SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

dam zan 5000 eur,

nech nezeriem !
 
Hodnoť

 

kto potrebuje ist z 0 na 100 za 5 sekund, alebo za 10 sekund? mam auto a aj vodicak, ale tento udaj je mne osobne na dve veci. kludne nech som z muly na stovke aj za pol minuty. ked vychadzam z domu, tak som v obytnej zone a mozem ist max. 20kmh, potom vyjdem dalej do mestskych ulic... mozem ist max. 50kmh, na konci mesta 60-80 kmh. komu je naco pre bezne auto udaj, ako rychlo dosiahnem rychlost, ktoru nikdy nevyuzijem.

ako mozem sa mylit, ked mi to niekto vysvetli, tak beriem spat.
 

 

Ten udaj je dobry napr. na to, aby si vedel, ci s autom budes vediet bezpecne predbiehat. S autom, ktore zrychli na 100 za pol minuty, predbehnes bezpecne tak traktor.
 

 

dikes ... ale nehovori o tom napriklad vykon motora?
 

 

Hovori, a vykon je priamo spojeny so zrychlenim na 100.
 

 

ty akoze na dialnici prebdiehas tak, ze vystartujes z 0 km/h na 100 km/h? a citas to po sebe?
udaj typu zrychlenie z 0 na 100 km/h je cista marketingova chujina, ktora sice nieco napovie o vykone motora a prevodovke, ale to je vsetko - V PRAXI NEPOUZITELNE

a kedze nam to nieco napovie o vykone motora a prevodovke (pretoze je rozdiel dostat sa z 0 km/h na 100 km/h za 5s a za 14s), tak napr. zrychlenie z 90 km/h na 130 km/h (OVELA DOLEZITEJSIE PRE PRAX) si ma zrejme kazdy sam domysliet ...
 

 

Naco tolko agresie, ved si napisal to iste co ja. Kde pisem o zrychleni na 100 na dialnici? Pisem o tom, ze podla parametra zrychlenia si vies predstavit vykonove udaje auta. Bodka.
 

Existuje prípad pre použitie z 0 na 100

Sú to napríklad krátke pripájacie pruhy z čerpacej stanice na diaľnici.
Uznávam, že je to okrajová záležitosť.

Údaj 60->100 alebo 80->120 pri predbiehaní je oveľa dôležitejší.
 

 

Keď predbiehaš niekde tesne pred plnou dlhý kamión a spoza kopca sa v protismere vynorí auto, vtedy si rád, že ťa to rýchlo dostane nad dvesto, aby on stačil ubrzdiť a ty si neskončil ako ten Poliak vtedy na Orave.
 

 

Udaj 0-100 km/h je skratka zauzivany dynamicky parameter a v podstate sluzi len pre zhruba predstavu dynamickeho potencialu auta. Pripustme, ze by bolo zauzivane udavat zrychlenie 0-150 km/h. Podla Tvojej logiky by ziadne taketo auto nemalo inde ako na okruhoch a niektorych nemeckych dialniciach zmysel, lebo ved nikde inde nie je povolena rychlost 150 km/h. Ak sa skutocne pohybujes autom iba v obci a teda v zonach s maximalnou povolenou rychlostou (MPR) do 50 km/h, tak Ti snad moze byt jedno, ze sa z nuly dostanes na stovku za pol minuty. Staci ale, ze sa dostanes mimo obec a natrafis na auto pred Tebou, ktore jazdi o 10 - 15 km/h menej ako je MPR. Toto je bezny jav a pokial si na ceste, kde nemas poriadne dlhe zony na predbiehanie, neostava Ti nic ine, len sa vlacit za takymto autom. Cim ma auto vyssi vykon (a teda -zjednodusene povedane- aj lepsie zrychlenie z 0-100 km/h), tym viac mas moznosti na predbiehanie, bezpecne predbiehanie. A nemusis zrychlovat na 150 km/h, mozno ani na 100 km/h. Otazne je, ako rychlo Ti to bude trvat z povedzme 70 na 95 km/h. Saab povazoval prave vysoky vykon svojich aut za prvok aktivnej bezpecnosti :) To, ako s tymto vykonom nakladaju poniektori medzi volantom a sedackou, je uz na inu debatu.
 

On v skutočnosti nepotrebuje auto

Jemu v skutočnosti stačí MHD - a ešte navyše nemá problém s parkovaním :-)
 

 

Konkrétne z nuly na stovku dosť nanič. Ale zrýchlenie pri predbiehaní, napríklad z 80 km/h na 110 km/h za 3, 4 alebo 5 s môže spraviť rozdiel medzi bielymi gaťami, hnedými gaťami a čiernym parte...

A druhá, prozaickejšia vec je, keby sme jazdili so zrýchlením zodpovedajúcim 0-100 za 30 sekúnd, na každom semafore prejde výrazne menej áut, pri pripájaní sa na hlavnú mimo obce by si potreboval nie medzi autami nie 200 m medzeru, ale 600 m, a o diaľnici ani nehovorím.
 

 

pekne prirovnanie s tymi gatami ;-)
 

Nie som odbornik na motory a prevodovky

ale logicky mi vychadza, ze ak ma auto na kazdej naprave elektromotor, tak asi nebude riesit nejake prevody a krutiaci moment je prenasany priamo na kolesa. Z toho moze vyplyvat, ze pri vykone 400 PS ma aj pri 80 - 100 dostatocnu rezervu na zrychlenie.
 

 

Spočítať to teoreticky nie je problém. Dvojtonové auto pri 80 km/h má kinetickú energiu 494 kJ, pri 100 km/h 772 kJ, s 300 kW motormi by to teda malo ísť za menej ako sekundu. Keď sa zaráta pár biednych kW za odpory, bude to asi o niečo málo viac, ale stále slušné.

Pre spaľovací motor je to komplikovanejšie kvôli závislosti výkonu od otáčok a podobne, ale stále celkom pekne analyticky vyjadriteľné. Inak by ma aj celkom zaujímalo, aký by musel mať takýto idealizovaný motor výkon, aby to naozaj trvalo 30 s.
 
Hodnoť

 

Cena?
 

 

Max do 30tis, inac je to nepredajne. Elektromobili musia byt vzdy lacnejsie ako spalovaci motor, aby ma to lakalo kupit si to. A elektricky motor je ovela jednoduchsi ako spalovaci. Spalovacie motory by mali byt len pre fajnshmakerov, ako auto pre zabavu. Kym budu elektromobily drahsie, ziadny si nikdy nekupim, len pre dobry pocit, ze jazdim ekologicky. Aj ked malu sialenu Gretku vystrie, nebudem si kupovat drahsie auto, aby som setril zemegulu.
 

 

V prvom rade musia prist (vyvinut) baterie s vacsou kapacitou ulozenej energie. Inak to budu stale len extremne tazke golfove voziky. Mozu aj kazdy mesiac uviest na trh jeden golfovy vozik, stale to bude len nepouztelna hracka.
Miesto tychto hovadin by som teda rad pocul/cital o vyvoji novych baterii
 

 

Vacsie baterie? A na co? Mne uplne staci dojazd 300-400km. Ale nech je to za normalnu cenu.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto