SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Siemens nad diaľnicu namontoval troleje, budú poháňať elektrické kamióny (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

toto mňa už

napadlo dávno,celá osobná doprava -autobusy ,nákladné autá by mohli ísť po troleji v mestách a aj po dialnici ,treba to všade natiahnuť tú pavučinu.
 

 

Ako v Super Mario filme :)
 

 

a ko regulovat vysku trolejov? 1,5 pre ososbne auta, 1,8 pre SUV, 2,5 pre autobusy a 4 metre pre kamiony?

to by bolo dost komplikovane
 

Spaľovacie motory mali byť už dávno OFF

Nedávno som čítal článok, že už rieša elektrický pohon pomocou nejakých zabudovaných článkov do cesty - do asfaltu... je to len otázka času, kedy to zdokonalia. Šejkom čoskoro odzvoní... Už dávno to mali riešiť - už v 20. storočí - prechod z toho sajrat pohonu na elektrinu, lebo dnes je to už neunosné, celá klíma je dodr.aná, životné prostredie zničené a zamorené (pôda, voda, vzduch, stromy, zvieratá, plodiny - ovo-zel...), vúfuky = samé rakoviny... Už by mohli konečne šeci prestať vyvážať tie kl.torisy a kh.kh.ty, lebo sa načisto podusíme ! ! ! A hlavne v lete, keď je vonku ten hnusný puch, že sa nedá ani dýchať... ale jazdia furt, ako chorí... A potom sa takéto osoby pýtaju, že prečo ich deti majú alergie alebo rakoviny alebo aj oni... ale vyvážať tie svoje kl... a kh... budú stále... choré, choré ! !
 

 

...a čo potom továrne? tepelné elektrárne? Lodná doprava? Letectvo?
 

 

Ja by som teda nechcel zit cely zivot pod elektrickymi kablami
 

...

Otazka je, kde zobrat tolko energie.
 
Hodnoť

 

My ešte ani tie diaľnice nemáme.
 

 

ale zase kolko tunelov tu mame ;)
 
Hodnoť

Uplne .ebilne riesenie

A totalne funkcne .

Rusy maju pastu ktora dokaze zazracne predlzit zivotnost trolejov a kablov.

Problem je ci svetove zdroje medi alebo hlinniku budu stacit . Asi to nepojde celkom nasadit globalne ..

Ale ked to moze byt nad zeleznicami ktovie .. .

Taka sustava kablov nieco stoji takze moc by som o hlavne usporach nehovoril , ale riesenie to je ...

Lenze chce to dat na saharu kolektory pricom v USA je toto zablokovane(akoze ekologia) a v EU su tam zase moslimovia .. Tak zahadnym sposobom :) ..
 

nie, nie je to riešenie

ak je ciel zbavit sa fosilnych paliv (clanok tym zacinal), nemozem po opusteni trolejov pouzit dieslovy motor.
Na Saharu nikto kolektory nikdy neda, lebo jedna piesocna burka a si vies kde. A este otazka: ako chces prepravit elektrinu na vzdialenost par tisic km? Ono to akosi nie je efektivne vyrobit neučinným zdrojom elektrinu na Sahare a potom ju dopravit do Svedska.
 
Hodnoť

 

Keby bol prvy april, uz by som vedel, ktora bije. Ale toto tu vyzera realne... Zaujimave. Este by som chcel vediet, ze ako budu prepravovat nadrozmerne vysoke naklady - po miestnych vedlajsich cestach? Alebo zdemontuju troleje? Ale aj pri normalnom naklade to musi byt dobry adrenalin viezt na trajleri nejaky povedzme bager, co lize troleje takych 20-30 cm pod nimi. Jeden hop-skok a pisu o tebe v novinach :-)
 

 

Tak ako doteraz. Trolej môže byť na úrovni mostov.
 

 

Aj troleje v BA su zhruba na urovni beznych podjazdov (mame tu par zeleznicnych mostov, par mimourovnovych krizovatiek a podobne). Takze ked sa dostanes vsetkymi mostami, dostanes sa aj pod trolejmi. A pod most sa zmestit musis, lebo ten kvoli tebe nikto nezdvihne.
 

 

alebo touto sietou pokryju len pravy (pomaly) pruh dialnice a nadrozmerne naklady pojdu tak ako teraz, na klasickom dieslovom kamione, len v lavom pruhu. budu sa prepravovat len raz ci dvakrat za mesiac (alebo raz za par mesiacov, podla potreby, netusim, ako casto k takymto situaciam dochadza), vtedy sa konkretny usek dialnice na nevyhnutny cas obmedzi, vsetky taketo naklady sa prepravia v lavom pruhu, zatial co ostatna doprava pojde 90tkou len v pravom pruhu a problem vyrieseny :)
pripadne pride niekto s este lepsim riesenim, toto som vymyslel za 3 sekundy, preto je mozno trosku nedopecene :)
 

napadlo ma také iné riešenie -

nadrozmerné náklady jednoducho nebudú ... Vytvoria sa predpisy, ako riešiť technicky výrobky, aby boli zostavovateľné na mieste z dielcov bez problémov prepravovateľných ...

Na druhej strane nevidím tento projekt veľmi optimisticky ... Osobne som presvedčený, že skor sa vyrieši problém dostatočnej akumulácie elektriny, ako sa toto rozšíri, prípadne sa vyrieši problém palivových článkov ... Osobne som názoru, že svet pojde ešte veľa preveľa rokov na uhlovodíky ...
 

no ak toto vyriesis

nadrozmerné náklady jednoducho nebudú ... Vytvoria sa predpisy, ako riešiť technicky výrobky, aby boli zostavovateľné na mieste z dielcov bez problémov prepravovateľných ...

tak to bude na nobelovu cenu.
He stavebnictvo bude fungovat ako lego
Jame May - Lego House
https://youtu.be/HShqL3q8D7s
 

 

""
Vytvoria sa predpisy, ako riešiť technicky výrobky, aby boli zostavovateľné na mieste z dielcov bez problémov prepravovateľných
""

Och, byrokraticke riesenie - zakazeme to a vsetci ostatni si uz take tie triviality ako fyzikalne zakony nejako vyriesia... Rozmyslam, ci si takyto uradnici od stola myslia, ze niekto len tak z pleziru aby otravoval ostatnych vybavuje povolenia, transportuje naklad do 50 km vzdialeneho miesta po riekach a cestach obchadzkou cez pol Europy (zial, neviem teraz dohladat konkretnu udalost, bolo to tusim v Nemecku), ked by to proste stacilo skrutkovacom rozobrat a na mieste zase poskladat.

Ironia je, ze vela nadrozmernych nakladov je prave pre elektroenergetiku (tlakove nadoby reaktorov, transformatory)...


Neviem, mne sa toto riesenie velmi nezda, ale problem primarne nie su nadrozmerne naklady. Tak ci tak bude potrebne aby mal kamion dostatocnu zasobu elektrickej energie alebo spalovaci motor, aby ked z tej dialnice zide sa vedel po cestach 1. triedy, okreskach a mestach dopravit priamo do ciela. A kym ide v elektrickom rezime na trolejoch, tak je k tej dialnici "priputany" ako vlak ku kolajam a predsa moment...
Taketo elektrizovane "dialnice" uz mame davno - vola sa to zeleznica.

1. Na vozne sa nalozia kamiony, pripoji sa jeden osobny vozen s lozkami, obcerstvenim a zachodmi pre vodicov (ktorym sa to pocita do odpocinku) a ideme. Vola sa to RoLa (z nemciny, Rollende Landstraße). Experimentalne to chvilu fungovalo aj u nas: http://www.vlaky.net/zeleznice... mali to aj v CR: https://www.novinky.cz/ekonomi...
V Rakusku, Svajciarsku to funguje normalne a vlastne podobne funguje aj Eurotunnel.

