SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Benzín, diesel, elektrina. Aké sú výhody áut s rôznym pohonom? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

CNG

Jazdím CNG
Priemerné náklady 4e na 100km.
Na Slovensku je vela CNG áut. Ci sú už to vozidla taxi služby, alebo dodávky na rozvazanie. Väčšinou majú však prevádzkovatelia vlastne CNG plničky.
 

vozitko

to je pre golfove vozitko do mesta, napr. citigo cng dojazd 200 km, asbolutna stelesnena katastrofa, ine cng maju dojazd do cca 400 km

denne dochadzam do roboty 2x90 km a s citigom by som isiel tankovat cng kazdy bozi den, dakujem neprosim

s benzinovou fabiou 2 mam vystarane, nadrz 45l, ale realne ma 57l (potvrdili zo skodovky) - proste nadrz je vseliako tvarovana, hore ma rozne kuty a vycnelky kde za normalnych okolnosti benzin nevtecie a sluzi to pre zvascenie priestoru pre vypary, ale ked sa clovek trocha posnazi, da tam toho ovela viac ako papierovych 45l a dojazd potom akatuje 1100 km pri 5l/100 km co je pri stovecke
 

Objem 45l

Objem nadrze 45l uvadzaju preto, lebo skodovky su tak usporne, ze sa pri optimalnej rychlosti kondenzuje benzin na stenach nadrze. Teda pri dlhych trasach sa auto priebezne "dotankuvava" a pri natankovani nad rysku hrozi prasknutie nadrze!
 
Hodnoť

 

Nieje problem cena e-auta? Autor kde zije. Cena je stale velky problem.
 

 

Cena je stale problem, ale zase to nie je take zle ako to bolo este nedavno, ked elektromobil stal takmer dvojnasobok ceny toho isteho auta s benzinovym motorom.

Napr. ten Hyundai Ioniq existuje ako klasicky benzinovy hybrid, plug-in hybrid a cisty elektromobil a ceny su nasledovne:

Benzin/hybrid od 24500€, plug-in hybrid od 33300€ a elektromobil od 33450€. Ked odratam najnizsiu vybavu "Intuitive", ktora pre elektromobil a plug-in hybrid nie je, tak benzin zacina od 31 950€.

(ceny mam odtialto: https://www.hyundai.fr/gamme/v... , treba kliknut "Gamme")

Ak sa rataju rovnake stupne vybavy tak su tie ceny uplne porovnatelne, minimalne u tohto auta - nejdem tvrdit, ze je to tak vsade, ale ide o to, ze sa uz da najst normalne (nie ten miniaturny cinan) elektricke auto za zaujimavu cenu.

Uz sa tie ceny zacinaju dostavat do hranic, kde to z kategorie "totalny nezmysel" prechadza do skupiny "hmm, mozno zaujimave" a v negativach zacina prevazovat skor to, ze sa to dlho nabija (problem pri dlhsej ceste a napr. pri nabijani niekde pri obchodnom centre) a ak nemate nabijacku doma v garazi (resp. nemate dom a garaz), tak mate problem, lebo verejna infrastruktura je minimalna.
 

Cena je stále vysoká

Pre SR podmienky zvlášť. Bez dotácie platí, že EV je podstatne drahšie.

Golf 15 190 e-Golf 37 940
Kona 14 590 Kona Electric 35 490


To čo porovnávate sú HEV, PHEV a BEV teda všetko autá čiastočne alebo úplne elektrické.

Benzínové auto stojí cca 15 000,
porovnateľný hybrid 25 000 + 60%,
úplne elektrické auto (BEV) 30 000 + 100%

Ten percentuálny rozdiel bude menší u drahších vozidiel.
Ak stojí auto 100 000 a jeho batériová verzia 120 000 nie je to tak "totálny nezmysel".
 

 

aby sme teda porovnavali s co najmensimi rozdielmi; pokial mozno aby rozdiel v cene zavisel len od jendej veliciny = pohonnej sustavy:

Yaris Hybrid - Live; 5dv; EUR14790
Yaris - Live; 5dv; EUR11790

Corolla HB; EUR17990
Corolla HB Hybrid; EUR21600

Corolla sedan; manual; EUR2260
Corolla sedan; automat; EUR2400
Corolla sedan hybrid; EUR25800

C-HR; manual; Active; 20040
C-HR; automat; Active; 21740
C-HR; hybrid; Active; 23540

ziadne " + 60% " tam nie je....
 

Máte pravdu

ja sa na to pozerám očami slovenského spotrebiteľa, t.j. citlivého na cenu.

Musím uznať, že toyota je s cenami na tom dobre.
Na druhej strane, nie je tam žiadne BEV. To by dopadlo s cenou zle.
Kapacity batérií sú malé (okrem Prius do 2kWh)
Preto to nie sú PHEV, lebo to nemá zmysel.

Otázka je, čo kúpou takého hybridu získame:

Ekológia (co2) 109 vs 84 -23% (Yaris)
Spotreba 5 vs 4 -20%

Je to pokrok, ale za +30% ceny sme znížili emisie o 25%
Ak taký Yaris najazdí 15k km ročne ušetríme 375 kg CO2

V roku 2016 vypustilo 15 najväčších prevádzok v SR dohromady 17,5 milióna ton CO2, vlani bol tento objem o takmer 830 tisíc ton vyšší a stúpol na 18,3 milióna ton CO2.

Len na kompenzáciu zvýšenia 2018/2016 t.j. 830 000 ton by sme potrebovali nasadiť 2 milióny Yarisov, na zvýšenej cene by sme zaplatili 6 mld. €.
 

 

PHEV ma zmysel, akurat ze je to este 4k naviac.

dalej, zabudol si na NOx a PM. CO2 nie su jedine emisie co auta vypustaju.
Pre NOx nie su v EU subkategorie, cize sa to nesleduje. Na lavej strane atlantiku su Toyota hybridy v Tier 3 Bin30 kategorii, cize vypustaju max 30mg/milu NMOG+NOx. Ekvivalentne Toyota auta nehybridy su Tier 3 Bin70 kategorii. To mas redukciu NMOG+NOx na menej ako polovicu len prechodom na hybrid.

PM castice: hybridy maju atmosfericke motory, ktore produkuju zvacsa PM10 castice, ktore sa zachytavaju v hornych dychacich cestach.

Motor s turbom produkuje PM2,5 castice, ktore idu hlboko do pluc, teda viac a vacsie problemy z hladiska zdravia

Mozes si vybrat, co je pre teba, tvoje deti a tvojich susedov lepsie, ci PM10 alebo PM2,5.
 

 

Porovnavate neporovnatelne.

Napr. ta Kona za 15 tisic je uplne "holatko" v najzakladnejsej "Chilli" vybave pre chudobnu vychodnu Europu v ktorej sa elektricka verzia vobec nevyraba. Napr. tu vo Francuzsku ta zakladna "Chilli" verzia ani neexistuje, najnizsia je "Initia" za takmer 20 000 eur.

Ten Golf detto. Za 15 tisic budete rad, ze v tom aute su vsetky sedacky a volant.

Dajte si tam rovnaky stupen vybavy a ten rozdiel sa hodne zmensi.
 

Automat

A vzdy treba EV porovnavat s rovnakym autom v AT, kedze v EV s atiez nepreraduju stypne a je len plyn a brzda. tak isto v hybride.
Takze je uplne mimo porovnavat najlacnejsie auto s EV/hybridom.

To si rovno mozme porovnat aj tu Daciu, kde zaklad ide od 6500 a dizel 11500, kto by uz len kupoval dizel ked je to auto skoro 2x drahsie? A ludi aot ja tak kupuju.

Potom dalej ludia neporovnavaju sevisne naklady, ktreu su EV podstatne nizsie...ale to by ludia nemohlli byt hlupi a troska aj studovat veci... Tu na sme.sk ked je clanok o EV ako napr naosledy o BA MHD z enakupila EV busy tak 90% prispevkov je proti EV, z eje to slepa ulicka a bl abla bla stale dokola tie iste kecy uz 10 rokov, ziadny posun v mysleni ludi, stale to nechapu a ani nepochopia...
 

 

Este dodam, ze je samozrejme jasne, ze ak mate budget na auto 15 tisic, tak je vam akekolvek, nielen elektricke, auto za 30 tisic nedostupne a rozdiel vo vybave je vam ukradnuty.

Rovnako asi nikto nekupuje auto len podla ceny ale pozera na celkovu uzitkovu hodnotu - dojazd, priestor, pohodlie, naklady na prevadzku a pod.

Tam este budu elektromobily a hybridy dlho tahat za kratsi koniec lebo auto co stoji rovnako ako benzinove ale ma polovicny dojazd, dlho sa nabija (ak vobec najdete miesto kde ho nabit) a kde je pripadny predaj problematicky, lebo nutnost po 10 rokoch vymenit bateriu prudko znizi predajnu cenu (naklady na vymenu mozu byt vyssie ako zostatkova hodnota auta).

Mne islo len o porovnanie cistych cien aut, nie celkovych nakladov okolo ani vyhodnosti ci nevyhodnosti kupy takehoto auta.
 

Som rád, že ste to

zreálnili.

Sú tu výhody, ale aj nevýhody.

Získate napr. automat, ale nikto sa vás nepýta či ste ho chceli.
Už 15 rokov jazdím s automatom, ale u nás vo firme si ho vyberie len 1/3.

v bohatom fr sa ročne predá cca 2,2 mil. aút z toho všetky formy ev 32 000.
 

 

Klasicky automat a "automat" v elektromobile je uplne nieco ine. Rovnaky je snad len volic/radiaca paka, pretoze su na to ludia zvyknuti.

Ludia co elektricke auto maju rozhodne za rucnym radenim rychlosti nezialia, to nie je ako pri klasickom aute s automatickou prevodovkou, kde prevodovka castokrat "nevie" ktory stupen zaradit pripadne je to poruchovy nepodarok.

A co sa tyka Francuzska ja som nikdy netvrdil, ze je to tu nejako masova zalezitost - tie problemy s infrastrukturou a cenou aut su tu rovnake ako aj na Slovensku, aj ked sa to pomaly zlepsuje a stat do toho v poslednych rokoch hodne investuje.

Ale aj vo vcelku malom provincnom meste kde zijem uz par cisto elektrickych aut vidim - videl som tu asi dve Tesly (jednu S a jednu 3), nejaky ten Nissan Leaf (aj ked tie boli viac menej len sluzobne distributora), v poslednej dobe sa tu mnozia sukromne aj firemne Renaulty Zoe (= elektricke Twingo). Este pred rokom to bola uplna rarita (jazdilo tu asi len jedno patriace predajcovi), teraz uz ich stretavam pomaly castejsie nez klasicke Twinga.

Ludom co kupovali benzinove Twingo na jazdenie po meste sa tu elektricke Zoe uz oplati viac, specialne s 5000 eur statnou dotaciou/"srotovnym" ak sa zbavuju stareho auta so spalovacim motorom a kupuju elektromobil.

Napr. jedno Zoe ma aj moja 70 rocna suseda v panelaku - na jej jazdenie na nakup a k lekarovi je to idealne, parkuje a dobija dole v garazi. Dalsi sused penzista si zase kupil Citroen e-Mehari - to je taka "plazova bugina", tiez mu to na nakupy a k lekarovi staci. A rozhodne nemozem povedat, ze by francuzski penzisti boli nejaki bohati, skor naopak, obracaju trikrat kazde euro ...

V Parizi este donedavna fungoval aj elektricky car sharing AutoLib' - zaregistrovali ste sa a potom ste si mohli na ulici vziat jedno z tych Bolloré Bluecar (bol to design na mieru vyrabany v Taliansku, velkostou nieco medzi Cliom a Twingom), vybavit co potrebujete a znova auto odstavit na nabijacke (tych bolo vela). A na konci mesiaca vam prisla faktura podla toho kolko ste najazdili. Bolo to dost popularne, vdaka verejnej doprave a tomuto hodne ludi v centre Pariza nepotrebovalo zivit vlastne auto.

Bohuzial to minuly rok prestalo fungovat kvoli korupcii a neschopnemu manazmentu - bol to spolocny projekt medzi Parizom a firmou Bolloré, ktora dodavala auta a prevadzkovala system.
 

OK

Nikdy som netvrdil, že EV sa vôbec nepresadia.

Slovenský dôchodca si ZOE určite nekúpi.
Cena v SR 31 300€.
Auto na chodenie do obchodu a k lekárovi vie kúpiť určite za 1/2 možno aj 1/3.


Neviem čo považuješ za "Klasicky automat". Jazdil som hydrodynamický menič, momentálne dvojspojka.

To čo najčastejšie používajú EV je CVT prevodovka.
Osobne si ju pamätám ešte z kombajnu.

CVT prevodovka nebola vymyslené pre EV.
Obľubujú ju japonský výrobcovia (Honda HR-V, Subaru Outback, ale aj
Audi multitronic, Mercedes A,B, ...
 

 

Vacsina cisto elektrickych aut nema klasicku prevodovku (ci uz automat alebo cokolvek ine), len fixny prevod.

Nepotrebuju ju, elektromotor ma dostatok krutiaceho momentu v celom rozsahu otacok, od pokoja az po maximum.

Neviem skade mate, ze sa v elektromobiloch pouziva CVT - uvazovalo sa o tom, ale teraz predavane vozy to nemaju. (cisto elektricke, nie hybridy, tam je to ine lebo benzinovy motor sa bez prevodovky neobide).
 

OK

Ale my sme sa bavili o

Yaris Hybrid - Live, Corolla HB Hybrid, Corolla sedan hybrid, C-HR hybrid;

Alebo nie?

Pri pevnom prevode by som nehovoril o prevodovke i keď to prevodovka je.

Dokonca si to tak nemyslel ani ty, inak by si nenapísal:

"Rovnaky je snad len volic/radiaca paka, pretoze su na to ludia zvyknuti."

Ak tam je len pevný prevod, tak tam žiadna páka nie je.
 

 

Toyota hybridy maju power split device, co nema nic s CVT spolocne okrem toho blbo zvoleneho, eCVT, nazvu, ktory vela ludie pletie
 

Vyzerá to ako

planetová prevodovka.

Tiež dosť starý vynález. Asi preto to treba volať power split device.

V podstate je to známe z diferenciálov.
 

 

To je trocha zlozitejsie aj ked ta planetova prevodovka tam hra klucovu ulohu, pretoze umoznuje dynamicky menit ktorym smerom ide vykon.

Tu je to krasne vysvetlene ako to funguje:
https://www.youtube.com/watch?...

Strojarske porno :)
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto