SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Žiarovky v pouličnom osvetlení vymenili za LED, ušetrenou energiou nabíjajú elektromobily (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

"Po Los Angeles jazdí asi 6 miliónov áut, takže sto nabíjacích staníc je len kvapkou v mori."

Takže ste si sami odpovedali, že je to vlastne len taký plk o ničom, keď v multimiliónovom meste ušetria energie pre pár áut (0.0017%).
 

 

Nabíjať sa dá z každej zástrčky.
 
Hodnoť

No a zo 6 m aut

jazdi na elektriku 100 t .
ostatne su jeepy so spotrebou 100 na 100.
 
Hodnoť

 

"Vedľajším účinkom je však nadprodukcia elektriny, ktorú hlásia elektrárne v okolí mesta."

Zas niekto vymysla novinarske pseudoformulacie, ktore su z hladiska fyziky uplnym technickym nezmyslom.

V elektrickej sieti nemoze existovat ziadna nadprodukcia, vyroba sa v kazdom okamihu musi presne rovnat spotrebe (aj keby sa nou mala precerpavat PVE alebo by sa umorovala na trhu za zapornu cenu - vid Nemecko s jeho veternikmi). Preto je v kazdej krajine energeticky dispecing, preto existuje primarna, sekundarna, terciarna regulacia, cezhranicne dohody (a napriklad ti Nemci rozpustaju svoju narazovu produkciu veternikov a slnecnikov do polovice Europy, az sa im Cesi uz celkom dlho vyhrazaju stavbou fazovych usmernovacov na hraniciach, lebo to robi vo vsetkych okolitych sietach velke problemy).

Keby elektrarne v okoli mesta robili nadprodukciu ako tvrdi novinar, generatorom by siet kladla prilis maly "odpor", rozbehli by sa rychlejsie (nad americkych 60 Hz) a v konecnom dosledku by sa rozfazovala siet a nastal by blackout so vsetkymi fanfarami naokolo a naslednym blackstartom. Inak v skutocnosti sa siet reguluje do stanoveneho plusu alebo minusu, u nas 49,99 alebo 50,01 Hz, aby hodiny napojene na sietovu frekvenciu sli presne.

Moze zostat volna kapacita, ale absolutne nie nadprodukcia.

Kazdopadne, efekt nebude vobec taky dramaticky, Kasarda sice pise o "neekologickych sodikovych vybojkach", ale sodikova vybojka je pomerne efektivny zdroj energie, rozdiel sodik - LED je mozno 0,5x, co sa vobec neda porovnat s rozdielom wolfram - LED, co je tak 10x a viac.
Ci ta uspora 50 % stoji za to, je na zvazenie kazdeho. Usetrime polovicu, ale mame absolutne studene svetlo, ktore sice napohlad vyzera ostro, ale v tieni sa schova aj cely autobus. Ak ste niekedy sli dedinou/mestom osvetlenym sodikom, kde niekto velmi inteligentne postavil do stredu LED prechod a na tom prechode vidno oproti sodikovym uliciam uplne prd, tak viete o com hovorim. Proste LED poulicne lampy vytiahnu niektore detaily (zebry, pruhy), napohlad vyzeraju ostrejsie, ale zase sodik je ovela prijemnejsi na oci, na light pollution do bytov naokolo a lepsi na zakutia, ktore nie su priamo pod lampou.

No a hovori sa o 100 staniciach. Keby to boli superchargre (120 kW), tak by to robilo 12 MW, co by bolo trochu malo zaujimave, ale clanok na Wired odkazovany v tomto clanku pise o "typically provide up to 20 miles of range for every hour", takze hlupym prepoctom podla baterii Tesla Model S (3,5 mile na kWh) to vychadza, ze tie nabijacky daju 5,7 kWh za hodinu, cize vykon 5,7 kW plus treba zapocitat ucinnost nabijania, nech je to aj 10 kW, nech nezeriem. Potom 100 stanic krat 10 kW je 1 MW a to je uplne smiesna "nadprodukcia elektrarni v okoli mesta", ked jedna jedina elektraren robi bezne 500 MW, to je 0,2 % jedinej elektrarne, to si "elektrarne" (mnozne cislo) v okoli ani nevsimnu, nie ze by to "hlasili"...
 

 

Oprava v casti o sodikovych vybojkach: "zdroj energie" - "zdroj svetla".

Este ako pozeram ten clanok na Wired, pisu tam "It also leaves power plants with excess capacity" - ziadna "nadprodukcia", ale uplne spravne vyrobna kapacita. Prosim Vas, pan Kasarda, ked pisete o temach, ktorym nerozumiete a nerobite si vlastnu resers, tak to proste prepiste jedna k jednej z anglictiny a nesnazte sa to ponat bulvarovo-senzacne s fabulaciami o nadprodukcii, lebo to straca fyzikalny vyznam.
 


Najčítanejšie na SME Auto