SME

Autom do lesa

Chalupárska a hubárska sezóna je v plnom prúde, čo prináša aj častejšie výjazdy autom do lesa. Keďže nie každý má terénne auto, bezpečné absolvovanie úsekov lesných ciest ostáva na šikovnosti vodiča. Začiatočníci zvyknutí na rovný asfalt veľkomesta ...

Chalupárska a hubárska sezóna je v plnom prúde, čo prináša aj častejšie výjazdy autom do lesa. Keďže nie každý má terénne auto, bezpečné absolvovanie úsekov lesných ciest ostáva na šikovnosti vodiča. Začiatočníci zvyknutí na rovný asfalt veľkomesta by si mali zobrať na prvú jazdu poľnou cestou skúseného vodiča a dodržiavať niekoľko hlavných zásad jazdy lesom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prispôsobiť rýchlosť

Lesné asfaltové alebo štrkové cesty majú v prvom rade odlišnú šírku a profil v porovnaní s bežnými komunikáciami I., II. a III. triedy. Poškodený povrch vozovky nás nepriamo núti k zníženiu rýchlosti aspoň na 30 km/h. Navyše na úzkej ceste sa môžeme stretnúť s oprotiidúcim autom a nebezpečenstvo predstavuje aj náhle skočenie lesnej zveri do cesty. Nízka rýchlosť je aj vec etiky a vzťahu k prírode.

SkryťVypnúť reklamu

Jazda dole z kopca

Dole strmým kopcom je najlepšie ísť na rovnakom prevodovom stupni, ako sme išli hore. Brzdenie motorom zaručuje vyrovnanú rýchlosť. Ak zbadáme jamu alebo nerovnosť, pred ktorou sa nedá zabrzdiť, je lešie snažiť sa ju obísť alebo pri prejazde ešte pridať plyn. Najhoršie je v jame prudko brzdiť. Pruženie auta pri brzdení klesne, zníži sa výška podvozka a pravdepodobnosť poškodenia auta ešte zvýšime.

Pozor na vysoký stred cesty

Profil lesných ciest formuje vplyv počasia a ťažké mechanizmy naložené drevom. Stred cesty býva v porovnaní s vyjazdenými koľajami poriadne vysoký. Pri nerozvážnej jazde si vodiči neraz prerazia olejovú vaňu motora, prípadne inak poškodia podvozok. Osobným autom s nízkou svetlosťou podvozka je najlepšie jazdiť mimo koľaje (vpravo alebo vľavo), aby kolesá išli po vyvýšenej krajnici a po vyššom strede cesty. Najnižšia časť auta bude nad koľajou. Zvlášť nepríjemné sú lesné cesty so stredom porasteným vysokou trávou. V nej môže by veľké drevo alebo kameň. Po veľkom kameni bez ostrých hrán je lepšie prejsť pomaly kolesom, ako ho mať pod stredom auta. Prechádzanie cez stred lesnej cesty z jednej strany na druhú musí byť čo najkratšie a najpriečnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Nespevnená krajnica

Krajnica lesných kumunikácií v kopcovitom teréne nemusí byť vždy pevná a spoľahlivá. Ak už musíme ísť po krajnici, aby sme sa vyhli vysokému stredu, je lepšie vybrať si stranu bližšie k svahu a nie k "priepasti". Pri vyhýbaní sa inému autu vychádza na okraj cesty ten, kto má lepšie viditeľnú krajnicu. Kaluže na lesných cestách nebývajú široké, skôr úzke a dlhé. Samotná kaluž vody je varovanie, že v mieste je jama alebo blato, o zákernosti ktorých nemusíme mať ani potuchy.

Odstavenie vozidla

Mnoho hubárov a rybárov neberie ohľad na to, že po lesnej ceste môže ísť ešte niekto iný a vozidlo odstavujú takmer v strede cesty. Ľahko sa môže stať, že lesnú cestu potrebujú použiť záchranári alebo polícia a okrem nej k zranenému iná cesta nevedie. Hľadať v lese majiteľa auta môže niekoho stáť život alebo aspoň poriadne nervy.

SkryťVypnúť reklamu

Zaparkované auto vedľa lesnej cesty by malo mať poháňané kolesá na lepšej časti povrchu. Počas niekoľkých hodín pobytu v prírode môže začať pršať a trávnaté blatisté miesto pod cestou sa môže stať pascou, z ktorej osobné auto po mokrej tráve nevyjde.

Leniví vodiči a náruživí hubári nechajú otáčanie auta na neskôr. Pre prípad nebezpečenstva je lepšie mať auto otočené v smere jazdy späť. Pred blatistým úsekom je lepšie zastať, preskúmať možnosti a zacúvať na najbližšie možné miesto vhodné pre otočenie sa.

Nebezpečné strnisko

Istý druh nebezpečia predstavuje pole so strniskom a slamou, prípadne lúka so suchou trávou. Od horúceho výfuku sa môže vznietiť slama a od nej celé auto.

Lesná stráž

Právomoci lesnej stráže stanovuje zákon o lesoch a každý, kto vstupuje do lesa autom, musí počítať aj s tým, že lesná stráž ho má právo zastaviť. Môže ho tiež vykázať z územia lesných pozemkov, ak nemá povolený vjazd podľa osobitných predpisov, nehovoriac o práve ukladať blokové pokuty za priestupky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 064
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 984
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 111
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 014
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 981
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 472
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 074
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 543
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anna Miľanová: Diktátori, sadisti v rôznych oblastiach spoločnosti, počnúc od rodín, zvyknú byť zákerne útoční...
  2. Milan Srnka: Ako poslať Fica do politického dôchodku: Opozícia musí urobiť kompromisy
  3. Štefan Šturdzík: Výstrel Igora Matoviča.
  4. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh.
  5. Anna Šuhajdová: Nemecký bankový obor láme rekordy: Po 14 rokoch zažíva finančný vrchol. Ide o začiatok novej éry?
  6. Ján Valchár: O Máriových muliciach II.
  7. Aleksander Prętnicki: Slepý bod - Bratislavský expres
  8. Martin Turčan: Daň Igora Matoviča
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 416
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 667
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 469
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 8 979
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 721
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 174
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 546
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 257
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu