SME

Koenigsegg vyvíja 1,6-litrový motor s výkonom 400 koní

Majiteľ automobilky zameranej predovšetkým na superšporty chce poukázať na skrytý potenciál spaľovacích motorov.

Agregát s technológiou FreeValve predstavil Koenigsegg na pekingskom autosalóne v koncepte Qoros QamfreeAgregát s technológiou FreeValve predstavil Koenigsegg na pekingskom autosalóne v koncepte Qoros Qamfree (Zdroj: Koenigsegg)

Už informácia, že Koenigsegg pracuje na výrobe štvorvalca so zdvihovým objemom 1,6 litra, vzbudzuje pozornosť. Veď švédska automobilka je známa skôr superšportmi s osemvalcami a výkonmi prevyšujúcimi tisíc koní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte zaujímavejším faktom však je, že pripravovaný motor by mal produkovať výkon 400 koní. Jeho vývoj prebieha vo Švédsku, avšak s finančnou podporou automobilky Qoros.

S čínskym výrobcom automobilov už napokon Koenigsegg spolupracuje dlhšie. Len nedávno na pekingskom autosalóne spolu predstavili v prototype Qoros Qamfree motor bez vačkového hriadeľa ventilov (tzv. systém FreeValve), ktorý by sa časom mohol objaviť aj v sériových modeloch.

SkryťVypnúť reklamu

Ventily sú v tomto agregáte ovládané pneumatickými motorčekmi, čo zlepšuje možnosti pre reguláciu sania a výfuku. Výsledkom má byť nižšia spotreba a až o polovicu vyšší výkon.

Ambíciu dostať sa do sériovej výroby má aj najnovšie vyvíjaná jednotka, ale o tom momentálne majiteľ spoločnosti Christian Von Koenigsegg hovoriť nechce. Podľa jeho vyjadrení pre portál carbuzz.com chce takýmto spôsobom v prvom rade poukázať na skrytý potenciál spaľovacích motorov.

Nový motor bude postavený na rovnakých princípoch ako v prípade hyperšportov. Tepelné straty má zredukovať zmenšenie vŕtania a predĺženie zdvihu. Vlastnosti agregátu zlepšia aj kované piesty a ojnice či kvalitnejšie ventily.

Pri sériovej výrobe by tieto materiály pritom nemuseli byť ani extrémne drahé. Využitie technológie FreeValve ešte zlepší efektivitu o ďalšie tri až štyri percentá.

SkryťVypnúť reklamu

Agregát sa pritom nezaobíde bez prepĺňania, určite však nepôjde o elektrické turbo. Túto technológiu považuje Koenigsegg za „drahú a zbytočne ťažkopádnu, keď sa to dá robiť jednoduchšie.“

Otázne je, ako sa všetky tieto úpravy prejavia na kultivovanosti chodu a životnosti motora. Ak by sa však automobilke podarilo vývoj úspešne dotiahnuť do konca, mali by sme tú česť so zaujímavým agregátom, ktorý by disponoval na jeden liter objemu výkonom 250 koní. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Slováci nechcú skládky. Aké je iné riešenie?
  4. Signature vône podľa osobnosti
  5. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  6. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  4. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  6. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  7. Signature vône podľa osobnosti
  8. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 13 771
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 118
  3. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 023
  4. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 011
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 252
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 3 899
  7. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis 3 775
  8. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 3 580
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Alexandra Drobná: Buď verný sebe: jemnosť, pevnosť a otvorené srdce v každom dni
  2. Alexandra Erdélyiová : Fico by už nemal robiť tlačovky
  3. David Talian: Otvorené obchody cez sviatky? Skvelý nápad, ak chcete ľuďom zobrať voľno a nič tým nezískať
  4. Peter Franek: ... ale to tam musíte povedať, haloooo
  5. Irena Šimuneková: Duchovná história Červeného Kameňa
  6. Miro Broniš: Vyberajú učiteľky € na/pre ZRPŠ s radosťou?
  7. Robert Štepaník: diel 132 - shorts / To je vuuuul... to je ale vuuuul!
  8. Rastislav Hrušovský: Stopárka Vierka
  1. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 20 570
  2. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 17 104
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 13 772
  4. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 10 628
  5. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 9 774
  6. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 617
  7. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 586
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 5 355
  1. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  2. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  3. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  4. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  5. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  6. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  7. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  8. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
SkryťZatvoriť reklamu