SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Na českej D1 vám zmerajú úsekovú rýchlosť (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

No aspon uz nemusia frflat na policajtov s radarmi :-)
 
Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

presne tak, obec si chce zarobiť....

Je to tam nebezpečné, keď napríklad o pol druhej v noci prechádzam úsekom sám a idem stovkou? Za toto mi dajú pokutu? Načo?
 

 

Ja tomuto kseftovaniu s predpismi nie celkom rozumiem, tak sa radsej rovno spytam. O pol druhej by to teda malo byt v poriadku, ano? A co o pol jednej alebo o pol dvanastej? Asi tiez, nie? A o pol jedenastej? Zrejme tiez, ved hodinka hore-dolu. Takze asi aj o pol desiatej... ci? Od kedy je to vlastne ok a od kedy uz zase nie? Ci ako sa to kazdemu bude hodit a zdat?
 

 

No a ako potom chapes D1 medzi Trnavou a Bratislavou? 110 km/h do 19:00, 130 km/h od 19:00. Bez ohladu na to, ci je zima a je totalna tma alebo je leto a svetlo bude este dve hodiny, ci je bezny pracovny den a dialnica je v tom case uz poloprazdna alebo piatok/nedela a ide sa naraznik na naraznik. Proste uradnik buchne stempel na 19:00, tak to tam plati do 19:00 a hotovo.

V prvom rade by malo platit prisposobenie rychlosti vozidlu, vozovke, premavke, schopnostiam. Je zaujimave, ze ked niekde v zle klopenej zakrute so smyklavym asfaltom a bez akehokolvek obmedzenia rychlosti alebo aspon umiestnenia vodiacich dosiek a znacky zakruta vyletite, tak vas okamzite pokefuju carovnou formulkou, ze ste neprisposobili jazdu stavu a povahe vozovky - aj ked ak nie ste miestni, tak to, ze "zakruta XY vynasa" proste neviete. Ale opovazte sa prisposobit rychlost do plusu na dva kilometre rovnom prazdnom useku, pyrat, zavriet!

Inak ked uz spominas tie casy, napriklad v Ceskoslovensku platilo obmedzenie rychlosti v obci od 5:00 do 23:00. A vlastne predtym bola rychlost neobmedzena aj mimo obce, obmedzenia rychlosti sa vo velkom zacali zavadzat kvoli ropnej krize a odvtedy tu su s nami nezmenene bez ohladu na to, ze moderne auto zabrzdi na ovela kratsej drahe a ma milion serepeticiek ako autonomne brzdenie, ESP, vyhybanie sa zrazke a neviem co dalsie.


A naozaj absolutne nejde o bezpecnost, ide o vyberanie penazi. Dokazuju to clanky, ktore su tu kazdu chvilu od policie. Chytili motorkara iduceho 200 km/h na okreske? Auto iduce 220 km/h na dialnici? Najskor ho hodnu chvilu natacalo neoznacene civilne policajne auto bez majakov tou istou rychlostou (tak funguje princip merania zariadenim Polcam, musia zrovnat rychlost). Takze bud je to, ze sa civilne auto bez zvukovych a svetelnych vystraznych znameni premava 200 km/h, bezpecne a mozu to robit vsetci a nie je co pokutovat alebo to bezpecne nie je, ma sa to pokutovat, akurat policajnym neoznacenym nehukajucim a neblikajucim autam davaju vynimku z fyzikalnych zakonov policajni vodici... To je prvy aspekt.

Druhy aspekt je, ze kazda takato sprava sa konci "vodic dostal pokutu 800 eur, ktoru na mieste zaplatil". Napriek tomu, ze od prekrocenia +50 km/h v obci a +60 km/h mimo obce mozno ulozit v spravnom konani zakaz cinnosti (ludovo "zobrat vodicak") na tri roky, napriek tomu, ze v sadzobniku pokut sa pise "predlozit" (presne preto, aby to slo do spravneho konania), tak sa na mieste vycashuje pokuta a jazdi sa dalej. Tak je to nebezpecne konanie, ktore chceme potlacit alebo je to normalne pripustne konanie, akurat raz za cas na niekom vyberieme par stoviek eur a pustime ho dalej?

Treti aspekt je, ze az do tohto roku bola hranica, pri ktorej bolo mozno ulozit zakaz +20 v obci, +30 mimo obce (a nie ze by sa to pouzivalo, vid vyssie). Tento rok sa to novelou zakona zvysilo na +50 (to znamena 100 km/h v obci!) a +60 (160 km/h na okreske, 190 km/h na dialnici). Takze o co ide? O bezpecnost alebo o peniaze.


Cele povolene rychlosti su len saskaren na vyber penazi.


PS: K usekovemu meraniu - proste sa zacne praktizovat to, co v zahranici, 200 metrov pred usekovou kamerou bude na krajinci zaparkovane luxusne auto, ktore tam dorazilo 200+ km/h a pri nom bude stat borec, pozerat na hodinky a fajcit. Alebo sa budu podbiehat kamery cez odstavne pruhy ako na prazskej magistrale.
 

 

Fiiiiha... tolko reci a odpoved ziadna. Tak sa spytam este raz a uplne polopatisticky: pokial mame nejaky predpis alebo zakon (hocijaky) - od kolkej sa uz smie porusovat a do kolkej este nie (mimo vynimiek explicitne spominanych v zakone)? Respektive by sa mal smiet porusovat, podla vas?

A mimochodom, casy bez noceho obmedzenia rychlosti si ja osobne este pamatam. A viem, ake boli vtedy auta a aka bola vtedy premavka. Ulica, na ktorej sme ako deti hravali hokej (priamo na ceste, ked nahodou slo auto, tak sme na chvilu odtiahli branky a hralo sa dalej), stale stoji a nepribudol na nej ziadny dalsi dom ani byt. Dnes tade prechadza auto kazdych cca 80 sekund (odpozorovane v nedelu poobede)...
 

 

Tiez ziadna odpoved, takze je to kvit a nema zmysel dalej diskutovat. Pac a pusu.
 

 

Ani som diskutovat neplanoval. Len ma zaujal ten "fuzzy" pristup k zakonom, ked podla niektorych by zase "az tak striktne" platit nemali. Sem-tam ano, inokedy nie. Rad by som to pouzil pri dalsom danovom priznani, mozno ani 19% nemusi byt vzdy 19% - len mi nie je jasne, podla coho sa urcuje, ci a kedy musim zakon dodrziavat a kedy uz nie.

Co sa tyka tvojho vylevu srdca nad pracou policie - s nim mozem v zasade suhlasit, aj ked je mi to v podstate srdecne jedno a nebolo to predmetom mojej otazky. Ja sa snazim konat v medziach zakona (no, povedzme, ze do hranice pokutovatelnosti), takze s policiou vela skusenosti nemam (tuk, tuk, tuk na drevo) a je mi v podstate ukradnuta.

Pac (sorry, bez pusy).
 

clovece, pointa mojho prispevku je inde

ziadne kseftovanie, ziadne ohybanie zakonov. dal som len jeden priklad, kedy vyberanie pokut za priestupok nema ziadny iny ucel, ako naplnenie niecej kasy.
napriklad, v Nemecku na obchvatoch miest maju elektronicke dopravne znacky, kde podla premavky nastavia obmedzenie rychlosti. Takto nejako by to mohlo efektivne fungovat aj na dialnicnych obmedzeniach.
 

 

Ved presne na to sa pytam, sustred sa - ak pokutovanie za porusenie zakona o pol druhej v noci je len naplnanim niecej kasy, tak do kedy to teda naplnanim kasy nie je a od kedy uz ano? Dokazes mi na tuto elementarnu otazku odpovedat?

Pozadujes, aby ti bolo tolerovane porusenia zakona, ku ktoremu dojde o pol druhej v noci. Ale to predsa nie je nicim inym, ako pokusom ohnut zakon podla svojej vole a potreby.

A o nemeckych dialniciach mne rozpravat nemusis. Jedna z dvoch pokut, ktore som v zivote dostal, bola za +6 km/hod na nemeckej dialnici (mozem ukazat dokaz). Na Slovensku by to taki samozvani machri, ako ty, povazovali za hotovy policajny teror, v civilizovanej krajine je to realita.
 

zrejme mas na vsetko odpoved

skoda minat pismenka... prajem pekny zivot. ;-)
 

3/3 nepijano

Prave naopak - su veci, ktore su pre mna dokonalou zahadou a preto sa pytam. Ale musim sa priznat, ze v tomto pripade som ani velmi neveril, ze by som sa odpovede dockal. Takze, uprimne, prekvapeny rozhodne nie som.

Vdaka za prianie, napodobne :-)
 

tak davaj pozor, odpovedam na Tvoje

otazky:
do kedy to teda naplnanim kasy nie je a od kedy uz ano? Dokazes mi na tuto elementarnu otazku odpovedat?
otazka to nie je sice elementarna, ale viem na nu odpovedat:
Nejde o casovy usek, ide o to, aky ucel ma toto opatrenie (znizenie rychlosti na 80 km/h a nasledne bezohladne vyberanie pokut). V prvom rade ide o bezpecnost premavky a ked vyberu pokutu od vodica, ktory osamoteny pojde usekom 95-kou, tak to bezpecnosti na uvedenom useku velmi nepomoze, navyse, ak mu pokuta pride po mesiaci do schranky... Urcite by som ale riesil kazdeho, kto preleti v plnej premavke zuzenym usekom stovkou. Takychto bezohladnych vodicov treba riesit. V prvom rade, ako pisem vysssie, treba nastavit pravidla rozumne. Ked mame technicke moznosti na to, aby sme regulovali maximalnu povolenu rychlost podla hustoty premavky, tak preco to nevyuzit. Cez den by som tam tu 80 nechal, v noci by som dal stovku a potom nech kludne meraju a pokutuju, ziadne obchadzanie zakonov, ale uprava pravidiel aby maximalne plnili ucel a nasledne ich dodrzovanie.
Co sa tyka nemeckych policajtov, tak dedukujem, nakolko na nemeckych dialniciach je rychlost neobmedzena, zrejme si prekrocil rychlost tam, kde bola znizena dopravnou znackou (mimo obce) odratali ti toleranciu a navrch na to bolo +6km/h. To znamena ze tam kde bola 80-ka si isiiel 96? ze sa nehanbis! ;-) Poriadok musi byt. Este napis, kolko bola pokuta, tipujem do 20€. a aj za takuto sumu si si vstupil do svedomia a davas si pozor... no nie je to tak?
 

 

Ale otazka naozaj bola elementarna a neodpovedal si na nu. Ak mame nejaky zakon - od kedy do kedy sa ma dodrziavat a od kedy do kedy sa uz podla teba dodrziavat nemusi? Jedina ferova odpoved je, ze zakon sa ma dodrziavat vzdy (mimo pripadov, kedy by ta jeho dodrzanie mohlo stat zivot alebo zdravie - laicky povedane "pud sebazachovy" stoji nad zakonom, pravne to mas sformulovane v §24 a 25 TZ).

Miesto toho si sa tu postazoval na malo flexibilne dopravne znacenie (pod to sa kludne podpisem aj ja), pricom si vychadzal z pocitu, ze 80km/hod je tam len z dovodu bezpecnosti (to je prinajmensom diskutabilne - vo vseobecnosti mozu byt dovody na znizenie rychlosti viacere). Kazdopadne, pokial sa ti aj pravidla zdaju malo flexibilne, to ta este neopravnuje ich porusovat. Tebe sa zda ist stovkou na osemdesiatke o pol druhej v noci v pohode. Niekomu inemu sa moze zdat, ze aj 120 o siedmej vecer je este stale v pohode... Kto z vas ma pravdu? Kde je hranica? Ak chceme byt objektivni, tak hranica musi byt konkretna - a prave na urcenie takej hranice sluzi zakon (v sucinnosti s dopravnym znacenim).

