SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Mercedes-Benz rozhodol, koho ich autonómne autá zachránia a koho zabijú (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

< 1 2

Hodnoť

Dolezitejsia otazka

Sa tu vsetci zaoberaju takymi prkotinami ako je ludsky zivot, ale vobec nikto tu nemysli na to, co sa stane s rozpoctom SR, ked budu vsetky auta autonomne a nebude od koho vyberat pokuty? Vsak Fico uz nebude mat ani na hodinky! A komu budu pomahat a chranit tie 1000ky vyberacov pokut?
 
Hodnoť

 

Mňa by zaujmalo, ako vyhodnotí situaciu počítač, ak zistí, že šanca na prežitie 90-ročného šoféra je 80% a šanca na prežitie 10-ročného dieťaťa by bola "len" 75%
 

 

a ten pocitac bude aj zistovat vek chodca? :)
 

Áno, počítač to bude vedieť,

lebo bude on-line a v databáze chodcov si okamžite zistí vek, hladinu cholesterolu i prípadné sklony k požívaniu návykových látok a následné poškodenie vnútorných orgánov. Tým následné vyhodnotí, ktorý život sa oplatí zachrániť a u ktorého to už nemá opodstatnenie.
 

 

Preco by to mal pocitac vyhodnocovat?
Podla mna je to velmi jednoduche. Ak sa da zrazke zabranit, tak jej zabrani. Ak sa jej zabranit neda, treba sa starat o posadku (ta si za to zaplatila).
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 
Hodnoť

Bez bulvárneho nadpisu to už v SME asi

nevedia. Že auto sa rozhodne koho zabije. Pritom je skutočnosť veľmi prozaická. Keď do dráhy auta nečakane vstúpi človek, auto ihneď začne brzdiť maximálnou silou akou disponuje. Ono sa nerozhodne že toho chodca zabije, ale urobí čo je v jeho silách aby zrážke zabranilo. Uvažovať o tom že by malo v takom prípade strhnúť volant je predsa hlúposť. Začať predpisovať podmienky, kedy volant strhnúť, ktorým smerom, ako pri tom brzdiť, by bol začiatok cesty do pekla. Okrem iného by to bolo aj ľahko zneužiteľné na likvidáciu posádky.
 

 

Cela debata je aj tak o nicom, nedebatuju ludia co to budu programovat ale menezeri. Menezer si to predstavuje ako Hurvinek valku, ze tam je niekde napisane "if (idem niekoho zabit)" a len treba vymysliet co sa napise za to. Realne auto reaguje na zasumene podnety z okolia a musi pocitat s tym ze nema presne informacie. Nemoze strhnut volant, co ak nahodou tym smerom zrazi nieco o com momentalne nevie? Co ak tym istym smerom strhne volant alebo uskoci aj prekazka do ktorej ide narazit? Co ak je prekazka utocnik, a pokusa sa sposobit dopravnu nehodu? Co ak je tam obrubnik, kamen, pohybliva rampa, kolajnica, ktoru senzory nezachytili a ktora a sposobi ze sa auto v rychlosti prevrati na strechu? Programator ktory to bude realne analyzovat rychlo menezerom vysvetli, ze si sice fajn zafilozofovali ale realne otazka ci brzdit alebo strhavat volant nikdy neexistovala.
 

Nič v zlom,

ale už som pár krát intenzívne riešil otázku či brzdiť alebo strhávať volant. Na blate, na snehu, na ľade a keď mi praskla gumička v brzdovom valčeku a vytiekla brzdová kvapalina.
Ak sa budem viezť v autonómnom aute, bude túto otázku riešiť software. Nie?
Pripadá mi lepšie zastaviť napríklad trením o zvodnice či múr, než priamym nárazom či už do človeka alebo do pevnej prekážky. A tým myslím hlavne premávku v zastavanej oblasti - čiže v obci.
 

 

Nic v zlom, ale presne tak to je, if then. Samozrejme trosku komplikovanejsie.
Programator robi len to co mu manazer povie. Ci ako myslis ze to funguje?
Prave tato cast naprogramovat je na autonomnom aute jedna z najlahsich veci.
Ano nemusi vediet kam strhne volant, a preto ho radsej nestrhne.
Posledna vec, mozno sa ti to zda divne ze uz teraz take veci riesia, ale prave takto to ma byt, najprv treba nastavit vsetky pravidla, identifikovat vsetky problemy, zhodnut sa na jednom rieseni spornych situacii pre vsetkych vyrobcov a dat do zakona, pravidiel.
Ci by to malo byt naopak? Zomrie par ludi a potom nech riesia rovnake pravidla pre vsetky autonomne auta?
 

 

Programator robi len to, co sa da. Tak to funguje. Specifikacia na cokolvek zlozitejsie prakticky vzdy obsahuje veci ktore sa po hlbsej analyze navzajom vylucuju.

Co chcem povedat je, ze pravidla sa budu riesit na uplne inej urovni ako v novinovych clankoch. Budu sa riesit pri tabuli, a vacsina moznosti o ktorych sa teraz debatuje z rozhodovania vypadne kvoli problemom na ktore teraz neprideme.

Jeden vyznamny problem som spomenul vyssie, vonkajsi utok. Auto nemoze na vonkajsi podnet predikovatelne zmenit svoje spravanie tak ze ohrozi svoju posadku. Vzdy sa najde niekto, kto by to zneuzil. Ak sa bude vseobecne vediet, ze auto znacky XY vzdy strhne volant ak mu do cesty vojde chodec, mozes sa spolahnut na to ze opiti vyrastkovia sa budu bavit vrhanim sa pred auta a rehotat sa ako auta pred nimi kluckuju. To ti dost znizuje moznosti, posadku mozes ohrozit len vtedy, ked nikto zvonka nemohol umyselne to ohrozenie vyvolat, inak mas bezpecnostny problem.
 

 

Vsak OK, ale clanky su vysledkom tich analyz pri tabuly.
Je to tema ktora ludi extremne zaujima, kedze sa asi zhodneme ze je to proste buducnost automobilov.
Cize najprv treba navrhnut ako to bude fungovat, potom sa tie pravidla daju automobilkam(ktore aj pri tej tabuly a navrhoch pravidiel su), a potom sa vyvija to co realne bude pouzite a schvalene uradmi. Samozrejme pomedzi to mozu automobilky vyvijat a testovat systemy ktore tie pravidla nevedia implementovat, ale su proste len dalsim krokom k ich splneniu, a privedu nas blizsie k realnym autonomnym autam.
Aj ked stale maju vsetky senzory velke problemy pri horsom pocasi(dazd, sneh), tam je ten technicky problem o ktorom pises ze to je oriesok pre programatorov a technikov, nie ci sa uhne cloveku na ceste alebo ho da dole ked tam sedi posadka.
 

 

Jo moja reč. Ono ja tiež vždy hovorím, že v realite ak sa pred vami niečo náhle strhne, treba hneď brzdiť a až potom začať rozmýšľať. Ak najskôr začnem rozmýšľať, tak o 0,5s už bude neskoro.
(polo)Autonómne autá majú tú výhodu, že môžu spozorovať problém a začať brzdiť prakticky okamžite.
 
Hodnoť

 

Treba si uvedomit este jednu vec - autonomne auto ma (alebo moze mat) daleko dokonalejsie vyhybacie manevry ako clovek. Kym clovek moze v krizovej situacii akurat tak krutit volantom a slapat po dvoch alebo troch pedaloch (pripadne zatiahnut na chvilu rucnu), auto-pilot v aute ma tych moznosti daleko viac. Moze v zlomku sekundy prestavit charakteristiku aktivneho podvozku, zmenit spravanie ABS, prestavit mod ESP, mozno zmenit mapovanie motora,... A to vsetko pocas vyhybacieho manevru este povedzme trikrat podla potreby zmenit, reagujuc priebezne na individualne zrychlenia v smere kazdej z osi auta.

Ja si nemyslim, ze by sa auto vobec niekedy rozhodlo niekoho zabit, ako nam to podsuvaju senzaciechtivi novinari. Bude konat v najlepsej viere, ze vsetci preziju. Myslim, ze v prvopociatkoch nebude vobec riesit nasledky svojho konania. Jednoducho sa bude snazit akemukolvek narazu vyhnut (hoci by to mal byt aj naraz do balikov slamy). To by sa mu malo darit v daleko viac pripadoch, ako sa to dari priemernemu vodicovi (vdaka tomu, co som napisal vyssie). Ak sa vyhnut narazu nedokaze, moze sa pokusit vybrat naraz do co najvzdialenejsej prekazky a pritom co najviac znizit rychlost a nasmerovat naraz optimalne vzhladom na deformacne zony auta. Myslim, ze uz taketo riesenie by bolo celkovo bezpecnejsie, ako sucasne spoliehanie sa na reakcie ludskeho vodica.
 

< 1 2

Najčítanejšie na SME Auto