SME
Pondelok, 9. december, 2019 | Meniny má Izabela

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Slovensko má prvú ultrarýchlu nabíjaciu stanicu pre elektromobily (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Konečne

Ako alternatíva rýchlovýmeny batérií, ktorá by sa podobala na výmenu konského záprahu...
 

 

Auto zastavi nad dockom, dock sa otvori, ramena vytiahnu prazdnu bateriu, ramena nasunu plnu bateriu. Dock za zatvori, auto odchadza. Cele to moze trvat 10 sekund, ani nemusis vystupovat z auta.
 

 

nemal by si pred spanim jest slaninu.
 
Hodnoť

So škodoradosťou

zisťujem, že elektro auto musí mať 2 možno až 3 konektory, na normálne, rýchle a super rýchle nabíjanie. Asi to skončí rovnako ako boli/sú tie elektro zástrčky na elektrospotrebiče, keď aparáty kúpené v zahraničí mali zástrčky čo sa nedali pripojiť na cs zásuvky, ale načo máme elektro komisára, snáď to zariadi.
Ešte jedna otázka, či super rýchle nabíjanie nebude skracovať životnosť akumulátorov, u klasických Pb akumulátorov sa má optimálne nabíjať prúdom v A, čo je ca 10% z kapacity akumulátora v Ah.
 

Ono to nebude až také zlé

Konektor je viac typov a nerozhoduje len výkon. Ale aj na bežné spotrebiče máme rôzne typy zásuviek.
Lenže dobíjacia stanica bude mať viac káblov. Je to vidieť i na fotkách.

Rýchle nabíjanie akamulátoru škodí.
Lenže akumulátory v autách nie sú jeden akumulátor, ale množstvo sériovo-paralelne zapojených akumulátorov. Navyše znesú vyššie nabíjacie prúdy.

Nestačí však vybudovať nabíjaciu stanicu 350 kW, nabíjací výkon musí akceptovať aj akumulátor.
Rýchle nabíjenie zohrieva batériu a to aktivuje ochranu batérie, ktorá spomalí nabíjanie.

Napr. Nissan LEAF akceptuje len rýchlonabíjanie cca 36KW/60 minút.
Tesla model 3 uvádza 108 minút.

Efektívne (časovo) možno dobíjať v pásme 20%-80%, dobitir 80%->100% trvá dlho.
To ale znamená zníženie dojazdu na 60%, ak sa využíva len pásmo 20%->80%.
 
Hodnoť

Ja by som...

Ja by som blízku budúcnosť videl v nabíjaní áut malým prúdom v mieste práce (firemná podzemná garáž atď.). Jednak bežný zamestnanec sedí v práci tých 8 hodín (alebo aspoň také 4 na polúväzok), čo je už celkom normálny čas na dobitie celej, prípadne majoritnej časti batérie auta. A malý prúd na auto znamená, že budova po zapojení väčšieho počtu áut nezačne krútiť elektromerom až tak veľa v konkrétnom okamihu...
 

 

Pevne verim, ze blizka buducnost neobsahuje nadalej predpotopne dochadzanie do prace vlastnym autom.
 

Asi

Asi si nemôžeme nahovárať, že najbližších 10 rokov sa na Slovensku niečo v tomto zmysle radikálne zmení. Áno, hromadná doprava je (dúfam) na postupnom vzostupe, ale zatiaľ chýba infraštruktúra (ale aj tá sa bude budovať). Osobne jazdím 90% času vlakom + bicyklom na stanicu.
 

 

Hromadna doprava osob fungovala dobre do roku 89
 

To

To je pokus o vtip? Kolko ma dnes napriklad Bratislava obyvatelov?
 

 

Ale nebola taka prepchata autami, ako teraz
 

 

a ja vidim potrebu zrazky s realitou.

1 auto: 350kW - 15min -> 8h - 11kW -> 380V - 28A / 220V-50A

podzemna garaz/parkovisko pre 10 aut - odber prudu 280A, resp 500A
zavolaj si do distribucnej spolocnosti a opytaj sa aku prudovu rezervu maju v mieste kde sidli tvoj zamestnavatel. a kolko by si rocne platil, za rezervaciu takeho odberu.
 

zrazka s realitou c.2

zrazka s realitou c.2:

je to trapne, trapne a este raz trapne

aha ju 350 kW nabijacka (s jednym/dvoma uuuuuzasnymi stojanmi) ale ako pisu na jednom SK portali, ked sa pusti cez hadicu plny prietok benzinu/nafty, je to ekvivalentne el. vykonu 5 MW (este raz a slovom PAT MEGAWATTOV !!!) ... a takych cerpaciek su na slovensku stovky a stovky a stovky a stovky a stovky ... dva stojany ma len chudera na samote, velke pri dialniciach bezne 10-12 stojanov

tolko k casovo-hustotnej energetickej efektivite nabijania/cerpania

TAKZE: pokial nebudu na slovensku tie stovky a stovky a stovky a stovky a stovky 5 MW nabijacich stanic kazda v priemere so 6 stojanmi, tak uplne nahradenie toho miliona fosilakov e-autami je sen hodny najvacsieho ...

alebo stacil by aj druhy zazrak: znizit spotrebu e-aut o 90% na 1-2 kWh/100 km a potom uz ozaj bude slovensku stacit len par stoviek (do tisicky) takychto 350 kW nabijacich stanic kazda so 6-8 stojanmi v priemere

pozn.: el. siet som absolutne nerozobral, iba infrastrukturu a casovo-hustotnu energeticku efektivitu nabijania/cerpania
 

pocet aut

myslim ze (pri uplnom nahradeni toho miliona fosilakov na Slovesnku) keby v nejakom OC v centre mesta bolo v garazach 500 alebo aj 1000 nabijacich stojanov, vsetky budu vo velkom okresnom meste zaplnene, takze 50x1000A = 50 kA pri 230V = pouhych 11,5 MW ... skoro nic
 

Pri porovnaní z fosilom Ste sa dopustil

viacerých chýb.

1, Fosil má účinnosť 30% a EV 90%. Takže rýchlosť čerpania u fosilu musí byť 3násobná.
350kW EV je porovnateľných z 1MW u fosilu. Zodpovedá čerpaniu benzínu 5 minút a EV 15-20 minút. Viem si predstaviť rýchlejšie platenie. Dnes zdržuje často 1 pokladňa aj na 5 stojanov.

2, EV sa budú nabíjať hlavne doma. Min. 2/3 dobíjaní bude doma.

3, V SR je asi 1000 čerpacích staníc (Odhadujem cca 6000 stojanov). Väčšina je nevyužitá.
Za mesiac treba 2x natankovať.
Za mesiac sa tankuje 2 000 000 aút x 2 tankovania x 5 minút = 20 mil. minút.

20 mil minút/ 6 000 stojanov= 3300 minút sa tankuje na 1 stojane = 55 hodín.
Ak by sa tankovalo len 11h denne, tak stojan je obsadený 5 dní z 30.
Počet stojanov je 6x väčší ako je skutočná potreba.
Aby sa nečakalo, tak by stačilo nie 6000 stojanov, ale napr. 2000.

4, O 20 rokov tu bude nie 2 mil., ale max. 1 mil EV
EV bude tankovať na verejnej pumpe len 1x, 2 tankovania si urobí doma.
1 mil. tankovaní mesačne = cca 40 000 tankovaní denne.

Ak jeden stojan urobí za 12 hodín cca 36 tankovaní
Potrebujeme o 20 rokov cca 2 000 nabíjacích stojanov.
To nebude neriešiteľný problém.

V OC nebude treba 500 nabíjacích stojanov. Bude stačiť 2 -3 000 stojanov v celej SR.
 

body

1) to uz je hadam prepocitane vzhladom na efektivitu ze kolko energie sa uvolni z jedneho litra paliva v dnesnych spolovacich motoroch, aj pri parnom stroji sa vie ze ucinnost je 8% a nikto nebude uvazovat s 50% ani 30% ucinnostou, proste pri plnom prietoku benzinu/nafty hadicou pri takej efektivite spalovania aku maju dnesne fosilakove motory, to zodpoveda 5MW

2) hahaha zasmiali sa zbrojnosi ... kazdy ma rodinny dom a garaz ... kazdy v kazdom meste a aj tych stotisic aut v petrzalke, kde si z 12. poschodia vyhodia na ulicu 50 metrove predlzovaky ... a cele noci budu ulice pod nanosom gigantickych spagiet ... si normalny?

3) tvoje prepocty su chybne, panko zabuda na NEROVNOMERNU CASOVU distribuciu - je sice pravda ze o 1 v noci je min. 95% stojanov volnych, ale v normalnejsich casoch SA CAKA, proste SA CAKA ! za takmer 5 rokov co mam auto sa mi v krajskom meste alebo pri dialnici viac krat stalo ze som cakal ako to ze som necakal a jediny stojan bol volny (asi tak v pomere 70:30), samozrejme tych zvysnych 30% bolo to, ze bol volny max. 1-2 stojany ... priemerovat veci JE BLBOST, pokial ignorujes DISTRIBUCNU KRIVKU, v case takmer nijakeho vyuzitia to bude OK, ale v case spiciek ti to cle OKAMZITE SKOLABUJE

4) opat uplne chybna uvaha absolutne ignorucuja DISTRIBUCNU KRIVKU ako aj fakt, ze 60% naroda si tie e-auta iste nebude nabijat doma/vgarazi/u zamestnavatela, pretoze taku moznost proste nema/nebude mat
 

Hľadáte problémy tam kde nie sú

1, to si tam nenapísal. I tak zďaleka nerozhoduje samotná doba tankovania.
6 stojanov, 1 pokladňa. Čas toku paliva 2 minúty, čas na zaplatenie 4 minúty.

2, Dnes si každý nosí naftu v bandaske a skladuje ju v sude v pivnici?
Rovnako nebude nikto vyhadzovať predlžovažky.

Tak ako vybudovali čerpacie stanice (aj Petržalke), tak sa vybudujú nabíjacie stanice. Pred 25 rokmi tu boli škaredé čerpacie stanice s pár stojanmi.
Dnes je tu 1 000 čerpacích staníc.

3, čakanie na čerpacej stanici? Max 1 auto pri stojane na vyťaženej čerpačke.
Keď BA tiahne na víkend. Čo keby sme nenabíjali v čase špičky?
Stačil by nemecký systém rôznych cien paliva podľa dennej hodiny.

4, To že ju nemá, neznamená, že ju nebude mať. 40% národa ju má.
Vytvorenie nabíjačiek na sídliskách, obchodných centrách nie je problém.
Aj čerpacie stanice sa stavali postupne.

Oveľa väčší problém je cena EV ako ich nabíjanie.
 

Má to pár chýb

Na aute bežný Slovák najazdí 15 000 km/rok. To je 1250km/mesiac. = 3 nabitia do mesiaca.
11kw po dobu 8h.

Naša budova v práci pre cca 25 ľudí má max odber istenie 3x63A 43kW,
Reálne odoberáme 8-10kw. V noci má budova odber len asi 2kW.
Rezerva je cca 30kW t.j. môžeme dobíjať 3 autá cez deň.

Za mesiac 21 prac. dní 21 x 3 = 63 nabití.
3 nabitia mesačne pre 20 aút.

Nevravím, že to je možné všade, ale rezervy sú.
Elektroautá (ak by plne nahradili fosil) tak by mali celkovú spotrebu:

2 mil aút x 15 000 km x 0,2KWh/km = 6TWh to je len +20% oproti súčasnej spotrebe
Nie 2 ale 1 mil. EV tu bude možno o 20 rokov.
Za 20 rokov nedokážeme posilniť sieť o 10%?
 

jo

Ano to sme sa uz zhodli ze co sa tyka energie, bude to chciet "len" o 10% az 20% viac (3 az 6 TWh rocne) ako Slovensko produkuje teraz (30 TWh rocne = hruba spriemernena kontinualna (ale nezmyselna) spotreba 3400 MW).

Absolutne, ale absolutne ignorujes
A) fatalnu absenciu akejkolvek infrastruktury ako aj
B) distrubucnu krivku (narazovy odber), ktora sposobi to, ze v case spiciek moze byt odber napr. 1,5-2-nasobok dnesnych spiciek
C) cele je to potrebne vnimat komplexne body A) aj B) nielen z pohladu celej krajiny, ale aj miest, sidlisk, budov ... ak by sa za miliardu € na sidliskach a tisickach parkovacich miest vybudovali akesy nabijacie stojany, ta trafostanica na sidlisku zvladne 2-3-nasobny odber v porovnani s dnesnou spickou?
 

Neignorujem

1, Absenciu infraštruktúry

Dnešná infraštruktúra prenesie ročne 30 TWh, na 1 mil. 1EV budeme potrebovať preniesť +10%. Ten stav nastane najskôr o 10, reálne 20 rokov.

Nemá dnešná infraštruktúra žiadne rezervy?
Za 10-20 rokov nie sme schopný zvýšiť kapacitu infraštruktúry o 10%?
Koľko rokov sme budovali dnešnú infraštruktúru? Ak na zvýšenie o 10% nestačí 10-20 rokov.


2, Distrubučnú krivku, narazový odber

Tento problém je riešiteľný, aj prastarým HDO.
Existujú však sofistikovanejšie riešenia.
Nabíjanie EV môže "vyhladiť" distribučnú krivku, ak sa bude dobíjať v čase nižšej spotreby.

3, Trafostanica na sídlisku je určená pre istý počet bytov.
Odber jedného bytu je cca 2300kWh/ročne.
Odber jedného auta s 15 000 km/ročne je 15 000 * 0,2 = 3 000 kWh
Ak bude domáce nabíjanie z 2/3 tak je to len 2 000 kWh
Autá budú potrebovať menej ako dnešné byty, lenže EV to budú potrebovať mimo špičky.

Ak by sme obe infraštruktúry úplne oddelili. Na sídliskách nie je miesto pre ďalšie TS?
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME Auto