BRATISLAVA. Rast cien vzácnych zberateľských áut stagnuje a čoskoro možno celá bublina praskne. Na kúpe niektorých áut dokážete stále dobre zarobiť - alebo aspoň minimalizovať stratu.
Pripravili sme zoznam áut rôznych cenových kategórií, ktoré si výnimočne dobre držia cenu. Nejde len o vzácne zberateľské kusy - nad zostatkovou hodnotou auta sa oplatí rozmýšľať aj v prípade, že si chcete kúpiť "približovadlo" za štvorcifernú sumu.

V prípade úplne každého auta o jeho cene rozhoduje jeho stav, pomôže tiež dobre zdokumentovaná história. Nad ďalším predajom môžete rozmýšľať aj vtedy, ak si vyberáte nové auto - osvedčený model populárnej značky s menej výraznou farbou a bohatou výbavou sa vám bude predávať ľahšie.
1. Ferrari 250 GT
Ferrari z prelomu 50. a 60. rokov ťažko vôbec považovať za autá, ide o sochy, ktoré sú schopné hýbať sa s pomocou vlastnej dvanásťvalcovej sily.
Majú klasické, jednoduché tvary, zvučné mená, často zaujímavú závodnú históriu a bolo ich vyrobených veľmi málo - pričom v podstate každý kus je niečím unikátny.
Preto si autá so vzpínajúcim sa koňom v logu z tohto obdobia držia cenu najlepšie zo všetkých. V prvej dvadsiatke historicky najdrahších áut predaných v aukciách je až pätnásť Ferrari z rokov 1954-1964.
Najviac - tretina - z tých pätnástich Ferrari je pritom model 250 GT vo verzii s pevnou aj otvárateľnou strechou. Ak si chcete kúpiť auto za sedem- či osemmcifernú čiastku s tým, aby ste ho neskôr predali ešte výhodnejšie, staré Ferrari je ideálny kandidát.
V rámci aukcií, ktoré sa konali počas augustového podujatia Monterey Car Week v Kalifornii, bolo tretím najdrahším vydraženým autom Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione z roku 1959 (na obrázku). Aukčná spoločnosť Gooding & Company ho predala za 18,15 milióna dolárov.

2. Ferrari F40, McLaren F1 alebo Ford GT
Ferrari F40 je auto, o ktorom sa hovorí, že začalo celú bublinu špekulatívneho kupovania áut. Základom totižto bolo vytvorenie veľkého rozdielu medzi ponukou a dopytom - už pri predstavení malo o kúpu záujem viac zákazníkov, než bolo kusov edície pôvodne limitovanej na 400 kusov.
Zároveň ide o posledný model, ktorý bol pripravený pod vedením zakladateľa automobilky Enza Ferrariho. Kus na fotke z roku 1990 sa bude dražiť v septembri v Londýne, odhadovaná cena je okolo milióna libier.
Okrem Ferrari F40 je veľký záujem aj o posledné "analógové" superšporty - s atmosférickými motormi, manuálnymi prevodovkami a len minimom elektronických asistentov.
Medzi ne patria napríklad McLaren F1 alebo Ford GT (ten má síce motor preplňovaný kompresorom, no je výnimočný tým, že ide o americké auto s osemvalcom uprostred).
Napríklad desaťvalcové Porsche Carrera GT, ktoré sa kedysi predávalo za 300 000 eur, dnes stojí vyše milióna.

3. Porsche 911 (ideálne do roku 1998)
Porsche 911 je auto, pri ktorom je nárast cien za posledné roky snáď najmarkantnejší.