SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kto priniesol svetu autonómne auto? Tesla to nebola (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Roky možno desaťročia?

Autor článku tvrdí, že to bude trvať roky až desťročia, Elon Musk a Jen-Hsun Huang tvrdia, že to bude v roku 2017. Otázka teraz znie, či pán Švančara vie niečo, čo spomínaní páni nevedia alebo, či spomínaní páni vedia niečo, čo nevie pán Švančara. Pri všetkej úcte k p. Švančarovi sa prikláňam k druhej možnosti. Po zhliadnutí tohto videa, mi väčšina asi dá za pravdu:
https://www.tesla.com/en_EU/vi...
 

 

Tesla v tom videu nešla viac ako 35 míľ za hodinu. Podobnú jazdu zvládne viacero hráčov na trhu. Nejde o tú rýchlosť, ale toto video nič nové neukazuje a už vôbec nedokazuje, že autá s plneautonómnym riadením sú za rohom. Už len prispôsobiť rýchlosť stavu vozovky je náročné. A je tu ďalšie ťažko spočítateľné množstvo situácií, ktoré musí takéto auto vedieť vyriešiť. Ešte pre upresnenie môjho pohľadu: pod plne autonómnym režimom si predstavujem režim, pri ktorom sa "šofér" vôbec nevenuje premávke a je len pasažierom. Zodpovednosť za nehodu leží na pleciach automobilky.
Vyhlásenie pána Huanga považujem len za marketingový ťah. Upozornenie na novú spoluprácu. Veľkohubé vyhlásenia mali aj iné automobilky. A teraz sa ukazuje, že v sériových autách ponúknu len poloautonómny režim. Držím Tesle aj ostatným palce, ale naozaj neočakávam, že o rok, alebo dva príde niekto s plneautonómnym riadením a preberie zaň zodpovednosť. Názor Vám neberiem, môj som objasnil...
Prajem pekný víkend.
 

 

Išla max. 35 mph lebo to bolo v meste. Autonómne na diaľniciach jazdia (nielen) Tesly rýchlejšie a to ešte so starým systémom už vyše 2 roky, prečo by to mal byť problém s novým?
Prispôsobiť rýchlosť stavu vozovky je oveľa náročnejšie pre človeka ako pre autopilota. Len tak zbrucha ma napadá presné vyhodnocovanie preklzov pneumatík (ktoré ani skúsený vodič nepostrehne), online pripojenie na špeciálne meteo servre atď.
Keby Huang vyhlásil, že Nvidia je 5 rokov pred ostatnými, bral by som to ako marketingové vyhlásenie. Keď však vyhlási, že Tesla je 5 rokov pred ostatnými, beriem to ako konštatovanie stavu, pretože Nvidia je dodávateľom aj iným automobilkám (VW, Volvo..).
Treba si totiž uvedomiť, že klasické automobilky nemajú zájem na zavedení plnej autonómie, nakoľko by to znamenalo drastické zníženie potrebného množstva vyrábaných automobilov (5% vs. 80% vyťaženosť automobilov). Majú záujem, len na zlepšenie asistenčných systémov, aby sa zvýšila bezpečnosť. Plnej autonómii sa automobilky začali venovať až v poslednom období, pretože k tomu boli donútené Teslou, Uberom atď.
 

 

Zodpovednosť za nehodu leží na pleciach automobilky.

nie nebude. preco by mala? rozhodnutie zapnut auto urobi vodic a ponesie za to pravnu zodpovednost. automobilka urobi vsetko preto, aby to bolo co najbezpecnejsie, ale dovoli vodicovi auto zapnut, iba ked podpise, ze za to nesie zodpovednost. tym je problem vyrieseny dnes, nie o rok. je to len o politickom rozhodnuti, kedy to dovoli legislativa.
 

 

Blbost, rok 2017 je bez sance.
Uz aj keby zvladli soferovanie za idealnych podmienok, tak ked zacne husto prsat, alebo snezit, tak uz je autonomny rezim nefunkcny. Este dlh to potrva(v klude aj tie desatrocia) kym bude realne plne autonomne auto, ktore zvladne vsekty nastrahy premavky a vodic bude nepotrebny.
 

 

Keď za nepriaznivého poveternostného stavu dokáže jazdiť človek len s dvomi očami (kamerami), nevidím dôvod, prečo by to nezvládol autopilot, ktorý ma k dispozícii radar (vidí cez hmlu, dážď aj sneh), 8 kamier (možnosť rôznych SW filtrov) a 12 ultrazvukových senzotrov (tým pravdepodobne tiež nevadí zlé počasie).
 
Hodnoť

 

stacilo dat do nadpisu clanku "kto priniesol svetu autonomne auto ? "
Ale chapem...pichnut si do tesly znamena asi vyssiu citatelnost clanku...
 

 

Je to v poriadku. To, ze Tesla dala svetu autonomne auto je mytus ktoremu veri kvantum ludi, aj preto je spravne poukazat na to, ze to tak nie je. A hoci aj takto explicitne menovat.
 


Najčítanejšie na SME Auto