SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Elektromobily narušia trh s ropou, možno už v roku 2020 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 > >>

Hodnoť

Baterie a solarne clanky ...

Technologia baterii sa prilis za 100 rokov nevylepsila. Najlepsie baterie maju iba dvojnasobnu kapacitu oproti 100 rokov starym bateriam. Zo solarnymi panelmi to nesuvisi vobec, pretoze obyvatelia miest - ktory si najviac kupuju elektromobily - si nemaju kde dat solarne panely.

Ak zostane politika tak ako je: benzin je priserne zdanovany a elektrarne dotovane tak verim tomu, ze elektromobily (alebo skor auta na vodik) budu popularnejsie ako benzinove.
 

 

Solarne panely s tým majú veľa. Jednak je množstvo obyvateľov v rodinných domoch, a jednak aj samotné auto môže byť pokryté solárnymi panelmi.
Samozrejme, k bežnému autu na dlhé vzdialenosti je cez elektromobil ešte dlhá cesta. Avšak nemalé percento áut tvoria druhé autá do domácnosti. Takéto auto je typicky používané tak, že ráno do práce, celý deň niekde stojí, poobede z práce, do obchodu. Denný nábeh do 20-30 km, resp. ak do nejakej satelitnej dedinky tak maximálne 70 - 80 km. S takýmto dojazdom elektromobily žiadny problém nemajú.
Navyše, celodenné státie niekde na parkovisku ti dokáže cez solárne článku auto celkom slušne nabiť ... a nakoniec zistiš, že ti ho stačí doma strčiť do zásuvky tak raz za pár týždňov ...
Ešte doriešiť automatické nabíjanie pri zaparkovaní doma a to cez solárny systém a máš komplet prevádzku auta zadarmo ... A o rapídnom znížení ceny za servis ani nehovorím (odpadnú ti filtre, olej, prehliadky, ale samozrejme kontrola a výmena brzd, ... zostane ...).
 

 

Kedze elektromobily na bezne brzdenie pouzivaju motor ako dynamo (pri brzdeni sa dobija baterka), tak brzdove oblozenie vydrzi podstatne dlhsie ako u spalovacich aut.
 

 

To co opisujes by davalo zmysel keby elektroauta neboli tak 3x drahsie ako benzinovy ekvivalent. Pri dnesnych cenach si to moze kupit akurat nejaky bohaty elektrofanatik ako zabavku a takych je malo. Nech je prevadzka akokolvek lacna vstupne naklady nepustia.
Dalsia vec je ze aj benzinove auta su extremne lacne na prevadzku, problem je len prirazka ktoru si dava na benzin socialno-zlodejsky stat. A ver tomu ze v pripade rozsirenia elekyroaut tu prirazku hodi aj tam lebo z niecoho predsa kradnut misi-a sme tam kde sme boli.
Tiz nema zmysel davat na auta solarne panely, max vykon co dopadne na m2 je mozno 1kw par dni uprostred leta, z toho nech panel skonveruje 20% co je este uspech.
Celkovo mi elektroauta pripominaju jadrovu fuziu, uz x rokov sa hovori ako to za y rokov bude rozsirene a spasi to ludstvo, no realna aplikacia nulova. Pred par rokmi som este casto citaval vedecke portaly a nejaka prelomova technologia v baterkach bola prezentovana kazdy mesiac len aby vzdy vysumela do stratena. Su to vzdy len trapne bachorky neukotvene v realite tak clanok pod kt. diskutujeme.
 

Drahé elektromobily

Elektromobily sú síce momentálne drahšie, ako autá so spaľovacím motorom, ale to je len dočasné. Akonáhle sa budú elektromobily vyrábať tak masovo, ako autá so spaľovacím motorom, tak ich cena určite výrazne klesne. Konštrukcia pohonu elektromobilov je totiž oveľa jednoduchšia, a to znamená, že aj ich cena by pri masovej výrobe mala klesnúť.
Pri elektromobiloch vidím skôr iný problém. Akonáhle bude pribúdať množstvo elektromobilov na cestách, v určitom čase to môže spôsobiť problém s kapacitou elektrických sietí a zdrojov elektrickej energie pri dobíjaní. Nie som si istý, či sú na to elektroenergetické spoločnosti pripravené. A ďalej bude potrebné doriešiť aj spôsob ekologickej výroby batérii a ich recyklácie v takých obrovských množstvách. Chcem však veriť, že všetky tieto problémy budú úspešne vyriešené.
 

