SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Dizajnér Volva: Autá, ktoré vyrábame v Číne sú kvalitnejšie ako tie z Európy (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

tak väčšiu hlúposť som ešte nečítal.

práveže roboty a manipulátory na svoju činnosť potrebujú menšie tolerancie lebo opakovane sa vedia trafiť pomerne presne na rovnaké miesto - čomu sa vraví opakovateľnosť. roboty majú cca 0,03-0,05mm pri doplnení tech pomôcok aj presnejšie. chcem vidieť ktorí ryžojed sa k tomu priblíži.

keď niekto vydá takéto vyhlásenie väčšinou je to preto lebo s tou kvalitou asi naozaj problém je, ináč asi nie je dôvod na takéto vyhlásenia.
 

 

aj mna zarazilo, zeby stroj bol horsi. No treba si uvedomit, ze cinan je asi zodpovednejsi a lepsi pracovnik nez europsky co programuje roboty. Samozrejme, ze je vela ukonov, kde stroj urobi pracu rychlejsie a presnejsie, lenze iba clovek vidi nedokonalost ktoru moze odstranit. Napriklad krajsie zalicuje potah pri skladani sedaciek. Rozdiely budu prave v detailoch, kde jedno vyhladenie rukov uroby vecsi dojem, nez presnost 0,01 pri montazi. Verim, ze v tomto to bude.
Cinania nie su nesikovny ani zly pracovnici. Vyrabaju take vyrobky ake si u nich objednate. Samozrejme, tie vysokokvalitne nebudu za smiesny peniaz.
 

 

hej akurat vyroba volva sa presunula do ciny prave preto aby to ten spominany smiesny peniaz stalo. jednoducho koncern setri kde sa da. a ono sa to niekde potom ukaze
 

 

To nebude hlavny dovod. Je proste treba vyrabat tam, kde je odbyt, a Cina je najvacsi automobilovy trh. A obzvlast ked hovorime o takychto na europsky vkus uz pridlhych limuzinach, ktore v Cine miluju, zatial co v Europe sa prejedli. Tak ako BMW vyraba svoje SUV v Amerike na juhu, hoci pravdepodobne s horsimi vysledkami aj ekonomikou ako keby ich robil v byvalej NDR ci Mexiku...
 

 

ano cina je dolezity trh aj pre volvo a coskoro sa moze stat ze bude uz aj jediny...
 

 

dovod je jednoduchy - volvo totiz cinanom uz par rokov patri...:)
 

 

Ziadny smiesny peniaz to tam stat nebude, platy v Cinskych fabrikach su porovnatelne so strednou a vychodnou Europou. To v com ma Cina navrch je pracovna sila, neexistujuce odbory a mensie naroky na bezpecnost prace. Taktiez tym, ze v Cine vyrobis takmar vsetok material od ocele, svetiel, gumy, po plasty na palubnej doske, je vyhodnejsie to tam hned aj poskladat, ako nosit do EU a tu to potom davat dokopy.
 

 

ziaden cinan kvoli slovenskemu platu nepride na slovensko.
 

 

A kde som pisal o chceni Cinanov pricestovat a robit na SK? Hovorim, ze firmy nevyrabaju v Cine kvoli platom alebo nizsim nakladom, ako si to stale vacsina ludi mysli, ale kvoli tomu, ze to tam ma jednoduchsie, prave vdaka neexistencii pravneho statu.
@cyrosu: Nie, Cinan vo fabrike v meste nema plat ako Rumun, ale vyssi ako Slovak. Samozrejme je blbost porovnavat mesto s dedinou niekde pri pusti, alebo Mongolsku. Btw. vacsina z nich zije uz v mestach.
 

 

mas na to aj nejaky dokaz? nejaku vyplatnu pasku. pytal som raz jedneho cinana ci by ju neukazal. zasmial sa. vies preco? ziadnu nemal. maju plat rumuna ale ziadne priplatky atd. ak ma dnes nemec na zmluve 2tisicky dostane 2apol na ucet ktore ide niekam minut cez vikend a zamestnavatel ma nanho naklady 4tisicky. ak ma cinan v ustnej zmluve styri stovky dostane 350 a odlozi si ich lebo cez vikend mu veduci prikaze ze ma prist do roboty. a fabrika nema nanho ziadne dalsie naklady lebo neexistuju zakony ktore by jej to prikazovali
 

 

ano cinan ma podobny plat ako trebars rumun avsak musi nan vdakrat tolko robit. ak odmietne leti. nemaju tam odbory ziadne organizacie ktore by stali za robotnikmi. v niektorych fabrikach makaju aj 16 hodin denne. pracovna hygiena ziadna. priplatky ziadne. ked ti veduci nariadi musis makat aj cez volne dni. a potom je to smiesny peniaz ked si vezmes kolko nakladov ma koncern na zamestnanca v europe a kolko v cine. nie je vsetko zakladna mzda zamestnavatel plati ovela viac na inych polozkach. a nechat si vyrobit auto vo fabrike kde makaju ludia od nevidim do nevidim urcite nebude terno aj ked mas na kapote volvo
 

 

vyssia stredna trieda ($16,000 - $34,000) je najrychlejsie rastuca v cine. V mestach pred 5mi rokmi 12%, o 5 rokov 54% http://www.businessinsider.com...

cize sice nepises nepravdu, ale len polovicnu pravdu. Ak nebudes davat dokopy vidiek s mestami, zistis ze oproti cine v mestam my tu mame stredovek.
 

