SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Favorit bol hit, ako prvé auto si ho kúpil aj Jaromír Jágr (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

Za socializmu bolo lepsie
Tento clanok by si mali povinne precitat fnukalkovia ktori siria bajky o tom ako bolo za socializmu lepsie. Nemusim snad podotykat ze toto auto bol "hit'' hlavne preto ze ine nebolo a kazdy bol rad ze sa dostal aspon ku Favoritu. Len pripomeniem - keby chcel oponovat niekto co si pred nos nevidi - v kazdom meste aspon 5 predajni, X roznych znaciek a typov, vodite dnu predajca sa potrha aby ste si kupili prave u nich. Ziadne ponizujuce vyckavanie v poradovnikoch ako zebrak ci bombonierku pre predavaca.
pgh
odveci
veľmi odveci príspevok. Netvrdim, že za socializmu bolo lepšie, ale ani táto "demokracia" ala fico je o ničom. Keď Ti len to chýba, aby sa ti predavači klaňali, tak to si veľmi úbohy človek. Ináč tu bombomieru, majú v súčasnosti zarátanu v cene.
prapacho
Dakujem
Predstav si ze presne nieco taketo v style "a kde maju na to dnesni ludia vziat" som ocakaval. Asi ti budem zbytocne vysvetlovat co je realna kupna sila resp. kolko rokov musel priemerne zarabajuci clovek pracovat na auto vtedy a kolko dnes. Spocitaj si sam. Neratajuc ze dnesne je auto na uplne inej technologickej urovni, poskytuje uplne iny stupen kofortu aj bezpecnosti. Nie nepotrebujem aby sa mi niekto klanal az na podlahu. Ale auto znamena minut vacsi balik penazi - mozno moje dlhorocne mozno celozivotne uspory, mozno sa zadlzim uverom na X rokov dopredu. A ked uz u niekoho miniem taky balik penazi tak sa tam chcem aby si cenili ze im dam zarobit, nie ze sa budem u nich musiet doprosovat alebo dokonca ponizujuco stat v rade pred predajnou ako zebrak.
pgh
<< < 1 2 3 4 > >>

no strasne nieco to bolo

ludia s hotovostou stali v radoch na nové autá... dnes stoja v poradovnikoch na nové podobne, no len tí z hornych 10%... a tí ostatní v radoch leasing/úver, aby sa nemuseli doprosovat ťuknuto-stocenej jazdenky.. porovnavat kupnu silu zacni potom, ked zaplatis vsetky mandatorne vydavky (vratane byvania, E..) .. za co ludia postavili a zariadili tie statisice novych rodinnych domov (a bez celozivotnych dlhov !), alebo chaty, odkial mal skoro kazdy proletar peniaze na vkladnej knizke, peniaze na vychovu 2-3 deti..preco ponuka niektorych spotr. tovarov nestihala dopytu, ak podla teba to bolo s realnou kupnou silou horsie ?.. nedava mi to zakladnu logiku, kedze tam, kde je dopyt, musis mat logicky aj kupnu silu.. a odkial bola, ked ludia dokonca fungovali bez spotrebakov, hypotek, kreditiek,.. ?

tvoje porovnavanie technologickej urovne aut spred 30r a dnes, to mi pripomenulo tu "AnaLiTyčku" z nemenovanej banky, co raz hovorila, ze dnes je vyssia zivotna uroven, lebo mame mobily a LCD :) ..akokeby to bolo pre zivot to podstatné... prip. porovnavat produktivitu, to ma aky vyznam v danom kontexte ?..skor je to tak gol do vlastnej, kedze pri nizsej produktivite kedysi realne mzdy average Joe-a a teda aj tych kvalifikovanych robotnikov automobiliek boli vyssie..to hovorim aj v globale zapadneho sveta.. ja sa naopak cudujem, preco je pri takych nizkych korp. daniach, tlaceni mzdovych nakladov dole, rekordnom korp. profite ako v posl. dekadach ten vyvoj tak pomaly a zakl. princip auta je defacto rovnaky, pricom furt jazdime na spalovacich motoroch ako pred 100r, riesime po servisoch dookola tie iste prkotiny, a vyrobcovia namiesto tazsieho a tym padom aj nakladnejsieho behu na dlhe trate s prelomovymi platformami vymyslaju vacsinou rozne polozbytocnosti a marketing gimmicks..

na margo clanku, rodicia sa na presne tomto aute 136L vozili 24r. (od jari v 89), cena 84,600, na vyber boli v case kupy v danej varke 3 farby- zelena, hneda, biela..prvší brali vacsinou zelene, potom hnede a tym nizsie ostala biela.. za tie roky nas/ich nechalo na ceste 2x a bol potrebny odtah do servisu (raz motor, raz alternator), okrem toho len domaci udrziavaci servis, blbosti v interiery a v poslednych rokoch uz aj hrdza ...este sa pamatam aj na marketing, kt. Skoda pouziva dodnes.. ten s postupnym odhalovanim :)..najprv sa objavil v casopise Stop na titulke predny svetlomet, v dalsom cisle zadny.. a dnes to robia obdobne, az to smeruje k orgazmickemu odhaleniu a vsetci sa chcu dotknut novej Skody :).. inak, toto bola podla mna lepsia kupa ako Samara, o Oltcite nehovoriac, pricom v tej generacii predtym to bolo naopak..105ky/120tky boli krokom naspat a na žiguliaky sa nechytali.. teda ak sa nebavime aj o tuzexovych autach, lebo aj take boli..
 

dovoľujem si nesúhlasiť

kúpna sila v socializme...? V roku 1980 sme v bloku boli 12 rodín, ale my jediní sme mali auto, aj to len preto, že sa "skladala" celá rodina a tiež sa peniaze požičiavali. Kupujúcich až tak veľa nebolo. Na východe boli len tri predajne na autá (Košice, Prešov a Poprad) a na tých pár áut sa čakalo. Samozrejme to budilo dojem, že aký je veľký záujem... Parkoviska v tej dobe úplne prázdne... Dnes je v každej rodine auto (aj dve alebo tri), tak čo trepeš o horných 10%, ktorí si to môžu dovoliť.
Na Favorita si vtedy potreboval 36 platov, dnes kúpiš nové auto aj za menej ako 10 platov...
 

kupis teoreticky

lebo podstatne viac das na drahsie byvanie, energie, verejne sluzby, dopravu... po zaplateni mandatornych vydavkov si holý a kedysi ti ostalo viac z prijmu ako dnes, obzvlast tej polovici, co byvala vo vlastnych domoch na dedinach a este si aj prilepsila (fuskami, gazdovanim,..).. a take detaily, ze z hrubej mzdy ti ostalo viac a aj priemerna mzda sa pocitala z nie takych roztvorenych noznic ako dnes, cize viac ludi malo priemer a nadpriemer neratam

nemozes to takto porovnavat, kedze ani inde vo svete nebol taky stupen mechanizacie, robotizacie, produktivita ako dnes, take technologie, taka glob. dostupnost lacnej prac. sily, neregulovaneho pohybu kapitalu, bezcolneho predaja...aj preto nie je ferove, ked dnes hovoris a porovnavas najlowcostovejsie auto na trhu.. preco prave tu, preco nie Octaviu ?...lebo to je ako tvrdit, ze ak by mal Custer pri Little Big Horn par tis. otrokov a namiesto koní Abramsy, tak by vyhral.. alebo ako onanovanie nad cenou / moznostami pocitaca Atari spred 30r a tymi dnesnymi.. aj na Zapade bol takyto tovar drahsi ako dnes, nielen u nas...a podobne ako u nas byvanie, verejne sluzby, energie a pod. boli naopak lacnejsie ako dnes...cize aj tam boli realne mzdy medianu vyssie ako dnes a predtym ako naplno prepukla globalizacia s tlakom na dezindustrializaciu, mzdove naklady, presun prac. miest do azie ci vych. bloku, roztvaranie prijmovych noznic, dopyt na dlh atd...a ten uz beztak masivny dlh stale rastie...ja suhlasim, ze na spotrebne veci dnes robime kratsie a teda ze su lacnejsie...ale za aku cenu, pricom to zaroven nie su veci, ktore kupujes a potrebujes kazdy mesiac, ani rok... no zato kazdy mesiac musis platit drahy najom / hypoteku, plyn, elektriku, vodu, skolku/skolu, doktorov, konicky, mhd pod.

ja vazne nechapem ako moze dnes byt vyssia realna mzda, ked stvorec "ludoveho" byvania stoji 2-3 mesacne platy, ked na prenajom ex-socialneho dnes sukromneho 3-4i panelaku, ktore ludia z dedín stavajuci nove dvojgeneracne domy povazovali za podradne byvanie, dnes potrebujes cely mesiac pracovat, pricom vtedy ti na najomne v panelaku isla cca desatina mzdy... ked len na vykurenie rodinneho domu plynom cez zimu dnes potrebujes 3mesacne platy, drevom 1 mesacny plat.. ked vyse polovica mladych do 34r. byva u rodicov, ked je porodnost taka aka je, statisice mladych v zahranici, kde sa snazia cosi usetrit aj na byvanie, ked/ak sa vratia.. keby mi bol niekto v 89 povedal, ze o 30r bude sen nieze priemernej, ale aj nadpriemernej mladej rodiny aspon ten poondiaty 40r. panelak a jedno decko, a budu radi ak ho budu mat aspon na celozivotnu hypoteku, tak ho zrejme poslem na psychiatriu
 

 

Poznám človiečika, čo zasnene sníva o socializme ako ty. Oslavuje aké bolo všetko dokonalé. Momentálne má na dvore tri autá. Vieš aké? 3 kusy Fiat Tipo, teda auto presne z obdobia Favoritu. To je zaujímavé, že o Favorite ani len neuvažoval.

K bytom... Dám ti odkaz na článok, ktorý tiež oslavuje socializmus, no všimni si údaje k bytovej výstavbe, ten článok je tu :
http://pavelherman.blog.idnes....

Nechtiac ten bloger priznáva, ako to išlo v 80-tych rokoch do úpadku V rokoch 1985-90 sa postavilo 120 tis. bytov, čo bolo výrazne (o tretinu) menej ako v období 1965-1970 (180 tis. bytov), dokonca omnoho menej ako za obdobie 1960-65 (160 tis. bytov)
Zaujímavé čísla sú však aj v prepočte na tisíc obyvateľov. V roku 1975 bolo postavených 10,3 bytov, alebo domov na 1000 obyvateľov, no v roku 1975 už len 7 bytov alebo RD na 1000 obyvateľov!

Dnešné ceny bytov (aj starých) na Slovensku sú práve dôsledok malého počtu postavených bytov v Československu. V ČSSR bolo v roku 1990 cca 370 bytov, či RD na tisíc obyvateľov, kým v západných krajinách to bolo aj o 100 bytov na 1000 obyvateľov viac.
Snílkovia ako ty básnia o tom, koľko sa postavilo bytov za socializmu, no realita je taká, že ten vykorisťovateľský :-) kapitalizmus ich postavil omnoho viac a môj strýko v Rakúsku zarábal za mesiac ako údržbár vo fabrike toľko (15 tis. ATS), čo môj otec ako vodič nákladného auta za rok a pol (2500 Kčs x 18 mesiacov). Áno, potraviny, bývanie a služby boli v Rakúsku omnoho drahšie, no keď všetko poplatili,ostalo im ešte toľko, čo môj otec zarobil za 2-3 mesiace. Každý mesiac.

Dnešné ceny bytov sú pre našinca astronomické, no je to dôsledok práve malého počtu bytov, je to aj dôsledok chamtivosti Slovákov, ktorí byt kúpili od fabriky za 20-30 tis. Kčs a dnes zaň pýtajú 3 milióny SKK, či 100 tis. EUR.

Samotná Viedeň vlastní 180 tis. nájomných bytov s regulovaným nájomným. To je toľko bytov, čo sa v celom Československu postavilo v rokoch 1980-1985. Je to len jedno jediné mesto v Rakúsku, aj keď najväčšie.

Ďalší dôvod dnešnej zlej situácie na Slovensku je praktické pokračovanie komunistov pri moci, pre to to tak aj vyzerá. Veď Robert Fico je kovaný komunista, oligarchovia sú bývalí eštebáci, komunisti, potomkovia komunistov, tak sa nečudujme, ako to tu vyzerá a že 300 tis. Slovákov zdrhlo žiť a pracovať na ten kapitalisticko-vykorisťovateľský fuj-fuj západ.
 

 

Nejdem tu nejako ospevovat komunistov, len mam pocit ze miesate hrusky s jablkami.
Komunizmus sme tu mali 42 rokov (Feb 48-Dec 89), kym kapitalizmus tu mame cca 47 rokov 20rokov(1918-1938) +
27rokov (1990 - 2017), no ak 2/3 ludi byva v bytoch postanych za komunizmu tak praveze kapitalizmus
vychadza u nas z toho dost biedne. Mal o 5 rokov viac casu a aj tak postavil len polovicu bytov oproti komunistom.
Ak by sa aj za kapitalizmu stavalo tak ako za komunizmu tak aj my by sme mali 470 bytov na 1000 obyv tak ako na zapade.
PRave ta chybjuca stovka vychadza z toho ce pocas kapitalizmu sa u nas stavalo iba polovicne oproti rokom komunizmu.
Komunistov mozno obvinovat z kadecoho, ale z nedostatku postavenych bytov urcite nie.
 

 

To je neskutočné, ako môže niekto systém u nás po roku 1989 nazývať kapitalizmus! Veď tu máme dodnes pri kormidle kovaných komunistov. Ešte aj ten Dzurinda s Kiskom sa hlásili do KSČ.
Byty sa nestavajú, lebo socializmus urobil z ľudí chudákov a tí si nemajú začo kúpiť byt, tak radšej odídu na západ.
Komunisti pri moci po roku 1989 len vytvárajú "kapitálotvornú" vrstvu a na ostatných z vysoka kadia pri kydaní sociálnych nezmyslov.

Veď sa opýtaj toho hrdého komunistu Roberta Fica, prečo sa máme v tom údajnom kapitalizme tak zle! On je tu premiérom najdlhšie zo všetkých ponovembrových. On prispieva k tomu, že tí ľudia nemajú za čo kupovať byty. Je spolčený so šéfmi odborov už viac ako 10 rokov, no tie odbory nevedia vybojovať minimálnu mzdu ani len na polovičnej úrovni voči Nemecku.

Robert Fico ti bude tvrdiť, že Slovensko má pozitívne makroekonomické ukazovatele, no ľudia nezarobia sumu ani len na úrovni gréckych dôchodcov. Zato si z eurofondov nemáme problém postaviť obecný záchod za 200 tis. eur. Diaľnice za km drahšie ako kdekoľvek na západe, premiér si môže dovoliť bývať v byte za 1,5 mil. eur (15 bežných bytov), jeho nájomca si môže dovoliť Buggati Veyron za 1,2 mil. eur(12 bežných bytov), riaditeľko železníc si len tak zabudne na pumpe 300 tis. eur (mimochodom, to sú 3 nové byty!). Tak sa opýtaj kapitalistických komunistov, prečo nemáme toľko bytov ako na západe, lebo oni ich postaviť dokázali a bývanie tam je v porovnaní k ich platov výrazne lacnejšie ako u nás.

Najradšej mám však snílkov o tom, čo komunisti vybudovali a teraz nemyslím byty. Myslím na infraštruktúru, fabriky, školy.... To je úplný nonsens, že ľudia dokážu vypotiť niečo takéto. Akoby na západe v kapitalistických krajinách nič nemali. Majú. A všetko v oveľa vyššej kvalite aj kvantite. Preto utekajú najlepší študenti od nás študovať do kap. krajín. Lebo u nás sa 600 mil. eur (6 tisíc nových bytov) z kapitalistickej Európy odfajčí schránkovým firmám bývalých komunistických papalášov. Už chápeš, kde sú nové byty? Vo vreckách tých najlepších komunistov.

Keď sa náš, či český prezident (Havel, Schuster) ocitli v zdravotných komplikáciách, zdrhali na zákrok a liečenie do Rakúska. O čom to svedčí?
 

 

S mnohym suhlasim ale pri taktych vyvrtkach mozeme rovnako vraviet ze tak ako to dnes nieje kapitalizmus, tak to za komunizmu nebol komunizmus.
Pri porovnani so zapadom ale neberies do uvahy startovacu ciaru.
Kym na SVK v roku 1930 (za kapitalizmu) realne vacsina SVK zila v 2 izbovych dreveniciach po 8-10 ludi, bez elektiriny - v Rakusku v tom istom roku takto takmer nikto nezil.
KEd prislo komunisti ku moci u nas Slovensko bolo viiecka polnohospodarska krajina - a este aj to ponohospodarstvo bolo zaostale. Kym zapad bol uz v priemyselnej dobe.
Ty sa tvaris ze dedine pri svidniku a pri Parizi alebo Viedni bola v roku 1938 na tom identicky (vzdelanostne, majetkkovo aj infrastrukturou) a ze rozdiel sposobili az komunisti.

Fakt je ze kapitalizmu 1918-1938 99% obyvatelov SVK napouzivalo v dome elektrinu, nepouzivalo motorove vozidla.
U nas skutocne kamunizmus priniesol priemyselnu revoluciu - aj s jej negativami.

Nerobme si iluzie ze nebyut komunistov tak vo Svidniku sa zije ako v Bavorsku, staci pozriet na stare fotografie z 30 rokov, kde deti behelali polonahe napriek
uzasnemu kapitalizmu v ktorom zili a vystahovalectvo atakovali rekordy z roku 1905.
Veci niesu tak cierno biele ako to ty prezentujes.
 

 

"U nas skutocne kamunizmus priniesol priemyselnu revoluciu"

Ale to zas nepreháňaj! Komunisti len čerpali z predvojnového kapitalizmu. V českej časti ČSR bol už v predvojnovom období rozvinutý priemysel. Strojársky, automobilový... Veď TOS-ka, továreň na obrábacie stroje začínala ešte za Márie Terézie, taký Laurin-Klement, dnešná Škoda už v roku 1906 montovala štvorvalcové motory! Baťa, hutníci...
Baťa už pred vojnou u nás na Slovensku staval byty pre zamestnancov.

Čo by bombardovali cez 2.svetovú vojnu u nás Nemci? Dimitrovku asi nie. Už v stredoveku bolo naše baníctvo na výslní v rámci celej Európy.
Ja osobne som pár rokov pracoval v Harmaneckých papierňach, ktoré fungujú dodnes od roku 1829!!! Železnice po celom Slovensku sa stavali len pre parádu? Či len z dôvodu prevozu nejakých poľnohospodárskych komodít? Asi nie.

Dnes som SZČO, no kým som ním nebol, pracoval som v dvoch fabrikách. Od roku 1990 v ZŤS Vlkanová. Všetci tvrdíte, čo všetko vybudovali komunisti, tak ja ťa trošku schladím. V tom roku 1990 som nastúpil do tej ZŤS, hrdej to výrobne dielov na tanky a nakladače. Po skončení učňovky som bol pridelený na dieľňu, v ktorej z pásky vyrábali ohybné ochranné hadice, tzv. chráničky na stroji z roku 1891!!! Dobre čítaš, ten stroj bol ešte z feudalizmu a normálne sme na ňom vyrábali sériovú produkciu. Je pravda, že v roku 1891 bol poháňaný sústavou prevodov z rieky Hron, no komunisti dokázali k tomu akurát tak potiahnuť elektriku.
Druhá fabrika v ktorej som robil, Harmanecké papierne sú krásnym príkladom toho, že to komunisti nevedeli. Skús tam ísť pozrieť aj dnes a pochopíš. Hlavné technologické zariadenie, tzv. papierenský stroj, na ktorom sa vyrábajú tzv. materské kotúče tam v 70-ych rokoch dodali a montovali, či následne aj servisovali Rakušani z firmy Voith. Bez rakušanov by ten toaletný pepier nie že bol nedostatkový tovar, ale nebol by vôbec. Z tých materských kotúčov sa na toaletných linkách a vreckovkových automatoch vyrábali už finálne výrobky, teda toaletný papier a vreckovky. No a skús hádať, odkiaľže boli tie stroje? Toaletné linky z Talianska (názov si už nepamätám) a vreckovkové automaty z Nemecka od firmy Helios.