Problém so sieťou by nemal nastať

Predpokladá sa, že nabíjať sa bude hlavne v noci a to sú odbery minimálne...
 

 

ako pises elektroaut su takmer vo vsetkom jednoduchsie ako benzinove, no ich alfa a omega vo vsetkom - vratane ceny - je baterka a ta je draha uplne brutalne. Aj ked podla toho co tu pisem to moze vypadat ze som z principu zaujaty voci elektroautam, nie je to tak a tiez by som bol rad keby sa plnili tie optimisticke scenare.
Ale uz mi lezie na nervy tie spomenute scenare roky citat/pocuvat a pritom v realite pokrok nulovy. To co ty spominas o masovej vyrobe baterii podla mna nebude mat zasadny vyznam, videl som ze napr gigafactory ma znizit cenu o 30% co vzhladom na to ze 50% ceny su len raw materials znamena ze zo zvysnych 50% chcu zosekat 30p.b. len vyrobnym postupom (?) co je dalsia nerealna bachorka aby udrzali hype...
 

...

"celodenné státie niekde na parkovisku ti dokáže cez solárne článku auto celkom slušne nabiť" ...
Ak nechas auto stat od svitu do mrku cely cas mimo tiena :
http://www.solarne.sk/solarna-...
tak podla hore optimisitickeho clanku nan spadne 3.5kwh
Ak mas na nom 5m2 (ehm) ultraucinnych (ehm) clankov (20% ucinnost) tak do bateriek dostanes tych 3.5 kwh za cely den.
Pri malililinkatych stratach teda do motora nech z toho dostanes 3kwh.
Inymi slovami, s vykonom 3kw mozes ist hodinu, s vykonom 30kw moszes ist 6 minut ...
(a to som ti dal znacne preznacne optimisticky vypocet)
 

 

Ty bezne chodis po meste s 30kW vykonu?
Bezne mensie auto ma 100kW maximalny vykon a 30kW z toho je 30%.
Moje auto ma maximalne otacky cca 5500 a bezne radim pri 3000, to znamena ze pri normalnom rozbiehani idem malokedy nad 50% vykonu. A to hovorim o rozbiehani. Inak povedane, elektricke vozidlo je pre mna pre pohyb v meste plne vyhovujuce. Jedine kvoli comu ho momentalne nekupim je cena. Bezne si kupujem cca 6 rocne auta (lebo jeho cena je v porovnani s novym max. 20% a pritom mi dalsich 6 rokov vydrzi). Odhadujem ze elektricke auta budu mat o 10 rokov taku cenu porovnatelnu s benzinovym, takze predpokladam ze o takych 15 rokov budem mat elektricke vozidlo aj ja.
 

Tebe je tazko oponovat,

ked nemas potuchy o priehu vykonu (o tocivom momente sa nebudem zmienovat) v zavislosti od otacok.
Rovnako, ako sa rozpisovat o pocte nabijacich cyklov akumulatora. Zrejme sa pri prvej kupe ojazdeneho elektromobilu pekne okasles. Tie uz budu projektovane ako domace spotrebice.
Tam to funguje: servisny zasah po zaruke = 50-100 €. Novy kus 300€.
Kupis 6- rocnu elektricku a po dvoch rokoch ti klaknu baterky. Riadiaca jednotka vypise vymenu a blokne auto. Vyblivnes 40% auta, zaplatis recyklaciu bateriek (neviem ci s nou rata sucasny envirozakon a ci ju mas v cene) a veselo sa voz na nie novom aute, kde si zaplatis kazdu odpadnutu packu (ina hodinova sadzba, servisaci maju specialne vybavenie, aby ich nepotriaslo) . Pekna perspektiva na roztocenie ekonomiky.
 

Neviem, odkiaľ máš

tie čísla a sumy.
Pokiaľ máš praktickú skúsenosť s Teslou, Leafom, E-Golfom , aleb iným elektromobilom (najlepšie 8 ročným ),tak sa nejdem hádať.
Ja len viem, že mám na hybrid (ok, trocha iný súdok ) záruku na všetky, aj elektrické komponenty 5 rokov.
Dalších 5 rokov ma bude stáť každý rok preventívka elektrického systému (vrátane batérie ) 30 €, ktorá mi záruku automaticky predlži do dalšej takejto preventívky.
Takže to už máme 10 rokov, ktoré mi tento systém určite vydrží, a ked nie, tak je to starosť výrobcu, nie moja.
No a dám ti aj za pravdu, 10 ročné auto na baterky by som nekúpil. Leda že by bolo za tak málo peňazí, že nová baterka by mi z neho spravila po mechanickej stránke nové auto a ešte by som niečo ušetril. Niečo ako ked teraz kúpiš 10 ročné TDI a vymeníš všetky tie veci, ktoré zrejme meniť budeš musieť.
Prestavba hybridov na plugin hybridy s čisto elektrickým dojazdom cca 70 km dnes stojí nejakých 7 000 $, za 5 rokov to bude tak maximálne 5 000 a dojazd možno 150 km.
Také auto by mi už úplne stačilo, celý týždeň jazdím električkou kolo domu a cez víkend a dovolenku sa električka zmení na motoráčik.
Obtiažne dobíjanie mestkých ľudí (aspoň zatiaľ, dnešnými technologiami ) je holý fakt.Aspoň zatiaľ. Taký istý, ako súkromná grilovačka obyvateľov týchto bytov pod vlastnými oknami, fakt, že sa v lete neokúpu v bazéne 5 metrov pred vlastným prahom, nezakopú si s chlapcom do lopty na vlastnom pozemku a dalšie vymoženosti, ktoré strácajú výmenou za to, že majú bližšie do divadla, kina, auparku , vyhnú sa ranným zápcham(neviem, čo všetko ešte Voštinár menuje v Novom bývaní ako výhody bytov ). Lebo ceny bytov a domov sú dnes veľmi podobné, takže nie je to o tom, že to zas bude len pre pracháčov s vlastnými domami, a plebs bude smutne jazdiť na dechťákoch a platiť za to aj nadalej. Ide o právo výberu a vlastné triedenie priorít.
U mňa to zrejme dopadne tak, že jedno auto bude malý, stávajúci hybrid, a druhé bude ešte menší elektromobil. Ked bude stáť niečo ako Renault Twizi do 10 tis., (najlepšie japončík ) a bude mať 4 sedadlá.
Teraz je nejaký číňan, ktorý tomuto zodpovedá za 15 000, a to je mi ešte veľa ( http://elektromobily.sk/lacny-... ).
Ceny idú neskutočne dole, nedávno (čiže pred pár rokmi ) som prepočítaval hybridy, a nemali šancu sa peniaze vrátiť, teraz je ten môj o 100 € drahší od dízlovej verzie, a asi o 800 od benzínovej, za chvíľu budú fakt tie elektrá na dostupných cenách.
PS: mám prácu 2 km od domu, po ceste vyhadzujem malého v škôlke (škola je vedľa, takže trasa sa meniť nebude ) ), a ženu v jej práci, pracovnú dobu máme rovnakú (8-16 ), takže po tejto stránke sme v dnešnej všelijako zmenovej firemnej kultúre šťastlivci a dokonalí zákazníci pre lacné e-auto s krátkym dojazdom. Ja sa teším na elektrické auto.
 

