mensia lokomotiva, ziadny bezny tahac, dokonca ani tahace extremne tazkych navesov. Aj jeden z najvacsich tankov Abrams ktory ma mimochodom tiez multifuel plynovu turbinu ma len 1120kW https://en.wikipedia.org/wiki/...
Takze mi to nedava zmysel. A navyse plynova turbina je v podstate zmenseny letecky prudovy motor ktory je velmi tazke odhlucnit na uroven prijatelnu v beznej premavke, tanku to samozrejme nevadi.
 

 

re "Inak povedane, pokial nebudu v mestach jazdit hybridne autobusy, tak je to pre mna jasny signal ze hybridna technologia nepokrocila dostatocne na to aby mohla mat v osobnych autach realny zmysel."

chicago
http://www.transitchicago.com/...
http://www.hybridcars.com/hybr...

san francisco
https://localwiki.org/sf/Muni
https://www.sfmta.com/about-sf...

pariz
http://www.ratp.fr/en/ratp/c_5...
http://www.autoevolution.com/n...

amsterdam
http://www.emta.com/IMG/pdf/ne...

re "Realny zmysel je realny ekologicky alebo ekonomicky prinos, nie to ze sa mozem kamaratom pochvalit ze som kupil hybridne auto)."

na lavej strane atlantiku, ked si beries taxik vo velkom meste, tak pravdepodobnost ze nie je hybridny, je mala, nieco okolo 10%. a taxikari sa rozhodne nebudu chvalit kamaratom, ze maju hybridne auto. budu to robit, lebo to ma ekonomicky zmysel.
 

 

A nebude ten velky pocet hybridov v taxikoch dany nejakymi predpismi? Nejak sa mi zda nepravdepodobne, ze hlavne v amerike kde su ceny benzinu a nafty v porovnani z europou o dost nizsie by sa to malo viacej oplacat. Skorej by som si vo velkych mestach typol, ze budu nejake zony kam by bezne dizle a benziny nemohli jazdit alebo nejak ekodan a preto sa mozu viacej hybridy oplacat inak by sa tazko vratil rozdielv cene novych aut pocas ich zivotnosti. Nieco take maju nemci z ich zonami kde v centrach zakazuju jazdu dieslom
 

 

re ""A nebude ten velky pocet hybridov v taxikoch dany nejakymi predpismi? Nejak sa mi zda nepravdepodobne, ze hlavne v amerike kde su ceny benzinu a nafty v porovnani z europou o dost nizsie by sa to malo viacej oplacat"

nie, lebo
1. nafta je typicky drahsia ako benzin, tu si to mozes porovnat
http://www.eia.gov/dnav/pet/pe...
typicky ten rozdiel u nas v meste bol za poslednych 20 rokov niekde medzi 5 az 70 centov na galon (3,8 litra). v inych mestach to moze byt inak...

2. tam, kde jazdia taxiky vacsinou, mestka a primestka premavka, tam maju hybridy lepsiu spotrebu ako diesle. diesle sa vyrovnaju (eventualne su mierne lepsie) hybridom spotrebou len na dialniciach, vid http://www.fueleconomy.gov/feg...

camry hybrid, prius, prius v a ford fusion/mondeo hybrid a ford c-max hybrid su asi nejbeznejsie taxiky vo velkych mestach. u nas na vidieku nie....

40mpg = 5.8L/100km
30mpg = 7.8L/100km

3. v amerike je oprava a udrzba dieslu drahsia ako oprava a udrzba hybridu


vysledok je, ze hybridy sa taxikarom oplatia.

re "Skorej by som si vo velkych mestach typol, ze budu nejake zony kam by bezne dizle a benziny nemohli jazdit alebo nejak ekodan a preto sa mozu viacej hybridy oplacat inak by sa tazko vratil rozdielv cene novych aut pocas ich zivotnosti. Nieco take maju nemci z ich zonami kde v centrach zakazuju jazdu dieslom"

nemyslim, ze tu su v mestach zony, kde by mali diesle zakazany vstup.

ekodan tu nie je, pokial si niekdo nekupi auto s nejakych V8, V10, V12 a pod, to plati gas guzzler tax za urcitych okolnosti, vid https://www.irs.gov/pub/irs-pd...

dokonca isty cas bol tax kredit na diesle, vid http://www.cnet.com/roadshow/n...

potom sa zistilo, ze VW klamali...

samozrejme tax kredit bol aj na hybridy....
 

 

trochu by som to upravil: preco u nas uz davno nie su ak nie elektricke, tak aspon hybridne nakladiaky ...

V takom Amsterdame jazdi siroka skala "utility" vozitiek, od roznych mini-nakladiacikov s korbou, auticka co cistia ulice, mini smetiarov. Dokonca aj UPS pouziva na rozvoz velke dodavky, ktore sa pysia velkym napisom Full Electric a velkostou prerastaju u nas zabehnute Jumpery. Netusim aky maju dojazd, ale ak sa motaju od domu k domu v Amsterdame, tak im aj to malo staci.
 

pijano 2

sice si zbytocne miniem prispevok...

nepodarilo sa mi najst priamo na Holandskej stranke UPS, tento truck je konkretne z Atlanty ale silno sa podoba na ten co jazdi po Amsterdame https://pressroom.ups.com/pres...

Cize ziadny typicky 150 kg elektrohipstervozik, ale poriadny kus dodavky, kde sa natrepe mnozstvo balikov.
 

Ak sa nemylim

Po bratislave chodi pomerne uz dlho dodavka s napisanou reklamou na elektroauta . A divnym zvukom ..

Ci to nebude tak ze sk novinari pisu v podstate len o zahranici v ramci humanistickej ideologie havlo-SDKu ideologie o menejcennosti slovakov ..

Vcera doslova dokumentacia o francuzkych zbraniach . O slovenskych sa dozvedame akurat ze sa nebudu vyrabat ... :)
 

18tonove staci?

18tonovy kamionik s dojazdom (podla vyrobcu) 300km by stacil? :)
http://eforce.ch
a ziadna vizualizacia ale realne vozitko, plus vraj uz k dispozicii
[ http://gas2.org/2016/04/19/e-f... ]
 
Hodnoť

Preco nikde nie je fotka

Ale len pocitacova vizualizacia?
 
Hodnoť

tryskovy motor... :-/

pane, vy si pletiete turbinu s vaginou. teda...tryskovy motor s plynovou turbinou.

takto to vyzera ked pise clanok o automobilizme student prava len preto, ze stazoval na marketingovom oddeleni v nejakej automobilke...
cakal by som ze takto kvalitny clanok bude pod pianom.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto