A teraz si este predstavte, ze ta vec ide skoro stale. Osobne auto v realnej prevadzke tak 90% casu parkuje so zastavenym motorom. Takze namiesto nekonecneho zprisnovania uz aj tak nerealnych noruem by sa mal poriesit alternativny pohon velkych lodi.
planner
No
ten motor zrejme pohybuje ľoďou a nekúri v teplárni, ak viac ako 50% privedenej energie premení na teplo, potom má porovnateľnú účinosť ako každý iný motor. Ak je ten motor diselový tj, pracuje podľa dieselovho obehu, potom jeho účinnosť závisí len na kompresnom pomere a poissonovej konštante. Z toho vyplýva, že určite má horšiu účinnosť ako malé motory, kde konštrukčné riešenia ale aj technologické sú jednoduchšie.
Buď nevieš na čo reaguješ, alebo nechápeš čo je na tej viky napísané. Teda ešte raz motor osobného auta má úplne rovnakú tepelnú účinnosť ako ten lodný motor, pritom čím je horšia tepelná účinnosť motora tj. pomer odvedeného tepla /privedené teplo tým viac premení chemickej energie na mechanickú energiu, čo je účelom motoru, teda ak nekúri v teplárni. Čiže autorovo hlásanie o viac ako 50% tepelnej účinnosti je informácia typu, že loď pláva a tvoja záhadná poznámka či aj plachetnica pláva to len počiarkuje. Potom to zaklincuješ odkazom na viki o lodiach, kde sa utvrdíš v tom, že predsa všetky lode plávajú. Ten odkaz na viki je odkaz na teoretický spalovací motor pracujúci podľa carnotovho obehu, ale v našom prípade, aspoň podla autora, ide o dieselový motor tj. motor pracujúci podľa dieselovho obehu tj. izobarický prívod tepla a izochorický odvod tepla na rozdiel od carnotovho obehu ktorý je tvorený výhradne adiabatami.
že zmieňovaný lodný motor má až 50% účinnosť vo Wiki zas, že bežné motory majú len 25% - to je všetko ;) ak vidíš niekde rozpor, rieš to s autormi zmienených informácií, nie so mnou :)
nieje účinosť ako účinosť. Spalovací motor je tepelný stroj, ktorý premieňa chemickú energiu na kinetickú energiu. Chemická energia sa premení na teplo a tlakovú energiu pri oxidácii paliva - horení. Tlaková energia sa odvedie prostredníctvom klukového mechanizmu na hriadel motora ako mechanická energia. Teplo sa odvedie chladením motora do okolia. Teda čím je väčšia tepelná účinosť , tým menej sa odvedie energie v podobe kinetickej energie. Dôležitá je celková účinnosť motora teda energia privedená do motoru k energii z motora odvedenej ako kinetická energia. Veľkosť tejto energii je daná v obehu motoru napríklad teoretickom carnotovom obehu tvorenom adiabatami plochou týmito krivkami uzavretou. Teda spalovacie motory majú len okolo 25% účinnosť premeny chemickej energie na kinetickú ale približne 75% tepelnú účinnosť.
Alebo zmeniť životný štýl aj technológie nevoziť ropu v tankeroch - keď ju nebude toľko treba pre lepšie autá. A nevoziť ani iný tovar tak zbytočne cez pol sveta. Vyrábať a spotrebovávať, čo najviac lokálne. Napr kvalitné oblečenie bez chemického sajrajtu v ňom šiť tu z kvalitných farbu nepúšťajúcich materiálov. Nebolo by to lacné, ale peniaze zostanú tu lokálne a nepôjdu aj boháčom, zbytočným manažérom a úradníkom vlastniacim koncerny ničiace planétu pri tlaku na nízku cenu.
Tak tento koncept naposledy skusali v Cine niekedy v 15-tom storoci. Ked zacinali bola Cina najbohatsov krajinou sveta, ked skoncili, bola to ta najvascia diera.
Švajčiari tiež kupujú najmä svoje. Kúp od susedov a susedia kúpia od teba, lebo budú mať za čo. Ak kúpiš v Číne, možno kúpiš viac teraz, ale z dlhodobejšieho hľadiska schudobnieš. Susedom zarobiť nedáš a preto už ani oni nekúpia od teba toľko ak vôbec, lebo budú mať menej peňazí. Ochodovať sa dajú "návody, recepty". Výroba hocičoho je oveľa dostupnejšia ako kedysi. Presné automatizované stroje (napr. laserové, plazmové rezače kovov, počítačom riadené frézy, atď )má veľa firiem. A aj šičky oblečnia- prečo neplatiť naše ženy ak budú robiť kvalitne a na mieru, či malé série?