 

Nechápem prečo sa do neho navážaš. Má pravdu. Keď sa pozrieš na grafy výkonu uvidíš, že benzínové motory majú pri 3000 ot/min 50-70% výkonu. Naftové až 80-90%, ale oba grafy platia pre motor pri plnej záťaži a plyne na podlahe. Málokedy pri akcelerácii stláčaš plyn na podlahu takže on ak predpokladám, že má benzín podľa max. otáčok môže jazdiť na 50% výkonu. A o krút. momente sa naozaj netreba baviť, je to len funkcia výkonu a otáčok. Inak v tom tkvie dôvod, prečo môe mať benzín s napr. 220Nm a 100 kW lepšie zrýchlenie ako diesel s napr. 330Nm a 85 kW. Benzíny majú vyšší stály prevod ako dízle a teda 220Nm bude násobených vyšším číslom, čiže výsledný moment na kolese bude vyšší. Vychádzam z toho, že benzín dosahuje max. výkon pri 1,5 násobných otáčkach v porovnaní s benzínom. O tomto je krútiaci moment. Jeho praktická vlastnosť je len to, že ak je dostupný v nižších otáčkach, motor má vplyvom nižších vnútorných strát nižšiu spotrebu.
 

 

Lenže primárne bola reč o spotrebe. A tú odvodiť len od otáčok (ako to urobil lord stanley) je nepochopením fungovania motora a parametrov krútiaceho momentu.
Poloha "plynového pedála" pri dnešných autách tiež nič neznamená. Polohu škrtiacej klapky dnes riadi riadiaca jednotka. Kľudne môžeš môžeš mať "plynový pedál" zatlačený do polovice, o škrtiaca klapka už bude otvorená na maximum.
Tzv. podtáčanie motora (bežne radí pri 3000) vedie k "úspore paliva" tým, že sa nevyžíva výkon motora, ale na úkor jeho životnosti. To je lepšie kúpiť auto s menej výkonným motorom a využívať jeho vlastnosti. Priemerná spotreby by tým klesla viacej.

A mimochodom, nie krútiaci moment je "funkcia" výkonu a otáčok, ale práve naopak, výkon je hodnota vypočítaná z nameraného krútiaceho momentu a otáčok.
 

 

Ok, takže tvrdíš, že netreba stlačiť pedál na podlahu a klapku otvorí na max. Vstrekne ale aj max. dávku paliva? Lebo to sa mi nechce veriť. A to čo píšeš na konci, to platí pri zisťovaní výkonu motora na brzde alebo sa mýlim?
 

 

Škrtiacu klapku si ovládal plynovým pedálom napr. na Felicii. Tam bol pedál prepojený so škrtiacou klapkou lankom a jej polohu skutočne ovládal vodič.
Na dnešných autách škrtiacu klapku otvára motorček, ktorý riadi riadiaca jednotka. Tá síce sníma aj polohu plynového pedála (hlavne jeho zmeny), ale otvorenie škrtiacej klapky riadi podľa programu. U rôznych áut je program rôzny, ale u niektorých áut skutočne môžeš mať plynový pedál v polovici a škrtiaca klapka je už otvorená na maximum. Môžeš potom stláčať plynový pedál koľko chceš, s motorom (autom) to už nič nerobí. Menej skúsený vodič si to ani neuvedomí a motor "trápi" v nízkych otáčkach a skracuje jeho životnosť (podtáča ho).

Množstvo paliva sa riadi tak, aby zmes so vzduchom bola optimálna. Krátkodobo bohatšia zmes sa využíva pri akcelerácii. Ovládanie motora prebieha množstvom zmesi, teda polohou škrtiacej klapky.

Výkon spaľovacieho motora sa priamo zmerať nedá. Zmerať sa dá len jeho krútiaci moment, ako si správne uviedol, na motorovej brzde.
Uvádzaný výkon je vypočítaná hodnota, ktorá sa rovná: krútiaci moment x otáčky x koeficient (stačí, keď si porovnáš krivky výkonu a krútiaceho momentu nejakého spaľovacieho motora).

Pri elektromobile je to iné. Tam vieš priamo zmerať príkon elektromotora. Presnejšie jeho prúdový odber (v Ampéroch). Práve intenzita prúdu je pri elektromobiloch limit, ktorý určuje jeho maximálny výkon (maximálny príkon elektromotora), ale aj rýchlosť nabíjania. Pri rýchlom nabíjaní sa vyžaduje trojfázová zásuvka s prúdom až 32 Ampérov na fázu! To je to, čo si väčšina nadšencov elektromobilov neuvedomuje:

http://teslaclub.sk/forum/v%C5...
 

