SME

Osem pruhov spraví zo Zlatých pieskov veľký lievik

Križovanie D4 a D1 bez kolektorov je v rozpore s normami, tvrdia aktivisti.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA Technické riešenie križovania diaľnic D4 a D1 bez kolektorov je v rozpore s normami. Tvrdia to aktivisti z občianskeho združenia Triblavina na margo záverov pracovnej skupiny, ktorá posudzovala návrh riešenia dopravnej situácie na diaľnici D1 v úseku Bratislava - Trnava.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aktivisti nechápu, ako je možné, že zástupcovia polície dali riešeniu, ktoré je podľa nich v rozpore s bezpečnosťou dopravy, zelenú a či stačí 13 dní na to, aby komisia vytvorila, posúdila a vyhodnotila novú koncepciu dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa nich len pred mesiacom stiahla z ministerstva životného prostredia žiadosť o posúdenie toho istého projektu.

"Ak sa odborníci podpisujú pod záver, že križovatku Triblavina je potrebné vybudovať v obmedzenom rozsahu stavebných objektov, odporúčajú konať v rozpore s platnou zmluvou a v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní," tvrdí občianske združenie Triblavina.

Prečítajte si tiež: Štát asi rozšíri diaľnicu na Trnavu na osem pruhov, potrebuje stovky miliónov Čítajte 

Združenie trvá na tom, aby sa prestavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou realizovala v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 a počítalo sa pri nej aj s kolektormi, ktoré podľa aktivistov odľahčia regionálnu dopravu.

Križovatka Zlaté piesky sa stane "lievikom"

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) pre TASR uviedol, že aktuálne navrhované riešenie je z dopravno-inžinierskeho pohľadu lepšie ako to, čo prezentovala NDS v júni, avšak nevyrieši podstatu, ako uľahčiť prepravu do Bratislavy zo satelitných obcí.

SkryťVypnúť reklamu

"Aj jedno, aj druhé prezentované riešenie koncentruje dopravu do jedného bodu, a to je križovatka Zlaté piesky, ktorá bude ďalej taká ako teraz a bude tu vznikať ešte väčší lievik," skonštatoval Ondrej Matej z IDH. Ako tvrdí, Slovensko v tomto prípade ide odlišným smerom ako okolité vyspelé štáty.

"Z diaľnice D1 sme urobili prímestskú komunikáciu. V úseku križovatky Zlaté piesky až po Trnavu, po vybudovaní križovatiek Triblavina, Blatné a mimoúrovňovej križovatky D1 a D4 budeme mať sedem diaľničných privádzačov, čo nemá žiadna diaľnica v Európe ani vo svete," upozornil.

Podľa Mateja sa križovatka Triblavina nemusí ani budovať. Ako tvrdí, takmer dva kilometre od nej bude postavená križovatka D1 a D4, a preto môže vzniknúť dopravný chaos.

SkryťVypnúť reklamu

Riešenie, ako zlepšiť dopravu do Bratislavy z okolia, vidí v kvalitnej verejnej doprave, v budovaní komunikácií v satelitoch tak, aby bola doprava rozptýlená, a nie koncentrovaná do jedného bodu či na jednu komunikáciu. "Zabudnúť by sa nemalo ani na Seneckú cestu, ktorá by sa mala rozšíriť na štvorpruh," povedal Matej.

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo prostredníctvom sociálnej siete uviedol, že bol zhrozený, keď zistil, že odborná skupina pri NDS súhlasila s návrhom, aby sa diaľnica D1 do Bratislavy prebudovala na osempruhovú.

"Z plánov totiž úplne vypadol zámer vybudovať pozdĺž diaľnice dvojpruhové takzvané kolektory. Tie odľahčia dopravu v mestách a obciach Pezinského a Seneckého okresu. Preto som už dnes požiadal listom ministra dopravy Árpáda Érseka o urýchlené stretnutie, aby sme túto situáciu vyriešili," napísal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osem pruhov plánujú po Blatné

NDS v stredu (26.10.) TASR informovala, že diaľnica D1 medzi Bratislavou a križovatkou Blatné pri Senci by sa mala rozšíriť o jeden jazdný pruh, čiže na osempruhovú diaľnicu. Od križovatky D4/D1 po križovatku Blatné by teda mala mať diaľnica D1 štyri pruhy v každom smere a plnohodnotný odstavný pruh, od Blatného po Trnavu by diaľnica pokračovala v trojpruhovom usporiadaní s plnohodnotným odstavným pruhom.

Vyplýva to zo záverov pracovnej skupiny, ktorá posudzovala návrh riešenia dopravnej situácie na diaľnici D1 v úseku Bratislava - Trnava, ktorý zahŕňa aj úsek Triblavina.

Odborná skupina totiž považuje pôvodnú koncepciu šesťpruhu s kolektormi po celej dĺžke z dopravno-inžinierskych aj z ekonomických dôvodov za neefektívnu, nehospodárnu, neprijateľnú, a teda neopodstatnenú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Členmi pracovnej skupiny boli zástupcovia Stavebnej fakulty STU Bratislava, Výskumného ústavu dopravného Žilina, Inštitútu stratégie dopravy, Policajného zboru a Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Na základe jej záverov by mali NDS a ministerstvo prijať definitívne rozhodnutie o podobe úseku D1 Bratislava - Trnava. Koncom júna pritom NDS konštatovala, že križovatka Triblavina sa bude stavať podľa pôvodne navrhovaného riešenia, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice, tak ako je to uvedené v Územnom pláne BSK.

BSK však následne upozornil, že NDS chce vybudovať kolektory len na úseku diaľnice medzi Bratislavou a Triblavinou, ale v ďalších častiach to už nebudú kolektory, ale príjazdové pruhy na diaľnicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 164
  2. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 6 909
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 862
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 288
  5. Ísť do kúpeľov je IN 4 789
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 565
  7. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 431
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 160
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 7 výziev vo vzťahu, ktoré vás viac zblížia alebo odcudzia
  2. Miroslav Pollák: Marec 2025 a Slovensko 2.
  3. Juraj Tušš: Výzva 21. storočia
  4. Anna Miľanová: Moja ilustrácia súčasnosti...
  5. Milan Buno: Muž pribitý na kríži na poľskej strane Tatier! | 7 knižných tipov
  6. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť I.
  7. Vladimír Krátky: Kartel ?
  8. Lukáš Majerčák: Belianske Tatry I. : okruh na Chatu Plesnivec (1 290 mnm)
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 37 566
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 302
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 13 944
  4. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 12 977
  5. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 9 853
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 723
  7. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 7 542
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 627
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťZatvoriť reklamu