2. Dalsia vec je intermodalna preprava - tovar sa nalozi do standardizovaneho kontajneru a ten mozno lubovolne prehadzovat medzi vlakmi, kamionmi, lodami - a netreba, aby sa na zbytocne vozili tahace a ludia. Napr. pri Ziline je novy terminal: http://www.intermodal.sk/termi...

Samozrejme potom tu mame problemy ako nepruznost zeleznice u nas, just-in-time vyrobu (minimalne sklady, obrazne zjednodusene povedane, kamion to dovezie presne v ten moment ked to treba namontovat), ale je trochu blbe budovat este jednu "zeleznicu" nad dialnicou so vsetkymi problemami (udrzba, vypadky), ked by stacilo lepsie vyuzivat existujucu prakticky paralelnu infrastrukturu.

Mozno v inych krajinach su na tom so stavom zeleznica/dialnica rozne...

Idealny finalny stav by bol, keby to mohli pouzivat aj osobne auta, lebo dialnica je najvacsia bolest elektromobilov (dialkovy dojazd, dalej vyssia rychlost = vyssia spotreba), ale to s trolejmi vo vzdialenosti dvoj- az trojnasobku vysky auta nepojde. Keby to bolo v ceste (indukcne? ale to ma svoje vlastne problemy), tak by to bolo o niecom inom. Mozno bocna kolaj ako na metre? Na dialnici sa aj tak ide "v kolajach", nie su tam chodci, pri predchadzani netreba nic stahovat, autopiloti na drzanie pruhu su uz teraz, len by bolo treba vyriesit ako sa dostat do odstavneho pruhu...
 

na oboch zareagujem ...

ako prvé ma napadol čiarový kód, tiež administratívne opatrenie. A ako zjednodušil predaj ...

V prípade prepravy tovarov je to podobné. Ak by naťahali nad diaľnicami troleje, nejaká regulácia prepravy tovarov musí byť ... A to bez ohľadu na to, aké krakovacie kolóny kto vyrába ... Proste to bude musieť zvárať na mieste z menších komponentov ...

K ostatnému - napísal som jasne, nepokladám túto cestu za schodnú. Momentálne majú v masovom merítku najvačšiu hustotu energie na jednotkový objem a hmotnosť uhlovodíky. Podľa mňa aj dlho budú mať. Takže schodná cesta bude vytvoriť podobne, ako má príroda s rostlinami a živočíchmi, uzatvorený systém, kde sa budú uhlovodíky spaľovať a zároveň aj vyrábať ... Dodávať sa tu bude zvonku energia, zjavne slnečná ...

Toto je podľa mňa dlhodobé riešenie, toto riešenie je ako nejaké parciálne zaujímavé, napr. v tých baniach v afrike ... Ale ako globálne riešenie je to šibnuté ...
 
Hodnoť

Pekné.

Pozeral som to na stránkach Siemensu aj Scanie, ale nikde som sa nedočítal bližšie technické špecifikácie. Siemens síce má na stránke ponuku dielov pre "električkovanie" kamiónov, ale aj tam je len spomenutý rozsah napájacieho napätia 320~480V. Takže ak si prepočítam nárast napätia pri rekuperačnom brzdení tak mi vychádza napätie v troleji 380-400V. Bežné motorové napätie v 3fázovej sieti. Aj trolejbusy a električky majú vyššie, 600~750V podľa regiónu a typu. Takže napájacia stanica cca. každé 3km, plus prípojka na distribučnú sieť a trafostanica... Iba ak by to naozaj bolo len testovacie a v bežnej prevádzke počítajú s vyšším napätím, aspoň tých 750V. Inak to nemá opodstatnenie, prúdy pri záťaži už 5 kamiónmi na kilometer by boli na hranici tepelného namáhania vedenia. Uvidíme tak o dva roky...
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto