SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kamión bez šoféra splnil prvú zákazku, doviezol pivo (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Vcelku nenapadna sprava.
Ale byt soferom z povolania tak si ju dobre zapamtam. Toto je ten moment (ak sa vobec taky da urcit), ked sa toto povolanie zacne postupne vytracat...
 

 

Jedneho poznam, co mal dlhy... snad sa z nich uz stihol dostat :)
 

A skláři nebudou mít co žrát...

:-)
 

dodatok

Ceski
 

 

jedno zanikne, dalsie 2 vzniknu :) pokrok nezastavis
 

zijeme v extremne zaujimavej dobe

ze mozeme on-line sledovat taketo prelomove veci . casom to bude uplne bezne a raritou budu realni vodici ktorym asi budu pokladat za samovrahov -)
 

 

realny vodic nezanikne nikdy zu len z toho hladiska , ze miliony ludi to proste bavi ... mozno profesijne nahradia soferov co tahaju 2 tyzdnovky nejake ine riesenia ale bezneho nadsenca do Auto-moto techniky nie ... tych mozno paradoxne pribudne.
 

V dejepise sme sa učili

o tzv "rozbíjačoch strojov" ...
Kto vie či je autonómne vozidlo naprogramované aj na existenciu "kanadských žartov"?
 

 

V doprave je plno dnes už zaniknutých povolaní... kočiš, závozník, výhybkár, kurič v parnej lokomitíve atď.
 

 

som zvedavý, ako si kamión nasadí v zime sám snehové reťaze a potom si ich sám zloží, keď už nebudú potrebne :) prípadne ako sa sám dostane niekam do zapadákova po polorozpadnutej ceste bez vodiacich čiar, takisto keď nasneží, sú vodiace čiary fuč. ani tovar sa sam nenaloží a nezabezpečí proti pohybu.. nemyslite si, že sa vozia iba unifikované palety s tovarom, ktorý vám naloží stroj.. tovar treba primerane zabezpečiť proti pohybu, čo stroj nedokáťže. a pri mnohých prepravách musí vodič aj počas cesty zastaviť a dotiahnuť gurtne..

vodiči budú vždy potrební, myslieť si opak je utópia.. na cestách je toľko nepredvídateľných faktorov, ktoré stroj nikdy nebude vedieť samostatne riešiť.. aj v lietadlách už dlho existujú dlho autopiloti predsa samé nelietajú a ani nikdy nebudú ( tým nikdy myslím, to čoho sa my ešte dožijeme)

čiže asi to bude vyzerať tak, že vo vozidle bude vodič stále potrebný, ale na miestach kde bude auto schopné jazdiť samé, si bude môcť vodič odpočinúť..
tu vidím možnosti v úspore ľudských zdrojov pri dlhých prepravách, kde bola potrebná dvojosádka.. ale vodiči sa určite nemusia báť o prácu, kedže už teraz je ich veľký nedostatok, a aj keby už neboli potrebné dvojosádky, tak výsledok bude akurát ten, že už možno nebude nedostatok vodičov :)

ale aj ak si myslím že je to hudba veľmi ďalekej budúcnosti.. vidíme to aj na osobných autonómnych autách.. sú s nimi stále veľké problémy a pritom čo sa týka realizácie sú oveľa jednoduchšie ako nákladné autá..
bol by som zvedavý, kto by bol zodpovedný ak by zlyhala technika a 40 tonový kamión by zoštrotoval na dialnici zopár osobákov
 

 

Tak zase v tých lietadlách sa plný autopilot nepoužíva najmä preto, aby piloti nezabudli ako sa pilotuje ručne keby to náhodou bolo treba. Inak pokiaľ viem, moderné lietadlá už dokážu plne automaticky vzlietnuť aj pristáť, len sa to veľmi nepoužíva.

Avšak lietadlá a autá, to je niečo úplne iné - lietadlo má vždy voľnú dráhu, priestory letísk aj letecké koridory sú kontrolované riadením letovej premávky a vo výške 10 km sa dá stretnúť akurát tak meteorit (alebo BUK). Takisto plne automatické linky metra sa už nejaký čas používajú, taktiež však ide o plne kontrolovanú voľnú jazdnú dráhu. Naopak autá jazdia po krivých cestách plných bordelu a náhodne sa pohybujúcich áut, zvierat, pod autá sa hádžucich chodcov a iných prekážok, križujúcich sa s inými cestami a označených zmätočným a neúplným značením. Tam je niečo ako autopilot omnoho ťažšia výzva...
 

najvacsi chudaci budu v cine

tam sa bezne hadzu ludia pod auta aby mali poistky, ale ak to bude cele elektronicke, malo by to byt schopne dokazat zareagovat instantne, omnoho rychlejsie ako vodic, a tym padom sa vyhnut zrazke najlepsie ako sa dalo, tym padom menej vyplatenych poistiek, chudaci cinania...inak k+ za BUK...
 

mas odo mna

bezvyznamne plus za ten vtipek z BUKom :)
 

 

Dakujem, ale co ta preboha viedlo reagovat na par mesiacov staru diskusiu? ;-)
 

 

viesco ani neviem, pozeral som sekciu auto sme a tam bol tento clanok medzi citanymi.. nevedel som ze je taky stary :O
 

 

tak ono jasne, ze tieto kamiony nie su zatial autonomne vsade, to tusim po poslednych updatoch vie mozno tesla....ale nie je problem aby clovek do toho sadol, nalozil ho, dotiahol ho na prve odpocivadlo na dialnici, nastavil posledne odpocivadlo na dialnici predtym ako ma z nej zist a tam uz bude cakat dalsi sofer, ktory ho dotiahne v meste kam treba...po dialnici si to moze sypat nakladak uplne sam (alebo sa tam pripravi kolona nakladakov, v prvom pojde normalny sofer a kolona za nim pojde sama ako husata za mamkou:) , ci chceme alebo nie, skor ci neskor to tak bude fungovat
 
Hodnoť

Je aj zaniknutych

aj vzniknutych, no na uplny prechod na autopilota to nevidim skor ako za 10 rokov.
Tym netvrdim, ze to nemoze byt skor, ale kedze slovenske cesty su ake su, a vodici na nich tiez, uz vidim ako by sa vybrzdovalo, kto by koho vytlacal, ako by obchadzali jamy a 3D vytlky a tak.
Aj v Tesle, kde je mozne mouzit autopilota, vodic "nesmie" opustit miesto vodica z dovodu necakaneho zasahu.
Keby mu pred tahat skocila srnka, jelen, sob, ci samovrah, ten sofer by preletel oknom ako strela.
 

 

Co si predstavujes pod uplnym prechodom?
Lebo ja si myslim ze o 10 rokov budu jazdit auta ktore fakt zvladnu jazdit sami, ale este stale budes povinny davat pozor, kym povedzme firmy neodladia autopolotov na vsetky mozne aj nemozne situacie, a budu mat pomaly nulovu nehodovost.
Uplny prechod bude najskor prave u kamionov, cena za autopilota sa firme vrati do roka, mozno aj skor, ale zase sofer kamionu bude povolanie este dlho(hybanie sa v ramci arealov, miest).
Uplny prechod podla mna najskor za 30 rokov.
 

u kamionov mi to pride

idealne, ano vodic tam stale bude podla mna, este dlhy cas, ale fakt, ze nebude vkuse soferovat umozni tomu kamionu cestovat nepretrzite, nebude musiet mat vodic pauzy ake ma teraz predpisane, lebo vlastne bude mat pauzu cely cas s vyimkou situacii vyzadujucich jeho pozornost...tym padom sa pride rychlejsie z miesta A na miesto B, firmam sa to oplati, lebo tym padom zaplati vodica za menej casu, resp. ziskany cas ho uz moze poslat inde...vodici podla mna stale budu, ale jeden bude teraz zvladat vacsi obnos prepravy ako predtym co predtym mozno zvladalo 1,5 vodica napr.
 
Hodnoť

Ako neberiem

to ako nesplnitelne, ale predstav si ze dnes je mozne vyuzit plno automaticke VZV v skladoch, terminaloch a rieseniach o ktorych sme si mysleli ze to nebude mozne.
Investicne naklady na to su enormne, ale zase je mozne setrit na inych miestach, nepotrebuju znacny pocet vodicov VZV, celohalove osvetlenie, teplotu, prestavky, osobne priestory, a ludske chyby.
Cize to uz funguje dnes, pohyb po arealoch, parkovania k nakladke, ci vyvoz od rampy by bolo mozne realizovat. Zatial je to viac menej legislativny a financny problem.
Cena tahaca sa pohybuje v zavislosti od vybavy od 130 000 € az po 500 000 €, a ten system bude musiet mat na to podmienky, trebars, stale GPS, internet, vzajomne polohy ostatnych vozidiel, ci prekazok, mapove podklady ciest, arealov, polohy ramp a tak, cize je to este kus cesty.
 


Najčítanejšie na SME Auto