SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Vo videu sme sa pozreli na asistenčné systémy Seatu Leon (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Niektore tieto asistencne systemy su len kraviny ktore su skor pre posadku auta nebezpecim ako pomocou - napr. adaptivny tempomat co sa slepo riadi navigaciou a chybovym citanim znaciek.

Este som nevidel navigaciu, ktora by nerobila absurdity typu ze zrazu skoci max. rychlost zo 130 na 80, pretoze z nejakeho dovodu si navigacia mysli, ze som sa teleportoval na cestu na nadjazde nad dialnicou.

Pritom je to trivialne v software osetrit - rychlostne skoky o viac ako 20-30km/h na cestach nie su, vzdy sa rychlost znizuje postupne. Rovnako aj to, ak zrazu navigacia "zisti", ze som na inej ceste ako 5 sekund predtym a nezmenil som smer - to asi bude chyba.

A to este predpoklada, ze navigacia ma v databaze spravne rychlosti - napr. Tomtom je v tomto vo Francuzsku uplne zufaly a vobec sa na to neda spoliehat. A to je este krajina, kde aspon tie data maju - kedykolvek som prisiel na Slovensko, tak mimo hlavnych tahov proste cislo zhaslo a bolo, napriek tomu, ze je tam standardne 90.

Ovela uzitocnejsie by bolo, keby vyrobca ponukal napr. presety na pozicie zrkadiel - kolkokrat pri parkovani potrebujem sklopit prave zrkadlo aby som videl okraj cesty a potom ho treba davat nazad. Takto by sa stlacil gombik a zrkadlo by sa sklopilo tam kde som si ho v minulosti nastavil a po zaparkovani sa automaticky vratilo nazad. Pripadne individualne nastavenia zrkadiel ak auto pouziva viac ludi. Trivialna funkcia co potrebuje akurat par centovy senzor polohy v kazdom zrkadle a upravu software v palubnom pocitaci - a este som ju v aute nevidel.
 

Spätné zrkadlo na strane spolujazdca

Napr. Golf má možnosť sklopenia spätného zrkadla spolujazdca pri zaradení spiatočky tak, aby si videl pravé zadné koleso. Mám to v Highline výbave. Funguje, ak je ovládač spätných zrkadiel prepnutý na "Right". Po jazde vpred nad cca 15 km sa vráti späť do normálne pozície.
Neviem, či to VW pustil aj do Seatu či Škody.
 

Sklopenie spatneho zrkadla

Seaty maju skopenie zrkadla v serii vo vacsine modelov, napr. novy Leon, Ateca, Tarraco urcite.
 

 

Moj Leon to bohuzial nema :( Ale je to starsi model.
 

 

Dik za info. Ja som sa cudoval, preco mi to nefunguje, ked som to mal zapnute v menu. Tak prepnut do R :) Uz to ide.
 

 

To nie je celkom co som myslel (preferujem mat moznost si to nastavit kam az sa to ma sklopit - kazdy sme inak vysoky) ale aj to by pomohlo.

Akurat moj starsi Leon to nema :(
 

 

Aj táto poloha spätného zrkadla sa dá individuálne nastaviť a prispôsobiť konkrétnemu človeku. Akú polohu si nastavíš, do takej sa späťák sklopí.
 

 

Cize ked to nastavim pri cuvani, tak nabuduce sa to bude nastavovat do takej polohy? Musim skusit, lebo dnes som na to nadaval, ze to ide moc dolu.
 

 

Tuším musí byť zapnuté zapaľovanie, zatiahnutá ručná brzda a zaradená spiatočka. Vtedy sa nastavenie uloží do pamäte. V návode to je napísané. Nie som pri aute, ani nemám pri sebe návod, tak dúfam, že sa nemýlim.
 

 

Skusim mrknut, hadam mam v aute navod. Kazdopadne dik za nakopnutie :)
 

 

Nemylis sa, vw to tak naozaj v manuale ma
 
Hodnoť

z mojho pohladu

asistenti po malickych kuskoch uberaju soferovi zo zrucnosti. Ja som si kupil auto, kde som v baliku mal napr. udrziavanie v jazdnom pruhu... pre mna je to totalne nezmyselna vec a pouzil som ju jeden krat, ked som ju skusal a potom este druhy krat, ked som si nevsimol, ze to bolo zapnute po tom, co bolo auto na pravidelnom servise /ano svietila tam kontrolka, ale neprislo mi to/, ta ulava ked som to vypol...Adaptivny tempomat je dobra vec, pokial ale funguje spravne a tak ako ma a to este tiez nedokaze kazda znacka spravit naozaj dobre... podla mna ma sofer pozerat na cestu a neustale sa venovat premavke a potom mnohe z tychto veci nie su potrebne... ked ale jazdim, vidim ako neuveritelne vela soferov pozera do mobilov a kade tade...
 
