SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Sanitke sa treba uhnúť za každú cenu, aj jazdou na červenú (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

 

To by aj mňa zaujímalo.
Vidím v tom protirečenie s týmto tvrdením: "Vodiči týchto vozidiel si môžu vynútiť právo prednostnej jazdy, nesmú však nikoho ohroziť, ani spôsobiť dopravnú nehodu. V reálnej premávke sa nemôžu spoliehať na to, že im všetky ostatné autá umožnia bezproblémový prejazd."

Častým problém sú vodiči áut s "právom prednostnej jazdy", ktorí jazdia bez zapnutej sirény, len so zapnutými majákmi, a ohrozujú tak ostatných účastníkov cestnej premávky. Bez zvukovej signalizácie (sirény) totiž žiadne právo prednostnej jazdy nemajú.
 

 

Nuz v Nemecku jazdia sanitky a aj hasici prevazne iba s majakmi (policajtov som este snad ani nestretol) a nevsimol som si, ze by to ostatnym vodicom robilo problem. Sirenu zapinaju iba v neprehladnych usekoch a pred krizovatkami.
 

 

Nepoznám dopravné zákony v Nemecku, ale aj tu je namieste otázka, že ako jazdia? Porušujú bez sirény bežné dopravné predpisy a vynucujú si prednostnú jazdu? Lebo aj u nás môže vozidlo vybavené svetelnou signalizáciou na seba upozorniť jej zapnutím. Len pri tom nemá právo prednostnej jazdy a je povinné dodržiavať bežné dopravné predpisy.

V zákone ja vozidlo s právom prednostnej jazdy jednoznačne definované a význam to má. Pri dennom svetle si vodič všimne "majáky" neskoro, alebo ich môže úplne prehliadnuť. Svetelnú signalizáciu vidieť len z jedného smeru, ktorý môže byť zatienený (mimo zorného uhla), ale zvuk sirény sa šíri "všesmerovo". Svedčia o tom aj nehody, ktoré v minulosti už viacerí vodiči s "právom prednostnej jazdy" bez sirény spôsobili. Zapnutie sirény len pred križovatkou nič nerieši, ostatní vodiči majú krátky reakčný čas na zhodnotenie situácie.
 

 

Smer odkial sa siri zvuk sireny v meste nemusi byt lahke, takze ak by hukali vsetci stale, moze vzniknut vacsi chaos. Napr. by vosli do krizovatky auta zo vsetkych smerov a zapchali by ju lebo sa chcu uhnut a dat prednost.
Myslim ze vacsina aut s pravom prednostnej jazdy jazdi (aspon v BA) dobre s dostatocnym predstihom dava na vedomie, ze prichadza do neprehladnejsieho useku.
Viac je problem s vodicmi, co zacnu zmatkovat a brzdit nedaju moznost zvysku sa uhnut. A potom je par umelcov, co musia za kazdu cenu nepusti auto co sa uhlo ku kraju, spat do pruhu lebo sa ponahlaju (uz som zazil par krat).

Inak na dialnici by uz mohlo byt zavedene jednotne EU pravdlo (http://drahovsky.blog.sme.sk/c...), lebo ten prejazd cez odstavny pruh ako je odporucany tu je nezmysel, lepsie je nechat pruh v strede
 

 

Smer, odkaľ prichádza zvuk sirény, v kabíne auta nezistíš. A ani vonku na ulici by si ho vo väčšine prípadov nezistil, zmiatli by Ťa odrazy zvuku.
Zvuk sirény však vodičov, chodcov... prinúti spomaliť a obzrieť sa okolo seba, a hľadať, kde uvidí majáky. To je podstata zmyslu sirény. A preto ju nestačí zapnúť tesne pred križovatkou.

