SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Čo sa stane so zdieľanými elektromobilmi, keď projekt skrachuje? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

 

Ak tie zdieľané "autá" majú byť také ako je to čudo čo som videl v BA tak neviem kto by do toho sadol. Ja určite nie a nemyslím, že po svete behá toľko masochistov ktorí by boli ochotní také niečo používať na svoje premiestňovanie že by sa projekt oplatil.
 

 

Design nie je jedine kriterium. V Parizi, kde v clanku spominany Auto'lib fungoval to bolo velmi popularne.

Uvedomte si, ze v centre Pariza je mat vlastne auto vyslovene utrpenie (najom garaze ci miesta na parkovanie stoji astronomicke peniaze - ak vobec nejake zozeniete, nie je kde v uliciach parkovat, vsade su obrovske zapchy, kazdu chvilu vam to auto niekto omlati ...). Lenze aj ludia co byvaju v centre obcas potrebuju nieco odviezt - vacsi nakup, svokru k lekarovi, seba do prace ...

A tieto auta mali nabijacky (a tym padom aj parkovacie miesta) prakticky na kazdej druhej ulici, takze sa stacilo zaregistrovat online, prist k autu a isli ste kam bolo treba. Ak bola nabijacka prazdna, tak tam bol displej ktory ukazoval, kde je najblizsie volne auto. A potom ste to odstavili zase niekde na nabijacke. Ziadne starosti s udrzbou, parkovanim, tankovanim. Pre ludi co auto v meste potrebuju len obcas (lebo inak jazdia metrom) to bolo idealne riesenie.

To nie su auta na krasu alebo nejake pohodlie - rovnako ako prakticky ziadne ine mestske auto. Ten Bluecar je cisto uzitkova zalezitost, ked alternativa je napraskane metro alebo RER, kde sa tlacite s velkym nakupom so stovkami dalsich ludi v 30-40 stupnovej horucave. Ludom vyzor toho auta rozhodne nevadil (pritom to auto nie je nejako skarede - na trhu su daleko horsie vyzerajuce vozy) - ked Auto'lib skoncil, tak sa po tych autickach len zaprasilo, napriek tomu, ze boli ojazdene a ani s novou bateriou to nemalo nejaky ohromny dojazd (okolo 250km v meste a 150km na dialnici).

Ten parizsky projekt skoncil v 2018 pre neschopne vedenie, nie pre nezaujem ludi - bolo to joint-venture medzi mestom a Bolloré a boli tam nerealne predstavy z jednej aj z druhej strany, lava ruka nevedela co robi prava a podobne klasicke problemy verejnej spravy. Vysledok boli velke dlhy ktore mesto odmietlo dotovat.

Podobne sluzby (carsharing) funguju a na nezaujem sa rozhodne stazovat nemozu - aj v Parizi sa pracuje na nastupcovi. Napr. Renault tam ponukal svoje elektricke Renaulty Zoe - ktore inak vyzeraju podobne.
 

Len ludia potrebuju

vlastnit, vlastnit a vlastnit ... nech to stoji, co to stoji penazi, casu a pohodlia :-(
 

 

jasne , nie je nič lepšie ako nasadnúť do zdielaného auta , kde sa v noci pošťal bezďák , vyšuuuukali teenageri , k doktorovi sa odviezol chlapík s vírusovým ochorením.....
 

Vsetko sa da, aj hygiena zvladnut

len nie nafuknut mesto, aby sa mohol kazdy vozit vo svojom vozitku a parkovat ho pred vchodom
 

Dá sa, ale musí byť malé.

Bohužiaľ automobilky chrlia len 1-tonové a 2-tonové vozítka so stále zväčšujúcimi sa rozmermi.
Ak by bol zákaz používania takýchto aut v mestách, to by si videl, ako by sa priestory vyčistili a bolo by priestoru na malé mestské ekologické a ekonomické vozítka.
 

 

Aha, čiže treba ľuďom zobrať lepšie možnosti, a potom im budú aj mizerné elektromobily dobré. Vynikajúci spôsob uvažovania. Načo sa zlepšovať, stačí ostatným zakázať byť lepší ako ja.
 

Čo je na tom dobré

premiestňovať sa každý deň , väčšinou sám , väčšinou po meste , pár kilometrov do práce, na nákup, v 5-miestnom 1-2 tonovom vozidle so spotrebou v meste 10l v cene 10-20 či aj viac tisíc?
Okrem toho neide len o lepšie pre človeka, ide čuduj sa svete, aj o životné prostredie a planétu.
 

 

tak zasa neprehanaj, spotreba 10l v meste to ma ake auto?
 

Skoro každé

100 km dialnica plynulá jazda pri 100km/h na 5-ke = 4-6litrov
100 km mesto neustále zastavovania a rozbiehania (jednej až dvoch ton), štartovania, jazda prevažne na 3-ke 50km/h = 2-násobná spotreba
 

 

Ak je to lepšie pre všetkých, prečo sa to nechce ujať bez toho aby si niečo zakazoval?
 

Tupej mase a oligarchom

niekedy treba aj prikázať či zakázať, ináč sa nedá. Napr. ak by nebola závora do lesa ku minerálnemu prameňu, tak väčšina by išla autom až ku studničke. A automobiloví oligarchovia radšej budú vyrábať 1-2 tonové autá "do mesta" za 10-20 tisíc, ako by mali vyrábať 300kg autíčka za 3-5 tisíc.
 

 

300kilove "auticka" za 3-5 tisic samozrejme existuju a napr. vo Francuzsku na ich soferovanie ani nepotrebujete vodicak. Pozrite si napr. znacky ako Aixam, Ligier, Chatenet ...

Ale vy zjavne len trollujete, pretoze na jednu stranu kydate na MHD ako najvacsie zlo, na druhu stranu by ste radsej zaplavili mesto tymito vehiklami, co su pre vas alternativa.

No, zjavne ani netusite ako take 300 kilove "auto" vyzera, kolko uvezie a akou rychlostou ... (tie co som spominal su obmedzene na 40km/h, pretoze prakticky je to stvorkolesovy karosovany skuter s rurkovym ramom ...). O bezpecnosti ani nehovorim.
 

 

Neexistujú. Pár nedostupných kusov ma nezaujíma. A tým, že ich vyrábajú kusovo, sú 3-násobne predražené, než keby sa vyrábali masovo, teda nestoja 3-5 tisíc. Takže mestské autíčka nie sú a ekologia a ekonomia v p..
Okrem toho nemám na mysli nejakú hluposť, čo ide 40km/h. Musí to ísť 70km/h. Bezpečnosť je primeraná na mestskú a prímestskú dopravu. to potom by sa nemohli vyrábať a predávať ani moocykle a bicykle, tie nemajú ani ochranný rám.
MHD je dotovaná sprostosť, a kto to používa, radšej ani nekomentujem, aby ma nevymazali.
 

My mame dve auta

Jedno vacsie, sedemiestne a jedno mensie, stvormiestny Smart. A aj zaparkovat mozem na svojej driveway. A to patrime s tym parkovanim v UK k tym stastnejsim.
Do mesta je Smartik ideal. A ked deti vyletia z hniezda, tak to zredukujeme.
 

Nie je Smart na svoje parametre

predražené auto?
 

My sme ho kupili

15mesacne s najazdom 6tis. km za 7tis. libier, nove stoja okolo 11tis. - to by som nedal. Ale nema ziadnu cestnu dan, pretoze ma nielen nizke emisie ale je aj registrovane pred zmenou zakona. Ma to motor vzadu a teda zadny nahon, malicky polomer zatacania, motoricky slabe na dialnicu ale do mesta staci. A ani ten autorizovany servis raz rocne v Mercedese nas nezruinuje. Manzelke do prace a mne do mesta, ked je volne, v pohode odvezie tyzdenny nakup ;-)
 

Ja len toľko,

že ojazdené vozítko do mesta v slušnom stave a s parametrami ako Smart človek kúpi aj za 1000. Ale šak nič, máš Smart za 7 tak máš. A nové takisto s parametrami do mesta človek kúpi lacnejšie ako Smart.
 

Jedine tak Sandero

kupis lacnejsie nove, ale to je pridlhe na zaparkovanie pred domom. Uz aj takto trci Smart do chodnika. A manzelku do auta zjazdeneho na 1000 libier tiez neposadim
Ale ved na svete je krasne, ze kazdy sme iny ;-)
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Auto