 

Ono občas treba po niecom trepnut kladivom, občas nieco trochu zabrusit, atď. Plus v Číne si asi financne môžu dovoliť požadovať od dodávateľov prísnejšie tolerancie keďže výrobné náklady by mali byť celkovo nižšie. Mne to celkom dáva zmysel.
 

 

Ak vyrabal suciastku robot, praveze nepotrebujes trepnut kladivom, ci zabrusit, natolko presne to dokaze robot vyrobit. Problemom pre roboty su naopak diely, tkore maju velku mieru volnosti, alebo nie je jasne, ako ich presne uchopit. Napriklad calunenia a pod.
 

 

Ibaže roboty nevyrábajú všetky dielce. Ľudská ruka je pri montáži automobilov stále mimoriadne dôležitá. Pochopil to aj Elon Musk (konečne). Ono samozrejme robot vo výrobe je veľmi užitočný pokiaľ ide o zváranie lakovanie a montáž presných dielov, ako sú časti prevodovky, brzdy kolesá atď. Ale automobil sa skladá aj z menej presných dielov, ako veľké plechové výlisky (prakticky celá karoséria, ďalej veľké plastové dielce, čalúnené dielce atď. Napríklad kolo lisovania plechových dielov je celá veda. Stačí malá odchýlka v chemickom zložení plechu a plech vám v lisovacej forme tečie ináč. Všetko sa to potom dolaďuje pri montáži. Samozrejme čo sa doladiť nedá ide do scrapu, ale ak by malo ísť všetko do scrapu čo na prvý krát nesedí automobilky by vyrobili možno max 5 áut denne. Ak máte možnosť vidieť montáž napr takého Porsche Cayenne v BA, odporúčam. Je to prémiové auto a aj pri tom premiovom aute chodia šabloneri so šablónami a gumeným kladivom a nástrojom podobným páčidlu a nastavujú medzery. By ste neverili koľkokrát otvoria a silou trepnú dverami kým ich nastavia. Neraz sa aj vešajú na dvere. A to sa bavíme o prémiovom automobile. Hovorím to ako človek z praxe. Som strojný konštruktér a navrhujem stroje prevažne pre automobilový priemysel a s výrobou som v kontakte skoro neustále. Pri montáži je kopec vecí ktoré vám robot nespraví
 

Presne

Si to vystihol....
 

 

Skus si este raz precitat prve 4 slova. ;-) HOvorime to iste. ALe chcel by som podotknut, ze automatizacie nie je len v tom, vyrobit genialnych robotov, co robia vsetko presne ako clovek, ale prave navrhnut cely proces, ale aj auto tak, aby tam nebola praca, ktore roboty nedokazu. Preco myslis, ze pristrojova doska Tesly 3 vyzera tak, ako vyzera? Strecha auta je kus skla miesto plechu, ktory s avklada ako posledny, pricom dovtedy maju roboty pristup dovnutra prave cez strechu. Musk na to ide velmi dobre, jeho chybou je, ze si mysli, ze vsetko pojde na prvy krat. On este potrebuje par iteracii, ale uvidis, ze Tesla sa tam dostane ako prva. A este by som podotkol, ze premiovost nie je argument. Cim premiovejsie auto, tym menej robotizacie tam je. Jednak pri vyssej cene za kus nie je taky tlak na automatizaciu a taktiez vyrobne mnozstva nie su take velke, aby sa uplna automatizacia oplatila.
 

 

Precenujes robotov. Bol si niekedy v strojárskej firme? Pre nášho dodávateľa ohybanych dielov máme toleranciu na dlzkove rozmery +/- 1mm (+/- 1/32") a to tie diely reze laser a ohýba cnc. A stáva sa že chlap čo to montuje musí občas zobrať do ruky brusku a dopasovat to aj tak. Ok, ja neviem ako je to v automobilovom priemysle, my niesme moc sofistikovani, my vyrábame stroje na drvenie kameňov, ale autá to sú tiez samé vylisky , samé plasty, zvary a pod., kde tie veci do seba zakazdym pasovat skratka nebudú a ak chces vyrobiť 300k aut rocne, tak to musí ficat hlavne rýchlo a bez vyraznych zadrhelov, a nie že robot bude chudak zmätený neviem ako dlho tlačiť súčiastku tam kde nepasuje. Áno robot ti dostane suciastku z miesta A do miesta B s veľkou presnosťou, bez toho aby potreboval prestávku, alebo ti vesal odborárov na krk, ale to je asi tak všetko a jediná vec kde roboty majú zmysel je v nahradení tzv. ako ja politicky nekorektne hovorím, opicej práce. Kde nahradis človeka čo by iba čosi zdvihol, presunul, zatlačil a kde sa nemá čo pokaziť a teda nieje tam potreba ľudského mozgu.
 

 

Skus porovnat strojarsku firmu, ktora ma 15 rocne stroje, 5 rocne stroje, a tu, ktora ma nove stroje. Potom pochopis, kde to bude o 10 rokov. Roboty este vsetku pracu nezvladnu, ale ta doba jnie je daleko.
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto