SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Lada oslavuje 50. výročie, pozrite si dobové fotky z jej začiatkov (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

< 1 2

Hodnoť

Áno,

bol to taliansky FIAT 124, ktorý postupne dorobili Sovieti. Tie 2105 už neboli také dobré. Všetko sa lámalo , od madiel po zrkadlá a rôzne plasty. Vcelku s 2103 sa dalo jazdiť. Na tú dobu slušný výkon a aj spotreba nebola najhoršia pri sviečkach Bosch a pod.
 
Hodnoť

Žigulák

bolo na tie časy dobré auto. Spoĺahlivé a výkonné. S obľubou ho používali aj kaskadéri a radi na ňom jazdili zamestnanci mestských technických služieb.
Inak Fiatu 124 poslúžila ako predloha Alfa Romeo Giulia. Všimnite si tú podobu. Aby však racionalizovali výrobu, zjednodušili karosériu, čelné aj zadné sklo, ubrali svetlomety. Napriek tomu sa Fiat 124 stal autom roka 1967. V rôznych modifikáciach potom tie svetlomety a iné prvky pridávali, či už v talianskom Fiate, alebo v klonoch v Poľsku, Turecku, Indii atď.
Volga bolo zajímavé auto, najviac 21ka, ale bežný smrteľník sa k nemu len tak dostať nemohol. Používali ich policajti, taxikári ministerstvá a iní papaláši. Z bežných ľudí sa na nej vozil len herec Gustáv Valach, ktorý ju dostal do daru od štátu. Keďže si nekládol servítku pred ústa a veci pomenovával pravými menami, zanedlho sa dostal u režimu do nemilosti a nemohol hrať. Išiel teda robiť bagristu. Auo mu však už brať nechceli, takže bol jediný bagrista, ktorý chodil do práce na Volge, ako povedal Boris Filan. Čo sa týka jazdných vlastností Volgy, jej šoféri hovorili, že kvôli lepšej stabilite museli do kufra hodiť nejaké to vrece cementu. A riadenie malo väčšiu vôľu, takže si vyžadovalo neustále korekcie. Nebolo to auto pre začiatočníkov.
K tomu písmu. Som rád, že máme latinku. Latinkou sa dá tiež pekne vyjadriť zvukomalebnosť. Privítal by som však odstránenie ypsilonu. V poľštine má význam, tam jeho výslovnosť zreteľne počuť, u nás nie.
 
Hodnoť

 

Pamätám si,že kúpiť Ladu v obchode za socializmu bolo skoro nemožné.Bol na ňu dlhý poradovník zákazníkov a preto kto chcel auto,buď si kúpil Škodovku alebo Ladu na inzerát či v bazáre.Boli výrazne lepšie ako Škodoky už len kvôli vyššiemu výkonu motora,v podstate to boli licenčné Fiaty.Po páde socializmu nastal rozkvet Škody či Dacii po ich prevzatí zahraničnými automobilkami.To isté nastalo aj v Lade ale výrazne neskôr,dovtedy jej produkcia bola smerom na západ nepredajná.Vyzerá to tak,že aj Ladu čaká ppokrok podobný Škode či Dacii potom,čo je pod Renaultom a prijali schopných managerov a návrhárov.Svedčí o tom aj terajší autosalón v Moskve,kde predstavili 6 nových konceptov áut,čo doteraz nebývalo zvykom v takom počte.Dizajnovo tie autá vyzerali na veľmi slušnej europskej úrovni.Pri zaujímavej cene by sa mohli dobre predávať aj na Slovensku.Škodovka tiež pred 25 rokmi bola ťažko predateľné auto v záp.Europe a teraz sa predáva v celej Europe aj mimo nej.
 
Hodnoť

Ano

Škodovke a Dacii sa darí. Pravdepodobne sa bude aj Lade. Škodovky sa za komunizmu naozaj ťažko predávali na západe. Nejaké lastovičky sa však našli. Dokonca modrú 120ku bolo možné vidieť v anglickom detektívnom seriáli Čierna veža, kde na nej jazdil inšpektor, alebo superintendant /to si už nepamätám/ Adam Dalglish.
Do Anglicka sa vyvážala aj Škoda Garde, pre tamojší trh však s názvom Rapid. Tie stodvaciny, neskôr Felície v Anglicku neboli až tak raritné úkazy. Zaujímavé, že som tam nikdy nevidel Favoritku. Nejaké stodvadsiatky som videl aj v Taliansku. Dve dokonca v Neapoli v prístave keď sme blúdili hľadajúc cestu na diaľnicu.
 