Mozme sa bavit, za niekde by mohlo byt o 10 ci 20km/hod viac, ale na principe to nic nemeni - ak sa raz nejake obmedzenie ustanovi (a nemusi byt len rychlostne), tak ho treba respektovat. A ak je zle alebo nelogicke, treba iniciovat jeho zmenu, ale nie ho zacat svojvolne porusovat, lebo potom k jeho zmene nikdy nedojde. Nebude predsa na to dovod ak ho budu vsetci aj tak ignorovat. Navyse by sa zopdovedni pripravili o moznost postavit tam z casu na cas zeleneho muzicka, aby cosi skasol. Ver mi, keby sme vsetci chodili podla predpisov, tak to postavanie za krickami prestane zelenych velmi rychlo bavit...

Moja pokuta bola z pevneho radaru (ak by tam bolo usekove meranie, ako sa spomina v clanku, tak som v suchu). Obmedzenie zo 100km/hod na 80km/hod. Predo mnou bola dodavka, ktora isla cca 90km/hod non-stop. Na useku so stovkou som ju zacal obiehat a ked prisla osemdesiatka a on stale siel svojich 90, tak miesto toho, aby sme sli ako blbci vedla seba alebo aby som sa zase vratil za neho, som sa rozhodol dokoncit obiehanie a vosiel som do tej osemdesiatky asi tych 96km/hod. Cvakol ma radar a pokuta bola smiesnych 10 eur (+ skoro 40 autopozicovni za to, ze si museli dat tu namahu a najst ma pre policiu v databaze). Pointa je v tom, ze to neberiem ako krivdu, hoci si nemyslim, ze by som vykonal nieco nebezpecne. Je to proste dan za objektivnost a korektnost dodrziavania pravidiel. To akceptujem.
 

tak znovu,

tu obec ryzuje na tom, ze v ich katastralnom uzemi je stavba na dialnici s obmedzenim rychlosti. nainstalovali si tam system na sekcne meranie a vyberaju pokuty, uplne nezmyselne, bezohladne od ucelu samotneho dopravneho predpisu.
Rozumiem ti, co sa mi snazis vysvetlit, ale ja nie som za ohybanie predpisov. Som za ich dorziavanie a pragmaticke vynucovanie.
Tzn. ked nemam na to, aby som nainstaloval flexibilne znacenie obmedzenia rychlosti, tak nebuzerujem za take prekrocenie rychlosti, ktore nema vplyv na samotny ucel obmedzenia...
 

Neuveritelne

Dookola, ako v pomocnej skole - ake prekrocenie rychlosti je teda uz buzerovatelne a ake este nie? Ake prekrocenie ma vplyv na ucel obmedzenia a ake este nie? Spominal si stovku a pol druhu v noci... Tak kolko a kedy?

A to uz ani nejdem do teba vrtat, ze co je podla teba ucel obmedzenia. To by si asi dokopy nedal. Zeby mozno aj hluk z pneumatik iducich po sfrezovanej ceste? Zeby chybajuce protihlukove zabrany, ktore kvoli stavbe zatial nie su osadene? Jaaaaj, tvoje auto o pol druhej v noci asi prepne na elektriku a leti 15cm nad zemou... Tak potom ano - pre TEBA 80-ka neplati, len smelo vpred, nenechas sa predsa "buzerovat" nejakymi dopravnymi zakonmi.
 

co ti na toto napisat...

komunikuj na urovni, pomocna skola, "to by si dokopy nedal" atd, to su take detske podpasovky.
O pol druhej v noci, stovka, to bol len priklad. ze nie pocas celeho dna je obmedzenie rychlosti nutne, nehovoril som, ze by si ho nemal dodrzovat...
Aj vcera som tymto usekom prechadzal a jedna sa o standardne obmedzenie v ramci rekonstrukcie D1, tzn, zuzeny lavy pruh a 80ka. Ziadna sfrezovana vozovka, ziadna obytna oblast, len polia a lesy okolo a samozrejme praca na ceste... Ak mas nejake ine logicke vysvetlenie okrem bezpecnosti ucastnikov cestnej premavky, tak ho urcite zoberiem...
Ak sa mienis ventilovat posmeskami, tak zbohom.. mrzi ma to...
 

