SME
Pondelok, 19. august, 2019 | Meniny má Lýdia

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

General Motors a Ford chcú viac konkurovať Tesle (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

GM predsa Tesle konkuroval -pred 17 r.

Presnejsie, keby nezakilloval svoj model EV-1, tak by si tesla hladala trhovu medzeru inde...

GM-EV1:
-----------
Datum výroby: 1996-2003
Max. rychlost: 130 km/hodinu
Dojezd (1 nabití): 1. generace 90-100km, novější 120 – 150km
2. generace s NiMH akumulátory až 250km

http://elektromobil.vseznamu.c...

Posobivejsi je document "Who killed the electric car" - dokonca niekde na ulozto bol aj nadcabovany
...co dodat? bolo mi na grc@nie - nielen z GM, ale zo vsetkych, co sa do toho namocili. :-(
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

"úzkymi miestami"

...no pouziva sa ''bottleneck''. To znamena ze cela vyroba sa moze saseknut na jednom kritickom clanku. Napriklad mozes mat vyrobenych 1,500 aut, ale pokial ti dodavatel nedodal napriklad klucky od dveri tak sa nikam nepohnes....preto sa vyrobcovia snazia identifikovat tieto ''bottlenecky'' ale je to narocny proces. Tesla udala smer a ostatne automobilky ich nasleduju. Ja som vzdy tvrdil, ze nebude to Tesla ktora bude elektrifikovat dopravu, ale bude to spolocne usilie vsetkych. Smutne je,ze tento proces sa zastavil. Hlavne General Motors ma na tom podiel. V 90-rokoch vyrobil uspecnu seriu EV. Potom sa rozhodol ze vozy majitelom zabavi a znici. Uplne postavene na hlavu.
https://www.youtube.com/watch?...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tesla udala smer? :-)

Tesla prisla 2 roky po starte masoveho predaja najpopularnejsieho EV a automobilky nasleduju Nissan-Renault alianciu, nie stratovy Tesla startup ktory zabuda riesit vyrobne bottlenecky, ergonomiu interierov, dielenske spracovanie.. proste veci ktore maju ozajstne automobilky poriesene, ale stracaju na kazdom aute hned pri predaji $13000 a viac pri garancnych opravach nedostatkov vyroby zadarmo. Namotavaju fake cislami ludi cakajucich na Model 3 za nerealnych este viac stratovejsich 35k v holej bosej vybave ktora sa realne nebude skoro vobec predavat tak ako u modelu S. To ze si to ludia zacinaju uvedomovat ukazuju predaje Boltu/Ampera-e a o chvilu raketove predaje Leafu 2018. Model 3 este viac prehlbi stratu Tesly a ich jedina nadej navratit investovane miliardy je stat sa fabrikou na baterky. Tam su vsak vacsi hraci a nevyzera to velmi ruzovo pre Teslu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pri vyrobe 100-tis aut mas

este straty, pri vyrobe stale vacsieho mnostva do dostavas na break even point, kde sa strata zacina vymazavat a firma je ziskova. Investovat do rozsirenia kapacity z par tisic aut rocne na niekolko desiatok tisic aut, alebo stotisic nieco stoji. Nezabudaj, ze spolocnost Amazon generovala tiez obrovske straty a trvalo strasne dlho az sa dostala do zisku. Vyse 10-rokov bola stratova.

Straty Tesly sa mozu zdat vysoke, ale pri obratoch v miliaradch dolarov je to uz trochu ine. Hlavne, ked ich obrat raketovo rastie. Maloktora firma ma rocny rast v desiatkach %. K tomu marza na auto sa pocita trochu inak. Tesla ju ma stale najvyssiu na predane auto (added value). Stratu sposobuju invesitice do rozsirovania vyrovby a R&D. Co sa tyka fabriky na baterky, tak ich zavon v Nevade (joint venture z Panasonicom) bude najvacsi na svete vo vyrobe baterii. Ciastocne uz stoji a vyraba uz dnes obrovske mnozstvo baterii. Model 3 nenabieha tak rychlo ako chceli, lenze linky uz stoja a prebieha doladovanie vyroby. Je dost mozne, ze buduci rok uz bude Model 3 vyrabany vo vacsich mnozstvach ako Model S a X dohromady. K tomu, nezabudaj, ze pre nich nebude ziaden problem mat nove vyrobne kapacity v Cine, alebo Indii. Investori z tychto statov im uz davno avizovali, ze im daju kapital na dalsiu expanziu. Podobne je to aj v Europe.

