SME

BMW 530i a BMW 520i

BMW vstúpilo do luxusnej vyššej strednej triedy v roku 1972 modelovým radom 5. Súčasná generácia BMW 5 je už štvrtá v poradí a zrejme rovnako úspešná ako predchádzajúce. Okrem dizajnovej revolúcie prináša nové BMW technické novinky, ktoré sme vyskúšali v

Nová tvár BMW

Nová "päťka" balansuje na hrane elegancie a agresívneho športového vzhľadu. Hoci si aj v tomto prípade treba na novú tvár BMW zvyknúť, päťkový rad je výrazne krajší ako BMW 7. Prehnaný dizajn radu 7 si uvedomila aj automobilka. Pneumatiky a disky slabšieho BMW 520i nedosahovali gigantického rozmeru 530i, ale tvar a prevedenie hliníkových diskov sa nám páčilo viac na 520i.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Unikátne sedadlá

Vozidlá vyššej strednej triedy prestížnych značiek majú zoznam vybavenia priamo úmerný cene, preto nemá väčší zmysel zastavovať sa pri obsahu základného a bezpečnostného vybavenia. Finančným možnostiam klientov a možnosti individuálne si vybaviť auto zodpovedali aj dva rozdielne interiéry. Majiteľ skúšaného a podstatne drahšieho BMW 530i chcel interiér v svetlohnedej koži v kombinácii s tmavým drevom a príplatkovými sedadlami. Skromnejšie BMW 520i ponúklo športový tmavý strih interiéru bez kože a iných "drobností". Dominantou 530i sú sedadlá s kompletným elektrickým ovládaním a pamäťou polohy. Takmer dve desiatky servomotorov posúvajú sedadlo v pozdĺžnom a výškovom smere a nastavujú takmer každý parameter. Neobyčajne pohodlné predné sedadlá sú okrem vyhrievania vybavené aj vnútornou ventiláciou či skôr odvetrávaním. V praxi to znamená, že ani v horúcich dňoch, počas ktorých sme auto skúšali, sa nám nepotil chrbát ani sedacia časť. Skromnejšia verzia BMW 520i má štandardné sedadlá tiež dobre tvarované, ale s mechanickým nastavovaním a slabším bočným držaním tela.

SkryťVypnúť reklamu

Predpísaná jednoduchosť

Bavorská automobilka navrhuje pracovisko vodiča tak, že majiteľ by sa ťažko zmieril so služobným šoférom. Takmer pretekársky kokpit BMW 5 láka každého za volant, pretože pri tomto aute je šoférovanie relaxom. Pochvalu si zaslúži tvar prístrojového panelu s viacnásobným vodorovným členením a multifunkčný volant. Úhľadný prístrojový panel pôsobí až príliš jednoducho s minimom ovládačov a vypínačov. V podstate ide iba o nastavenie teploty klimatizácie, zapnutie autorádia a vyberanie CD. Ostatné parametre sa nastavujú systémom i Drive. V prvých dňoch sa nám i Drive ovládal trochu ťažšie, pretože odoberal pozornosť. Až neskôr sme uznali, že takto vyzerá elektronické ovládanie budúcnosti. Mať pred sebou displej, všetko ovládať jediným ovládačom a sústrediť sa na jazdu.  Možnosti systému i Drive určuje vybavenie vozidla. Napríklad verzia 530i má HiFi systém Professional Logic 7 s trinástimi reproduktormi. Rozdiel oproti základnému autorádiu s nevýrazným výkonom verzie 520i je zreteľný. Majiteľ limuzíny BMW 5 sa musí zmieriť s tým, že zadné sedadlá sa nedajú sklápať, a tak ostáva k dispozícii "iba" batožinový priestor (objem 520 l).