Už neviem kde som to čítal, ale bol to pomerne relevantný zdroj ze 10 najväčších lodí vyprodukuje viac emisií za hodinu ako všetky autá na svete za deň. Ešte šťastie že nás sikanuju znižovaním emisií na našich malých autách a lodiarov a letecké spoločnosti nechávajú na pokoji.
A elektika je cista, lebo je zo zasuvky a peniaze z bankomatu. Pri prenose sa strava tusim 50% elektrickej energie. Väcsina tovaru cina a USA resp. EU. Cina-Usa este nedostavali tunel. Do/z eu to ide, lenze okrem Strat v prenose mas stratu pri vyrobe. Ked ju vyrabas z hnedeho (v lepsom pripade cierneho) uhlia tak to mas cistucke ako tvoje srdiecko... A to este nezohladnime ucinnost takej elektrarne. Dopady pri tazeni...
este by k tomu mohol tazit z bridlic, to je tiez sila :D. no kazdopadne, pokial nezvladneme vyrabat energiu z nicoho tak vzdy bude nejaky mudrlant hovorit, ze jadrova je zla, veterna je zla, solarna je zla vsetko je zle a blablabla. ide z toho jedneho porazit..
Celkom si trafil. Kdesi na webe sú obrázky, ako obrovský supertanker pri vhodnom vetre vysunie teleskopický stožiar a z neho vypustí takého toho padákoidhého šarkana. Samozrejme k rozmerom lode primerane monumentálne veľkého. Síce nedokáže potihnuť megaloď sám o sebe, ale dokáže citeľne znížiť spotrebu motora lode.
ale je to blbost. Staci si spocitat ze 10 takychto lodi spotrebuje 6300x10=63000 litrov paliva za hodinu. Ak ma priemerne osobne auto spotrebu 3l na hodinu tak by to uzivilo len 21000 osobnych aut. A aj ked pripustime ze auta spaluju lepsie palivo a maju lepsie katalyzatory stale musis uznat ze je to len kvapka v mori oproti desiatkam milionov aut ktore jazdia denne. Ale najviac ma prekvapilo ze to ma len 3,14kW/liter objemu, ale je pravda ze je to kvoli nizkym otackam, nizkej spotrebe a dlhsej zivotnosti motora ako su bezne pouzivane.
správny je údaj o tom, že 14 takýchto motorov vyprodukuje viac emisií ako všetky motory osobných automobilov na svete, ktoré spĺňajú nejakú emisnú normu (Euro1- 6, LEV, ULEV...) Problémom je, že spaľujú ťažký vykurovací olej alebo čo je horšie, nízko rafinovanú ropu v prípade ropných tankerov. Aby nemuseli tankovať, získavajú ju rovno z prepravovanej ropy v destilačnej kolóne, ktorá je ďaľším významným zdrojom emisií. To palivo vyzerá ako riedka smola, aby sa to dalo vstrekovať, je to potrebné predohrievať. Úroveň rozprášenia je aj tak veľmi nízka a to je hlavná príčina veľmi vysokých emisií, ďaľšou príčinou je zlé premiešame paliva so vzduchom z dôvodu veľkého valca a nízkych otáčok. Fyzika a chémia sa jednoducho oklamať nedajú. Za dobrej viditeľnosti je vidieť oblak dymu z tankera na vzdialenosť vyše 400 (slovom štyristo) km, takže emisie tam musia byť enormné.
Niekde som nedávno čítal štatistiku o pôvode skleníkových emisií v Európe. 52% má na svedomí chov hospodárskych zvierat, 13%vykurovanie, 11% priemyselná činnosť, 10%letecká doprava a automobilová doprava iba 6%. Takže iba hon na čarodejnice. Automobilky ide obmedzovať a buzero... najľahšie.
stačilo trocho pogúúgliť
do 25% ;-b
Lenže
v tomto článku sa píše
vo Wiki zas, že bežné motory majú len 25% - to je všetko ;)
ak vidíš niekde rozpor, rieš to s autormi zmienených informácií, nie so mnou :)
Problém je že
Znížiť množstvo dopravy...
A čo Švajčiarsko?
Kúp od susedov a susedia kúpia od teba, lebo budú mať za čo. Ak kúpiš v Číne, možno kúpiš viac teraz, ale z dlhodobejšieho hľadiska schudobnieš. Susedom zarobiť nedáš a preto už ani oni nekúpia od teba toľko ak vôbec, lebo budú mať menej peňazí.
Ochodovať sa dajú "návody, recepty". Výroba hocičoho je oveľa dostupnejšia ako kedysi. Presné automatizované stroje (napr. laserové, plazmové rezače kovov, počítačom riadené frézy, atď )má veľa firiem. A aj šičky oblečnia- prečo neplatiť naše ženy ak budú robiť kvalitne a na mieru, či malé série?