Model S alebo X sa vobec nedaju porovnavat s Boltu/Ampera-e, alebo Leafom. Je to ina kategoria.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Uved prosim ta z kadial cerpas informacie o pocte aut ktorych vyroba este generuje ztraty a ako si vypocital break even point pre auta alebo pre Teslu. Btw. tesla vyrobila vyse 260 tis aut.. Z kade prosim ta cerpas informacie o marzi Tesly, alebo jej vypocte? Ja uvadzam oficialne udaje priamo od Tesly.
Co sa tyka Gigafactory, to ze to bude najvacsi zavod na baterky je asi take tvrdenie ako ze vyrobia 1500 kusov Modelu 3 a realita: 260 kusov. Gigafactory nie je ani v prvej desiatke vyrobcov baterii a neviem preco si myslis ze ostatne fabriky ktore existovali davno pred Teslou a maju mensie naklady aj vacsie know how a samozrejme kapital, by mali zaspat dobu a pozerat ako rastie Gigafactory. Ovela podstatnejsie ako vyrobne kapacity zavodov je vyvoj novej technologie kedze dnesne lithiove baterky by pri produkcii 500k aut rocne co by chcel Elon dosiahnut uz buduci rok spotrebovala svetovu produkciu lithia, takze to je absolutne nerealne a samozrejme jeho cena pojde zavratne hore. To je zaroven aj najvacsi problem Tesly - stavia auta na zastaralej technologii a je super stratova, lebo nechce akceptovat tento fakt a nezameriava sa na efektivitu, len vyrobit auto s velkym dojazdom nech to stoji co to stoji, aj 600kg bateriu a neefektivne auto. Ano S a X su ina kategoria, ale stale su to EV a ked ide o efektivny transport a nie ukazovanie sa, tak Model S 75kWh kvoli neefektivite neprejde ani zdaleka taku vzdialenost ako Bolt 60kWh za polovicnu cenu aj ked Tesla sa snazi tvrdit nieco ine. Na rozdiel od zlej Muskovej strategie, ozajstne automobilky to odhadli spravne: mensie baterie a dojazd ktory prevysuje priemerny najazd priemerneho americana 120mil denne a ked pridu solid state baterie a ine technologie ktore sa nabiju za par minut na 2 a viac nasobne kapacity, potom pridu modely s velkym dojazdom, nizkou cenou a nahradia ICE auta. Preto Bolt (ak Chevrolet prestane skrtiti vyrobu na ktorej nezaraba, iba s nou vylepsuje svoje CO kvoty) a Leaf 2018 budu ozajstne masove EV, nie Model 3.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Informacie cerpam

priamo z oficialnych dokumentov http://ir.tesla.com/results.cf... dokonca si pravidelne pustam aj Q&A Conference Call, kde predstavitelom Tesla davaju otazky priamo najvacsi akcionari. Cize, to nie su nejake povedacky jedna pani povedala. To su ludia ktori tam maju nainvestovane miliardy dolarov, fondy a pod.
Viem, ze sa teraz objavili clanky, ktore uvadzaju cislo USD 13 tis na predane auto, lenze gross margin na auto maju stale najvacsi v obore. Nie je skutocne fer vziat kumupovanu stratu a delit ju poctom predanych aut, kedze ich vyrobne kapacity nie su ani zdaleka spustene naplno. Oni su zaroven aj vyrobcovia energie kedze minuly rok pohltili inu Muskovu firmu SolarCity a vyrobcovia velkokapacitnych baterii.

To je podobne ako amazon. V rokoch ked generoval straty, tak mohli investori povedat, ale ved ano oni na kazdy predany ks generuju stratu. Samozrejme nie vzdy sa to da tak jednoducho povedat.

''Gross margin is on average 24% over the last four years. Not bad, especially when compared to the competition such as General Motors with a meager 11%''

Samozrejme to ma svoje, ale. Oni maju este stale vysoke predajne naklady, kedze buduju siet predajni taka by mohli predavat vyrobky klientom priamo co z dlhodobeho hladiska moze priniest vyhodu. Rovnako budovali rozsiahlu siet nabijacich stanic, ktora je momentalne najvacia na svete. Ziadna automobilka ju nema vacsiu.

260 ks vs 1500ks Modelu 3 je tiez trochu nie uplne ferove prirovnanie. Ano ich ocakavania boli vacsie, lenze aj tak je nutne uznat, ze privedenie tohto projektu od prvotneho oznamenia k realizacii je skutocne rekordna doba. Linky uz stoja a ladia sa. Pokial sa rozbehnu aspon ciastocne podla planu, tak sa vyrobna kapacita bude velmi zvysovat. Jednoducho povedane. Naklady uz maju ale nevyrabaju. Pokial sa spusti vyroba tak naklady uz nebudu tolko rast.

Co sa tyka gigafactory, tak bude najvecsou fabrikou na baterie na svete. Otvara sa postupne. Momentlane je na 10-20% sjojej kapacity, takze je logicke ze nie je ani v prvej desiatke vyrobcov baterii. Bude sa jednat o najvacsiu budovu nasvete a ziadna ina spolocnost na svete nic take nema a ni nestavia. Ich vyhodou je 'Economies of scale '' a automatizacia, ktora je skutocne vysoka.

Na zaver dodam, ze Litium, ze bezny produkt a v bateriach je ho iba par %. V skutocnosti je najviac zastupeny prvok nike a grafit. Ja by som Tesle este nechal nejaku dobu, nech sa rozbehnu. Ich vyroba sa len rozbieha.

Neviem preco si myslis, ze Tesla stavia auta na zastaralej technologii. Tou je pre mna spalovaci motor, ktory bude postupne koncit co uz dnes vie.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Auto