SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Fernando Alonso prekonal pri havárii preťaženie 46G (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

príklad

Ako sa počíta preťaženie pri takejto havárii?
 

 

na kalkulačke?
 

pocita?!? skor meria...

co chces pocitat? vsak v clanku mas napisane:
' Od roku 2014 majú jazdci F1 v uchu miniatúrne zariadenie na meranie preťaženia. Je uložené v silikónovom géli a presne zaznamenáva preťaženie, pôsobiace na hlavu jazdca.'
a to iste je aj v oficialnej sprave FIA (ktora napadne pripomina clanok na sme, LOL)
http://www.fia.com/news/f1-saf...

inac to 'minaturne zariadenie na meranie pretazenia' je normalny MEMS akcelerometer ulozeny v silikone - predpokladam ze trojosi ;)
http://www.electronicsweekly.c...

zaujimave by bolo vediet ako dlho tych 46g posobilo, bo je ine 0.1s a 1s (to by tu uz asi nebol :/)..no hovorime o naraze takze islo o velmi kratky okamih..ale aj tak 46g je 46 nasobok hmotnosti :O
 

 

To je 451 m/s^2... keby takto lineárne zrýchľoval jednu sekundu, tak letí nadzvukovou rýchlosťou ;-)

Tipujem, že to je iba úplné namerané maximum, pokojne to mohli byť nejaké milisekundy. Poriadna rana doskou po papuli bude snáď možno kilometer za sekundu na druhú a stále sa to dá prežiť.
 

pri katapultáži je 20g

Ak sa pilot stíhačky katapultuje z lietadla nahor dosiahne maximum okolo 20g. Obyčajne padá do bezvedomia, preto odpútanie od sedačky aj vypustenie padáku zabezpečuje automatika. Ak by mal hlavu predklonenú, hrozí, že si zalomí krčné stavce. Keby sedel na váhach, 100kg človek by mal pri tom 2000 kg. Pletie sa tu jednotka hmotnosti pre zrýchľujúce teleso smerom nahor. Keď je pilot v kľude, váhy ukazujú výchylku 1g, tj. 100kg. Hlava pilota F1 pri bočnom náraze má tendenciu letieť bokom, nie vo zvislom smere. Ak by mal váhy otočené pri hlave v kľude, ukazovali by 0kg. Až pri bočnom náraze vzniká zotrvačná sila, ktorá sa dá merať. Nie je možné porovnávať zvislú silu v pokoji telesa, so silou vodorovnou. Sú to dva rozdielne fyzikálne modely. Keď je pilot F1 v kľude aké preťaženie mu meradlo v uchu vysiela?
 

trochu nerozumiem...

sorry ale trochu nerozumiem o co ti ide, kedze pleties dve veci - hmotnost [SI jednotka kilogram, kg] a zrychlenie [SI jednotka m/s^2 ale pouziva sa aj nasobok gravitacneho zrychlenia, cize 'g', kde vseobence pre Zem sa berie prepocet 1g = 9.81m/s^2 /keby sme chceli byt presni, museli by sme pozreat kde na Zemi sa meria - su tam male odchylky..a samo na Mesiaci ci Marse bude prepocet taktiez iny.../...a pozor nepliest si gram 'g' a gravitacne zrychlenie 'g'!! ide o dve VELMI odlisne veci /hmotnost vs. zrychlenie/!!!! ...zial abeceda ma len limitovany pocet pismen :/]

a co sa tyka sily, tu vseobecne mozno siahnut po Newtonovom zakone, kde F = m a , 'F' - sila [v Newtonoch, N], 'm' - hmotnost [v kilogramoch, kg] a 'a' je zrychlenie [v metroch za sekundu na druhu, m/s^2] a ten plati v akomkolvek smere....kedze kmotnost je skalar (nezavisla od smeru) a zrychlenie je vektor (ma magnitudu a aj smer a je jedno ci ide dole abo doprava...zrychlenie posobi nejakym smerom. gravitacne dole, odstredive von zo zakruty, a pri havarii...ta to zavisi od mnoho faktorov ale zrychlenie ta je --:)))
..a vahy nebudu ukazovat '1g' (1x gravitacka) ale 100kg - vahy meraju hmotnost a nie zrychlenie!!!
[max tak 100kg clovek bude posobit na vahy GRAVITACNOU silou 100kg*9.81m/s^2 == 981N \approx 1kN]

a k tym 20g katapultu...well su reporty ze ludia prezili aj 83g...
http://gizmodo.com/why-the-hum...
AVSAK iba ako velmi kratky peak (my to volame sok/sokove zrychlenie..proste ako ked kladivom buchnes po stole, na velmi kratku chvilu posobis silou / indukujes zrychlenie v doske stola po ktorom si buchol kladivom)

BTW preco myslis ze v F1 maju skrupinove sedadla, stvorbodove pasy natesno utiahnute a ten slavny 'golier' okolo krku? ;)

hehe no a na tvoju poslednu otazku - meradlo nic nevysiela..meradlo (prirodzene) meria!! (vsak to mas v nazve :))) vysiela maximalne elektricky signal, ktory sa spracovava v analyzatore ;) ...no a ked je pilot v klude a neposobia na neho ziadne externe sily okrem gravitacnej (nezrychluje, nespomaluje (co je negativne zrychlenie;)) a nezataca, cize neposobi na neho dostrediva/odstrediva sila...ale pozor stale moze ist konstantnou rychlostou :P), tak 'meradlo v uchu' [my to volame akcelerometer, ale toboz], nameria nulu...no pozor, okrem zvisleho zrychlenia - kedze ide o MEMS snimace (druh snimacov - silikonovy chip - to iste co mas v smartfone a zabezpecuje ze ked otocis mobilom otoci sa ti obraz a nemusis krutit krk ;), tie nameraju 'konstantne' gravitacne zrychlenie 9.81m/s^2 cize 1g (pri inych, tzv. piezo snimacoch namerias 0m/s^2...tie gravitacku nechytaju pre iny sposob merania ;)))
 
Hodnoť

Podľa fotiek

to vyzerá, že to 46g prekonalo jeho...
 
Hodnoť

To je dost huste, kludne mohol "exitus"

Pretoze "G" je urcite zrychlenie povodne sa pozicalo do letectva na porovnavanie zataze na telicko odvaznych muzov na dvojplosnikoch...
-
Ale ak zrychlis tvoj mozog zrychlenim 46 x G tak to je niekde 700 % bojoveho pilota v kritickej faze priamej bojovej akcie.

A uz pri zrychleni tvojho mozgu v takomto style ( aj ked v akomkolvek pretlakovom ochrannom systeme mozes byt obaleny proti narazom) tak niekde medzi 40 G az 50 G sa ti uz natrhnu arterie a ponicia sa cievy v mozgu...
-
Takze ak by skutocne jeho samotny mozog presiel co len desatinou sekundy takymto velkym zrychlenim, tak by do konca zivota zostal iba ako bez povedomia vegetujuca bielkovinova zmes co jej iba vytekaju sliny kutikom ust....

Preto si myslim ze ak aj auto preslo 46 G tak nasledne systemy v aute to urcite najprv museli predsa len pribrzdit vzhladom na samotne zrychlenie ktore preslo na samotne zrychlenie mozgu, to muselo byt uz daleko nizsie.
 


Najčítanejšie na SME Auto