Bez sirény si časť vodičov majáky všimne a časť nie. Pre tých, ktorí si majáky nevšimli, je správanie tých ostatných nepochopiteľné a nelogické. Z toho potom vznikajú chaotické a nebezpečné situácie. Ak začneš konať v rozpore so základnými dopravnými predpismi, aby si uvoľnil cestu vozidlu s majákmi bez sirény, tak môžeš ohroziť seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky, ktorí si majáky bez sirény nevšimli.
Aj preto je podľa zákona vozidlom s právom prednostnej jazdy to, ktoré "používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom".
Zvukové znamenie je teda základ a svetlo je jeho doplnok. Bez sirény žiadne vozidlo nemá právo prednostnej jazdy a musí dodržiavať dopravné predpisy.
 

 

Podla zdraveho rozumu. Lebo ak stojis na cervenej a nalavo od teba je ostrovcek so zabradlim zabranujucim vbiehaniu chodcov zo zastavky elektricky priamo na cestu a napravo je chodnik tiez so zabradlim zabranujucim vbiehaniu chodcov ponahlajucich sa na elketricku priamo na cestu a za tebou je hukajuca a blikajuca sanitka, ktora teoreticky vezie pacienta v ohrozeni zivota, potom rozum veli prejst za uroven semaforu, kde sa sanitke mozes uhnut a umoznit jej prejazd. Myslim, ze ani na SVK nenajdes policajta, ktory by ta za toto pokutoval.
 

 

Ja neriesim, ci by to policajt pokutoval alebo nie... mna zaujima, na zaklade ktoreho paragrafu si dovoli novinar nieco take zverejnit.

A este s dovetkom ze za kazdu cenu. Za kazdu cenu (napr. ohrozenie seba alebo svojho majetku) urcite uhybat nebudem. Ked sa da, tak uhnem. Ked sa neda, snazim sa zrychlit alebo co najmenej zavadzat.

nbs123:
Auta bez sireny zasadne nepustam (sanitky a hasicov ano), ale nasich "tajnych" a inych papalasskych ***** nie... moze sa aj rozkrajat, bez sireny mu neuhnem.
 

asi sa iba robíš

ale tiež by si ostal stáť na červenú keby si vedel že v tej sanitke máš rodinu ?
V BA sa to sem tam stáva až na to auto trúbku nezačnú piati naraz trubit
aby sa uhol do pi.. !
 

 

Inak ja by som sa tiez bal ist na cervenu... ...Ziadna tvrdohlavost, alebo nejaka skryta agenda - proste cisty strach. Cervenu by som fakt nedaval. Co ak by si to cez krizovatku valila "nejaka Rezesova" na tazkom aute a rozbila by ma jak cigansku hracku...
 

 

Najradšej mám vodičov, ktorí keď začujú sirénu, tak dupnú na brzdy.
 

Ono je niekedy naozaj problem

vyhodnotit co je najlepsie urobit, hlavne ked si niekde v meste v hustej premavke v osobaku, pred tebou autobus, vedla dodavka a ani diva svina netusi z ktorej strany zvuk sireny prichadza, takze naozaj nie je jednoduche sa bleskovo rozhodnut co urobit, ci pridat alebo zabrzdit, uhnut v meste vacsinou nie je kam, tam nie je krajnica len chodniky s vysokym obrubnikom. A to este nevies co urobia vodici okolo teba, ci sa nahodou niekto nerozhodne zabrzdit ked ty pridas alebo opacne, pripadne ci ti do cesty nevlezie vyplaseny chodec.
 

 

Kedysi nás učili, že netreba zastať, len bezpečne plynulo spomaliť a čo najviac sa uhnúť, nerobiť prudké manévre a byť predvídateľný pre vodiča sanitky (či iného húkajúco-blikajúceho vozidla).
Po dvoch prípadoch, kedy som prudko dupnúcemu na brzdy skoro skončil v kufri už nesledujem, odkiaľ to prichádza, ale čo robí ten predo mnou.
 

 

Presne takymto sposobom som sa stal ucastnikom poistnej udalosti (jedinej v mojom zivote).
 