Len toľko som chcel k tej komunistami budovanej priemyselnej revolúcii :-) Bez západu a západných - kapitalistických technológií by sme skončili ako Kuba. 70 ročné autá za Ameriky.

Samozrejme sa o niečo pozitívne pričinili aj komunisti, no je toho veľmi málo a dnešný rozdiel vyspelosti západ vs východ to dokazuje. Veď aj tento článok je toho dôkazom, keďže aj ten design k Favoritu si museli dať urobiť do Talianska. Rusi do roku 2013 vyrábali žiguliky z talianskej licencie zo 60-tych rokov. Poliaci detto, "Polski Fiat". Nič ti to nehovorí?

Najkrajším príkladom socialistickej priemyselnej revolúcie je východné Nemecko. Trabant a Wartburg vs Mercedes, BMW, VW, Porsche... zo západného Nemecka.
 

 

Never na ruzove rozpravky o 1 CS republike. Slovensko bolo totalne biedne z vinimkou par vacsich podnikov – ako si uz spominal Dimitrovka – okremtoho este zeleziarev v Podbrezovej, cukrovar v Suranoch, coburgove zavody v TT a priemysel v RK to bola bieda.
Počas existencie prvej Československej republiky emigrovalo takmer 205 tisíc obyvateľov Slovenska[11] už nielen do USA, ale aj Kanady a iných krajín. – Co myslis preco odisli ked CSR bola najdemokratickejsia Krajina v strednej Europe. Zeby pre biedu?
Za 1 CSR robilo v v priemysle 17.4% obyv, na konci sociku viac ako povolovica. Zato v polnohospodarstve robilo za 1CSR takmer 75%. – takze tolko priemyselnej revolucii.
A hlavne pozri si aj bytove podmineky ze kapitalistickej CSR – staci si pustit film Zem Spieva od Plicku z roku 1933. V tej dobe mimo par vacsich miest takto v 2 izbovych dreveniciach zila vacsina populacia SVK.
Ludia radi porovnavaju hospodarske pomery za 1CSR s komunizmum- akurat si casto pletu Cesko zo SVK.
Ano Cechov komunizmus pribrzdil – ale tie boli oproti SVK nebe a dudy – SVK komunizmus az tak neposkodil – v hospodarskej oblasti mal vela pozitiv. Vytiahol vacsinu Slovakov z drevenic a od motyk do bytov z ustrednym kurenim. Kapitalizmus 1CR ich z drevenic nevytiahol hoc mal na to 20 rokov
 

 

Ešte dodám, že je ťažká demagógia chváliť komunistov za čokoľvek, keď sa hneď po nástupe k moci uchýlili k takým chuťovečkám, ako znárodnenie majetku, znárodnenie úspor obyvateľstva (menová reforma), likvidáci nepohodlných...

A potom sa začala rozprávka. Čiže ja ti ukradnem majetok, vyženiem ťa, alebo rovno zabijem a potom budem pár rokov geroj, čo všetko som dokázal. Za tvoje prachy. Nonsens!
 

 

treba brat na zretel aj dobu a nielen pocty aut. V 17 storoci bola najvyspelejsia krajina Europy Holandsko - a napriek tomu sa na jej castach premavalo 0 automobilov. Maria Terezia nemala mobil a dnes ho ma aj kazdy osadnik - to musela byt ta Vieden riadne zaostala diera a Cisarovna chudobnejsia ako posledna cigana....:)
Ano spotrebne veci lacneju a vyroba stupa. Za Masaryko bolo na SVK viac aut nez bolo Frantiska Jozefa, za Benesa viac ako za Masaryka, za Gottwalda viac ako za Benesa a za Husaka tisic nasobne viac aut ako za MAsaryka. Z toho by malo teda vyplyvat za 1 CSR bola totalna ospala diera- teda aspon podla poctu aut. A napriek tomu o nej vravi ako moderno state.
 

 

K tomuto neuveritelnemu literarnemu vyplodu mi napada len celkom strucny komentar:
"Mylit sa je ludske, zotrvavat v omyle je totalna ......"!! Este stastie, ze nie ste mojim otcom, hanbou by som sa pod zem prepadol!
 

 

Ked je pravda, ze 1 Favorit neurcitej farby, po x rokov cakania, stal cca. 85000 Kcs, pricom skutocne naklady na jeho vyrobu boli radovo(???) mensie, tak si mozete lahko vypocitat, ze v kupnej cene bola nielen jedna bonboniera, ale prinajmenej 1 dnova produkcia socialistickej cokoladovej fabriky.
 

 

ano preto furt nahanam nejakeho predajcu nech my uz tu vec preda...asi som neviditelny ci co.....:D:D
 

takze v prvom rade

to bol hit v totalite ako tu uz bolo spominane nic ine nebolo,, aj ked mal motor hlinikovu hlavu ktora bola mimochodom problemova ,, tak blok motora vychadzal este zo starych skodoviek ,,3 krat ulozený klukový hriadel velký problem co sa tyka výdrze motora ,,samozrejme nezvladol tolko najazdených km ako kluka 5 krat ulozena,,vyhoda no ze blok mal vlozky a dala sa urobit rychla lacna generalka...Favorit bol na tu dobu normalne auto so zlym motorom
 

 

jediny problem bol ze to zrala hrdza a 180+ cm vodic sa ledva vosiel za volant...motor bola jedine vec co na tom stalo za nieco ked sa to nieslo do srotu.
 
Hodnoť

Tiez som mal

Mal som sluzobny , ale Slovensku verziu " Skoda Hovorit"
 
Hodnoť

"zlate" casy

pamatam si tie casy, problem nebol len poradovnik, ale aj prudko rastuca cena auta po novembri - nasetrili sme povodnu sumu X, ale v tom case uz bola Y, nasetrilo sa na Y, a dovtedy stupla na Z....
urcite si nostalgici s laskou na tie casy spomenu, ked auto stalo ako byt, cena auta bola na urovni cca 30x priemernej mzdy, cize setrilo sa nan 8-10 rokov, a ziadna moznost vyberu farby, vybavy, atd. Alternativa trabant, warburg, lada.
Dnes je k dispozicii 20 znaciek aut, z kazdej 10 modelov, a z kazdeho modelu 1000 roznych kombinacii... a nove auto sa da kupit uz za 10-nasobok priemernej mzdy, a netreba na to tuzobne setrit roky, da sa kupit hned na uver/lizing a splacat az po tom...
 
Hodnoť

Nezmysly

Celohliníkový motor nebol ničím unikátny a nevýhodou bol len trikrát uložený kľukový hriadeľ.
Nie je pravda, že VW uvažoval o zrušení výroby favorita. To si si pán Lipavský pomýlil s Renaultom
 
Hodnoť

 

Aj jaj, že unikátne riešenia! Favorit bol už v dobe vzniku minimálne 1 generáciu za západnými rovesníkmi (Fiesta, Uno, Golf resp. Polo). Cez to všetko vzhľadom na podmienky za akých vznikal to bol samozrejme úspech, najlepšie socialistické auto a to rozhodlo o tom že Škoda ostala naďalej ako samostatná značka...
 

<< < 1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Auto