SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Denné svietenie je jedna z mála úprav auta, na ktorú nepotrebujete povolenie (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

 

ano, milujem deb ilov, co si namontuju led pasiky dlhe 5cm a daju ich dole, 0,5m od seba po oboch stranach EVC ... a dalsich co stretavacky (aby svietili aj vzadu) zapnu najskor tak 2h po zapade slnka, za dazda nikdy
 

 

Tu druhu vec vycitaj uradnikom v bruseli, ktori z nejakeho mne nepochopitelneho dovodu povedali ze denne svietenie staci len vpredu.
 

 

To nie je problem bruselu ale dementov ktori nevedia kedy rozsvietit stretavacky... Vonku tma alebo husty dazd a dement ide s dennymi
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

automatika

Automatika funguje tak ako ju niekto nastavil. Čím viac snímačov, tým viac informácií a tým presnejšie vie zapnúť napr. aj stretávačky v hraničných situáciách. Ale pokiaľ viem stále platí že za vozidlo je zodpovedný medzikus medzi volantom a sedačkou. Automatika na svetlá, automatika na radenie prevodových stupňov, automatika na parkovanie a už vlastne aj automatika na šoférovanie. Hovoríme stále ešte o aute?
 

problem lacnych aut

to je ale problem podla mna lacnych aut alebo domacky domontovanych lediek, ze sa im nezapnu normalne svetla pri znizenej viditelnosti. Moje auto funguje celkom dobre, vzdy ked by som si siel zapnut svetla, tak uz svietia. Jedine keby byva problem, ked prsi cez den a je dost jasno aj na svetelny senzor. Bezne stretavam rano za sera auta zo zadu nesvietia, ked maju farbu vozovky, tak ich periferne skoro nevidno. Hlavne ale nechapem automobilky, preco nenastavia svetla na ON pri zapnuti stieracov do pracovnej polohy/cyklovac/snimac. Ved ked idu stierace, tak asi prsi = treba zapnut svetla. Potom vznikaju situacie na dialnici, ze auto ma za sebou hmlovu stenu a bez svetiel vzadu ho takmer nevidno.
 

Nielen lacné autá.

Bežne stretávam aj drahé kusy, ktoré v daždi alebo v hmle vzadu nesvietia. Možno máš šťastie, že u teba to pracuje celkom dobre. Ja mám auto staré dva roky a u mňa býva problém s automatikou ráno, keď idem domov z nočnej a je hmla. Systém to vyhodnotí tak, že je svetla dosť a nezapne stretávačky.
 

.

v tom pripade by si ale svietil aj keby si si len ostrekoval okna :)
Nehovorim teraz len o takom kratkom ostreku, aby si zistil, ci to vobec este funguje (hehe), ale o normalnom, ked chces aj nieco z okna odstranit.
 

 

Ja mam v menu v palubaku polozku Rain lights. Ak je zapnuta, svetla sa zapnu, ak sa pustia stierace. Nie hned a okamzite so stieracmi, ale po chvili. Focus
 
Hodnoť

bezpecnost

Auta musia svietit stale, cyklisti nesvietia vobec. Aka parodia na bezpecnost.
 

 

niektorym pri navrate domov zo senku svietia oci !
 

 

Majitelia áut sú jednoduchšie buzerovatelny, autá sú evidované, podliehajú kontrolam....
Mimochodom bicykle majú odrazky
 

 

Ale mozu ak chcu a vela z nich to aj robi, aspon co stretavam na ulici ja. :)
 

 

nechaj ho, len si chcel kopnut do cyklistov lebo ho stve ze on stoji v zpache a cyklista ho predbehne.
 

ani nie, nekopem, aj ja mam bicykel

Statistika dnes - stretol som od rana 5 cyklistov. Dvaja blikali vzadu aj vpredu, mali prilby. TRAJA nemali prilby a ziadne osvetlenie. Jedneho som na ceste, kde je z oboch stran les + pod mrakom, videl pri predbiehani v protismere na poslednu chvilu. Tot statistika.
Sofer akosi automaticky registruje, ze to co ide aj svieti. Z mne neznameho dovodu cyklisti svietit nemusia, nemusia chodit ani pri kraji cesty, nemusia takmer nic. Len sa tak pytam preco ? Asi by bolo lepsie aby ani auta nesvietili, potom by bola vyssia ostrazitost na sledovanie niektorych inych darcov organov.
 

 

A auta ktore nesvietia nespocitavas ze? Plus ani nehovorim o dennom svieteni auta ked zadne svetla vobec nesvietia(lebo z mne neznamych dovodov to eu takto blbo schvalila).
V principe beriem tvoj argument, ze ked su na ceste mali by tiez svietit, bohuzial ako som pisal vyssie ani auta nemusia svietit vzadu, cize by ti nevadilo keby cyklista tiez svietil cez den len vpredu?
 

