SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

 

no konecne,....vsetko po starom vysledny vykon/prikon ostane len ampere budu mensie.....tensie droty, menej medi, lacnejsie....
 

predbehol si ma.

tiez som chcel napísat "No konecne", ale vidím, ze uz nie som originálny. Chápem tazkosti s tým spojené. Od náhradných dielov - ziaroviek cez baterky sviecky, instaláciu, rádia atd. Ale výhody za 10 -15 rokov budú podobné, ako zavádzanie katalyzátorov pred casom. Dnes uz o tom nik nehovorí. Prvý krok je najbolestivejsí a som rád, ze sa toho niekto ujme.
 

Toto všetko sa dá riešiť

Rozvod 48V by sa použil pre vysokopríkonové spotrebiče (štartér, kompresor, atď). Samotný štartér si môže cucnúť 500A.

Ostatné obvody v aute potrebujú rádovo nižšie prúdy, ktoré by sa dali riešiť pomocným rozvodom 12V, napajaných z 48V bátérie cez napäťový menič. Zostrojiť menič aj 48V->12V nie je problém, aj keby sa z neho malo odoberať 30A.
 

 

Samotnych 48 voltov by bolo mozno OK, ale treba si uvedomit, co to obnasa a na co to chcu vyrobci `vyuzit`/zneuzit.

Nehladiac k otaznej ekonomii (nadmerna cena `modernizovanych` dielov) ktora moze byt len docasna, tak prilis masivne vyuzivanie elektroniky neprispieva k spolahlivosti (a zaplati to v konecnom dosledku spotrebitel - ci uz peniazmi alebo nervami).

K tomu este zvrhlosti ako `elektricke turbo` a pod.

Ozaj a stale zostane povinna bezolovnata pajka aj v automotive co? mamma mia!
 

Ešte efektívnejšie by bolo 96V,

alebo 120V, či rovno 1200V, 12kV, 120kV - alebo rovno 1,2MV. Prípadne 49V, alewbo 50V, či nebodaj kúzelných 51V pre snobov. A pre spiatočníkov -48V.
To s tým turbom je haluz, lebo prvé (prastaré) turbá boli elektrické. Ale potom niekto prišiel s - akože "ekologickým" riešením - lebo využitie energie výfukových plynov.
Potkaniar píska a potkany nielenže nasledujú, ale ešte aj vzdychajú blahom. Kto nemá 48V auto je proste looooser ....
 

 

Na dostatocne stlacenie mnozstva vzduchu nasavaneho slusnym motorom treba obrovske mnozstvo energie...
(napr. pri 3 litroch zdvihoveho objemu a 7000 otackach/m a miernuckej kompresii o pol atmosfery treba stlacit o 1/3 vyse 500 litrov vzduchu za sekundu)

Z pohladu kinetickej energie vyfukovych plynov to byva od urcitych otacok hracka, pre elektricku sustavu velmi velke susto.
To je fyzika -> chcem vidiet ten obrovsky alternator a zivotnost klasickej baterie tak kruto trapenej... (este aj tie `kratke rozbehy cisto na elektriku` k tomu!)
 

12345

to si asi nespocital dobre. Spotreba atmosferickeho 4valcoveho, 4taktneho, 3litroveho motora, pri jeho stlaceni o 1/3, je 116,3litra/s. Motor nenasaje kazdu otacku 3 litre, ale 1/4 z toho. Pre izotermicke stlacenie tohto objemu vzduchu, touto rychlostou, treba vykon 3,05kW. A to nie je nejaky problem, nehovoriac ze ide o par sekundovu situaciu.
 

 

Obavam sa, ze skor ty si to nespocital dobre (co je obzvlast smutne kedze si sa radsej poriadne nezamyslel, kym si sa `chytro` ozyval)

Ked neveris mne, tak si najdi hocaky `kalkulator` napr.:
http://www.boosttown.com/force...

Aj zo zapocitanim strat to stale vychadza skoro 500 litrov/s ---> viem to napr. prave preto, ze tento udaj potrebujes pre vypocet parametrov vhodneho turboduchadla ;o)

...a vobec to nezalezi od poctu valcov - na taky drist si pre boha jak prisiel!!!!

A aj keby sa jednalo o 3kW, tak v podstate sa jedna zhruba o odber bezneho startera - ktory by ale bezal v kuse a nie 3 sekundy pri nabehu. No a 12 kW je uz pre elektriku uplne ine kafe -> nielen pri 12V sustave, ale aj 48V.
Pri turboduchadle sa vyuzije kineticka energia vyfukovych plynov (ktore treba beztak spomalit), a to je energia zhruba na urovni pouzitelneho vystupu vykonu motora t.j. 12kW nie je problem...
Kuzelne na tom systeme je aj to, ze cim vecsie otacky, tym viac kinetickej energie v.p. je k dispozicii a zaroven tym vecsi objem vzduchu je nutne stlacit pre nakrmenie motora.

V kazdom pripade opet odporucam - najprv 3x mysliet a az potom pisat... ako sa zbytocne strapnovat :o)
 

12345

no vidis a pritom strapnil si sa ty. Jednak si nam vsetkym pekne ukazal ake si jesitne decko a tiez ako nevies pouzivat hlavu. Tupo doverujes nejakej kalkulacke na webe a fyzika ti hovori pramalo. Keby si sa aspon pozrel na ten jediny koment k tej kalkulacke, ze ani nevie preratat objemove jednotky na ine, keby si si to overil vypoctom, tak by si pri troche rozumu radsej stiahol chvost a neohanal sa kalkulackou, ktora pocita ktovie co.
Ja som ti predostrel hodnoty zjednoduseneho vypoctu, kde som ani neuvazoval volumetricku ucinnost, ktora konecnu hodnotu este viac znizuje. Ked ma raz motor nejaky objem, nejake otacky, je definovany pomer atmosferickeho a plniaceho tlaku, je to vypocet pre zakladnu skolu.
Nedokazes sa zamysliet nad tym, ze civilne auto, a v podstate ziadne auto okrem pretekarskeho nejde na 7tis tociek dlhsie ako par sekund.
Od poctu valcov vypocet samozrejme zavisi, lebo su konstrukcie motorov, kde bucha viac valcov sucastne, a to vo vypocte, ktoremu ty nerozumies, treba zohladnit.
Tvoje turbo je take kuzelne, ze ma vykonovu dieru. Ked ho potrebujes najviac, dava najmenej. To je kuzelne.
Za dalsie, spomalovanie vyfukovych plynov nie je zadarmo. To by si mal tiez pochopit. Kazda prekazka volnemu odchodu plynov je na ukor vykonu. Nemame tu perpetum, vsak.
Teraz mozes ist zase do garazi chipovat..
 

 

V prvom rade sa naozaj zamysli nad ZAVISLOSTOU OD POCTU VALCOV!!!!
Jedina zavislost je, ze jeden valec na jednu otacku pri 4takte bud nasava alebo expanduje...

-nejedna sa o jednu `svetu` kalkulacku, proste som ti tam supol prvu, ktoru google vyhodil.
Osobne som pracoval s grafom pre konkretny motor a mapami jednotlivych kompresorov...

-ja som tiez povodne nespominal detailiky ako `ucinnost` a pod., len som nastrelil zhruba hodnotu `az 500 litrov/s

-nerozumies vyrazu AZ?????
System musi byt kontruovany tak, aby dokazal obsluzit vsetko az po hranicne poziadavky -> bez ohladu na toho na aky cas nastavaju!!!!
(mimochodom niektori frajeri dokazu niekde na dialnici - nehovoriac o okruhu - trapit motory okolo REDLINE aj dlhodobo)
Podla tvojej BLA BLA BLA logiky stacia napr. aj mensie vstrekovace -> lebo ved v takej zatazi je motor len chvilku, co natom ze kvoli chudobnej zmesi prave v najkritickejsom case pojde rychlo do neba!

-spomalovanie v.plynov nie je `zadarmo`, lenze ich aj tak spomalit musis ak sa chces vysporiadat s hlucnostou!
Samozrejme vsetko z mierou a preto nemozes cakat od malickej turbinky slusny vykon vo vysokych otackach -> kde sa prave restrikcie (nielen) na vyfukovej strane prejavuju...

-holt tazko system vyladit optimalne pre vsetky scenare...
Bud sa pouzije mala turbinka (ktora tlaci uz od volnobehu takze ziadna `diera` sa nekona) - no budes skrteny pri zatazeni, alebo pouzijes velku a budes mat `dieru` no zaroven aj vysoky max. vykon...
Pripadne rozne kaskady/kombinacie so sucasnym pouzitim rozlicnych velkosti, ci variabilnu geometriu u dizlov atd...
Ale to urcite nemusim `odbornikovi` vysvetlovat, ze? :o)))

p.s.
k druhej casti o elektrickej sustave si sa nastastie ani nevyjadril - mudre to rozhodnutie, mensie samostrapnovanie... gratulujem! ;o)
 

12345

uz len preto, ze si tvrdohlavo presvedceny, ze jedno, dvoj, troj, stvor, sest a viac valcovy motor, nasaje rovnaky zlomok svojho celkoveho objemu pocas jednej otacky nema zmysel sa s tebou bavit. Ja tam sice chybu mam, ale ty si na nu neprisiel.
 

 

`Ja tam sice chybu mam, ale ty si na nu neprisiel`
--->
Ak by si napisal, ze to moje cislo nie je dobre vypocitane a malo by byt cca 250 aj so zohladnenim nejakych strat, tak musim stiahnut chvost a uznat chybu...
(hoci som vyslovene nespecifikoval, ze myslim 4taktny motor, takze by som sa mohol tvarit, ze vypocet pre 2takt je OK a nie omyl)

Ale len vysteknutim dalsej zlej hodnoty a k tomu to udesne zdovodnenie, ze to je pre 4 valcovy motor to uplne zabilo!

Lebo opakujem:
Jedina zavislost je, ze jeden valec absolvuje kompletny cyklus na 2 otacky (720 stupnov).
Na youtube mas milion velmi nazornych videi 4taktnych motorov s roznymi poctami valcov - mozes sledovat otacky klukovky a pocitat nasavania (radsej uz nic nebudem linkovat)
 

Presne, s tým dodatkom

že absolútne nič nebude pasovať zo staršej generácie, ani servisové vybavenie.

Prejde pár rokov a prejde sa na 24 V a potom zasa na 12 V a zasa 48... "Len aby sa "smetiska plnili"

Tu som si spomenul na energetický multiplex. Používa to niekto? Pri dnešnej cene a produkcii čipov by to bola asi na konštrukciu a spotrebu medi a káblov asi najekonomickejšia výroba celého elektrorozvodu automobilu.
 

 

A čítal si vôbec článok? veď po 6 rokoch sa prechádza na vyššie napätie a ty tu ideš vyplakávať ako sa to bude stále meniť, len aby sa plnili smetiská :D. Zabudol si pridať ako nás posypujú chemtrailsami a ovládajú nás jaštery :D :D
 

Už si videl výrobok

ktorý neskončil na smetisku?
 

 

No minule som si kúpil rožok (výrobok) a skončil vo mne.
Dnešné autá sú na 80% recyklovateľné a toto číslo ide vyššie, čo je správne. V článku je písané, že bola najprv 6V sústava, potom 12- voltová a teraz bude 48-voltová, ani raz sa nešlo s napätím dolu a ty tu niečo trepeš o zvýšení a znížení..
 

Veľmi správny príklad si uviedol

Nakoniec z toho rožka bolo ho (hodne malá hromádka).
No vysvetľovať Ti niečo nadčasové bude asi ho (hodne ťažké).

Keď nebudeš jesť, porozmýšľaj nad tým, či niektorý minulý výrobok skončil niekde inde ako na smetisku. Tie súčasné výrobky v budúcnosti tiež budú "minulé". No, už dosť, rok máš nad čím uvažovať. Potom sa ozvi. Čau.
 

Skús ty tento rok

porozmýšľať nad tým, čo to je recyklácia a ako ten zázrak funguje.
 
Hodnoť

 

No nikde som sa nedočítal to, načo je to dobré. Je mi jasné. že pri štvornásobnom napätí klesne odoberaný prúd na 1/4 . Ale kde je tá výhoda ?
 

Neklesne prúd ale stupne spotreba.

V článku to jasné píšu. Po posilňovaci riadenia prejdú na el. Pohon aj olejové čerpadlo, turbo,... To nie je pri 12 Volt praktické.
Štartér bude integrovaný z alternatorom a bude rekuperovat brzdnú energiu čo taktiež sa dá lepšie pri vyššom napäti.
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Auto