SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Volvo má prvý elektromobil, ohromí výkonom (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

Vacsie baterie? A na co? Mne uplne staci dojazd 300-400km. Ale nech je to za normalnu cenu.
Muhammad-Bendeguz-Kotleba
< 1 2

 

"Vacsie baterie? A na co?"
Samozrejme, dufam, ze myslis kapacitnejsie.

A na co?
No na to, aby auto nevazilo 2 tony. Preco? Naozaj velmi jednoducha otazka, ktoru odpovie uz zakladoskolska fyzika.
1. Aby auto nevazilo 2.5 tony. Nedavno tu boli clanky ako take tazke auto priserne nici vozovku
2. Rozbehnutie 2.5 tony materialu stoji ovela viac energie ako rozbehnutie 1.5 tony materialu.
3. Dalsie nevyhody spojene s hmotnostou, mnozstvom baterii
 

Ano aj nie

Ak ratad rozbehnutie tak musis ratat aj spomalenie. A tam hra velku ulohu rekuperacia, tskze az to zratas dohromady to rozbehnutie nespotrebuje vela energie
 

 

to nemyslis vazne. Straty medzi rozbehom a naslednou rekuperaciou pri brzdeni su extremne. Ta rekuperacia je, by som povedal, len aby sa nepovedalo
 

Ani nie

Rekuperacia je extremna, dokonca sa zapina aj brzdove svetlo. Rovnako castrjsie ako rozbiehanie a brzdenie porrebujes udrziavat rychlost. To znamena ze cim vecsianhmornost je lahsie udrzanie hybnosti.
 
Hodnoť

Kým

sa bude väčšina elektriny vyrábať z uhlia a jadra, nie je na elektromobiloch nič šetrné na prírodu. Tej je úplne jedno, či ju zaselie odpad z motora alebo elektrárne.
 

 

Co je neekologicke na jadrovej elektrarni?
 

Rádioaktívny

odpad.
 

 

Vytazili uran, vratia olovo. Nie je to az taky rozdiel
 

Zrejme

nepoznáš význam slova rádioaktívny a nepoznáš rozdiel v aktívnej rádioaktivite prírodného uránu a jadrového odpadu.
 

 

Staci zahrabat hlboko do zeme. Po case X sa vysoko radioaktivne zlozky rozpadnu same
 
Hodnoť

škoda, Že sa to všetko rozbehlo takto..

Škoda, že sa elektromobilita nerozbehla vodíkovou cestou (palivové články)
Ľahko by sa na to dala upraviť jestvujúca infraštruktúra čerpačiek, tak, ako sa postupne rozširovalo na bežných čerpačkách LPG, bolo by to s vodíkom, ktorý by postupne nahrádzal benzín. Benzín a nafta neskončia zo dňa na deň.

Vodík by sa mohol vyrábať za využitia obnoviteľných zdrojov.
Teraz zelení broja proti jadru, ktoré dnes ako jediné dokáže (bezuhlíkovú) konštantnú dodávku elektrického výkonu.
Iné - nestále zdroje (vietor, slnko a pod) sú na to nepoužiteľné. Navyše je potrebná prerábka kompletnej elektrickej infraštruktúry, ktorá bude musieť byť dimenzovaná na "onakvejšie" špičky

Zdroje, ako vietor, slnko by mohli byť použité na výrobu vodíka, ktorý sa dá jednoducho skladovať a prevážať, ako dnes benzín.

Rovnako sa môže výroba vodíka používať v elektrizačných sústavách na reguláciu siete. Elektrárne, ktoré sú schopné vyrábať vysoký výkon nedokážu pružne reagovať na potreby elektrizačnej sústavy.

Takže pri vodíku:
- tankovanie paliva trvá rovnako dlho
- dajú sa postupne s nárastom vodíkových áut prerábať a prispôsobovať jestvujúce čerpačky
- netreba kompletnú rekonštrukciu elektrických rozvodov a prenosovej sústavy
- možnosť využiť slnko, vietor (svieti fúka - vyrába viac, nesvieti-menej) v oveľa väčšej miere - vodík sa dá vyrábať na sklad, menší problém s uskladňovaním.
- možnosť využitia na vyregulovanie elektrizačnej sústavy - možnosť pripájať a odpájať jednotlivé bloky výroby vodíka
- takmer nulový problém s recykláciou batérií
- prípadný nadbytok z výroby vodíka je možné opäť použiť na výrobu elektriny, "uskladniť" a pod.
 

 

elektro auta nie su ciel.
vodikove sa vyvijaju.
 

 

Minule tu pouzivatel "flow" spocital negativa vodikovych aut - dovolim si to sem pridat:

"1. mas 100kWh obnovitelnej energie.
2. na elektrolyzu potrebujes AC/DC konverziu. ucinnost 95%. zostava 95kWh
3. samotna elektrolyza. ucinnost 75-80% (isto nie 90%). zostava 71kWh
4. kompresia vodika. ucinnost 90%. zostava 64kWh
5. preprava/tankovanie. ucinnost 80%. zostava 51kWh
6. vyroba elektriny v palivovom clanku. ucinnost 50%. zostava 26kWh
7. ucinnost fuelcell auta 90%. zostava=vyuzivas 23kWh.
.
pri elektrickej ceste mas straty pri AC/DC koverzii a nabijani (85% ucinnost), ucinnost auta je 90%, a potom este mozne straty (max 10%, teda min 90% ucinnost) v elektrickej sieti. tam si v celkovom vysledku medzi 69-75%. aj pri 69% je to stale 3-nasobok oproti vodiku."

"uskladneny vodik vyprcha aj z uzavretej nadoby (lebo je to najlahsi prvok) minimalne 1.7% denne."

Hadam sa flow nenahneva :)
 

Idea dobra

Idea je dobra, ale bohuzial momentalne nerealizovatelna.
Niekolko poznamok:
- ucinnost elektrika-vodik- auto je cca 30%. Co v praxi znamena ze z 100kWh na zaciatku realne vyuzijes v auta 30kWh co je stradne malo
- vyrabanie vodiku elektrolyzio je dvojnasobne drhasie oproti vyrabanie z fosilnych paliv
- vodik sa neda bezstratovo skladovat. Kazda nadrz ma.unik cca 1% za 24 hodin. Velkost nadrze na stanici je pre cca 70 aut. To sa vystrieda na cerpacke za 4 hodiny a potom co

Nie som proti vodiku, len sa na vec treba pozriet realne. Ano, technologie pojdu dopredu, ale to aj baterky. Uvidime co sa presadi.
 

 

To, co sa presadi, je uz davno jasne. Baterky
 
Hodnoť

 

400 koní, takmer 2 tony materiálov, to nevyzerá na ekologické správanie ale skôr plytvanie zdrojmi a pustošenie životného prostredia.
 

< 1 2

Najčítanejšie na SME Auto