SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Airbus pracuje na autonómnych lietajúcich taxíkoch (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Myslienka je dobra. Uricte lepsia ako ludmi soferovane lietajuce auta.
Ale ako je v clanku, neviem si predstavit ako chcu zabezpecit bezpecnost ludi na uliciach.
 

 

Zrejme by museli vzniknúť vyhradené pristávacie a odlietacie plochy. No a to v mestách asi naráža na dosť vážny problém. Už teraz je všeobecne nedostatok napr. parkovísk. Dajme tomu v takej Bratislave si v centre neviem predstaviť žiadnu lokalitu, kde by podobný aerotaxiport vznikol. Jasné, mohol by sa vyrúbať park, alebo zlikvidovať nejaká zelená plocha, ale to je prakticky nepriechodné. Skôr by mohli vznikať na perifériách, ale potom sa to asi míňa účinkom. A hlavne, aby to fakt malo zmysel, tak by tých aeroportov muselo byť dosť na veľa miestach. Takže zatiaľ je to asi nereálne.
 

akoze nie

vsak kazda strecha sa moze zmenit na odlietaciu plochu... nepotrebujes pristup na cestu.
 

 

Hm, strechy mi nenapadli, to je pravda. Ale ktovie, či by to zas nenarážalo na statiku, teda že sa nedá pristávať na hocjakej plochej streche. Navyše, pravidlá leteckej premávky sú dosť prísne, celé by to narážalo na množstvo problémov.
 

 

V niektorych mestach musi mat kazdy mrakodrap na streche heliport, bez toho nedostane stavebne povolenie.
 

 

To je sice pravda, ale nie kvoli preprave ludi, ale kvoli bezpecnosti, a jednoduchsej evakuacii v pripade nejakeho nestastia.
A vies kolko z nich sa realne pouziva ako heliport? A viem ze minimalne v NY je kazanae, alebo velmi obtiazne ich pouzivat.
A tejto dobe teroristov je velmi odvazne cakat ze niekto povoli lietanie v husto obyvanych miestach namiesto taxika.
 

 

Jednoducho. Ludia dole nebudu taky doleziti ako ludia v taxikoch, takze ich bezpecnost nebude top prioritou.
 
Hodnoť

takých vízií už bolo

neúrekom. Pretože mám dobrú pamäť, tak si pamätám na obrázky a články zo 60-tych rokov, kde odhadovali ako bude vyzerať svet v r. 2000. Všade kreslili, ako budú detičky do školy lietať v minivrtuľníčkoch, autá jazdiť po diaľniciach samé, domácnosť bude plne robotizovaná atď. Takmer nič sa z toho nesplnilo, my dokonca ani tú diaľnicu stále nemáme :-)
Ale rozvoj počítačov, informatiky, genetiky, nanotechnológií neuhádol prakticky nikto.
Takže toto beriem ako jednu z vízií, na ktorú by som nestavil ani deravý groš. Kolmo štartujúci a pristávajúci lietajúci aparát na akumulátory môže rátať len s veľmi obmedzenou výdržou, 10-15 minút, lebo na pristátie potrebuje skoro rovnaký výkon ako na vzlet, teda nemôže vybiť baterky na polovicu ale len na cca 80%. Dĺžka nabíjania je stále problém. Takáto armáda taxíkov by spôsobila viac problémov, než by vyriešila. Kým na ceste sa dajú autá "naskladať" s pár metrovými rozstupmi, vo vzduchu sa pod cca 50 m ísť nedá. No a také "hmýrenie sa" desiatok taxíkov niekde nad centrom, hoc aj riadené nejakým sofistikovaným programom by asi nevzbudzovalo pocit bezpečnosti a ani by nebolo. O cene takého systému ani nevravím.
 


Najčítanejšie na SME Auto