Hodnoť

 

Adaptívny tempomat je vcelku dobrá vec, v obci si človek nemusí strážiť rýchlosť, na diaľnici sa vodič vyhne kŕčom v nohe. Problém je nekomfortné správanie sa pri príprave na predbiehanie na diaľnici, keď asistent niekedy prudkým brzdením narušuje plynulosť tohto manévru. Tiež v obci je niekedy problém s oneskoreným rozbehom potom, čo vozidlo pred vami odbočilo.
Naproti tomu asistent jazdy v pruhoch je hlúposť, ktorá si jednak vyžaduje kvalitne vyznačené pruhy, ktoré sú na Slovensku málokde, navyše neráta so zľadovatenou vozovkou, pri ktorej môže jeho trhnutie spolu so zlou reakciou vodiča spôsobiť aj šmyk.
Automatické full LED matrix svetlá sú asi to najlepšie zo sveta asistentov, auto bez neho by som si už nekúpil, hranie sa s páčkou pod volantom mi určite nechýba.
Na sledovanie slepého uhla si človek tiež rýchlo zvykne, aj keď na začiatku je dosť rozptyľujúci, ale už prvých pár desiatok kilometrov po diaľnici to spraví.
Keďže z veľkej časti buď žijeme alebo aspoň pracujeme a nakupujeme v mestách, pričom dnešné autá majú absolútne neprehľadnú zadnú časť a ľudia sa na parkoviskách správajú ako postihnutí, za úplne najdôležitejší asistent považujem momentálne parkovaciu kameru a multikolíznu brzdu. Môžem smelo povedať, že už ma minimálne jeden - dva razy uchránili pred vážnymi problémami, keď sa mi nejaký retard náhle rozbehol do dráhy cúvania.
 

 

" v obci si človek nemusí strážiť rýchlosť"
Pokial ho zrovna nemas nastaveny na 100kmh a auto pred tebou zrazu odboci :)

Adaptivny tempomat je fajn, ale prijal by som keby sa dala adaptivnost vypnut. Niekedy je na dialnici proste otravne, ze to stale spomaluje a zrychluje... pritom by to slo aj plynule, aj ked miestami trochu natesno.

"Naproti tomu asistent jazdy v pruhoch je hlúposť"

Obcas to vyuzivam na dialnici, ked potrebujem nieco natukat do telefonu. V kombinacii s adaptivnym tempomatom je to relativne bezpecne.
Inak ho ale vypinam. Naposledy ma skoro stiahol do zvodidiel, v tom zuzeni pred BA. Mal som co robit, aby som ho pretlacil. Hlavne, ked to clovek necaka, ze sa bude bit s volantom.

"multikolíznu brzdu"
S tym nemam dobru skusenost. Zatial vzdy reagovala zbytocne (trava, krik, obrubnik a pod) a bolo to dost neprijemne.
 

 

Uuuh, "Obcas to vyuzivam na dialnici, ked potrebujem nieco natukat do telefonu. V kombinacii s adaptivnym tempomatom je to relativne bezpecne."

To akoze fakt?

Som zvedavy co urobite, ak vam do cesty vleti napr. zajac (stalo sa mi) alebo niekto pred vami prudko zabrzdi ci vam necakane vyboci do pruhu (bezny nesvar). To ten adaptivny tempomat nezachrani.

V 130tke datlovat na dialnici cosi do telefonu - za to by som seriozne strielal.
 

 

Jazda po dialnici je asi to najnudnejsie co moze byt. Ved pri tom by sa dalo aj strikovat.
 

 

Je to nudne, to je pravda. Lenze to neznamena, ze sa v momente nemoze nieco strhnut.

Uz som videl viacero aut zaklinenych pod kamionmi lebo "nedobrzdili". A rovnako nehody, kde "nedobrzdil" kamionista. Resp. ani v jednom pripade sofer nebrzdil vcas (alebo vobec!) pretoze cucal do telefonu, televizora - alebo mozno strikoval. A ako taky naraz v 130tke do stojaceho kamionu vpredu dopadne nechcite vediet.

Tie asistencne systemy nie su neomylne (ved to aj sam pisete) a rozhodne nie su autopilot. O tom sa uz presvedcilo aj zopar mrtvych vlastnikov Tesiel, ktore to pritom maju na inej urovni ako tieto primitivne asistenty o ktorych si vy myslite, ze je to "relativne bezpecne". Taka "vlna" v 130 na dialnici lebo kamera zabrala nejaku staru ciaru po udrzbe bude zaujimava zalezitost - hlavne pre vsetkych okolo vas!

Vo vlastnom zaujme (a v zaujme vsetkych okolo vas!) si takuto sprostost odvyknite, inak skor ci neskor skoncite ako cislo v statistike.
 

 

"Obcas to vyuzivam na dialnici, ked potrebujem nieco natukat do telefonu"
takychto deb-i/ov bohuzial vobec nie je problem na ceste stretnut...
 


Najčítanejšie na SME Auto