Do inaugurácie Donalda Trumpa ostávajú necelé dva mesiace, no už teraz je jasné, že nový prezident bude mať na automobilový priemysel veľký vplyv. Jeho doterajšie vyhlásenia zatiaľ priniesli len otázky a žiadne odpovede.
"Trumpov príchod je veľká vec," cituje šéfa koncernu Fiat Chrysler Sergia Marchionneho web Fortune. "Prinesie veľké zmeny. Myslím si, že o mnohých podmienkach v USA sa ešte nehovorí," dodal Marchionne.
Trumpova snaha naštartovať americkú ekonomiku však pravdepodobne pôjde na úkor tej globálnej. Za posledné mesiace už Trump zapríčinil konflikt s Fordom, s odbormi aj celkovú neistotu v tom, kam sa bude automobilový priemysel uberať.
Trump verzus Ford
Do prvého automobilového sporu sa Trump dostal v septembri ešte počas kampane.
Ford vtedy ohlásil , že presunie výrobu niektorých - menších - modelov Ford a Lincoln z USA do Mexika. Na týchto autách nemá automobilka veľké marže, a preto ich chce vyrábať tam, kde je práca lacnejšia.
Trump, ktorý je veľkým zástancom domácej výroby, tento krok ostro kritizoval. Tvrdil, že je jediný prezidentský kandidát, ktorý dokáže zabrániť automobilke v odchode do Mexika.
Pohrozil napríklad zavedením 35-percentného dovozného cla na autá z Mexika. To by lacné autá vyrábané v Mexiku výrazne predražilo.
Ford odpovedal, že presúva výrobu malých áut, ale nie pracovné miesta. Voľné kapacity v amerických továrňach využije na výrobu pickupov, SUV a ďalších modelov s vyššou maržou.
V tweete automobilka neskôr poznamenala, že len za posledných päť rokov vytvorila v USA 28 000 pracovných miest a do tovární investovala 12 miliárd dolárov.
Loading
...
Donald Trump sa vzápätí pochválil, že zotrvanie automobilky v USA je v skutočnosti jeho zásluha.