 

preco zo seba robis hlupaka ? ty snad cakas ze v zakone bude specialne uvedene ze v takom pripade mozes prejst na cervenu, zastavit kde je to inak zakazane, prejst cez dva pruhy a pod. ???

v zakone je jasne napisane

§40
(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

ak tomu nerozumies, nechaj si to vysvetlit niekomu s vyssim IQ
 

 

§40 ods. 8)
"Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo."

Ak je jediné takéto miesto za hranicou križovatky, potom môžeš ísť aj na červenú, pretože ako hovorí zákon o priestupkoch (372/1990):
§2 ods. 2) písm. b)

"(2) Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia
a) primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo
b) nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak."

Plynulý prejazd vozidla s právom prednostnej jazdy je záujem chránený zákonom, a ak nemáš inú možnosť, kam sa uhnúť, tak prejazdom na červenú, ak budeš dostatočne opatrný, naplníš literu písm. b), čím sa podľa zákona nedopustíš priestupku. Hotovo.
 

 

Podla mna je formulacia v clanku uplne nestastna. Navadza ludi, aby sa vrhali do krizovatky na cervenu. Toto by som si osobne na triko nezobral.

Zakon o priestupkoch to sice teoreticky umoznuje (aj ked pri stave slovenskeho prava by som sa na to nespoliehal), ale nikde to neuklada ako povinnost, vzdy sa spomina len spomalenie a;ebo zastavenie.

ja z ke: Ano, presne to cakam.
Zakony nie su postavene na domyslani, ale na striktnej litere (u nas sa bohuzial v pripade sporov neda odvolavat na ucel zakona).

Alebo snad mas pocit, ze na slovensku nedochadza k absurdnostiam, kde sa zakon obrati proti cloveku, ktoreho by mal chranit?

https://blog.postoj.sk/9555/na...
"Polícia zlodeja nestíhala, ale strelca začala stíhať za ťažké ublíženie na zdraví. Hrozil mu trest 4 až 10 rokov väzenia."

Obcan mal niekolkorocne opletacky na sudoch a zlodej co? Absolutne nic.
 

 

vsak deda oslobodili tak o com tocis ? standardny postup: nieco sa stane, policia zahaji vysetrovanie a na konci je bud vznesenie obvinenia alebo oslobodenie ... ako chces zistit co a preco sa stalo bez vysetrovania ?

ludia kritizuju rozsiahle a detailne zakony ktorym nik nerozumie a ty chces este detailnejsie a komplikovanejsie ?
tento pripad je jednoznacny a jasny ...
"ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo."
bez dalsich podmienok ti tento tato cas vety umoznuje zastavit KDEKOLVEK kde nezavadzas a umoznis prejazd ... slovo KDEKOLVEK znamena ze to moze byt aj za cervenym semaforom, aj ked to tam explicitne nie je napisane
 

 

Podla mňa by sa dal na túto situáciu aplikovať inštitút krajnej núdze, ako okolnosť vylučujúca protiprávnosť priestupku. Odvracia sa tým, že prejdem na červenú a umožním napr. sanitke plynulý prejazd nebezpečenstvo hroziace záujmu chráneneho zákonom, ktorým je napr. život a zdravie? Podľa mňa áno. To je len môj skromný názor. V živote by mal však vždy zvíťaziť zdravý rozum.
 

 

Na cervenu mozes v tom pripade ist, lebo sa tak nedopustis priestupku
podla zakona o priestupkoch 372/1990 Zb. § 2 ods.2:
(2) Priestupkom nie je konanie, ktorým niekto odvracia
a) primeraným spôsobom priamo hroziaci útok na záujem chránený zákonom alebo
b) nebezpečenstvo priamo hroziace záujmu chránenému zákonom, ak týmto konaním nebol spôsobený zrejme rovnako závažný následok ako ten, ktorý hrozil, a toto nebezpečenstvo nebolo možné v danej situácii odstrániť inak.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto