SME
Nedeľa, 15. september, 2019 | Meniny má Jolana

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

asi niečomu nerozumiem

"A potom je tu ešte dopad na výrobcov benzínových a naftových motorov. Ak sa od roku 2030 zakáže ich predaj, zákaz bude mať v Nemecku priamy aj nepriamy dopad na viac ako 600-tisíc praconvých miest, čiže asi deasť percent práceschopného obyvateľstva." - to akože sa prestanú vyrábať celé autá? To nie je o tom, že sa konštrukčne prispôsobia "súčasné" autá a karosérie, podvozky, prístrojové dosky, kolesá, ... sa budú vyrábať ďalej?

no a "Čo sa stane s čerpacími stanicami a ich vlastníkmi?" - trápilo niekoho, čo sa stane s kočišmi a drožkami, keď nastupovali autá? Trápi nejako príliš niekoho, čo sa stalo s novinovými stánkami? Tak nestrašte, prosím.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

na vyrobu spalovacieho motora

potrebujes cca 6 zamestnancov. na vyrobu elektrickeho jedneho (obaja su podporovani robotmi).
v nemecku je totalna panika vo vysokej politike, vlada chranila cely automobilovy priemysel uz roky. ale tu nejde len o pracujucich v tom priemysle, ale aj o uzivatelov tych aut.
ak prejde zakaz administrativnehu sudu v stutgarte zakaz vjazdu dizlom od 1. januara cez najvyssi administrativny sud - amen-tma. pretoze potom budu moct aj dalsie mesta odvolavajuc sa na jurisdikciu najvyssieho administrativneho sudu zakazat do centier miest vjazd dizlov.
a tu ma nemecka vlada problem - nemecke sudy su nezavisle. to nie je slovensky bananistan.
take rozhodnutie ovplyvni aj miliony uzivatelolov aut.
a na dodatok na dizlovom summite v berline, sef dozornej rady VW povedal ze akakolvek hardwarova moznost neprichadza do uvahy, sef mercedesu len blbo potvrdil.
co sa tyka dizloveho kartelu - podla nemeckych medii v tom lietaju VW, BMW, MB a Bosch. Ford bol mimo, az do minuleho tyzdna, kedy to padlo aj na neho. Ford pouziva francuzske motory, takisto ako aj ine firmy. Teraz sa zacina pozieranie samych sebou.
A kto z toho moze vyjst vitazne? asi MB, pretoze sa ako prvy prihlasil ked mal VW problemy v USA. Jedinecna sanca.
Zietschke (MB) a Muller (VW) maju len prasule v ociach a akcionari tiez.

a tie vsetky podane roky - to je totalne iluzorne.

Vyriesenie hromadnej dopravy a zakaz vjazdu aut do centier miest, resp. ich spoplatnenie je kratkodobym riesenim mozno. ale kto ma na to gule?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To v Nemecku je praceschopnych

iba 6 milionov ludi? To musia byt ini frajeri, ked uzivia dalsie desiatky milionov spoluobcanov...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Uplne bezproblemove! Hlavne ked do platnosti vstupi o 5 rokov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a tak sa spytam teraz uz vazne... napadlo uz niekomu, ze menime ropnu lobby za baterkovu? rozumeju ti kvaziekoaktivisti, ake toxicke su chemicke zdroje? nie, ani prd. ked denne vidim, ako moji susedia separuju nulovo, ako svoj stary mobil hodia do komunalu, tak mam obavy, co bude dalej. tazko tie obavy rozptylit. ludia maju v priemere ekologiu na haku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ekoaktivisti robia to isté čo naši politici - zatvárajú oči pred realitou. Ono je jednoduché poukazovať na znečistenie aké spôsobuje ropa pri haváriách, ale asi veľmi zložité pozrieť sa ako vyzerá taká lítiová baňa. Keď porovnáme ťažbu tak ropa sa rozhodne ťaží ekologickejšie ako lítium.
Separovanie odpadov na Slovensku bude beh na dlhé trate, keď bežný človek podľa svojej vlastnej logiky dokáže povedať "načo budem separovať, veď platím za smeti".
V podstate keď sledujem trošku ten vývoj, zaujíma ma kde bude aj benzín a nafta o takých 10 rokov.
Osobne si dovolím tvrdiť, že elektromobily sú stále ešte v plienkach a bude trvať pomerne dlho než sa na trhu presadia aj inde než u aktivistov a tých, ktorí z najrôznejších dôvodov potrebujú "zelený" a "eko" imidž. Zákaz spaľovacích motorov nevedie nikam, prechod by mal byť prirodzený a nenásilný. Navyše súčasný dojazd elektroáut ich odsudzuje skôr na mestskú prevádzku ako na prevážanie sa 20-30km z dediny do mesta a nazad, pričom v lete klíma zožerie nejaké to deci benzínu navyše, ale v elektroaute vám výrazne klesne dojazd, v zime kúrenie nežerie nič (keďže teplo produkuje sám motor), ale v elektroaute zase klesne dojazd, ak samozrejme ten mráz nevyšťaví baterku tak že bez pripojenia do siete ani nenaskočí.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ropa sa taží ekologickejšie? Nemyslíte vážne. Pozrite si 100 naviac znečisťujúcich spoločností na svete. Tvoria 71percent emisii celosvetovo. Sú tam všetky ropu ťažiace a ropu spracúvajúce spoločnosti, tankery prevážajúce ropu, kamióny voziace PHM na pumpy. Potom sa tie uhlíkové palivá spália a vypustia priamo pod vašimi oknami do vzduchu a vy to dýchate. A na to poviete, že je to fajn?

https://dennikn.sk/822504/za-z...

Naproti tomu je líthium ťažené na púšti vo forme lithiovej soli alebo sa ťaží z jednej veľkej jamy v odľahlých oblastiach. Nebude sa páliť a neuvoľňueje žiadne CO2. Je to plne recyklovateľný kov. Ta bateria musi byt recyklovana podla legislativy EU. A batériu z auta aj tak nevyhodíte do kumunálu. Má životnosť 500 tisíc km a ešte aj potom je použiteľná ako batéria ktorá utiahne celý dom počas niekoľkých dní.

Pri vyroba eAut sú rovnaké emisie ako pri normálnom ale potom už to auto nespáli desiatky ton paliva ako benzín či nafta. Ak je el. Energia ekologicka tak je to uplne bez emisii. U nas mame hlavne jadrovu energiu a celkovo treba zavriet uholne bane a elektrarne a bude cisto.

To niesú ekoteroristi ale rozmýšľajúci ľudia. To vy ste napáchnutý ropnou propagandou, ktorú do nás tlačia za veľké peniaze, ktoré im sám posielate už 100rokov.

A viete koľko desiatok mld. Ostane na SK ked nebudeme vyplaty posielat do Saudskej a Ruska? Radsej si tu na SK tu energiu vyrobime a zamestname nasich ludi. Nevidite tie prilezitosti?

A prechod as musí urýchliť. Automobilky tu spali 20 rokov a nič nové nevymysleli. Veď dali miliardy do vývoja dieslov. Je na nás čo chceme jazdiť a oni to vyvinú. A neviem akých 20-30km tu spomínate. Tesla Model 3 má dojazd 350km a stojí 35tisic. Nabije sa na 80percent za 40min alebo doma cez noc. A to je len zaciatok. 2020 pojde cena prudko dolu a dojazd hore. V 2030 mozme mat kompet elektricke auta a nebude davat zmysel kupovat drahe benzinaky. A efekt zimy vam vezme tak 10 percent za noc ak je auto v mraze -20. Takých dni je na SK par ak vobec. A ak ho mate celu noc zapojene do zasuvky lebo sa nabija tak vam neubudne ziadny dojazd.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

a elektrina je odkial?

aha - jasne - zo zastrcky
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Neviem čo presne ste tým chceli povedať. Ale asi, že el. nieje nutne ekologická. To je síce pravda ale to nieje chyba elektrických áut. Predsa nevypnete práčku lebo to spôsobuje emisie cez uhoľné elektrárne.

Jednoducho musíme postupne zavrieť tie neekologické elektrárne a buď zapnúť ďaľšie bloky jadrovej alebo postupne vybudovať toľko alternatívnych zdrojov aby sme mali dosť. Keď nám postune bude klesať spotreba benzínu a nafty ušetríme miliardy ročne, ktoré môžme presmerovať do energetiky.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

elektrina

ekologicka elektrina je problem. elektrina sa velmi tazko skladuje (najjednoducsie riesenie - precerpavacje elektrarne nie su bohvieakym riesenim, ale relativne jednoduchym).
slnecna energia je fajn, lenze je akurat tam, kde je dost nestabilna situacia, cize afrika a blizky vychod.
teoreticky sa da skladovat vo forme vodika, ale to je technologicky narocne a neviem kto by chcel mat kusok od baraku malu atomovu bombu.
jadrove elektrarne - nemci povedali nie, tak budu dalej cmudit. francuzi budu musiet svoje atomky sanovat.
a postavenie atomovej eletrarne trva sakra dlho, v takych bananistanoch ako slovensko je to nakiniec aj 3x drahsie ako sa predpokladalo.

takze ako dalej... lebo tie vrtule sa netocia cely cas...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prečerpávacie el. sú extremne drahé a neefektívne. Je to stavba ako hociaká iná vodná elektráreň takže prečo čerpať vodu do kopca keď namiesto toho sme mohli postaviť za tie isté financie radšej ďalšiu vodnú. Dnes sa to rieši malými plynovými el. Nemci majú v maximách až 80 percent energie z obnoviteľných zdrojov. A budujú ich ďalej. Stavať uhoľné el. už nebudú.

Ale riešením na výkyvy sú priemyselné batérie aké ponúka aj Tesla a aj iný výrobcovia ako Samsung a LG Chem. Sú to špeciálne batérie z lacnejších kovov ale dlhou životnosťou. Sú veľké ako skrine a inštalujú sa pri trafo staniciach. Dokážu potiahnuť tisíce domácností na niekoľko hodín. Vyrovnávajú teda v časové rozdiely medzi solarom/vetrom a spotrebou. Už na ne bežia niektore US ostrovy alebo Austrália inštalovala 130MW batériu. Dnes je to trochu drahšie riešenie ale zaplatia sa samy rozdielom medzi cenou nočnej a dennej elektriky. Navyše tá cena bude prudko klesať pretože sa stavajú fabriky na ich výrobu. Ak by takúto veľkú skriňu mal panelák v kotolni a na južnej fasáde pekný solárny obklad tak si vystačí aj sám, vrátane nabíjania pár áut.

Podľa mňa je riešením u nás veľmi lacný solar, ktorý bude dostupný už za cca 5rokov. Bude to podobný ošial ako bolo zateplovanie. Bude dostupný ako obklady, fólie na okná a fasády. K tomu bude lacná baterka ktorá to uskladní. Baterka sa dá recyklovať a jej životnosť je v desiatkach rokov.

Afrika je ďaleko to sú obrovské straty pri prenose a navyše sú nestbilní politicky. Efektivita solaru oproti Afrike je stále 70percent. Takze to staci. Len treba instalovat vacsiu plochu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

zaujimave

nemci zdaleka nemaju tych 80%, su niekde na 20% z obnovitelnych zdrojov. A to ze nebuduju nove uholne elektrarne, neznamena ze zatvaraju stare, alebo ze by ich nemodernizovali. Naopak stale vyuzivaju uhlie v a rozsiruju uholne bane.
a ta ekologicka energia robi nemcom velke problemy, pretoze je nepredvidatelna, sposobuje problemy v elektrickej sustave v nemecku, polsku, cechcach, belgicku.

o tych velkych bateriach co utiahnu tisice domacnosti cele hodiny daj nejaky link. vyzera to zaujimavo.

co sa tyka solara, fajn, len je zaujimave ze uz aj nemci pochopili ze je problem. zase to pretazuje lokalnu siet, samozrejme funguje to len cez den a nie v noci - a vtedy by logicky nolo treba nabijat auta doma. aspon ten vietor fuka aj v noci.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja som hovoril, že 80% majú v maximách. Čiže keď je obed a je slnečný veterný deň povedzme. Chcel som tým len ilustrovať, že dokážu pokryť veľkú časť spotreby keď všetko ide ideálne. Iste spôsobuje to nestabilitu a preto tie baterky. Ak majú ešte zvýšiť ten podiel obnoviteľných zdrojov tak budú musieť ísť do tých baterií.

https://auto.sme.sk/c/20577011...

Alebo ten ostrov Kauai. Tam vymenili diesel generator za solar + baterie.
https://www.cnbc.com/2017/03/0...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

dakujem

tesla battery packs 272 kusov. byva tam cca 65 000 ludi, nemaju v podstate ziadny priemysel, elektricky, vlaky, metro, len asi par televizorov a chladniciek. ale slnko maju dost takmer kazdy den.
vojenska zakladna bude mat zjavne vlastne generatory.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No tak vlaky a metro ma každé AU mesto, priemysel neviem. Ale to je jedno. Podmienky sú samozrejme rôzne v iných častiach sveta. Veď to môže skladovať el. aj s veterných el. Solárnych panelov musí byť v EU na ten istý odber o niečo viac alebo sú podporené veternou energiou.

Ak toto nestačí tak sa ich bude musieť nainštalovať viac. Ide o to aby to nebolo príliš drahé. Ak tie baterky vydržia 30rokov tak sa to splatí.

Samozrejme je dobré keď časť celkovej energie tvorí aj jadro, hydro a iné čisté zdroje. Ale pointa je, že tak by to malo v budúcnosti byť. Všetko čisté zdroje a na konci elektrické autá ktoré nič nevypúšťajú. To by boli ľudia hneď zdravší.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ty zase smrdíš baterkovou lobby. pošlem ti jednu 5 ročnú litiumpolymérovú baterku rovnakého výrobcu, ako má tesla. prehrdzavenú. prí úplnom rozpade zlikviduje život v rybníku. koľko ich má tesla? a hocaké iné elektroauto? prečo sú všetci napichaní a nepýtajú sa, ako to bude vyzerať o dvadsať, tridsať rokov? urobme totálny účet prevádzky elektroauta bez marketingových debilín ako 100% recyklácia.
musí sa urýchliť prechod? píšte modrým atramentom, iná farba nebude.
a ešte sa ťa spýtam kontrolnú otázku, koľko firiem ovláda trh z baterkami?
že výroba lítiových článkov je porovnateľne čistá, ako výroba motora. čistá propaganda. hlavne, keď značná čast výroby prebieha v čine, ktorá je preslávená ekologickým prístupom na každom kroku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Baterková lobby? To je kto? Akože Samsung, Panasonic a LG Chem? Nejak mi to nejde do ucha. Baterky niesú tak ziskové ako čierne zlato. Takže moc nieje začo lobovať. Výroba bateriek úplne na začiatku. Naproti tomu tie ropné a ťažobné spoločnosti sú tu sto rokov a tvoria 71% emisií a majú gigantické zisky. To vieme. Tak s tým niečo robme. Veď už vieme čo nám spaľovanie ropy a uhlia spôsobuje. A súhlasím, že by sme si mali dať pozor aby sa to isté nestalo pri baterkách. Tie toxické treba prestať vyrábať. A to sa deje. Ich chémia sa zlepšuje a už to nieje čo kedysi.

Pozreli ste si tie najviac znečisťujúce spoločnosti? Lebo na to ste reagovali len útokom na baterky. Iste niektoré baterky sú toxické a preto sa nevyhadzujú do rybníka ale musia byť recyklované. Ale novodobé baterky sú robené už inou chémiou a už niesú toxické hoci obsahujú ťažké kovy ako Kobalt, Hliník, Lithium a pod. Avšak sú robené tak aby boli plne recyklovateľné. Tesla má napr. celú sekciu svojej fabriky vyhradenú na recykláciu a dokaże zrecyklovať 95% kovu z nich. Inak baterka v rybníku musí najrpv zhrdzavieť a potom uvoľní chémiu. Viete čo sa stane z ropou/benzínom/naftou/olejom v rybniku? To isté. Ryby pokapú. Takže v tom veľký rozdiel nevidím.

Legislatíva sa práveže už pri výrobe pýta čo s tou baterkou po životnosti. Preto výrobca musí preukázať recyklovateľnosť a musí ponúkať likvidáciu svojho výrobku. Ale kto zrecykluje tie tony výfukových plynou keď auto najazdí 200-300tisíc kilometrov. To sú desiatky ton.
Musíme urýchliť prechod lebo klimatické zmeny pane. Určite ste si všimli, že sa všetky krajiny sveta zhodli, že treba niečo robiť inak sa tu prehrejeme. To je vážny problem. A ak vám to žili netrhá tak možno aspoň to, že výfukové exhaláty spôsobujú len na Sk stovky úmrtí ročne a pľúcne chronické obštrukcie a rakovinu. Tu nejde o nejakú estetiku typu farba atramentu.

