SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Odbory Daimleru varujú pred hystériou z rozvoja elektromobility (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

A akože kvôli tomu nebudeme stavať elektrické autá, blbosť.
 
Hodnoť

Mnoho ludi tu pise

ze vyroba elektromobilov je narocna na materialy a technologie, ale ako sa ukazuje je to prave naopak. Elektormotor je pomerne male zariadenie a okrem baterie uz elektromobil nepotrebuje nic ineho nez ma bezne auto. Karoseria, naprava su totozne len sa samozrejme usetri pri vyrobe prevodovky, motora, chladica a pod.

Dalej je nutne pripomenut, ze udrzba elektromobilov je pomerne nenarocna. Maximalne sa tam musia menit brzdy, ale tiez vydrzia viac pri elektromobile, pretoze pri brzdeni sa energia vrazia do beterie. Riadiace jednotky (v podstate komplet software) si napriklad Tesla dokaze opravit rovno na dialku. Auto moze stat na parkovisku a oni ho dokazu opravit priamo z USA. Baterie su recyklovatelne a za par rokov za mozu vymenit. Elektromotor vydrzi viac ako bezny motor, ale aj keby sa ten mal vymenit nie je to tak draha polozka ako u spalovacich motorov, kde sa moze pokazit v podstate cokolvek.
 

 

chladič, olejový chladič, palivový chladič, vodná pumpa, palivové čerpadlo, olejové čerpadlo, výfukové potrubie, filtre, hlava valcov s ventilmy, rozvody, blok motora, olejová vaňa, prevodovka, vyvažovač, zotrvačník, štartér, turbo, katalyzátor, nádrž, a asi 100 riadiacich jednotiek a snímačov
u dieselu je toho ešte čosi viac egr ventil, nádrž a vstrekovanie adblue, dpf filter, vysokotlaké čerpadlo, prepadové potrubie
takže nástup elektromobilov bude znamenať pre dodávateľov automobiliek prepúšťanie a nikto tomu nedokáže zabrániť. ale zase na druhej strane budú mať elektromobily viac medialneho hw tkaže je tam priestor
 

 

A preto su baterie drahsie ako samotne auto, lebo ich vyroba(od vytazenia az po poskladanie) je nenarocna.
S ostatnym suhlas.
 

Cena baterii

je vysoka hlavne z dovodu toho, ze tento typ baterii ktore pouzivaju Litium sa datuje do pozdnych 70-rokov. Vzdy ked presahuje dopyt ponuku je cena vyrobkou vysoka a dopyt po bateriach tohto typu je extremny. Vyrobne kapacity sa len zacinaju rozbiehat az teraz. Vo vystavbe a ciastocne v omedzenej prevadzke je uz i Gigafaktory Tesly a Panasonicu v Nevade. Planuju sa dalsie vyrobne zavody po svete.

Baterie ktore pouziva Tesla obsahuju hlavne grafit, nikel a litium. To nie su az tak vzacne prvky.
Nikel je ako relativne lehky prvek je v prirode pomerne casto zastoupeny. Grafit je v podstate len city uhlik a litium sa vyskytije v soliach. Jeho zasoby su pomerne velke hlavne v Juznej amerike. Nie je az tak narocny na tazbu ako pises.

Zato tazba pohonnych hmot z dna oceanov, alebo extrakcia z tekutych pieskov je trasne narocny proces. Pokial sa benzin, alebo nafta vobec dostanu k cerpacej stanici tak za sebou nechavaju obrovsku uhlikovu stopu. Energeticky je to velmi narocne. To tu este nespominam ani tazku kovov pre casti auta, ktore elektromobil nepotrebuje.

El. energie je v Europe dostatok z uhlia sa vyraba len jej cast. Prebytky sa kludne mozu skladovat vo velkokapacitnych bateriach, alebo precerpavacich nadrziach. Tento priemysel moze priniest mnozstvo pracovnych prilezitosti cize odbory by rozhodne nemali prepadat hysterii.

Paradoxne sa cast pracovnych prilezistosi moze presuvat spat do Europy.
 

 

JJ, a preto tesla avizuje cenu baterii z gigafactory o 30 percent nizsiu. Tym hovorim ze stale budu poriadne drahe.
Chapem ze ludia su nadseni, ale trochu kritickeho rozmyslania by neublizilo.
 

Ja nerozumien

preco si vela ludi mysli ze cena baterii, ktore napriklad v kombinacii so solarnou stechou ktora bude schopna utiahnut domacnost a nabit auto by mala by pomerne nizka. Tato koncepcia prinasa velmi vela vyhod. Cena ktoru Tesla stanovila pre tieto baterie sa pohybuje niekde na urovni USD 5,500. Este asi raz musim zopakovat, ze pokial dopyt prevysuje ponuku tak cena vyrobku proste leti hore. Tesla nie je schopna vobec uspokojit poziadavky trhu. Cize aj pokial by cena isla hore aj o 30% mne to nepride ako nieco nepochopitelne. Preco by si mali znizovat marze. Pri tak obrovskych investiciach potrebuju adekvatne marze.

iPhony su tiez velmi drahe a Apple ich cenu sa drzi velmi vysoko. Pokial maju trh nie je dovod ju predavat za cenu cinskeho Huawei. Elektomobily su pomerne este stale exkluzivny vyrobok, mozno za 10 rokov ked pribudne konkurencia a na trhu bude tychto aut dostatok, a ich cena, rovnako ako baterii pojde dolu. Ale tie baterie pokial budu spolahliva maju take neomedzene vyuzitie, ze to nebude len tak tychlo low cost produkt.

Nemecko ma obrovsky zaujem na tychto bateriach, hlavne pre svoju kapacitu solarnej a veternej energie, ktora kolisa. Pokial sa nadbytky energiu budu dat skladovat, tak to prinesie obrovske moznosti, uspory. Lacna energia sa napumpuje do velkokapacitnych baterii a vyuzije sa na vyrovnavanie energetickej sustavy. To nie je sci-fi.
 

 

Alebo pribliz technologiu a ucinnost tej strechy, ku ktorej musk nezverejnil vobec nic iba krasne obrazky, a uznam ze mas trochu kritickeho myslenia.
Dakujem
 

Ta prezentacia

mala svoj dovod. Blizila sa akvizicia Tesly a Solar City, ktora bola nakoniec schvalena 17.11.2016. Bolo nutne trochu upokojit akcionarov pred hlasovanim. Urcite sa cisel dockame, ale tu islo o prezentaciu prveho spolocneho produktu Tesly a Solar City. Tie solarne sridle su momentalne len maly segment produktov.

Ucinnost panelov Solar City je velmi dobre znama najdes si to na ich strankach. Len v roku 2014 malo Solar City 6,200 MW instalovaneho vykonu, pricom nase Mochovce maju vykon 2 x 470 MW. Skridle je len zpestrenie sortimentu. Ich vykon bude o trochu mensi, ale z estetickeho hladiska je to pre mnohych zakaznikov skutocne zaujimave. Nie kazdy chce mat na novej streche cierne panely, hlavne ked sa jedna o nejaku architektonicku stavbu a pod.
 

 

Ah jaj, ako si trefne poznamenal, tesla je ako apple. A kopa jej zakaznikov samozrejme tiez. Ovce ktore bez premyslania zozeru kazdu jednu marketingovu prezentaciu.
A na obhajobu pouzijes nejake udaje solar city, cisla, ktore s tou strechou nemaju spolocne nic.
No nic, s fanatikmi nema zmysel diskutovat, tak koncim.
 

Apple som uviedol ako priklad,

ale dobre ziadna firma na svete nebude zlacnovat svoj produkt, pokial ho ani nestiha vyrabat a je po nom dopyt. To, ze to nedokazes pochopit zo mna nerobi este fanatika. Ja sa snazim rozumne argumentovat, ale vidim, ze tebe uz argumenty dosli. Nazyvat kazdeho kto si kupy produkt od Applu, alebo Tesly ovcami nie je vhodne. Ludia si to kupuju, pretoze su s produktami spokojny. BTW Teslu a ani Apple nevlasnim, cize nie som zaujaty.
 

 

Mam starsi Apple laptop a funguje uz skoro 10 rokov. Baterka uz nejde, ale vsetko ostatne ano. Ukaz mi vyrobcov co si drzia taku kvalitu. MAC OS je daleko pred Windows vo vsetkom, nie je sice na neho tolko programov ako na Windows, ale ani po rokoch nespomaluje. Dnes mam dvojrocny Mac Book a nemozem povedat kryve slovo, funguje ako hodinky a niekedy ne restartujem laptop ani dva mesiace :). Iba zatvaram kryt.
Viem, ze maju vysoke marze, ale ich vyrobky su naozaj kvalitne a vydrzia dlho a to vyvazuje cenu.
Nie som tak bohaty aby som si kupoval lacne veci :).
 

 

Ovecka prisla? Ci aky zmysel v tom kontexte co som pisal ma tvoj prispevok?
Vidis ze popieram niekde kvalitu apple?
Mimochodom ja mam 12 rocnu toshibu, 10 rocnu toshibu, 7 rocny hp a idu vsetky.
 
Hodnoť

Stale to nie je dotiahnute

Nech je to akokolvek s poctom, musi sa zmenit infrastruktura.
Alebo elektricke auta budu kupovat iba ludia, co maju dom? Lebo inde nevidim moznost denne, resp obden nabijat auto.
Trebars v takom velkom meste s kralikarnami typu Petrzka, alebo podobne, Dargov Hr , a ine, to proste nebude mozne, aby co i len 5 % aut nahradilo sucasne. Zase pojdu na odbyt predlzovacky :-))))
 


Najčítanejšie na SME Auto