SME

Škoda Trekka: predchodca Kodiaqu má novozélandské korene

Model sa začal vyrábať presne pred 50. rokmi. Spolu vzniklo takmer tritisíc exemplárov.

Škoda TrekkaŠkoda Trekka (Zdroj: Škoda )

MLADÁ BOLESLAV, BRATISLAVA. Škoda Yeti či nový Kodiaq nie sú jedinými vozidlami SUV v histórii českej automobilky. Svojho predchodcu mali už pred 50-timi rokmi, kedy sa v novozélandskom meste Otahuhu začala vyrábať Škoda Trekka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nový Zéland v tom čase nebol pre Škodu novým odbytiskom. Veď prvé vozidlá Laurin & Klement boli na tento ostrov exportované už pred viac ako sto rokmi.

Od roku 1956 bola importérom modelov Škoda, ktoré sa z daňových a colných dôvodov dodávali na novozélandský trh v demontovanom stave, spoločnosť Motor Industries International v Otahuhu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Práve táto firma sa spolu s ďalšími miestnymi špecialistami podieľala na vývoji nového terénneho vozidla pre miestnych farmárov a remeselníkov.

Prvé návrhy a prototypy modelu Trekka vznikli v rokoch 1965 a 1966. Na svedomí ich má niekdajší vedúci vývoja karosérii Škody Josef Velebný a novozélandský dizajnér George Taylor.

Základom vozidla je rúrkový rám a modifikovaný podvozok z Octavie s nezávislým zavesením všetkých kolies. Zmeny sa dotkli rázvoru, ktorý sa skrátil z 2389 mm na 2165 mm a stáleho prevodu zadnej nápravy upraveného z 4,78 na 5,25.

Lepšiu priechodnosť terénom mala zabezpečiť svetlá výška 190 mm a diferenciál Balanced Traction s uzávierkou, ktorý sa do auta montoval na prianie.

Pod kapotou si našiel miesto radový zážihový štvorvalec OHV s objemom 1,2 l. Motor produkoval výkon 34 kW pri 4500 ot./min a maximálny krútiaci moment 87 Nm pri 3000 otáčkach. Sila putovala cez štvorstupňovú prevodovku na zadné kolesá.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlo pri hmotnosti 920 až 980 kg dosahovalo maximálnu rýchlosť 105 – 110 km/h a spotrebovalo približne 11 litrov paliva na 100 km. Dostupné bolo vo viacerých verziách – ako kombi, trojdverový pick-up s dvoma až ôsmimi miestami na sedenie či dokonca dvojmiestny kabriolet.

Modely Trekka boli dlhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785 až 2040 mm. Ich užitočná hmotnosť dosahovala od 450 do 500 kg.

Z výrobných liniek schádzali do roku 1972, pričom sa ich vyrobilo takmer tri tisíc kusov. Nepredávali sa len na Novom Zélande, ale vyvážali sa tiež do Austrálie, Vietnamu či na Fidži. Podobné ľahké úžitkové vozidlo využívajúce diely Octavie Combi sa v rokoch 1970 a 1971 vyrábalo aj v Pakistane pod označením Skopak (odvodené zo slov Škoda a Pakistan).

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 390
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 262
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 246
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 661
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 423
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 512
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 742
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 1 941
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria?
  3. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  4. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  5. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  6. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  7. Štefan Šturdzík: Róbert , novinári sú strážny pes demokracie.
  8. Imunoblog: Suchý vzduch: Ako vplýva vykurovacia sezóna na naše sliznice?
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 406
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 689
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 128
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 870
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 891
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 845
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 809
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 320
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťZatvoriť reklamu