aj vo filme s Funesom

Nejaky Zandar ....a daco, nepamatam presne, pri jednej hromadnejsej havarii aut, skonci Skoda "MB" na dakom inom aute
 
Hodnoť

Zaujímavé video

Piata dekáda života už niečo znamená. V časoch Bernoláka označovali človeka doživšieho sa tohto požehnaného veku ctihodným kmeťom. Preto mi dovoľte zaželať Lade ku krásnemu výročiu vsjo charašo i baľšich uspechav. Nie nadarmo vedeli oceniť jej pozitíva mnohí motoristi naprieč celým Československom. Pre dobrú prejazdnosť horšími komunikáciami hlavne tretej triedy, ale aj účelovými komunikáciami bola vyhľadávaným artiklom hlavne u motoristov zo Švedlára, Nálepkova, Smižian, ale aj z Kráĺovského Chlmca, Trebišova, Rimavskej Soboty, Gerlachova, Levoče, Kežmarku, tiež Malaciek, Lakšárskej Vsi, Orechovho Dvora pri Nitre, Luníku v Košiciach a nesmime zabudnuť ani na Kladno, alebo Ostravu.
Pri tejto slávnostnej príležitosti sme si otvorili fľašu vznešeného orešanského rýňáku ročník 2015 oceneného v Bruseli. Odporúčam. Cena prijateľná. Aby ma neupodozrievali z reklamy, tak poviem, že je to "Brva a Danko".
 
Hodnoť

 

Len tolko,auta to boli lepšie ako embečka,čo sa týka kvality a jazdy nepoznali prekážku.niektorý tu píšete len bláboli,aj dnes je ruská technika viac ako západ,lietadlá ,lode,len po prevrate všetcia vidíme Ameriku,ale mnohý už
teraz lutujú.mimochodom Lada vista si vedie celkom dobre na okruhoch,žigul to je dnes retro a vzácnosť aj na zrazoch veteránov, janez.
 

 

Lada Vesta moze konkurovat akurat tak cenou, nie technikou.
A zigulak nikdy nebol a ani nebude vzacnostou na zraze veteranov. Skus otvorit oci a pozriet sa na realitu.
 

 

Dovolím si nesúhlasiť. Zachovalých a v dobrom stave je ich už strašne málo
 
Hodnoť

sksk

nerozčuĺuj sa. Jasné, že to boli lepšie autá ako embéčky. Kvalitná predloha jednoducho nepustí. To, že tu píšeme len bláboly je dané tým, že téma je nastavená neutrálne, skôr oddychovo a pre pobavenie. Či je dnes ruská technika viac ako západ je diskutabilné. I keď treba uznať, že karta im ide.
 

Ale zabudol si napisat jednu

Podstatnu vec. A to nie som ziadny privrzenec srotov znacky skoda. Zabudol si na to, ze sudruhovia zo sovietskeho zväzu, aby si v regione soc. Statov zabezpecili kvalitu, tak diktovali ostatnym statom maximalnu kubaturu a vykon ktore mozu do svojich vozidiel pouzit (a samozrejme ze kubatura musela byt mensia a vykon nizsi ako v zigulakoch). A co sa mna tyka, tak zigulak bol, len po rusky doje**ny fiat a ta kvalita bola uz vtedy nevalna. Jedina vyhoda bola, ze na opravu ti stacil jeden kluc a kladivo.
 

Oprava

Aby si v regione soc. Statov zabespecili odbyt
 
Hodnoť

Máš pravdu

v krajinách RVHP bolo všetko direktívne nariaďované. Volali to plánované hospodárstvo. Jednotlivé krajiny mali vyrábať len to, čo im bolo schválené. Mnohé projekty preto zakapali a ostali len v štádiu prototypov, alebo skúšobných kusov. Bohužiaľ sme prišli o slobodu a možnosť rozvíjať sa.
Pochybujem, že tie autá, ktoré sa v Československu vyrábali boli maximum na čo sme sa zmohli. Československo malo dlhú strojársku tradíciu, nadaných a pracovitých ľudí, takže pri inej konštelácii hviezd sme mohli byť kdesi inde.
Nie som fanúšikom Žigulákov a súhlasím s Tvojim príspevkom.
 
Hodnoť

Preco boli....

...medzi ciganmi take oblubene žugulaky? No predsa mali na sebe skratku VAZ. Vajdove automobilove zavody....
 

< 1 2

Najčítanejšie na SME Auto