3/3

Nemam k tomu co dodat. Sorry, nemam trpezlivost pytat sa stale dookola na to iste a stale sa nedockat odpovede. Ok, napisal si cas, kedy podla teba 80-ka nema vyznam a napisal si rychlost, ktora by podla teba mala byt stale ok. Ale, ked sa ta spytam, kde je konkretna hranica (casova, rychlostna,...) tak mi pises o dynamickych znackach v Nemecku. Fakt si pripadam ako v pomocnej skole - ale nemusis to brat doslova, nikdy som v pomocnej skole nebol, takze netusim, ako to tam v skutocnosti vyzera. Len proste nie som zo svojho okolia zvyknuty na taketo tocenie sa dokoliecka.

Problem je pritom jasny a lahko formulovatelny - ty citis ako moralnu krivdu, ked ta niekto pokutuje za nedodrziavanie zakona v situacii, ktoru ty osobne vyhodnocujes ako bezpecnu. Uviedol si priklad takej situacie. Ja som len bol zvedavy, ako urcujes tu hranicu, kedy ma pokutovanie vychovny vyznam a kedy uz je len buzeraciou. Nedozvedel som sa. Ok, dalej uz patrat nebudem.

Vela stastnych kilometrov a pevnych nervov pri zdolavani nezmyselnych a "nezmyselnych" obmedzeni ti prajem. A sorry ak som sa ta dotkol. Nebolo to mojim umyslom.
 

dakujem za prianie.

dokola sa tocime, lebo sa ma pytas nieco co mi nenalezi odpovedat, dal som len jeden priklad, kedy si viem predstavit, ze vyberanie pokut nema ziadny efekt okrem naplnania kasy.
To druhe si pomenoval spravne, ano, mam moralny problem s tym, ked obec nainstaluje taketo zariadenie tam, kde sluzi len na naplnanie kasy, napr. v tomto pripade, alebo na vyjazde z obce, ale absolutne neriesi, ze v obsi su tri nebezpecne neosvetlene prechody pre chodcov. Nech daju taketo zariadenie ku skole, za to ich pochvalim. Takto nejak rozlisujem buzeraciu od vychovneho udelovania pokut.
Taketo chovanie je urcitou aroganciou moci a ano, s tym mam moralny problem. Nie preto, ze by som chel tieto predpisy porusovat.
 

 

Akoze ti neprinalezi odpovedat? Ved ty predsa vies, kedy uz 80ka nema zmysel a jej pokutovanie je len buzeraciou. Hodil si nam predsa priklad, tak nam aj prosim ta vysvetli, ako si k nemu dosiel. Nech sa vieme v podobnych situaciach zorientovat sami. Alebo mas pocit, ze by kazda pokuta mala byt konzultovana s tebou a ty blahosklonne rozhodnes, ci je moralne cista alebo nie? Kto si, ze stavias svoje dojmy nad zakon?

Ja zas mam moralny problem, ked vidim ako niekto ospravedlnuje svoje protipravne konanie tym, ze niekto uplne iny kona protipravne tiez. Co ma neosvetleny prechod v obci spolocne s tym, ze na nedalekej dialnici treba dodrziavat 80ku? Keby boli vsetky prechody osvetlene, tak by uz obec mala podla teba (moralne) pravo vyzadovat dodrziavanie 80ky? To dufam nemyslis vazne. Alebo by si si vymyslel nejaku inu podmienku?

Tiez by som bol za to, aby sa primarne riesili podstatne veci, ale to neznamena, ze menej podstatne budem uplne ignorovat a porusovat ich. Kto ma pravo rozhodnut, co je podstatnejsie? TY??? No hlavne ze tu rozpravas nieco o arogancii...
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto