SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kamióny majú v Nemecku v budúcnosti jazdiť ako trolejbusy (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Logika?

A co tak vozit naklad rovno ovela efektivnejsie, lacnejsie a bezpecnejsie vlakmi a odstranit z ciest tie neekologicke kamiony soferovane pretazenymi vodicmi..
 

 

Vlaky sa vsade nedostanu a doprava vlakmi nie je vhodna pre vsetky druhy tovarov. Hybridny kamion v zavislom rezime by navyse zvysil ucinnost velmi vyrazne.
Otazka je skor ze odkial chcu Nemci tu elektrinu nabrat a co to so zatazou siete narobi.
 

 

To by musela byt vlakova doprava aspon trosku konkurencieschopna. Ale casovy rozdiel vlak vs. kamion je niekolkonasobny. Pri presune cez europu kamionom den, vlakom kludne aj 4-5.
Takze nie je to efektivnejsie a uz vobec nie lacnejsie.
 

Ani nie..

Ak ides niekam autobusom hodinu, vlaku to trva 4-5 hodin? Nie.. vacsinou kratsie, povedzme ze na rovnako. Je najmensi problem pripojit za osobny vlak vozen s kontajnerom. Naklady kvoli dodatocnej vahe navyse su neporovnatelne s nakladmi na kamion a plat vodica navyse, to uz nehovorim o nebezpecnosti kamionov a unavenych vodicov, su ich plne spravy. Staci iba pozmenit infrastrukturu (za ovela menej ako invsticia do trolejov po dialniciach a uprava vsetkych kamionov na hybridy s trolejmi) a zaviest dopravu kontajnerov zo skladu na stanicu a zo stanice do obchodu/ku klientovi. Ak sa pouziju elektricke vlaky a na prepravu na a zo stanice elektricke nakladne auta s kontajnermi, mame riesenie bezemisnej dopravy buducnosti.
 

To záleží kam ideš.

Do väčšiny obcí vlak nejazdí . A samozrejme to je problém zaradiť vozeň s kontajnerom a na vykládkovej stanici s ním manipulovať, keď dnes sú koľaje s nástupišťami pre osobné vlaky. Ty vôbec nepočítaš s manipuláciou v štartovej stanici a v cieľovej, nehovoriac, že tie väčšinou nebudú totožné s osobným vlakom. Nehovoriac, že ten voeň by musel byť v stanici pripravený na nakládku, teda by sa výšila preprava prázdnych vozňov do nakládkových staníc. Pochopitelne preprava kamionov o stanic do cieľa by bola za takmer rovnakú cenu ako z východiskovej stanice, ak sa pýtaľ prečo, tak preto, že zadarmo to robiť nik nebude.
Žiadna bezemsiná doprava neexistuje to je len politický výmysel. To, že sú elektrárne sústredené na miesto, ktoré ty nevidíš neznamená, že emisie či iná ekologická záťaž neexistuje.
 

 

Pozeram ze si vobec nepochopil pisany text :) Ak si myslis ze cesta kamionom z BA do KE lidlu stoji tolko isto ako z KE stanice do KE lidlu tak mas niekde problem.. Ak v BA potrebujes taxik na stanicu a v KE z nej vystupis tak ta z nej tiez neodvezie ten isty taxik ktory pojde popri vlaku :) To ze ty nevies o bezemisnych elektrarnach neznamena ze neexistuju. A neplet si emisie s ekologiou.
 

 

Na to ze o energetike a preprave tovarov vies gulove, si dost arogantny. Mal by si sa krotit. A aby som usetril prispevok:
Pripojit nakladny vozen za osobny vlak je problem
Dodatocna hmotnost sa prejavi tak isto ako vsade inde
Troleje by sluzili aj ako vodiace vodice pre autonomne ovladanie, vyrazne znizujuc unavu vodicov
Natahat vlecky vsade kde jazdia kamiony je jednoducho nerealne
Elektricka trakcia nie je bez emisii
 

 

Ak ty si myslíš, že lidl je len v KE potom máš o doprave scestné predstavy. Nehovoriac, že na tú stanicu sa musí ten kontajner nejako dostať a zase to stojí náklady. Uvedom si, že držať kamión na krátke trasy je ďaleko nákladnejšie ako ho držať na dĺhe. Ak nakládka/vykládka zaberie troj a viac násobok času cesty bude to musieť niekto zaplatiť, takže ver tomu, že sa tá cesta predraží.
No schválne, ktoré silové elektrárne sú bezemisné?
 

 

Pozeram ze vas co nechapu citany text je tu vela.. vas problem je ze hladate stale dovody preco sa nieco neda, takto myslia nevizionari zaseknuti v klasickych koncepciach. Nie nemyslim si ze Lidl je len v KE, to je tvoj mylny predpoklad, fakt je ze ten Lidl v KE je a chodia donho neefektivne, neekonomicke a nebezpecne kamiony vytvarajuce neporovnatelne viac emisii ako emisie vyrobene vo velkom v elektrarnach, resp. velky podiel el. en. napr. v Rakusku kade by vlaky smerujuce do SR Lidlov jazdili je podiel 33% a stale rastuci s cielom stale ho navysovat. Mylis sa aj v case nakladky a vykladky, netusim z kade tahas tie svoje cisla :) asi si este nevidel modernu nakladku/vykladku kontajnera v rozvinutom zahranici, podla tvojich uvah by lodna doprava trvala roky :) Tu napriklad musia zeriavy pokryvat ovela vacsiu plochu (prekonat vacsie vzdialenosti) a aj tak to trva pod minutu (https://www.youtube.com/watch?...).
Ten kontajner by sa nakladal na kamion tak ci tak, vacsinou v sklade v blizkosti zeleznicnej stanice, ale podstatnejsie je ze ak mas napr. v Lidli zeleninu zo Spanielska, tak pri ceste 3000 km kamionom ta nejaka par km cesta na a zo stanice vobec nezaujima.
Pri nahradzani kamionovej dopravy sa nemusite viazat na konkretne priklady a hladat ich nevyhody, treba sa na to pozerat ako na dopravu a to velkeho mnozstva roznych tovarov ktore maju spolocnu cestu ktora moze byt z velkej casti zdielana. Pouzivanie kamionov na prenos jedineho kontajnera/vlecky je asi tak efektivne ako keby si kazda firma/domacnost vyrabala sama elektrinu s benzinovym generatorom. Samozrejme ze sa musi vybudovat infrastruktura ale ta sa presne musela vybudovat aj v pripade el. prenos. sustavy, nikto nepindal ze je blbost investovat peniaze do spolocnej siete..
Na mieste je aj otazka co by sa dosiahlo paradnym dotiahnutim napadu s trolejovymi kamionmi a poloautonomnym riadenim? Vznikol by obycajny vlak ktory potrebuje v kazdom vozni vodica, ktory musi mat dlhe prestavky (kamiony odstavene na obrovskych plochach) na vyspatie sa, ktory potrebuje servisovat (+technicke a emisne kontroy) motory v kazdom vozni, menit pneumatiky, platit poistky a cestne dane, riesit zapchy a nehody, nici cesty do ktorych treba dalej investovat a cesty s trolejami budu vyzerat ovela skaredsie... nebolo by lepsie medzistatnu a medzimestsku dopravu riesit zhustenim a vylepsenim infrastruktury el. vlakov a last mile dopravu riesit el. autami na beterie ktorych najvacsi problem je dojazd ktory pri malych vzdialenostiach na a zo stanice nie je problem a stale sa perimeter dosahu bude zvacsovat? Kto sa vyzna v zeleznicnej doprave a jej problemoch v US (kto tam nebol moze pozriet napr. https://www.youtube.com/watch?...) vie aku vzacnu vyhodu oproti nim ma Europa a je na nas ako ju vyuzijeme. Kto bol tak ako ja v Indii nemoze tiez popriet obrovsku dolezitost vlakov pre tuto jednu z najvacsich ekonomik sveta.
Skuste sa na to pozriet ako na nahradenie autobusov v meste metrami.. alebo ani toto sa vam nepaci? :)
PS nikde som nebol arogantny, "nepochopil si pisany text" nie je arogancia.. to je konstatovanie ;)
 

Treba sa pozerať realisticky bez ilúzií

Začnem od P.S. arogancia je keď niekto miesto argumentov začne písať o oponentoch akí sú zaseknutí, nevizionárskí, tvrdiaci, že hľadajú, že sa to nedá.

Ak sú tie kamiony tak neefektívne, neekonomické (aký je v tom rozdiel?) máš možnosť predbehnúť všetky špedičky nielen na tom zarobiť, ale ešte pomôcť zdechínajúcemu slovenskému Cargu. V tom Rakúsku (to je iná debata) nemajú problém zvyšok el. energie vyrábať z uhlia a kupovať z Českého Temelína. Inak by im celá neemisná prečerpávacia zelená energia pošla.

Nemôžeš porovnávať veľké nakládky v morských prístavoch s jednotlivými na(vy)kládkami v elektrifikovaných staniciach, ktoré sú väčšinou na Slovensku v centrách miest. Aby som ti to vysvetlil, vozeň pripojený k osobnému vlaku by musel byť odpojený od vlaku, ktorý ho priviezol, musela by ho prísť odviesť dieslový rušeň, ten by ho musel odtlačiť na vykládkovú koľaj mimo elektrifikovanú trať, kde by mohol byť vykládkový žeriav, pokiaľ by z nejakých dôvodov nebol v danom čase prichystaný kamion na odvoz musela by byť prichystaná plocha na skladovanie týchto kontajnerov. Následne by bol kontajner vyzdvihnutý. Ver tomu, že to nie je nič jednoduché. Je rozdiel to robiť vo veľkom na veľkých plochách mimo centier miest a v malom, na miestach kde je to vôbec nezvládnutelné či už po logistickej, alebo dopravnej stránke. Od stola sa dá všetko spraviť, ale realita je iná. Hlavne ak to od stola diktuje človek, ktorý nevie čo to obnáša.
Už to tu ktosi písal Československo má elektrickú trakciu v dvoch systémoch AC aj DC, Rakúsko má trakciu na inej frekvencii Ukrajina iný rozchod atď. Tvrdiť, že Európa má nejaké lepšie podmienky v železničnej trati ako USA je jasná neznalosť problematiky. Ďašia vec pre taký Lidl, (keď sme ho vzali ako príklad) je to nepoužiteľné. Jedna predajňa Lidl nevezme 40 stopový kontajner plný múky či cukríkov, ale má presne nabalené palety a tie berie z centrálneho skladu, nehovoriac, že z kamiona vyložia hoc len tri palety a kamión môže so zvyškom pokračovať ďalej, čoby kontajner bolo nutné zase naložiť na vagón a odviezť do Michaloviec a tam opäť prekladať.
To nehovorím, že prevoz zeleniny po elektrifikovaných tratiach cez Európu je kvôli rôznym el. systémom je prakticky nemožné musíš v uzavretých priestoroch udržiavať teplotu, vlhkosť, atď, aby si udržal čerstvosť, čo pri odpájaní a pripájaní vagónov, na rôznych zoraďovacích staniciach, by nebolo možné udržať.
To čo ty spomínaš ten tvoj kamiónový vlak má jednu obrovskú výhoddu oproti železničnému vlaku a to, že ktorýkoľvek vozeň (rozumej kamión) môže sa v ktorejkoľvek chvíli bez problémov odpojiť od "kamión-vlaku" a ísť k svojej cieľovej stanici. Napríklad ide z BA do Vranova a postupne sa odpájajú v Senci, Trnave, Hlohovci, Piešťanoch, atď a zároveň sa môžu ďalšie pripájať bez tohoho,žeby musel celý "vlak" zastaviť čakať na voľnú manipulačnú koľaj v stanici len preto,že tam potrebuje odpojiť jeden vozeň. Už chápeš prečo je to nepraktické, drahé, zlé a neekologické používať prepravu vlakom pre takýto druh tovaru?
P.S.:Metro je určite výborná vec má svoje výhody, pre ľudí v centre mesta, ale je nevyužitelné pre prepravu tovarov do tohto centra. Nemiešaj jablká s hruškami.
Aby si ma správne pochopil ja nie som apriori proti preprave po železnici, určite pre mnohé suroviny je to potrebné a aj výhodné, ale nie to ako to ty tu popisuješ. A hlavne vidím, že je to skôr štátom dotovaný nezmysel ako skutočne potrebná vec.
 

sci-fi

Jedna kontrolni otazka soudruzi: Kolko sa otoci kamionov len v Kii denne? Pan hovorca sa vyjadril ze cca 200. A to este maju vlastnu stanicu na vyvoz aut.
Vies si predstavit nakladnu stanicu len v Ziline pri takychto cislach? Vsetky vyrobne firmy funguju bez skladov, prave ako sklady vyuzivaju kamiony, ktore vezu jednotlive komponenty, tovar, ... rovno na linku. Ked sa ale vratim k tej Kii, za minuly rok vyrobili 339 500 aut, co vychadza priblizne na 930 aut denne. Vies si predstavit tie sklady, aby dokazali vykryt zdrzanie pri vykladke a nakladke tovaru na stanici. Zober to len sedliackym rozumom. Kamion musis nalozit - prve zdrzanie, kamion musis prelozit na vlak - druhe zdrzanie, kontajner musi prelozit na kamion - tretie zdrzanie, kamion vykladas na mieste urcenia - stvrte zdrzanie. Bavime sa o casovom rozsahu niekolkych hodin. Ked mas hodinovu rezervu na vylozenie kamionu v mieste urcenia bez pokuty, tak taketo casove straty si na triko nezoberie nikto. Pretoze nalozit nejakych 20-30 kontajnerov na vlak ma svoje casove zdrzanie. A este dalsia vec, nie kazda stanica je vybavena na nakladku a vykladku kontajnerov.
Na zaver ta zial sklamem, efektivnejsi sposob prepravy ako kamionmi zatial nevymysleli. Casove straty prekladanim tovaru (kontajnerov) su najvacsim problemom dnesnej uponahlanej doby.
 

 

možno o tom nevieš, ale v SR sa vyrába 90% elektriny bez emisií - z jadrových a vodných elektrární a ešte aj z tých zvyšných 10% je časť biomasa https://www.seas.sk/zakladne-u... Takže odpoveď na tvoju otázku, ktoré silové elektrárne sú bezemisné - drvivá väčšina.
 

 

A kto tvrdí, že jadrová elektráreň je bez emisií? To akože, keď nevidíš radón (plyn), ktorý sa vytvára pri ťažbe uránu a viaže sa na prach neznamená, že neexistuje. To nevravím o výstavbe týchto neekonomických a neekologických elektrární. Len pri ich výstavbe bolo vyrobených toľko emisií, že to radšej ani nikto nespočíta tak ako nik nezarátava do cene energie výstavbu či bezpečnosť elektrárne.
 

 

Problem je v tom, ze pod pojmom emisie resp. ekologicka zataz niektory vnimaju len vypustanie CO2. Ale problem je ovela sirsi. Staci sa pozriet kolko betonu a zeleza sa pouzije pri vystavbe jadrovej elektrarne. A ver tomu ze pri vyrobe toho betonu a toho zeleza vznikaju emisie dost znacne. A to sa este nebavime o dlhodobom ukladani jadrovych odpadov, ktore sa na Slovensku prakticky ani nezacalo riesit.
Peniaze = energia alebo suroviny alebo ludska praca alebo priestor.
Takze ak je nieco rovnako drahe a spotrebuje sa pri tom ovela menej energie, tak je pravdepodobne ze to spotrebuje ovela viac inych surovin alebo ovela viac ludskej prace. Tato zakladna matematika sa neda *****
 

 

množstvo emisií vyprodukovaných pri výstavbe atómovej elektrární nie je taký problém spočítať ide predovšetkým o použitý betón a oceľ.Budeš asi prekvapený, že pri projektovanej životnosti 50-70 rokov je to zanedbateľné číslo. Detto pri vodných elektrárňach. Navyše všetky tieto zdroje sú už postavené, takže neprodukujú nové emisie. V rámci tejto debaty, o blízkej a strednej budúcnosti kamiónovej dopravy sa teda rozhodne za bezemisné považovať môžu. Z každej spotrebovanej kWh na Slovensku platíš odvod, prostredníctvom ktorého sa platí za skladovanie jadrového odpadu, takže sa to zaratáva do ceny energie.
 

 

Myslím si, že je to problém spočítať a to nielen to, že koľko popolčeka bolo vypustené pri výrobe cementu či koľko prachových častíc lietalo vzduchom v Ladcoch už nik niky nespočíta, len pamätníci spomínajú keď šli vlakom zo Žiliny do Trnavy a koľko prachu ležalo na staničnej budove nieto ešte vo vzduchu, ale čo je ešte horšie je, že nik nikde nespočíta koľko nás skutočne stála jadrová elektráreň nielen od jej stavby, nehodách (A1) až po jej likvidáciu, a o žívotnosti 70 rokov si nechaj len snívať. V1 sa nedožila ani len 30 rokov. V2 po predraženej modernizácii má predĺženú životnosť na 40 rokov. To, že platíš odvod, neznamená, že máš zaplatenú likvidáciu odpadu z JE, takže zarátané nie je takmer nič.
 