SkryťVypnúť reklamu

Aktívne riadenie v praxi

BMW 5 ako prvé na svete predstavilo aktívne riadenie s meniteľným prevodom v závislosti od rýchlosti. Pri parkovaní sme otočili volantom iba 1,5-krát a kolesá boli vytočené na maximum. Takto sme mohli jazdiť po meste a zachádzať do úzkych uličiek bez prechytávania volantu. Naopak, pri vysokých rýchlostiach sa prevod zjemní, aby bolo riadenie bezpečné. Na riadenie sa veľmi ľahko zvyká, ťažšie sa odvyká po presadnutí do iného auta. Aktívne riadenie po teste s určitosťou odporúčame. Medzi ďalšie novinky radu 5 patria natáčacie xenónové svetlomety. Obe autá síce rovnako dobre svietia, ale jazda s natáčacími reflektormi (BMW 530i) je ešte bezpečnejšia, hlavne na neosvetlených križovatkách a na horských priechodoch. Doplatok za natáčacie svetlomety (430 eur) nie je v porovnaní s cenou auta a doplnkovým vybavením vysoký.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdiely v podvozku

Pri brzdení na diaľnici sa nám zdali lepšie brzdy v BMW 520i, ale po priamom porovnaní brzdnej dráhy sa ukázali obe autá rovnako nadpriemerné. Rozdiel medzi testovanými modelmi je v podvozku Dynamic Drive (model 530i) za 2470 eur. Dynamic Drive zabraňuje nakláňaniu karosérie a tlak v tlmičoch práve zaťažených kolies prispôsobuje situácii. BMW 530i prechádza zákruty v takmer vodorovnej polohe. Nemožno však povedať, že podvozok bez systému Dynamic Drive by bol výrazne horší. Pôžitok z jazdy so zadným pohonom a vypnutým stabilizačným systémom je rozhodne väčší pri silnejšej verzii. Pohotovostnú hmotnosť a rozmery karosérie vodič vôbec necíti a náš losí test prešli obe autá zatiaľ najvyššou rýchlosťou vôbec asi 70 km/h. Rozdiel v dynamike motorov nie je v praxi až taký citeľný, ako napovedajú papierové údaje. Väčší objem motora 530i cítiť v zrýchľovaní nad 180 km/h až po maximálnu rýchlosť 250 km/h. Slabší 2,2-litrový šesťvalec má o 45 kW (61 k) menej, ale krajší zvuk, lepšie odhlučnenie a nižšiu spotrebu. S BMW 520i sme dosiahli priemernú spotrebu 9,6 l/100 km a s BMW 530i 10,9 l /100 km. S ohľadom na dynamiku je spotreba v oboch prípadoch potešiteľná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lacnejší vyhráva

Drahšiu a silnejšiu verziu 530i odporúčame solventnejším klientom a firmám na cestovanie po celej Európe. BMW 520i bolo v chudobnejšom prevedení, ale takmer o trištvrte milóna korún lacnejšie ako 530i s množstvom príplatkového vybavenia. Z tohto pohľadu nás viac za srdce chytilo BMW 520i.

 

Systém Dynamic Drive za príplatok udržiava silnejšie BMW v takmer vodorovnej polohe pri jazde v zákrute, brzdení a zrýchľovaní. Pri obchádzaní náhlej prekážky sa osvedčilo aktívne riadenie umožňujúce prudké zatočenie bez prechytávania volantu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 15 765
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 14 194
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 4 756
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 671
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 159
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 146
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 364
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 2 095
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Otilia Horrocks: Nový „whistleblower“ na scéne. Gratulujeme. Hanbíme sa.
  2. Martin Fronk: Zrúcaniny, ktoré dýchajú vďaka ľuďom. A vďaka nám môžu dýchať ďalej.
  3. Martin Turčan: Svoloč, hlboká orba a spravodlivosť
  4. Ondrej Putra: Humánna Hirošima
  5. Štefan Šturdzík: Nezničiteľný Jágr.
  6. Viktor Pamula: Nigel Baker si zaslúži našu úctu
  7. Monika Albertiová: Aká verejnoprávna televízia, taká krajina
  8. Ondřej Havelka: Drsné zápasy, Ajok a kult předků. Kultura a náboženství jihosúdánských Otuhů
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 45 388
  2. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 44 598
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 10 966
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 10 554
  5. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 7 780
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 7 158
  7. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 6 872
  8. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 692
  1. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  2. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  3. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  4. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  5. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
  6. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  7. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  8. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
SkryťZatvoriť reklamu