 

Ale prvotná myšlienka lorda stanleyho bola, že v meste nejazdíš s autom tak, aby si potreboval stály výkon 30kW a že z toho, čo človek nabije na parkovisku budeš jazdiť len 6 minút. Ja som sa potom chytil toho, že má pravdu, keďže pri jazdení NIKDY nevyužívaš motor na 100% počas celej jazdy.

Skĺzli sme k tomu, že motor vie aj pri "polovičnom plyne" otvoriť klapku na max. Vtedy môže vstreknúť aj viac paliva, ale to sú len prechodné stavy, ako ty hovoríš zapríčinené napr. rýchlou zmenou polohy pedálu. Riadiaca jednotka nedovolí jazdiť autu s prebytkom vzduch (NOx) a ani s prebytkom paliva (pevné častice + CO) na dlhší čas, ako ona vyhodnotí - prednastavené "nebezpečné sitácie", potreba náhlej zmeny rýchlosti. Z toho vyplýva, že poloha pedálu má vplyv na to, koľko paliva spotrebuješ. Ak by nemala, tak má auto konštantné zrýchlenie.

Myslím si, že som tvoje "Poloha "plynového pedála" pri dnešných autách tiež nič neznamená." posledným odsekom vyvrátil.

Posledná vec, ľudia ktorý navrhujú motory vedia "teoreticky presne" spočítať aký bude mať motor výkon. Motorová brzda slúži už len na overenie údaju.

Vďaka za diskusiu. :)
 

 

Nikto nespochybňoval, že automobil nevyužíva počas jazdy výkon motora na 100%. Len "argumentácia" otáčkami bola dosť naivná.

S tou škrtiacou klapkou si to nepochopil, alebo tomu nechceš veriť :)
Pri dnešných autách môžeš ísť v miernom stúpaní "na pol plynu" a myslíš si, že motor má ešte rezervu. V skutočnosti už ale riadiaca jednotka otvorila škrtiacu klapku na maximum a motor ide s maximálnym zaťažením v nízkych otáčkach (podtáča sa). A takýto stav je dlhodobý, nie len krátkodobý (pri rýchlej zmene polohy pedála). Preto poloha pedála nezodpovedá polohe škrtiacej klapky.

Platnosť každej teórie sa dokazuje praktickou skúškou. Pri technických záležitostiach meraním. Meranie krútiaceho momentu na motorovej brzde neslúži na overenie platnosti teoretických údajov, ale práve naopak, je základom pre definovanie ďalších vlastnosti (výpočet výkonu). Následné merania sú kontrolné, ktoré slúžia na overenie definovaných parametrov (nie teoretických). Starší motor už nemusí plniť pôvodné parametre, zvlášť ak je poškodený napr. podtáčaním (typicky ovalita valcov).
 

 

No nič to, som z toho jeleň :D
 

 

Už rozumiem, výkon je naozaj funkcia krútiaceho momentu, teda sily na ramene. Ale to s tou klapkou a objemom vstreknutého paliva ma stále zaujíma.
 

 

Podľa Teba otáčky = výkon? Je vidieť, že tomu nerozumieš.
A nabíjanie elektromobilu si predstavuješ asi ako nabíjanie mobilu :)
Ten výkon tam pri nabíjaní musíš dodať a ak má mať nabíjanie "rozumný" čas, tak to bude celkom solídna intenzita prúdu (Ampére). Ak si zrátaš také sídlisko... Bude to chcieť podstatne prerobiť infraštruktúru. Pri mínusových teplotách (ako túto zimu) sa akumulátor veľmi nenabíja (neprebieha elektrochemická reakcia). Čo s tým, v zime sa jazdiť nebude?
Zabúdaš, že nie každý jazdí autom denne. Čo potom také samovybíjanenie a jeho vplyv na efektívnosť?

Toto môže "fungovať" len po "komunisticky", keď sa väčšina bude povinne skladať menšine na dotovanú "ekológiu".
 

1 2 3 4 5 6 > >>

Najčítanejšie na SME Auto