SME

Partnerstvo Nissan-Mitsubishi: vrátia nám Mitsubishi Lancer Evo?

Kúpa jednej japonskej automobilky druhou vznikla za zvláštnych okolností. Čo môžeme od ich spolupráce očakávať?

Rodina crossoverov Nissanu. Bude niektorý z nich niesť aj znak Mitsubishi?Rodina crossoverov Nissanu. Bude niektorý z nich niesť aj znak Mitsubishi? (Zdroj: Nissan)

Kúpou 34 % akcií Mitsubishi za 1,9 miliardy eur sa Nissan stane najväčším akcionárom v japonskej automobilke, informovalo včera SME. Okolnosti tejto kúpy vyznievajú ako veľký podraz zo strany Nissanu, no vo výsledku môže partnerstvo obom značkám pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nissan totiž kúpil akcie Mitsubishi po tom, ako ich hodnota koncom apríla spadla na polovicu. Dôvodom bola správa, podľa ktorej Mitsubishi podvádzalo pri emisných testoch tým, že na testy používalo neoprávnene upravené autá. 

Prečítajte si tiež: Mitsubishi podvádzalo v palivových testoch, akcie firmy klesli o 15 percent Čítajte 

V prvom rade treba povedať, že emisné podvody sa týkajú výhradne miniáut určených pre japonský trh (tzv. kei cars), na európske ani americké modely tento podvod vplyv nemá. Dokopy sa problém týka 625 000 áut, ktoré sa predávali pod značkami Mitsubishi aj Nissan - pričom väčšina z predaných kusov boli Nissany (468-tisíc Nissanov vs. 157-tisíc kusov Mitsubishi.)

SkryťVypnúť reklamu

Práve Nissan zverejnil správu, že Mitsubishi vyrába autá nespĺňajúce emisné limity - Nissan na to prišiel pri svojich interných emisných meraniach a upozornil verejnosť.

Nissan tak pod svojou značkou predával autá, ktoré Mitsubishi vyrobilo a "upravilo" im emisie pri laboratórnom meraní. Je vysoko pravdepodobné, že Nissan o problémoch s emisiami vedel dlhšie dopredu, no práve teraz sa rozhodol o probléme informovať verejnosť a tesne pred plánovanou kúpou tak znížiť hodnotu Mitsubishi.

Ohlásenie podvádzania pri emisných testoch tak v skutočnosti môže byť chladnokrvne vypočítavý krok vedenia Nissanu, ktoré si brúsilo zuby na menšiu automobilku už dlhšie. Spolupráca japonských automobiliek by však mohla priniesť tieto výsledky.

SkryťVypnúť reklamu

Šetrenie nákladov

Prvé z opatrení, na ktoré by automobilky mohli pristúpiť, je optimalizácia nákladov. Automobilky môžu napríklad spoločne nakupovať súčiastky od subdodávateľov či spoločne investovať do vývoja a výskumu. Do úvahy prichádza pokračovanie spoločného projektu japonských miniáut či návrh nových elektromobilov.

Pripomíname, že Nissan už v jednej aliancii je - s Renaultom. Renault a Nissan si vymenili 15 percent zo svojich akcií a používajú viacero spoločných dielov a technológií - napríklad Renault dodáva Nissanu malé naftové motory dCi. Zapojenie Mitsubishi by tak bol ďalší logický krok.

Spoločné autá

Renault s Nissanom napríklad využíva spoločnú podvozkovú platformu CMF, na ktorej stoja viaceré modely oboch značiek (spomedzi mnohých vyberáme - Renault Mégane, Talisman, Kadjar; Nissan Qahsqai, X-Trail, Pulsar.)

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálne modelové portfólio Nissanu a Mitsubishi je veľmi podobné - pre oboch je ťažiskovým modelom kompaktný crossover (Qashqai/ASX) a stredný crossover (X-Trail/Outlander), majú tiež veľmi podobné pracovné pick-upy (Navarra/L200). Vieme si predstaviť, že nasledujúce generácie týchto modelov už vzniknú na spoločnom základe.  

Úspech Mitsubishi v USA a Nissanu v Ázii

Pre obe automobilky môže byť vzájomne výhodné, že sú rôzne úspešné v rôznych častiach sveta. Mitsubishi napríklad živorí v USA, kde je jeho portfólio modelov malé a neatraktívne; Nissan si, naopak, nevie získať srdcia zákazníkov v juhovýchodnej Ázii, kde má Mitsubishi veľký úspech.

Pomocou správnej optimalizácie a nových spoločných modelov by tak vzájomná spolupráca mohla automobilkám priniesť zlepšenie predajných číslel na celom svete. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nové športové Mitsubishi

Mitsubishi má dlhú históriu športových áut (Lancer Evo, 3000GT, Eclipse...), ktorá však postupne kvôli šetreniu nákladov skončila; v minulosti sa značka tiež angažovala v rely (WRC, rely Paríž-Dakar.)

Dúfame, že v spolupráci Mitsubishi a Nissanu sa nájde dosť prostriedkov na to, aby Mitsubishi obnovilo projekt športového auta, ideálne v podobe novej generácie Lanceru Evolution. Ten by mohol využívať spoločnú podvozkovú platformu či dokonca pohon z Nissanu GT-R - jeden z najpokročilejších pohonov všetkých kolies, čo sa športových výkonov týka.

Bojíme sa však, že tento bod je skôr našim zbožným prianím než legitímnym očakávaním. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  3. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  4. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  7. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  8. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  1. Ponúkali vlastné bývanie, dnes majú v Tatrách úspešné hotely
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. V Malackách vybudovali čajové impérium
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  6. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  7. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 20 850
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 636
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 9 231
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 4 969
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 444
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 290
  7. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 3 916
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 766
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  2. Irena Šimuneková: Hrad Červený Kameň
  3. Jaroslav Karahuta: Zákon o " Registri užívacích vzťahov k pozemkom " je veľmi zlý a nemá obdobu v histórii slovenského pozemkového práva.
  4. Monika Albertiová: Keď Fica naštvem, je to pre mňa dobrý deň. Demokrati miešajú karty
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Expertíza DNA priniesla nové odhalenie! Slovenský chránený svedok je pre podozrenie z vraždy stále vo väzbe v Chorvátsku
  6. Tomáš Mikloško: Prečo je asertivita tak dôležitá?
  7. Viktor Pamula: Už aj Tallin, kde sa Rus zastaví
  8. Martina Bittnerová: Terezie Girglová – žena, ktorá zasiahla srdce Karla Havlíčka Borovského
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 70 777
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 22 351
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 10 072
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 535
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 207
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 7 187
  7. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 7 032
  8. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 5 877
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  2. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  3. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  4. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  5. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  6. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  7. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  8. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
SkryťZatvoriť reklamu