auta ktore nesvietia

Auta ktore nesvietia porusuju predpisy, to iste ako keby isli v meste 130 km/h, alebo auto riadil opity vodic. Ohrozuju seba aj ostatnych, ale s tym sa neda nic urobit, iba dat pokutu, zobrat vodicak, zavriet. Ak nesvieti auto vzadu a je dobra viditelnost, tak je dost mala pravepodobnost ze si ho iny vodic nevsimne nemyslis ? Asi by bol slepy, keby narazil do pred nim iduceho auta, nakolko auto zabera takmer celu sirku cesty. Neblikajuci cyklista je ale ohrozeny na zivote vzdy, nakolko ide pomaly, vzhladom na rychlost auta co sa k nemu zozadu priblizi, nehovorim o nahlom vynoreni sa v zatacke. Ak blika, je ovela vacsia sanca, ze si ho vodic vsimne a spomaly, ak blika vpradu, je velka sanca ze aj vodic v protismere registruje cyklistu a ak sa stane ze minaju cyklistu naraz dve auta, tak auto v v protismere necha viac prietoru na prejazd. Ano neznasam cyklistov bez svetiel a prilby na ceste. Je to o ich bezpecnosti, lebo co nevidis, to je ohrozene, preto lebo nesvietit a davat vacsi pozor na vsetko, alebo nech svieti vsetko co sa pohybuje na ceste. Aj chodci mimo obce.
P.S.: So svojou dcerou chodime bicyklom IBA MIMO verejne komunikacie - lesne cesty, cyklotrasy ktore nezasahuje do verejnych komunikacii a aj napriek tomu blikame.
 
Hodnoť

Denne svietenie na diaľnici - kravína!

Odôvodnením nariadenia povinnosti denného svietenia aút bola požiadavka na zvýšenú vzájomnú viditeľnosť vodičov a chodcov z dôvodu neumerného nárastu vzájomných kolízií v rámci celej Európskej únie - nič iné a nezabúdajte na to, vážení. Toto je odpoveď na nezmyselné požiadavky zaínať aj zadné svetlá v rámci denného svietenia.
Z povedaného vyplýva, že platná požiadavka zapnutého denného svietenia na diaľniciach a rýchlostných cestách je NEZMYSEL! Na diaľnici a R-ke chodci sa nevyskytujú zo zákona, nedochádza ku kolíziám aut s chodcami a preto nie je ani dôvod lepšej vzájomnej viditeľnosti.
Dokedy budeme nezmyselne svietiť na diaľniciach, vážení? Ministerstvo vnútornosti SR, budíček, pankharti! Berme si príklad so susedného vyspelého Rakúska! Nič osobného. Mysleniu zdar.
 

 

Blbost od zaciatku az do konca, hlavne, ze je tam kopa vykricnikov. Denne svietenie nie je kvoli vzajomnej viditelnosti chodca a vodica, ved to by musel svietit aj chodec. Denne svietenie je kvoli tomu, ze za bieleho dna je velky kontrast medzi osvetlenymi oblastami a oblastami v tieni. Cim "ostrejsie" slnko, tym vacsi kontrast. Ked sa v takych podmienkach nachadza jeden vodic na slnkom zaliatej casti a iny vodic v hlbokom tieni, tak ten prvy nemusi druheho vidiet (co je sposobene tym, ze oci prveho su aktualne prisposobene na vysoky jas). Ak auto nachadzajuce sa v tieni ale svieti, je pre vodica na slnku daleko viditelnejsie. To je cely dovod denneho svietenia. S chodcami to nema nic spolocne a tymto sa dostavame k tomu, preco to napriklad v Rakusku uz nie je povinne (ale ani zakazane!).

V Rakusku prisli totiz na to, ze celkovy pocet nehod sa zavedenim povinneho svietenia neznizil. Znizil sa sice pocet nehod osvetlenych ucastnikov (auto-auto), ale zvysil sa pocet nehod s neosvetlenymi ucastnikmi (auto-chodec, auto-cyklista). Prisudzuje sa to tomu, ze vodici si zvykli podvedome "vyhladavat svetla" a prehliadali tych ucastnikov, ktori osvetleni neboli. Preto sa povinnost denneho svietenia zrusila, ale stale plati, ze osvetlene auto je viditelnejsie ako neosvetlene. A plati to ciastocne aj na dialnici, kde sa jedno auto moze nachadzat v tieni protihlukovej steny (napriklad) a druhe na priamom slnku - ale ano, faktom je, ze vyznam na dialnici az taky velky nie je.

Ono najvacsi vyznam ma denne svietenie pri vychadzani z vedlajsej cesty na hlavnu (a ciastocne aj pri predbiehani), specialne pri cestach lemovanych stromami, ci domami. Vela vaznych nehod vznikalo v takychto situaciach z dovodu, ze vodic, ktory mal davat prednost, prehliadol auto na hlavnej. Preto aj denne svietenie nikdy vevyzadovalo svietenie zadnych svetiel ale len prednych. Dnes su zadne dokonca zakazane - ale len pri svieteni prednymi DLR svetlami, aby sa tieto nepouzivali ako nahrada za klasicke svietenie pri znizenej viditelnosti, pretoze nesplnaju jeho podmienky. Kazdopadne, toto je trochu nestastne rozhodnutie, podla mna.

Summa sumarum, mne osobne by nevadilo, keby sa povinnost denneho svietenia zrusila. Aspon by ti ludia, ktorych ruinuje vymienanie vypalenych ziaroviek, mali kludnejsi zivot. Ale ja by som svietil aj tak dalej, rovnako, ako som svietil uz pred tym, ako to bolo povinne.
 

mudro vravis

+
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Auto