 

ešte raz atómové a vodné elektrárne ktoré produkujú 70% elektriny na Slovensku sú už postavené. Ak sa bavíme o strednodobej budúcnosti v doprave o čom tento článok je, tak tieto zdroje ju budú produkovať prakticky bez emisií.
 

 

Jadrové elektrárne stále produkujú "vyhorené" palivo a to sa musí niekoľko rokov nielen najskôr veľmi dlho dochladiť, ale potom uzavrieť do niekoľko vrstiev betónu a ocele uzavrieť a tie uložiť do úložiska na jadrový odpad a čo si myslíš z čoho to je vyrobené a ako sa tam dostane? Takže žiadne prakticky bez emisií, len ich nikto nechce počítať, lebo je to politicky nevhodné.
 

 

Zo SR sa jadrový odpad pôvodne vyvážal do Ruska. Po tom ako smernica EU zakázala vývoz jadrového odpadu mimo EU, sa jadrový odpad ukladá pri Mochovciach na dočasné úložisko http://www.javys.sk/sk/jadrove... Len občania zaplatili v 2016 70 mil eur do jadrového fondu VSE ďalších cca 20 mil. Tie prostriedky, ak by sa nekradlo, by v pohode stačili na bezpečné uskladnenie jadrového odpadu.
Keď sa pozrieš na to úložisko a rozmery kontajnerov, tak pochopíš, že príspevok takéhoto úložiska na tvorbu emisií je minimálny - tak na úrovni nejakého stredného developerského projektu rodinných domov v okolí bratislavy - v preklade chyba pri zaokrúhľovaní v prípade, že by sa táto elektrina produkovala v uhoľných alebo plynových elektrárňach.
Ja rozhodne nie som nejaký zástanca budovania nových kapacít jadrovej energetiky v jej dnešnej podobe, ale tvrdiť že už existujúce jadro je ekologická záťaž, z hľadiska emisií, tak ako ty, môže len človek, čo neobetuje 5 minút na googli aby si zistil ako to je, alebo schválne zavádza. K vodným elektrárňam sa radšej ani nevyjadruješ.
Takže naďalej si stojím za tým, že si nevedel o čom hovoríš, keď si chcel vedieť aspoň jeden zdroj silovej elektriny bez emisií. V SR je to 90%, teda drvivá väčšina a navyše podiel uhlia bude klesať a podiel obnoviteľných a bezemisných zdrojov bude stúpať.
 

 

To, že sa vyvážal do Ruska nejako znižovalo jeho nebezpečnosť či tvorbu emisií?
Tvoj link :"Ľutujeme, ale stránka, ktorú chcete zobraziť, neexistuje."
Ale za to tam nájdeš info ako, že dočasné úložisko jadrového odpadu je nedostatočné a musí sa rozšíriť.
"Z dôvodu predčasného odstavenia dvoch blokov JE V1 v Jaslovských Bohuniciach vzrástla potreba vybudovať v rámci existujúceho areálu RÚ RAO Mochovce ďalšie úložné kapacity na ukladanie rádioaktívnych odpadov z vyraďovania. V súčasnosti prebieha na toto rozšírenie úložiska proces EIA (Hodnotenia vplyvu na životné prostredie) a predpokladá sa, že do konca roku 2017 budú na RÚ pripravené ďalšie nové úložné priestory na ukladanie nízko rádioaktívnych odpadov, ako aj pre veľmi nízko rádioaktívne odpady."
V bola vyradená pred vyše desiatimi rokmi a úložisko sa ešte dnes musí kvôli nej rozširovať, teda nevyrába žiadnu el. energiu napriek tomu stále produkuje odpad a aj emisie. Mohol si si dať aspoň tú námahu a tú stránku prelúskať a pozrieť si minimálne obrázky, keďd sa ti už nechcelo čítať. www.javys.sk/sk/jadrove-zariadenia/republikove-ulozisko-radioaktivnych -odpadov/ru-rao#
To tu nemám spomenuté odkaliská pri ťažbe uránu nagoogluj si napríklad Dolní Rožinky v ČR. Ako vidíš, tá bezemisná energia zrazu taká bezemisná nie je. Nielen, že produkuje emisie skôr ako je postavená, ale veľmi dlho bude ešte, keď už nevyprodukuje ani watt prúdu.
Vodné elektrárne nevyrábajú silovú energiu, slúžia na špičkovú energiu.
Čo sú to obnovitelné bezemisné zdroje?
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Auto