A výrobu líthiovej baterky nebudem porovnávať s výrobou motora ale z ťažbou ropy, prevozom ropy tankermi a ropovodmi, čistotou rafinérok, prevozu kamionmi na benzínky a potom samotným spaľovaním desiatok ton benzínu/nafty.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja som napáchnutý ropnou propagandou? Vy páchnete ekopropagandou. Celý váš príspevok je plný vzdušných zámkov a utópií. Pre zaujímavosť, koľko dostávate za to, že sa snažíte ľuďom zahmlievať úsudok svojimi vzdušnými zámkami a utopistickými sľubmi o tom aké to bude za 3 roky? Pritom nikto z nás nevie čo bude zajtra, často ani predpoveď počasia nezodpovedá skutočnosti.
Jasné, že prechod treba urýchliť. Spaľovacie motory už nevynášajú, tak je treba ľuďom natlačiť ďalšie veci, ktoré v podstate nepotrebujú, ale MUSIA ich mať a biznis sa predsa musí točiť, bohatí musia bohatnúť a chudobní ďalej chudobnieť.
Keď nebudeme posielať peniaze do Saudskej Arábie či Ruska, tak ich budeme posielať inam. Západné mocnosti nemajú žiaden záujem na tom aby sme bohatli z ich know-how. Sme montovňa a montovňou aj naďalej budeme. Ja sa skôr obávam, že po finálnom prechode na elektromobily nás jednostranná orientácia väčšiny priemyslu na automobily zaživa pochová.
Len tak pre zaujímavosť, kde trávite zimy? Slovensko to asi nie je, pretože tú vlaňajšiu si dobre pamätám a -20 bola bežná nočná teplota. A to podotýkam, že nežijem pod Tatrami, kde sú také teploty bežné.
No a ten dojazd Tesly - ako je to so zapnutou klímou? Prípadne so zapnutým kúrením? Či vrátime sa späť do doby 90. rokov, kedy jediná klíma boli stiahnuté okienka a v zime dokonca do socializmu, kde bol v zime nutný v aute aj poriadny kabát?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No ak poznáte niekoho kto ma chce platiť za moje názory tak poprosím nech ma kontaktuje. :D
Ekopropaganda? Ako myslíte to, že sa všetky krajiny sveta zhodli, že klimatické zmeny sú obrovský problem a treba to riešiť? Jednou časťou tejto skladačky je aj zniženie emisií dopravy. Viete, že len na SK emisie spôsobujú stovky úmrtí na rakovinu a pľúcne choroby?

Čo sa týka predpovedí tak sú veci, ktoré sa predpovedať nedajú ako počasie, lebo ide o extrémne zložité javy a potom sú veci ktoré sa dajú predpovedať veľmi presne. Ako napríklad koľko sa vyrobí bateriek alebo aká bude cena. Pretože tieto veci tvoria ľudia a je známe kolko investovali, keby začnú vyrábať, o koľko klesne cena podobne. Takže to sú odhady ktoré sa bežne robia a sú spoľahlivé. Ale nikto vás nenúti tomu veriť. Čo je ale známe je to kto sú najväčší znečisťovatelia. Videli ste môj príspevok hore? Sú to ropu ťažiace a spracúvajúce spol. Tvoria 71% svetových emisií.

Spaľovacie motory nevynášajú? Videli ste zisky BMW, Audi a pod? Vynášajú dobre. Lenže ľudia cez regulácie chcú čistejšie technológie a nato spaľovacie motory nestačia. Automobilky sa práveže tejto zmene bránia lebo nechcú toľko investovať do vývoja novej technológie. Sociálnu nerovnosť s vami riešiť nebudem. Bavili sme sa o eAutach. Jednostranná orientácia je problem náš a nie elektromobility. Aj tak budú všetci vo fabrike nahradení robotmi. Či pri výrobe el. auta alebo spaľovacieho. Je to jedno. Taký je trend. Ale určite lepšie keď sú tu a ľudia maju prácu ako mať 20% nezamestnanosť. Banská Bystrica by také miesta brala hneď. A vysoko kvalifikované miesta nám nikto nedá. Treba si ich zaslúžiť investíciami do vedy a výskumu, vzdelania a univerzít. Robíme to? Ešte nám Eu aj dá peniaze a čo urobí Slovenská NÁRODNÁ strana? Potopí národ lebo radi kradnú. Naša smola naša.

Žijem v BA takže veľa sme tych -20 dní nemali. Ale aj tak. El. Auto je cez noc na nabíjačke takže ráno má baterku plnú a teplú. Zima dojazd to trochu zníži ak musíte silno kúriť alebo prudko chladiť ale nieje to také dramatické. Klíma/kurenie žerie tak 2kw za hod. A máte 60-100kwh baterku. Tak kolko hodín bude trvať kým ju na to miniete? Rátajte. Nieje to také hrozné. Vždy môžte dobiť. Máte zase iné výhody. El. motor má 3pohyblivé časti oproti 150 v spaľovacom. Žiadna prevodovka. Nabíjate doma za ¼ ceny benzínu. Máte neskutočný ťah. Tichý chod atď. Neskôr sa zníži aj ich cena a zvýši dojazd a zlepší rýchlosť nabíjania.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

A Kazisvet si uz skrabe hlavu

Kolkopercentna bude spotrebna dan na elektrinu. Keby do 10 rokov bolo v SR cca 30% os aut na el. tak bez ohladu na to aka tu bjds vlada neverim ze nejaky genius v odbore dojenia obyvatelstva nas bude presviedcat ze elektroauta sa musia dobijat drahsou elektrinou ako je ta ktorou svietime.
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Auto